SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.27 número1El descensus ad inferos en La Eneida: muerte simbólica de Eneas y legitimación de AugustoLos cuerpos cíborgs en cuatro cuentos de ciencia ficción costarricense índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Comunicación

versión On-line ISSN 1659-3820versión impresa ISSN 0379-3974

Resumen

BARZAGA MORALES, Iraida L. The ekphrasis metaleptica: representational resource in Una novelista en el Museo del Louvre, of Zoé Valdés. Comunicación [online]. 2018, vol.27, n.1, pp.19-34. ISSN 1659-3820.  http://dx.doi.org/10.18845/rc.v27i1-18.3881.

The ekphrasis metaleptica: representational resource in Una novelista en el Museo del Louvre, of Zoé Valdés

With this work we intend to demonstrate that the novel Una novelista en el Museo del Louvre (2009) is structured from the rhetorical and intertextual resource “ekphrasis metaleptica”, category coined by Luz Aurora Pimentel (2012); that configures a museographic distribution in which the story is constructed as a script, to desacralize the insular political discourse, while installing the novel, in its plastic and narrative double, as insurrectionary discourses and critics of the Cuban status quo. The intertextual or intermedial relation established between the literary and visual representation, then, is of a contributory nature because the images that are evoked through writing are transformed into iconotexts that increase the iconic value of the discourse.

Palabras clave : Ekphrasis metaleptica; intertextual; intermedial; iconotextual; representational resource; museographic script; curator..

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )