SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.20 issue2Comparative analysis of the orbital structure for non-cuspy and cuspy triaxial models of galaxies using different expansions of the gravitational potentialDice, sticks, pixels and bits: didactic alternatives to explore the methodology of monte carlo in a ludic tone author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Revista de Matemática Teoría y Aplicaciones

Print version ISSN 1409-2433

Rev. Mat vol.20 n.2 San José Jul./Dec. 2013

 

Retos para la enseñanza y la formación de profesores de estadística en México

Challenges for statistics teaching and teacher’s training in Mexico

Sergio Hernández González*+, Blanca Ruiz Hernández+, Jesús E. Pinto Sosa+, J. Armando Albert Huerta§+

*Dirección para correspondencia:

Resumen

En este trabajo se trata la problemática que se tiene en la formación y actualización docente en la enseñanza de la Probabilidad y de la Estadística en la educación superior en México. Se aborda desde cuatro enfoques: a) la caracterización y formación de profesores que impulse el desarrollo e implementación de reformas en el currículo de la enseñanza de la Estadística; b) retos del profesor en la enseñanza de la Estadística universitaria; c) las nuevas reformas curriculares y de enfoque de la enseñanza de la Estadística que proponen el desarrollo de un aprendizaje basado en proyectos con el uso de software estadístico apropiado, y d) la innovación educativa como un cuerpo de conocimiento en desarrollo, mediante el cual se promueve la conformación de redes de profesores que favorezcan el surgimiento de innovaciones reales. A partir de estas perspectivas, se plantean los retos que enfrentan la enseñanza y formación de profesores de Estadística.

Palabras clave: actualización docente, formación de profesores, enseñanza de la Estadística.

Abstract

This work will cover the problems that are found in teacher training and professional development in Probability and Statistics in higher education in Mexico. It will be approached through four focuses: a) the characterization and training of teachers that drive the development and implementation of curriculum reforms in the teaching of Statistics; b) challenges of teachers in the instruction of university-level Statistics; c) new curricular reforms with respect to the instruction of Statistics that propose the development of a learning based in projects through the use of appropriate statistical software, and d) educational innovation as a body of knowledge in development, by which the shaping of networks consisting of professors who favor the emergence of real innovation is brought about. Starting from these perspectives, the challenges confronted in the teaching and training of Statistics professors will be proposed.

Keywords: teacher professional development, teacher training, teaching of Statistics.

Mathematics Subject Classification: 97C70.


Ver contenido disponible en pdf



Referencias

[1] Alarcón, J. (1995) Notas del Seminario “Precálculo y Resolución de Problemas”. DME-CINVESTAV-IPN, México.         [ Links ]

[2] Bacelar, H.; Bright, G.; Chadjipelis, T.; Cordani, L.; Glencross, M.; Ito, P. (2001) “What are priority areas of research in statistics education?”, Statistical Education Research Newsletter 2(1): 3–21.         [ Links ]

[3] Batanero, C. (2001) Didáctica de la Estadística. Universidad de Granada, España.         [ Links ]

[4] Batanero, C. (2011) “Grupo de Investigación sobre didáctica de la Estadística.”, in: http://www.ugr.es/ batanero/index.html.         [ Links ]

[5] Batanero, C.; Godino, J. D.(2001) Análisis de datos y su didáctica. Materiales para la asignatura. Departamento de Didáctica de la Matemática, Universidad de Granada, España.         [ Links ]

[6] Bricali, J. M. (2000) “Universidad 2 mil”, Conferencia de Rectores de las Universidades Españolas, Madrid, España.         [ Links ]

[7] Chan, I. (2009) Estrategias para desarrollar el conocimiento didáctico del contenido en la formación de los profesores. Monografía de Licenciatura en Educación no publicada, Universidad Autónoma de Yucatán, México.         [ Links ]

[8] Corsini, A. (2001-2010) “Free Statistics”, in: http://freestatistics.altervista.org.         [ Links ]

[9] Espacio Europeo de Educación Superior (2006) “Declaración de Bolonia, 19 de Junio de 1999”, in: http://www.eees.es/pdf/Bolonia ES.pdf.         [ Links ]

[10] Espinel, M.C.; González, M.T.; Bruno, A.; Pinto, J. (2009) “Las gráficas estadísticas”, in: L. Serrano (Eds.) Tendencias actuales de la investigación en educación estocástica, Gráficas San Pancracio, Málaga: 133–155.         [ Links ]

[11] González, M.; Pinto, J. (2008) “Conceptions of four pre-service teachers on graphical representations”, in: C. Batanero, G. Burril, C. Reading & A. Rossman (Eds.) Joint ICMI/IASE Study: Teaching Statistics in School Mathematics. Challenges for Teaching and Teacher Education. Proceedings of the ICMI Study 18 and 2008 IASE Round Table Conference, ICMI & IASE, Monterrey, México.         [ Links ]

[12] Intel Educación (2011) “Diseño de proyectos efectivos”, in: http://www.intel.com/education/la/es/proyectosEfectivos/index.html.         [ Links ]

[13] Moursund, D. (2008) “La creación de un proyecto de clase utilizando la metodología del aprendizaje por proyectos”, in: http://www.eduteka.org/tema mes.php3?TemaID=0007.         [ Links ]

[14] Ortega, K. (2009) Características de la Reflexión sobre la Práctica de Profesores de Estadística en Bachillerato. Tesis de Maestría en Investigación Educativa no publicada, Universidad Autónoma de Yucatán, México.         [ Links ]

[15] Ortega, P.; Ramírez, M.E.; Torres, J.L.; López, A.E.; Servin, C.Y; Suárez, L.; Ruiz, B. (1993) “Modelo de innovación educativa. Un marco para la formación y el desarrollo de una cultura de la innovación”, Revista Iberoamericana de Educación a Distancia 10(1): 145–173.         [ Links ]

[16] Pinto, J. (2010) Conocimiento Didáctico del Contenido sobre la Representación de Datos Estadísticos: Estudios de Casos con Profesores de Estadística en Carreras de Psicología y Educación. . Tesis de Doctorado no publicada, Universidad de Salamanca, España.         [ Links ]

[17] Pinto, J.; Martín, G.; Barrabó, B. (2007) “Estudio de necesidades de formación de profesores que imparten Estadística en carreras del área social”, in: G. Buendía Abalos & G. Montiel Espinosa (Eds.) Memorias de la XI Escuela de Invierno en Matemática Educativa, Red de Centros de investigación en Matemática Educativa (CIMATE), México: 451–463.         [ Links ]

[18] Railsback, J. (2002) “Project-Based Instruction: Creating Excitement for Learning,Portland, OR: Northwest Regional Educational Laboratory”, in: http://http://educationnorthwest.org/resource/798.         [ Links ]

[19] Ramírez, M.E; Suárez, L.; Ortega, P. (2008) “Las investigaciones sobre las innovaciones educativas para la profesionalización docente en el IPN”, Memorias de Virtual Educa 2008, Zaragoza, España.         [ Links ]

[20] Rivas, M. (2000)“Innovación Educativa”, Preprint, Síntesis, Madrid.         [ Links ]

[21] Rodriguez, M.I.; Albert, J.A.; Agnelli, H.(2011) “Controversias sobre las pruebas de hipótesis: sus implicaciones para su enseñanza”, Primer Encuentro Internacional de la Enseñanza en la Probabilidad y la Estadística, BUAP, Puebla, México.         [ Links ]

[22] Ruiz, B.; Suárez, L.; Torres, J.L.; Flores, C. (2009) “Integration of technology use into statistical classroom through networks of learning activities”, Proceedings of The 57th Session of the ISI International Statistical Institute, Durban, South Africa: ISI, South Africa. in: http://www.statssa.gov.za/isi2009/ScientificProgramme/Ipms.aspx.         [ Links ]

[23] Shaughnessy, J.M. (2007) “Research on statistic learning and reasoning”, in: F.K. Lester (Ed.) Second Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning, Greenwich: NCTM, Inglaterra: 957– 1049.         [ Links ]

[24] Suárez, L.; Ruiz, B. (2010) “Matemática educativa en la innovación educativa”, in: R. Rodríguez, E. Aparicio, M. Jarero, S. Landy, B. Ruiz, F. Rodríguez, J. Lezama, y M. Solís. (Eds.) Memorias de la XIII Escuela de Invierno en Matemática Educativa, Red de Centros de investigación en Matemática Educativa, México: 262–267.         [ Links ]

[25] Zapata, L. (2011) “Algunas reflexiones acerca del conocimiento pedagógico disciplinar del profesor de Estadística”, Didac 56-57, México: 9–14.         [ Links ]

*Correspondencia a:
Sergio Hernández González. Departamento de Estadística, Universidad Veracruzana, Xalapa, México. E-Mail: sehernandez@uv.mx
Blanca Ruiz Hernández. Departamento de Matemáticas, Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey (ITESM), Monterrey, México. E-Mail: bruiz@itesm.mx
Jesús E. Pinto Sosa. Facultad de Educación, Universidad Autónoma de Yucatán, Mérida, México. EMail: psosa@uady.mx
J. Armando Albert Huerta. Misma dirección que/Same address as: B. Ruíz. E-Mail: albert@itesm.mx
*Departamento de Estadística, Universidad Veracruzana, Xalapa, México. E-Mail: sehernandez@uv.mx
Departamento de Matemáticas, Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey (ITESM), Monterrey, México. E-Mail: bruiz@itesm.mx
Facultad de Educación, Universidad Autónoma de Yucatán, Mérida, México. EMail: psosa@uady.mx
§Misma dirección que/Same address as: B. Ruíz. E-Mail: albert@itesm.mx

Received: 24/Feb/2012; Revised: 16/May/2013; Accepted: 20/May/2013

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License