SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.19 número1Una búsqueda de nuevas praxis en torno al uso de las tecnologías de la información y la comunicación: Más allá del ba-be-bi-bo-bu digitalAún quedan posiciones por defender: un recuento del camino recorrido por el proyecto Alfabetización Crítica índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Actualidades Investigativas en Educación

versión On-line ISSN 1409-4703versión impresa ISSN 1409-4703

Resumen

GOMEZ TORRES, Juan Rafael  y  MORA ALVARADO, Maynor Antonio. Education, ethics of the liberation and community: comments from the thought of Lev Vygotsky and Paulo Freire. Rev. Actual. Investig. Educ [online]. 2019, vol.19, n.1, pp.825-849. ISSN 1409-4703.  http://dx.doi.org/10.15517/aie.v19i1.35574.

This paper raises the need for a debate about the relevance of Vygotsky and Freire for understanding of education as a historical/social community fact; that is, the relationship between formal and non-formal education, the community, in general, as a historical/social and historical/cultural and ethical place, the latter understood it as a link of that community based on an ethics of liberation. The proposed thesis is that, without an epistemologically open link between these dimensions, starting from the two teachers mentioned, education is a task without a future or commitment to the poorest in Latin America.

Palabras clave : education; critical thinking; ethics of liberation.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )