Scielo RSS <![CDATA[Revista Costarricense de Psicología]]> http://www.scielo.sa.cr/rss.php?pid=1659-291320240002&lang=pt vol. 43 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.sa.cr/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.sa.cr <![CDATA[Professional ethics of the organizational psychologist in Mexico: A critical analysis]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-29132024000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El presente ensayo surge de la experiencia laboral de sus autores, quienes reflexionan sobre la ética profesional del psicólogo organizacional en México. Los psicólogos organizacionales se encargan de ayudar a las organizaciones a incrementar el desempeño ocupacional de los trabajadores, al mismo tiempo que mantienen y mejoran su calidad de vida, todo ello mediante el uso de la psicología, basando su práctica en principios éticos. Se caracterizan los temas: ética personal, ética cívica, ética empresarial y ética profesional, analizando el dilema ético del psicólogo en una organización. Se concluye que la ética profesional en la psicología organizacional ha sido poco estudiada; en consecuencia, se desconocen las situaciones éticas a las que se enfrentan los psicólogos organizacionales.<hr/>Abstract This essay arises from the work experience of the authors, who reflect on the professional ethics of the organizational psychologist in Mexico. Organizational psychologists are responsible for helping organizations to increase the occupational performance of workers, while maintaining and improving their quality of life, all through the use of psychology, basing their practice on ethical principles. The themes are characterized: personal ethics, civic ethics, business ethics, and professional ethics; analyzing the ethical dilemma of the psychologist in an organization. It is concluded that professional ethics in organizational psychology is not widely studied, consequently, the ethical situations faced by organizational psychologists are unknown. <![CDATA[Motivation and learning in postgraduate students: analysis through the ARCS-V model]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-29132024000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El objetivo de esta investigación fue analizar la motivación y la volición para el aprendizaje en estudiantes de posgrado a través de modelo ARCS-V e indagar posibles diferencias según el género. Se empleó un método mixto de diseño concurrente. Participaron voluntariamente 49 docentes mexicanos en servicio, matriculados en dos programas de posgrado del área educativa (67.3% mujeres y 32.7% hombres), que tomaban clases de manera presencial y en línea a causa del regreso paulatino a las aulas en la post-pandemia de la COVID-19. Se utilizó el instrumento ARCS-V y, como técnica de indagación complementaria, la narrativa. Los resultados mostraron que la confianza y la satisfacción correlacionaron positivamente con la volición. Los materiales y la orientación del profesor durante el curso propiciaron el interés sostenido, lo que favoreció la confianza y satisfacción de los participantes. No se encontraron diferencias significativas por género. Estos hallazgos evidencian la necesidad de considerar las categorías del modelo en la enseñanza.<hr/>Abstract This research aimed to analyze the motivation and volition for learning in postgraduate students through the ARCS-V model and, to investigate possible differences according to gender. A mixed method of concurrent design was used. 49 Mexican in service teachers enrolled in two postgraduate programs in the educational area participated voluntarily (67.3% female and 32.7% male), who took classes in person and online due to the gradual return to the classrooms in the post-COVID-19 pandemic. The ARCS-V instrument was used and the narrative as a complementary inquiry technique. Results showed that trust and satisfaction were positively correlated with volition. The materials and teaching guidance during the course fostered sustained interest, which favored the confidence and satisfaction of the participants. There were no significant differences by gender. These findings show the need to consider the categories of the model in teaching. <![CDATA[Analysis of the affective language learning strategies of university students and their possible impact on their anxiety levels]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-29132024000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este trabajo examina la dimensión afectiva en el aprendizaje de idiomas, ya que resulta un factor importante que puede facilitar u obstaculizar el proceso de aprendizaje. Así pues, en esta investigación se llevó a cabo un trabajo cuantitativo/cualitativo, con 170 estudiantes, para analizar si las estrategias afectivas de aprendizaje para las lenguas como efecto motivacional influyen en la adquisición de idiomas. En consonancia con lo expuesto, los objetivos son (1) averiguar el uso de las estrategias afectivas (EAF) en el aprendizaje de lenguas y (2) si existe una relación entre su uso y la ansiedad que sienten los alumnos en su aprendizaje. Los resultados coinciden con la mayoría de los trabajos realizados sobre el estudio de las estrategias de aprendizaje para las lenguas (EAL), en donde se observa que (1) las EAF son las menos usadas por los estudiantes universitarios, es decir, que no suelen obtener control sobre ellas, y (2) parece ser que al no usarlas, la ansiedad en la clase no está directamente relacionada con los docentes o con sus prácticas, y que la motivación no resulta tan importante en la adquisición de lenguas extranjeras. Este estudio recomienda que el docente presente a los estudiantes las diferentes estrategias de aprendizaje, incluidas las afectivas, y que enfatice su importancia para aprender un idioma como medidas para facilitar el autoaprendizaje y el efecto motivacional que les proporciona su uso.<hr/>Abstract In this work we examine the affective dimension in language learning, since it is an important factor that can facilitate or hinder the learning process. Thus, in this research we have carried out quantitative/qualitative work with 170 students to analyze whether affective language learning strategies as a motivational effect influence language acquisition. In line with the above, our objectives are (1) to find out the use of affective strategies (EAF) in language learning and (2) if there is a relationship between their use and the anxiety that students feel in their learning. Our results coincide with the majority of works carried out on the study of language learning strategies (EAL), where it is observed that (1) the EAF are the least used by university students, that is, they do not usually gain control over them. And (2) it seems that by not using them, anxiety in class is not directly related to the teachers or their practices, and that motivation is not so important in the acquisition of foreign languages. But this study recommends that the teacher present different learning strategies to students, including affective ones, and emphasize their importance for learning a language as measures to facilitate self-learning and the motivational effect that their use provides. <![CDATA[Methodological comparison of eight effective interventions for the care of family violence: Systematic review]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-29132024000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Los actos violentos que se manifiesta en las dinámicas familiares han sido denominados de diversas formas y abordados desde distintos modelos, perspectivas y propuestas metodológicas, lo que limita su estudio. Ante ello, se propuso sinterizar las publicaciones científicas sobre la conceptualización y efectividad de las intervenciones en la disminución de la violencia familiar. La indagación de los estudios se realizó en MEDILE-ProQuest, PubMed y Web of Science, siguiendo las pautas de la declaración PRISMA. Para evaluar la calidad metodológica, se usó la lista de verificación para estudios experimentales, así como la lista de ensayos aleatorizados y controlados. Se obtuvieron ocho estudios, en los cuales la conceptualización de la violencia depende de los sujetos participantes. Respecto a la efectividad de las intervenciones, los resultados son limitados con algunas mejoras en variables de interés, de ahí que se requieran futuros estudios que coadyuven a la comprensión y disminución de la violencia familiar.<hr/>Abstract The violent acts that are present in family dynamics are been named in various ways and approached from different models, perspectives and methodological proposals, which limits their study. Given this, it was proposed to synthesize scientific publications on the conceptualization and effectiveness of interventions to reduce family violence. The investigation of the studies was carried out in MEDILE-ProQuest, PubMed and, Web of Science, following the guidelines of the PRISMA-NMA declaration, to evaluate the methodological quality, the checklist for experimental studies was used, as well the list of randomized and controlled trials. Eight studies were obtained, in which the conceptualization of violence depends on the subjects who participate in it. Regarding the effectiveness of the interventions the results are limited with some improvements in variables of interest, hence future studies are required that contribute to the understanding and reduction of family violence. <![CDATA[Psychometric properties of the Video Game Dependency Test (TDV) in young university students from Peru]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-29132024000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La presente investigación pretende establecer la evidencia psicométrica del Test de Dependencia de Videojuegos (TDV) en jóvenes universitarios peruanos. Se trabajó con una muestra de 390 jóvenes universitarios de ambos sexos, de 17 a 35 años. Las evidencias del análisis factorial confirmatorio (AFC) indican un ajuste aceptable (CFI = .90 y TLI = .89; RMSEA = .091), con pesos factoriales estandarizados superiores a .50. Por otro lado, en el modelo donde se correlacionan errores y se elimina un reactivo, los índices de ajuste global mejoran (CFI y TLI &gt; .90; RMSEA = .088 y .087; SRMR = .070 y .071); siendo sus valores: Ω de .77 a .88. Se concluye que la estructura factorial propuesta por el autor del TDV es confirmada en las puntuaciones derivadas de la aplicación del instrumento en universitarios peruanos.<hr/>Abstract The present research aims to establish the psychometric evidence of the Test of Video Game Dependence (TDV) in young Peruvian university students. A sample of 390 young university students (males and females) between 17 and 35 years of age was used. Evidence from the confirmatory factor analysis (CFA) indicates an acceptable fit (CFI=.90 and TLI = .89; RMSEA = .091), with standardized factor weights above .50; on the other hand, in the model where errors are correlated and one item is eliminated, the global fit indices improve (CFI and TLI &gt;.90; RMSEA=.088 and .087; SRMR=.070 and .071); with Ω values ranging from .77 to .88. It is concluded that the factorial structure proposed by the author of the TDV is confirmed in the scores derived from the application of the instrument in Peruvian university students. <![CDATA[Construction of sexuality in people deprived of liberty: A group experience from the cognitive approach with a gender perspective]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-29132024000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este trabajo representa las voces de un grupo de privados de libertad del Centro de Atención Institucional Gerardo Rodríguez Echeverría, quienes se atrevieron a hablar sobre su sexualidad. El objetivo fue sensibilizar sobre la temática de la sexualidad desde la construcción como hombres, con el fin de promover un análisis sobre sus historias personales que sirviera de antesala para el trabajo terapéutico posterior a su conducta ofensora sexual. El grupo de participantes estuvo conformado por veinte privados de libertad, quienes descuentan sentencia por ofensa sexual a mujeres mayores de edad. Las sesiones de trabajo fueron desarrolladas por una facilitadora y un facilitador de la sección de psicología del centro penal, quienes realizaron doce tallares con los participantes a finales del año 2019, los cuales fueron abordados desde un enfoque cognitivo con perspectiva de género, con el fin de reflexionar acerca de la configuración de la sexualidad y masculinidad. Se utilizaron técnicas participativas para incentivar el análisis de las dimensiones, funciones y componentes de la sexualidad. Los resultados de la experiencia grupal fueron de vital importancia, porque los participantes se permitieron hablar acerca de sí mismos, de sus familias y de sus relaciones de pareja, con discusiones y reflexiones del género, la cultura, el patriarcado, la masculinidad y la violencia.<hr/>Abstract This work represents the voices of a group of persons deprived of liberty from the Gerardo Rodríguez Echeverría Institutional Care Center, who dared to talk about their sexuality. The objective was to raise awareness about the issue of sexuality from the construction as men, to promote an analysis of their personal stories that would serve as a prelude to the subsequent therapeutic work on their sexually offensive behavior. The group of participants was made up of twenty persons deprived of liberty who were serving a sentence for sexual offenses against adult women. The work sessions were developed by two facilitators from the psychology section of the penitentiary center, who carried out twelve workshops with the participants at the end of 2019, which were approached from a cognitive approach with a gender perspective, to reflect on the configuration of sexuality and masculinity. Participatory techniques were used to encourage the analysis of the dimensions, functions, and components of sexuality. The results of the group experience were of vital importance because they felt comfortable talking about themselves, their families, and their relationships., with discussions and reflections on gender, culture, patriarchy, masculinity, and violence. <![CDATA[Factor structure, invariance of the measure and psychometric properties of the Ambivalent Sexism Inventory in Costa Rica]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-29132024000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El sexismo ambivalente (SA) es un constructo multidimensional compuesto por creencias y actitudes hostiles y benevolentes que legitiman la desigualdad entre sexos. Para medirlo, se usa de manera muy difundida el Inventario de Sexismo Ambivalente (ISA), una escala originalmente creada en inglés que ha sido traducida y utilizada en el contexto latinoamericano. No obstante, en Costa Rica no se cuenta con evidencia suficiente que permita justificar la invarianza de la medida y permitir un uso psicométrico adecuado. En este estudio se evaluaron las propiedades psicométricas del ISA en dos grupos poblacionales, en dos diferentes años (2013 y 2017) y en hombres y mujeres. Concretamente, se analizó la estructura factorial y la invarianza de la medida en estos grupos mediante la técnica de Análisis de Factores Confirmatorio (AFC) Multigrupo. La muestra estuvo conformada por 968 participantes, con edades entre 16 y los 92 años (M = 23 años, DE = 11.62 años) de los cuales el 58.7% fueron mujeres. De forma global, los datos indicaron que la estructura factorial del instrumento se sostiene en poblaciones distintas, a lo largo del tiempo y tanto en hombres como mujeres. Específicamente, en el caso de las dos poblaciones estudiadas y los dos puntos en el tiempo, los resultados indicaron que solo se pueden asumir las invarianzas configural y métrica. En el caso del sexo, los resultados indicaron que sí es posible asumir niveles de invarianza estrictos de manera parcial. Se concluye que el ISA presenta adecuadas propiedades psicométricas para su uso en Costa Rica.<hr/>Abstract Ambivalent Sexism (AS) is a multidimensional construct made up of hostile and benevolent beliefs and attitudes that legitimize inequality between the genres. To measure AS the Ambivalent Sexism Inventory (ASI) is widely used. The scale was initially created in English and has is translated and used in several contexts, including the Latin American one. However, in Costa Rica, there is not enough evidence to justify the invariance of the measure and allow adequate psychometric uses. In this study, ASI's psychometric properties were evaluated in two population groups, at two different points in time, and among men and women. Specifically, the instrument’s factorial structure and invariance across these groups were analyzed using the Multigroup Confirmatory Factor Analysis (CFA) technique. The sample consisted of 968 participants, aged between 16 and 92 years (M = 23 years, SD = 11.62 years), of which 58.7% were women. Overall, data indicated the two-dimensional structure of the instrument was partially supported in different populations, over time, and among both men and women. Specifically, in the case of the two populations and the two temporal moments, the results indicated that only configural and metric invariances can be assumed. In the case of sex, results revealed that it is possible to partially assume strict levels of invariance. It is concluded that the ASI presents adequate psychometric properties for its use in Costa Rica. <![CDATA[Evidence of Validity and Factorial Invariance of “The new sexual satisfaction scale - Brief” in university students]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-29132024000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La satisfacción sexual es un elemento muy importante en la salud sexual, la sexualidad humana, la felicidad y el bienestar a nivel general. En consecuencia, es clave medir y comprender la primera para evaluar a estas últimas; además, ya que la satisfacción sexual varía según el sexo, necesario usar un instrumento que permita medir la variable en ambos sexos. Por ello, el objetivo de la presente investigación es analizar la invarianza factorial de la “Nueva escala de satisfacción sexual”, versión corta (NSSS-S, por sus siglas en inglés) en función al sexo. Se utilizó una muestra de 322 estudiantes universitarios (varones 53.1% y mujeres 46.9%) de 3 universidades de Huaraz, Perú. Los hallazgos sugieren que el modelo bidimensional (individual e interpersonal/actividad) de la NSSS-S presenta adecuados bondes de ajuste en las puntuaciones (c2 /gl = 4.12; CFI = .94; SRMR = .042), con pesos factoriales superiores a .69; el análisis factorial confirmatorio multigrupo mostró que la estructura factorial de dos dimensiones es posible para ambos sexos, y que la fiabilidad es buena para ambas dimensiones (ω = .89 y .92). La versión en español de la NSSS-S posee adecuadas evidencias de validez y confiabilidad para medir la variable satisfacción sexual en una muestra de universitarios de ambos sexos. Sin embargo, aún debe comprobarse en distintos ámbitos del Perú.<hr/>Abstract Sexual satisfaction is a very important element in sexual health, human sexuality, happiness, and general wellbeing. Consequently, in order to evaluate sexual health and human sexual response, it is key to measure and understand it. Additionally, since it varies according to sex, it is necessary to use an instrument that allows for measuring the variable in both sexes. The purpose of this investigation is to analyze the factorial invariance of “The new scale of sexual satisfaction-short version” (NSSS-S) in function of the sex. A 322 university students sample belonging to 3 universities from Huaraz - Peru, was utilized (53.1% males and 46.9% females). Findings suggest that the bi-dimensional model (individual and interpersonal/activity) of the NSSS-S has suitable adjusting levels in the scores (c2 /gl = 4.12; CFI = .94; SRMR = .042), with factorial weights over .69. The multi-group confirmatory factorial analysis showed that a two-dimension factorial structure for both sexes is possible, and that reliability is good in both dimensions (ω = .89 y .92). Spanish version of NSSS-S has appropriate validity and reliable evidences to measure the sexual satisfaction variable in a both sexes university students sample. However, it still needs to be verified in other Peruvian communities. <![CDATA[Characterization of the population attended by the Psychotrauma Unit National Psychiatric Hospital in Costa Rica during 2017-2018]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-29132024000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El objetivo del estudio es identificar las características principales (sociodemográficas y clínicas) de la población con historia de trauma psicológico atendida por integrantes de la Unidad de Psicotrauma del Hospital Nacional Psiquiátrico Manuel Antonio Chapuí y Torres en el periodo de Mayo 2017 a Mayo 2018. La investigación es de tipo observacional, descriptivo de corte transversal. La población de estudio constó de 126 registros congregados en una base de datos rutinarias anonimizadas de uso exclusivo de la Unidad de Psicotrauma. Se procesaron los datos con estadística descriptiva en el paquete estadístico del SPSS versión 17. Como hallazgos, destaca que el 27% de las personas identificadas con trauma correspondió a niños y niñas; el 21.4%, a adolescentes; y el 51.6%, a personas adultas. Además, el 64.3% fueron mujeres y el 35.7% varones. La principal provincia de residencia fue San José (84.1%). El 14.3% presentó trauma simple y el 85.7% trauma complejo. Los eventos más significativos fueron maltrato psicológico (50.0%), abuso sexual (21.4%), violencia física (7.9%) y muerte de una persona cercana (7.9%). A nivel diagnóstico, sobresalen los trastornos afectivos (36.5%), trastornos del comportamiento y de las emociones de comienzo habitual en infancia y adolescencia (26.98%) y trastornos neuróticos secundarios a situaciones estresantes y somatomorfos (26.3%). En la población de estudio se encontró que tienen como característica común la presencia de trauma psicológico, aunque este no se refleje en la variedad diagnóstica que se asigna para la atención clínica. Se encontró que en el trauma psicológico, la violencia es el factor más significativo, detectado mayoritariamente en población infanto-juvenil y mujeres.<hr/>Abstract This research is aimed to identify the main characteristics (sociodemographics and clinics) of the population with history of psychological trauma registered as outpatients and inpatients by the members of Psychotrauma Unit of National Psyquiatric Hospital. This is particularly important, because of the variety of the trauma consequences in the life of the person, and also it will be associated with different symptoms and diagnosis (Van der Kolk, 2005; Carvalho et al., 2014; Castro-Fernández et al., 2015; Siegel, 2016; Diaz et al, 2017; Vitriol et al., 2017; Waikamp y Barcellos, 2018). It is a descriptive, observational transversal type research, based at 126 registers of routine and anonymous data base from May 2017 to May 2018.The variables were: sex, age, place of residence, diagnosis (CIE 10), Simple and Complex Trauma, Type of traumatic event, Main event report (from the patient's point of view). Data was processed by SPSS 17 (using measures of central tendency). The research identified the following characteristics at the population under study: 27% were children (boys and girls), 21,4% adolescents and 51.4% were adults, of which 64.3% were females and 35.7% men. The main province of residence was San José (84.1%) (main coverage area of the External Consultation Area of National Psychiatric Hospital). In relation to type of trauma: 14.3% reported Simple and 85.7% Complex trauma. The more important traumatic events were: psychological maltreatment (50.0%); sexual abuse (21.4%), physical abuse (7.9%) and death of someone (7.9%). The main Diagnosis were: Mood disorders (36.5%), Disorders of onset in childhood and adolescence (26.98%) and Neurotic and stress disorders (26.98%). It is concluded that women, children and adolescents are the main affected population by trauma. If the complex trauma was more reported, probably the population shows many and diverse consequences. Violence is the more important cause of trauma. This population addresses many diagnosis, but violence and trauma would be very important issues for evaluation, therapeutic intervention and community programs of prevention. <![CDATA[Entrevista al Dr. Armando Campos Santelices]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-29132024000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El objetivo del estudio es identificar las características principales (sociodemográficas y clínicas) de la población con historia de trauma psicológico atendida por integrantes de la Unidad de Psicotrauma del Hospital Nacional Psiquiátrico Manuel Antonio Chapuí y Torres en el periodo de Mayo 2017 a Mayo 2018. La investigación es de tipo observacional, descriptivo de corte transversal. La población de estudio constó de 126 registros congregados en una base de datos rutinarias anonimizadas de uso exclusivo de la Unidad de Psicotrauma. Se procesaron los datos con estadística descriptiva en el paquete estadístico del SPSS versión 17. Como hallazgos, destaca que el 27% de las personas identificadas con trauma correspondió a niños y niñas; el 21.4%, a adolescentes; y el 51.6%, a personas adultas. Además, el 64.3% fueron mujeres y el 35.7% varones. La principal provincia de residencia fue San José (84.1%). El 14.3% presentó trauma simple y el 85.7% trauma complejo. Los eventos más significativos fueron maltrato psicológico (50.0%), abuso sexual (21.4%), violencia física (7.9%) y muerte de una persona cercana (7.9%). A nivel diagnóstico, sobresalen los trastornos afectivos (36.5%), trastornos del comportamiento y de las emociones de comienzo habitual en infancia y adolescencia (26.98%) y trastornos neuróticos secundarios a situaciones estresantes y somatomorfos (26.3%). En la población de estudio se encontró que tienen como característica común la presencia de trauma psicológico, aunque este no se refleje en la variedad diagnóstica que se asigna para la atención clínica. Se encontró que en el trauma psicológico, la violencia es el factor más significativo, detectado mayoritariamente en población infanto-juvenil y mujeres.<hr/>Abstract This research is aimed to identify the main characteristics (sociodemographics and clinics) of the population with history of psychological trauma registered as outpatients and inpatients by the members of Psychotrauma Unit of National Psyquiatric Hospital. This is particularly important, because of the variety of the trauma consequences in the life of the person, and also it will be associated with different symptoms and diagnosis (Van der Kolk, 2005; Carvalho et al., 2014; Castro-Fernández et al., 2015; Siegel, 2016; Diaz et al, 2017; Vitriol et al., 2017; Waikamp y Barcellos, 2018). It is a descriptive, observational transversal type research, based at 126 registers of routine and anonymous data base from May 2017 to May 2018.The variables were: sex, age, place of residence, diagnosis (CIE 10), Simple and Complex Trauma, Type of traumatic event, Main event report (from the patient's point of view). Data was processed by SPSS 17 (using measures of central tendency). The research identified the following characteristics at the population under study: 27% were children (boys and girls), 21,4% adolescents and 51.4% were adults, of which 64.3% were females and 35.7% men. The main province of residence was San José (84.1%) (main coverage area of the External Consultation Area of National Psychiatric Hospital). In relation to type of trauma: 14.3% reported Simple and 85.7% Complex trauma. The more important traumatic events were: psychological maltreatment (50.0%); sexual abuse (21.4%), physical abuse (7.9%) and death of someone (7.9%). The main Diagnosis were: Mood disorders (36.5%), Disorders of onset in childhood and adolescence (26.98%) and Neurotic and stress disorders (26.98%). It is concluded that women, children and adolescents are the main affected population by trauma. If the complex trauma was more reported, probably the population shows many and diverse consequences. Violence is the more important cause of trauma. This population addresses many diagnosis, but violence and trauma would be very important issues for evaluation, therapeutic intervention and community programs of prevention. <![CDATA[Editorial]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-29132024000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El objetivo del estudio es identificar las características principales (sociodemográficas y clínicas) de la población con historia de trauma psicológico atendida por integrantes de la Unidad de Psicotrauma del Hospital Nacional Psiquiátrico Manuel Antonio Chapuí y Torres en el periodo de Mayo 2017 a Mayo 2018. La investigación es de tipo observacional, descriptivo de corte transversal. La población de estudio constó de 126 registros congregados en una base de datos rutinarias anonimizadas de uso exclusivo de la Unidad de Psicotrauma. Se procesaron los datos con estadística descriptiva en el paquete estadístico del SPSS versión 17. Como hallazgos, destaca que el 27% de las personas identificadas con trauma correspondió a niños y niñas; el 21.4%, a adolescentes; y el 51.6%, a personas adultas. Además, el 64.3% fueron mujeres y el 35.7% varones. La principal provincia de residencia fue San José (84.1%). El 14.3% presentó trauma simple y el 85.7% trauma complejo. Los eventos más significativos fueron maltrato psicológico (50.0%), abuso sexual (21.4%), violencia física (7.9%) y muerte de una persona cercana (7.9%). A nivel diagnóstico, sobresalen los trastornos afectivos (36.5%), trastornos del comportamiento y de las emociones de comienzo habitual en infancia y adolescencia (26.98%) y trastornos neuróticos secundarios a situaciones estresantes y somatomorfos (26.3%). En la población de estudio se encontró que tienen como característica común la presencia de trauma psicológico, aunque este no se refleje en la variedad diagnóstica que se asigna para la atención clínica. Se encontró que en el trauma psicológico, la violencia es el factor más significativo, detectado mayoritariamente en población infanto-juvenil y mujeres.<hr/>Abstract This research is aimed to identify the main characteristics (sociodemographics and clinics) of the population with history of psychological trauma registered as outpatients and inpatients by the members of Psychotrauma Unit of National Psyquiatric Hospital. This is particularly important, because of the variety of the trauma consequences in the life of the person, and also it will be associated with different symptoms and diagnosis (Van der Kolk, 2005; Carvalho et al., 2014; Castro-Fernández et al., 2015; Siegel, 2016; Diaz et al, 2017; Vitriol et al., 2017; Waikamp y Barcellos, 2018). It is a descriptive, observational transversal type research, based at 126 registers of routine and anonymous data base from May 2017 to May 2018.The variables were: sex, age, place of residence, diagnosis (CIE 10), Simple and Complex Trauma, Type of traumatic event, Main event report (from the patient's point of view). Data was processed by SPSS 17 (using measures of central tendency). The research identified the following characteristics at the population under study: 27% were children (boys and girls), 21,4% adolescents and 51.4% were adults, of which 64.3% were females and 35.7% men. The main province of residence was San José (84.1%) (main coverage area of the External Consultation Area of National Psychiatric Hospital). In relation to type of trauma: 14.3% reported Simple and 85.7% Complex trauma. The more important traumatic events were: psychological maltreatment (50.0%); sexual abuse (21.4%), physical abuse (7.9%) and death of someone (7.9%). The main Diagnosis were: Mood disorders (36.5%), Disorders of onset in childhood and adolescence (26.98%) and Neurotic and stress disorders (26.98%). It is concluded that women, children and adolescents are the main affected population by trauma. If the complex trauma was more reported, probably the population shows many and diverse consequences. Violence is the more important cause of trauma. This population addresses many diagnosis, but violence and trauma would be very important issues for evaluation, therapeutic intervention and community programs of prevention.