SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.14 número3Diagnóstico e Intervención en Escuelas desde la Política de Convivencia Escolar y Enfoque de Derechos HumanosAnálisis Psicopedagógico del Servicio de Orientación Vocacional de un Colegio Privado de la Provincia de San José índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Actualidades Investigativas en Educación

versión On-line ISSN 1409-4703versión impresa ISSN 1409-4703

Resumen

LEIVA GUERRERO, María Verónica; FUENTEALBA, Diego Astorga  y  MANGHI HAQUIN, Dominique. Reflexions about the Role of the Schools in Interethnic Relations, from the Chilean State’s Ethnopolitics. Rev. Actual. Investig. Educ [online]. 2014, vol.14, n.3, pp.131-151. ISSN 1409-4703.

Even before the construction of the Chilean State, elites have chosen different strategies for interpellate to indigenous peoples, one of which is to focus on education. Based on Intercultural Bilingual Education Program (IBEP) implemented as a new strategy of interpellation, from the state to the indigenous people, this research focuses on the historic objectives that have been posed to school, specifically concerned with the Mapuche people. This paper provides a reflection, along with the construction of the category of state school Ethnopolitics, which contributes to enhance the complexity of the current discussion on intercultural education.

Palabras clave : Education; ethnopolitics; intercultural; coloniality; nation; indigenous people; chile.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons