SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.19 issue1A search of new practices around the use of Information and Communication Technologies: Beyond the digital ba-be-bi-bo-buThere are still positions to be defended: An account of the road travelled by the Critical Literacy project author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Actualidades Investigativas en Educación

On-line version ISSN 1409-4703Print version ISSN 1409-4703

Abstract

GOMEZ TORRES, Juan Rafael  and  MORA ALVARADO, Maynor Antonio. Educación, ética de la liberación y comunidad: comentarios a partir del pensamiento de Lev Vygotsky y Paulo Freire. Rev. Actual. Investig. Educ [online]. 2019, vol.19, n.1, pp.825-849. ISSN 1409-4703.  http://dx.doi.org/10.15517/aie.v19i1.35574.

Este escrito plantea la necesidad de un debate sobre la importancia de Vygotsky y Freire en la comprensión de la educación como hecho histórico/social comunitario; es decir, de la relación entre la educación formal y no formal, la comunidad general como lugar histórico/social e histórico/cultural y la ética, ésta última entendida como vínculo de dicha comunidad sobre la base de una ética de la liberación. La tesis propuesta es que, sin un vínculo epistemológicamente abierto entre estas dimensiones, si se sigue a los dos maestros citados, la educación es una tarea sin futuro ni compromiso con los más pobres en América Latina.

Keywords : educación; pensamiento crítico; ética de la liberación.

        · abstract in English     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )