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Anuario de Estudios Centroamericanos

 ISSN 2215-4175 ISSN 0377-7316

SCHAFFER, Robin. Belling the Cat: Exploring Alignment Between the Church and State in Belize’s Education System. []. , 46, pp.45-78. ISSN 2215-4175.  http://dx.doi.org/10.15517/aeca.v46i0.42201.

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This paper explores whether the relationship between church-state actors contributes to or constrains educational quality. It posed the following research question: Is there alignment between the church and the state in the envisioning and delivery of education in Belize? Technical documents, non-technical documents, and key stakeholder interviews were qualitatively analysed and triangulated. The study found that, while alignment exists in overarching goals and historical appreciation of the partnership, there are also misalignments in overlapping roles, conflicting philosophies, dissonance between actions and stated commitment to the partnership, and the manifestation of accountability in education. Given that the government’s approximately 23% investment in education is juxtaposed with documented low returns, this paper can contribute to understanding some underlying challenges that potentially undermine that investment.

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Este artículo investiga si la relación entre la Iglesia y el Estado contribuye o limita la calidad de la educación. Se parte de la siguiente pregunta de investigación: ¿hay alguna conexión entre la Iglesia y el Estado en cómo se visualiza y cómo se imparte la educación en Belice? Se realizó un análisis cualitativo de documentos técnicos, no técnicos y de entrevistas con los principales interesados, así como una triangulación de los datos. El estudio encontró que, aunque hay una conexión entre los objetivos generales y la valoración histórica de la alianza, también hay discordancias en cuanto a duplicación de puestos, filosofías en conflicto, disonancia entre las acciones y el compromiso expreso con el acuerdo y una manifestación de rendición de cuentas en la educación. En vista de que aproximadamente el 23 % de la inversión gubernamental en la educación está yuxtapuesta a la baja rentabilidad documentada, este artículo pretende ayudar a comprender los desafíos pendientes que podrían potencialmente debilitar la inversión.

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