Scielo RSS <![CDATA[Actualidades en Psicología]]> http://www.scielo.sa.cr/rss.php?pid=2215-353520150001&lang=pt vol. 29 num. 118 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.sa.cr/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.sa.cr <![CDATA[Psychoanalitic approach to politics and the discourse of capitalism]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-35352015000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El presente texto tiene como objetivo producir un abordaje psicoanalítico del discurso político y el discurso del capitalismo; para formalizar las problemáticas que afectan la subjetividad de la época. El método empleado es la argumentación, arribando a resultados y conclusiones correspondientes al período anual que se informa. Distinguimos la escena de la política de lo real político, manifiesto en el acontecimiento. Cada sistema político se define por el modo de lo sagrado que le es propio. El discurso político clásico sufre una crisis y es sustituido por el discurso del capitalismo, produciendo nuevos efectos en la subjetividad y en el campo social.<hr/> Abstract: The goal of this text is to produce a psychoanalytic approach to political discourse and the discourse of capitalism; to formalize the problems that affect the subjectivity of our time. The argumentative method is used to reach the results and the conclusions for the report of the annual period. We distinguish the political scene of the real political, shown at the event. Every political system is defined by the way of the sacred that is proper. The classic political discourse suffers a crisis and is replaced by the discourse of capitalism, producing new effects on subjectivity and the social field. <![CDATA[Levels of reading comprehension in high school students. A comparison by topic]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-35352015000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Con base en los planteamientos de la psicología interconductual se desarrollaron y validaron dos pruebas para evaluar tres niveles de comprensión lectora de textos relacionados con dos tópicos: uno literario y uno de biología. El objetivo fue analizar el desempeño de estudiantes mexicanos de secundaria en comprensión lectora. Participaron 90 estudiantes de tres grupos escolares de primer grado, en una escuela pública. Se obtuvieron los puntajes de respuestas por nivel funcional. Los alumnos mostraron bajos porcentajes de respuestas correctas en ambas pruebas, siendo menores los relacionados con el tema de biología. Se ubicó a los alumnos en tres rangos de desempeño. Finalmente, se analizan las ventajas de evaluar la comprensión lectora por nivel funcional y por tópico.<hr/>Abstract: Under the theoretical basis of the interbehavioral psychology, were developed and validated two tests to assess reading comprehension of texts related with two topics: one literary and one of biology, in three functional levels. The aim was to analyze the performance of junior high school students, in reading comprehension. Participants were 90 students enrolled in the first grade of three school groups from a public school. The results show that students achieved low percentages of correct answers in both tests, in particular, their worst performance was related with the topic of biology. The results of the students were classified in three ranges of performance. The advantages of evaluating reading comprehension considering the functional levels of behavior and topic, are discussed. <![CDATA[Clinical Phobias Delineation in the New Western Culture]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-35352015000100025&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: La delimitación del estatuto clínico de la fobia ha sufrido modificaciones a lo largo de la historia de la psiquiatría planteándose desde el siglo XIX, diferencias entre los clínicos e investigadores que abordaron el tema, destacándose entre ellos la figura de Freud quien también, en su vasta obra, concibió la fobia de diversos modos a medida que iba formalizando la teoría psicoanalítica. El objetivo general del trabajo consistirá en establecer la especificidad de la fobia, delimitando su concepto; siendo los objetivos específicos describir la relación entre la noción de fobia definida y las manifestaciones patológicas predominantes en la clínica actual y plantear un abordaje terapéutico posible desde el lugar habilitador y constituyente del deseo, que es la palabra. Para responder los lineamientos del trabajo se realizará un recorrido temático partiendo del empleo del concepto de fobia en la psiquiatría desde el siglo XIX. Luego se planteará cómo la noción de fobia se fue modificando en relación a los diferentes momentos de la obra de Freud y de Lacan a continuación, y desde el marco teórico propuesto por ambos autores, se describirá la relación existente entre las manifestaciones de la fobia en el presente y el contexto sociocultural postmoderno para, finalmente, plantear la posibilidad de su abordaje terapéutico en función de la palabra y atendiendo a la urgencia con que hoy se presenta.<hr/>Abstract: After the nineteenth century, the delineation of clinical status of the phobia has been modified over the history of psychiatry. Such modifications have considered prominent differences between clinicians and researchers who addressed the issue such as Freud, who also in his wide work conceived phobia in several ways as psychoanalytic theory was formalized. The overall objective of this work will be to establish the specificity of the phobia, to limit its concept; as for the specific aims, they will be to describe the relationship between the notion of defined phobia and predominant pathological manifestations in current clinical environment, and to pose a possible therapeutic approach from the enabler place and constitutive of desire, which is the word. To answer the work guidelines, a topic review will be performed, starting from the use of the concept of phobia in psychiatry since the nineteenth century. Then, ways in which the notion of phobia was changing in relation to the different stages of the work of Freud and Lacan will be considered. Then, from the theoretical framework proposed by both authors, the relationship between the manifestations of phobia will be described in the present and the postmodern cultural context to finally raise the possibility of their therapeutic approach based on the word and considering the urgency presented today. <![CDATA[Cultural conceptions about mental health of people on psychological therapeutic process]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-35352015000100035&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El objetivo fue analizar las concepciones culturales sobre la salud mental de personas adultas que asisten a procesos terapéuticos psicológicos de Guadalajara, México. Método: Participaron 77 personas seleccionadas por muestreo propositivo. Se aplicaron las técnicas de listados libres y pile sort. El análisis fue de consenso, conglomerados jerárquicos y escalas multidimensionales. Resultados: Para los participantes la salud mental es el bienestar, la salud y la cordura que se logra con el apoyo de profesionales e instituciones de salud. Se conceptualizó además como un estado de equilibrio, tranquilidad, paz, armonía, amor, felicidad, plenitud, entusiasmo, seguridad y congruencia. Por el contrario, la falta de salud mental puede ocasionar algunos trastornos mentales (neurosis, psicosis, depresión). Se observaron diferencias por género y un mayor consenso en mujeres que en hombres, lo que permite proponer bases diferenciales en la implementación de programas de promoción de la salud mental.<hr/>Abstract: The objective was to analyze mental health cultural conceptions' of adult people with experiences on psychological therapeutic process from Guadalajara, Mexico. Method: 77 persons selected by purposive sampling were interviewed. It was applied free listing and pile sort technics. The analysis was by consensus, hierarchical cluster and multidimensional scaling. The participants' conceptualized mental health like the well-being, health and sanity obtained by the professional and institutions health support. For them, mental health is the balance, tranquility, pace, harmony, love, happiness, plenitude, enthusiasm, confidence and agreement. In other hand, lack of mental health would be generating some mental illness (neurosis, psychosis, depression). The results showed genre differences and high woman consensus than the men, that allowed suggest differential basis for design promoting programs of mental health. <![CDATA[Verificacáo da Estrutura Fatorial da Escala de Autoconceito Profissional em Funcionários de Diferentes Empresas Brasileiras<sup>1</sup>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-35352015000100047&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Os estudos sobre o autoconceito profissional ganham cada vez mais expressáo e importancia, uma vez que sua compreensáo pode contribuir para a explicado de importantes variáveis dentro e fora do contexto organizacional. No presente estudo, o objetivo foi investigar a estrutura fatorial da escala de autoconceito profissional em funcionarios de empresas brasileiras públicas e privadas. Participaram 490 trabalhadores de 16 a 68 anos, dos quais 169 pertenciam a empresas públicas e 321 a empresas privadas. Os resultados apontam que o modelo original trifatorial da escala apresentou indicadores estatísticos que justificam a sua fidedignidade e consistencia estrutural. Destaca-se entáo a confirmacáo do modelo proposto pelos autores da escala, náo somente na amostra geral de trabalhadores, mas, também, separadamente em trabalhadores de empresa publica e privada, podendo assim, observar que, nas tres amostras, os indicadores estiveram de acordo com o exigido na literatura estatística. Palavras chave: Autoconceito profissional; análise fatorial confirmatoria; contexto organizacional.<hr/>Abstract: The studies on the professional self-concept are increasingly expression and importance, since their understanding may contribute to the explanation of important variables within and outside the organizational context. In the present study, the objective was to investígate the factor structure of professional self-concept scale in employees of public and prívate Brazilian companies. 490 workers participated in the study, with 16-68 years, of which 169 belonged to public enterprises and 321 private companies. The results show that the original scale of three-factor model showed statistical indicators that justify the reliability and structural consistency. There was a confirmation of the proposed model by the authors of the scale, not only in the general sample of workers, but also separately in workers of public and private, and can therefore be observed that, in the three samples, the indicators were in agreement with the requirements in the statistical literature. Keywords: Professional self concept, confirmatory factor analysis, organizational context. <![CDATA[Dating violence: perpretation, and mutual violence. A review]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-35352015000100057&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Existen investigaciones cuyos resultados muestran tasas similares de violencia entre hombres y mujeres, incluyendo la violencia mutua, las cuales se contraponen a las teorías que hacen referencia a roles tradicionales de género. El objetivo fue realizar una revisión teórica acerca de los principales hallazgos de la violencia en el noviazgo en países latinos y de Norteamérica desde una perspectiva inclusiva de género. Se incluyeron estudios del año 2000 al 2013, cuya búsqueda se realizó en bases de datos. Se concluyó que los cambios socioculturales obligan a llevar a cabo un abordaje distinto de la violencia en jóvenes, considerando una visión inclusiva para promover relaciones de no violencia. Se recomienda profundizar en el papel de los roles de género.<hr/>Abstract: There are investigations whose results show similar rates of violence between men and women, including mutual violence, which are opposing to theories that refer to traditional gender roles. The aim of this study was to perform a theoretical review about the main findings of dating violence in Latin countries and North America from a gender inclusive perspective. Studies since 2000 to 2013 were included, the search was performed in databases. It was concluded that sociocultural changes require performing a different approach to violence in young considering an inclusive vision to promote relationships of nonviolence. It is recommended to deepen in the paper of gender roles. <![CDATA[Authoritarianism dimensions, religion centrality and religious orientation: Differences in linear and nonlinear analysis of their relationships]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-35352015000100073&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: La centralidad de la religión y las orientaciones religiosas han sido estudiadas en sus relaciones con el autoritarismo debido a que dichas expresiones de la religiosidad ofrecen un marco social convencional estable, el cual incluye una serie de pautas que rigen el comportamiento del sujeto autoritario. Sin embargo, estudios previos que analizaron estas relaciones no tuvieron en cuenta el aporte específico de cada una de las dimensiones del autoritarismo. El objetivo principal del estudio fue analizar las relaciones entre las dimensiones del autoritarismo, la centralidad de la religión y las orientaciones religiosas. Participaron 431 estudiantes universitarios, con edades comprendidas entre los 20 y 35 años, de los cuales el 72,38% eran mujeres. Se observó que las dos dimensiones del autoritarismo se relacionan con la centralidad de la religión, la orientación religiosa intrínseca y extrínseca personal. Se discuten las relaciones entre las dimensiones, así como su análisis lineal y no lineal.<hr/>Abstract: The centrality of religion and the religious orientations have been studied in its relations to authoritarianism because such expressions of religiosity offer a stable conventional social framework. Such framework includes a set of guidelines that govern the behavior of authoritarian subjects. However, previous studies examining these relationships did not take into account the specific contribution of each of the dimensions of authoritarianism. The main objective of the study was to analyze the relationship between the dimensions of authoritarianism, the centrality of religion and religious orientations. 431 college students participated, aged between 20 and 35 years, 72.38% of them were women. It was observed that the two dimensions of authoritarianism are related to centrality of religion, intrinsic and extrinsic religious orientation. Relationships between dimensions are discussed as well as their linear and nonlinear analysis.