Scielo RSS <![CDATA[Revista Educación]]> http://www.scielo.sa.cr/rss.php?pid=2215-264420200001&lang=en vol. 44 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.sa.cr/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.sa.cr <![CDATA[Social Contexts and Educational Innovation Trends: A Bibliographical Mapping Analysis]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442020000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La innovación educativa aparece como un tema pendiente en las agendas de las instituciones educativas a nivel internacional. Las políticas educativas vigentes ponen de manifiesto la importancia de la innovación educativa como un elemento clave para la mejora de la calidad educativa y el desarrollo social. Desde una perspectiva sociocultural se subraya el carácter social y situado de la innovación como un proceso que acontece a través de la interacción multidisciplinaria. Se elaboró una búsqueda sistemática de la literatura en dos principales bases de datos: SCOPUS y WoS (rango temporal 2013-2017). Mediante un proceso de filtrado, con criterios de inclusión/exclusión (palabras clave, tipología de documentos, años de publicación y disciplina), y de validez (calidad y pertinencia), se delimitó la muestra total (N=43). Los países con mayor producción de publicaciones en la temática son Estados Unidos (5), España (4) y el Reino Unido (3). Los contextos sociales en los que se han implementado estrategias de innovación educativa son las organizaciones educativas (37), empresas (5) y hospitales (1). El tipo de innovación mayoritariamente abordado versa sobre las nuevas formas de organización de actividades (29). Se discuten los hallazgos de tres contextos sociales claves en la implementación de estrategias innovadoras, ubicando seis líneas de investigación incipientes.<hr/>Abstract Educational innovation is a pending item on the agendas of international educational institutions. Whereas current educational policies highlight the importance of educational innovation as a key element for improving the quality of education and promoting social development, the social aspect of innovation involves multidisciplinary interaction from a sociocultural perspective. After conducting a systematic bibliographical search of two main databases: SCOPUS and WoS (period ranging from 2013-2017), a total sample (N = 43) was filtered with established inclusion / exclusion criteria (keywords, document type, year of publication, area of discipline) and validity (quality and relevance). The countries with the highest number of publications in this subject are the United States (5), Spain (4) and the United Kingdom (3). The social contexts in which educational innovation strategies have been executed include educational organizations (37), the corporate sector (5) and healthcare institutions (1). Innovation is addressed as it pertains to new ways of organizing activities (29). Findings involve three key social contexts for implementing innovative strategies in six emerging areas of research. <![CDATA[Cooperative Learning in Physical Education: Initial Challenges and Developmental Proposals]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442020000100019&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente artículo forma parte de una tesis en elaboración en la cual se investiga los factores de eficacia del Aprendizaje Cooperativo (AC) en Educación Física (EF). El objetivo es mostrar los resultados de una primera revisión, sobre los problemas que encuentra el profesorado al aplicar esta metodología; y unido a ello, presentar las principales propuestas encontradas para su aplicación en la clase de EF de una manera progresiva y eficaz. Se ha procedido al vaciado de fuentes documentales, para posteriormente catalogar y clasificar aquellos aspectos objetos del estudio: problemas y propuestas de implementación. Se acudió a las siguientes bases de datos: Teseo, Google Académico, Dialnet, EBSCOhost, Scopus y Web of Science. La revisión fue desarrollada a finales del año 2018. Los resultados demuestran que varias dificultades pueden aparecer al aplicar esta metodología. Se han agrupado en siete categorías: 1) Falta de experiencias y habilidades del alumnado; 2) Experiencias negativas previas del alumnado; 3) Falta de formación del profesorado; 4) Problemas de organización a nivel de centro; 5) Oposición familiar; 6) Falta de control de aula; y 7) Expectativas poco realistas del cuerpo docente. En lo relativo a las propuestas de aplicación, se han encontrado dos que presentan un proceso concreto para llevar a cabo la metodología de una manera progresiva y eficaz en EF, definiendo las variables a influir y las condiciones necesarias a generar, para minimizar o solucionar los problemas iniciales: El enfoque de la Coopedagogía Motriz (Velázquez, 2014, 2015, 2018), y el Ciclo del Aprendizaje Cooperativo (Iglesias, González y Fernández, 2017).<hr/>Abstract This article is part of a thesis that studies efficiency factors of Cooperative Learning in Physical Education. The objective is to present the results of a review about constraints faced by teachers who use this strategy and, in addition, show how it can be used progressively and effectively in PE classes. A bibliographic review was conducted revealing challenges faced by teachers who use Cooperative Learning strategies. The review included searches in the following databases in late 2018: Teseo, Google Scholar, Dialnet, EBSCOhost, Scopus and Web of Science. Results show that when using this strategy, certain difficulties may arise which we classified into seven categories: 1) Lack of student skills and experience; 2) Previous negative experience of the student; 3) Lack of training among the teachers; 4) Organizational problems at the school; 5) Family opposition; 6) Teacher cannot control classroom behavior; and 7) Unrealistic teacher expectations. Two proposals for executing the Cooperative Learning in PE were found to be progressive and effective. They set variables that influence cooperative learning as well as the necessary conditions to minimize or resolve problems at the onset: The Motor Coopedagogy Approach (Velázquez, 2014, 2015, 2018), and the Cooperative Learning Cycle (Iglesias, González and Fernández, 2017). <![CDATA[A Validation of a Reading Comprehension Test for University Students]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442020000100030&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El objetivo del presente artículo es brindar evidencias de validez y de confiabilidad sobre una prueba nueva para medir el nivel de comprensión lectora de estudiantes universitarios. Para ello se empleó un diseño de investigación observacional y transversal, mediante la cual se aplicó la prueba a un grupo de 244 estudiantes de primer ingreso a una carrera universitaria. Los resultados fueron analizados con base en la Teoría Clásica de los Test y en el modelo de Rasch, así como también se estimó el coeficiente de correlación de Pearson entre las puntuaciones en la prueba y un curso universitario de primer año de carrera. El principal hallazgo de este estudio es la creación de una prueba de 44 ítems que permite generar puntuaciones con una confiabilidad de 0,74 y que presentan una correlación estadísticamente significativa (p &lt; 0,000) de 0,21 [0,09, 0,33] con las notas de estudiantes en un curso de carrera de primer año. Con base en los análisis efectuados, se concluye que la prueba podría ser útil para detectar estudiantes de primer ingreso a la educación superior que podrían presentar problemas de comprensión lectora y, por ende, ver disminuido su rendimiento académico. En este sentido, la prueba podría servir para propósitos de screening, es decir, para coadyuvar en la elaboración de planes remediales, implementación de intervenciones educativas y desarrollo de unidades didácticas orientadas al fortalecimiento de la comprensión lectora de los(as) estudiantes universitarios de primer ingreso.<hr/>Abstract The goal of this article is to provide evidence as to the validity and reliability of a new Reading Comprehension test aimed at college students which is based on an observational and cross-cutting research design. The test was taken by 244 students in the first year of their major. The results were analyzed according to the Classical Test Theory, the Rasch Model and a Pearson correlation coefficient to compare the scores obtained with first year courses taken by students for their Major. As a result of the study, a 44-item was elaborated with a reliability scale of 0.74 and a statistically significant correlation scores of 0.21 [0.09, 0.33] (p &lt; 0.000) for student grades in first-year courses. It can be concluded that this test could be useful to detect reading comprehension difficulties among first-year university students which could potentially negatively impact their academic performance. The test could also serve as a screening tool in the development of remedial programs to strengthen reading comprehension among these students. <![CDATA[Teacher Perception about Excessive Amounts of Extracurricular Activities that Interfere with Regular Classes]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442020000100036&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This article addresses teacher perception regarding how excessive amounts of extracurricular activities could interfere with regular lessons and, ultimately, affect student academic performance. A survey probing personal opinions regarding this phenomenon was completed by thirty teachers from public and private primary schools and high schools in the Costa Rican province of Puntarenas. The main objective of this study was not only to determine teacher perception, but also to compare collected data with already existing theory on this subject. Results show that even though some of those activities are relevant in training students to become good citizens and future professionals, an overload of extracurricular activities will negatively impact their achievements and knowledge acquisition.<hr/>Resumen Este artículo aborda el tema de la percepción de algunos docentes con respecto al exceso de actividades extracurriculares y cómo estas podrían interferir con las lecciones regulares de la agenda escolar y, por ende, el rendimiento académico del estudiante. Se realizó una encuesta a treinta educadores de distintas instituciones educativas públicas y privadas en la provincia de Puntarenas para conocer sus opiniones y también comparar la información recopilada en la encuesta con el material teórico ya existente. De acuerdo con los resultados, aunque muchas de las actividades extracurriculares son relevantes para el desarrollo de los estudiantes como ciudadanos y futuros profesionales, la frecuencia con la cual se realizan puede impactar negativamente el desempeño académico del estudiante y, por consecuencia su adquisición de conocimiento. <![CDATA[Case Study: Student Perception about Philosophy of Education and Pedagogy in Teacher-Training.]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442020000100044&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Esta investigación se desarrolla en el contexto educativo de formación del profesorado en la Universidad Católica de la Santísima Concepción, de Chile, tiene como objetivo conocer la percepción del estudiantado de pedagogía con respecto a la asignatura Filosofía de la Educación. La metodología utilizada parte de un diseño descriptivo, cualitativo, a través de un estudio de caso. Se elaboraron entrevistas en profundidad las cuales permitieron construir un relato sobre la percepción y establecer relaciones entre variables asociadas al objetivo. Las respuestas fueron analizadas a través de categorías y se complementó con el uso del software Nvivo 11. Los resultados más relevantes indican que el déficit está asociado a un problema motivacional por parte de los estudiantes hacia el estudio de la filosofía en general. Sin embargo, muestran una percepción positiva hacia la necesaria presencia filosófica en el proyecto curricular para la formación, señalan la necesidad de perfeccionar los recursos didácticos que emplea el personal docente, así como estrategias de enseñanza que ayuden de modo concreto a los estudiantes de pedagogía a desarrollar habilidades reflexivas; se reconoce la necesidad de proponer una didáctica específica de la Filosofía.<hr/>Abstract This study took place in Chile at the Universidad Católica de la Santísima Concepción Faculty of Education. The objective of the study was to gain insight about the perception of Education Majors regarding a Philosophy of Education course. The methodology involved a descriptive, qualitative design presented within a case study based on in-depth interviews. The response through which the authors were able to build a narrative detailing perception and the different variables associated with the objective. Responses were categorized and analyzed using Nvivo 11 software. The most significant results reveal that students are not motivated to take Philosophy of Education or any other type of philosophy course. Yet, they do demonstrate that the study of philosophy is an important part of the Education Major curriculum. More educational resources must be offered, such as additional teaching strategies to help Education Majors further develop their reflexive skills and a renewed didactic approach towards the study of philosophy. <![CDATA[Comparison of Teaching Strategies Used at Two Mainstream Schools with Autism Spectrum Disorder (ASD) Students]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442020000100062&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En Cataluña, el alumnado con Trastorno del Espectro Autista (TEA) escolarizado en escuelas inclusivas recibe apoyo por parte del servicio de apoyo intensivo para la escolarización inclusiva (SIEI), bien en las aulas ordinarias, o bien en un aula específica. No obstante, para los maestros supone un reto acoger al alumnado con TEA, pues se deben desarrollar numerosas estrategias metodológicas: utilizar una apertura y un cierre claros, dar ejemplos, utilizar un lenguaje concreto, presentar la información de manera oral con apoyo visual, propiciar actividades de interés y anticipar, por citar algunas. Dada su gran variedad, el objetivo del estudio es identificar qué estrategias metodológicas se usan con los alumnos con TEA en el aula regular, y si difieren de las usadas en el aula SIEI. Se desarrolló un estudio cualitativo y descriptivo a partir de la observación en las aulas y entrevistas con una muestra de dos escuelas de educación primaria. Los resultados muestran que ambas escuelas utilizan múltiples estrategias, aunque algunas no se contemplan, por ejemplo, la generalización. Además, cuando hay un aula SIEI, se tiende a situar al alumno con TEA fuera del aula regular, donde el maestro de apoyo mantiene el rol de tutor. En cambio, dentro del aula regular, el maestro de apoyo destina su tiempo al alumno con TEA de bajo funcionamiento; mientras que los alumnos con TEA de alto funcionamiento reciben apoyo por parte de los iguales. Finalmente, se observa la necesidad de desarrollar programas formativos para todo el profesorado para fomentar una mayor inclusión.<hr/>Abstract In Catalonia (Spain), students with Autism Spectrum Disorder (ASD) enrolled in inclusive education receive support from the Intensive Support Service for Inclusive Education Program (SIEI), either in mainstream or special needs classrooms. However, many teachers find it challenging to include ASD students in mainstream classrooms, since they must develop a variety of strategic teaching methodologies: use of clear openings and wrap-ups, use of examples and specific language, presentation of oral information using visual support materials, use of activities to peak student interest and the need to anticipate, just to name a few examples. Given the large variety of teaching methodologies, the objective of this study is to identify which teaching strategies are used with ASD students in mainstream classrooms and compare them with those used in SIEI classrooms. A qualitative and descriptive study was developed based on classroom observation and interviews using a sample of two primary schools. According to the results, both schools use multiple strategies, although some strategies are not considered, such as generalizations. Also, SIEI classrooms tend to place ADD students outside the regular classroom where the support teacher is more of a tutor. However, in regular classrooms, the support teacher spends more time working with low functioning ASD students while high functioning ASD students receive support from their peers. Finally, there is a need to develop more educational programs aimed at teachers to foster greater inclusion of ASD students. <![CDATA[Teaching Preschoolers English in a Public Educational Context]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442020000100093&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente es un análisis cualitativo el cual describe la situación de la enseñanza del inglés a nivel preescolar en un contexto de educación pública costarricense con base en lo vivido en cuatro jardines de niños de la Región Pacífico Central. Con esto, se pretende visibilizar este nivel de la educación pública, sobre el cual existe poca información, para esto se acude a la elaboración de entrevistas a docentes y observaciones de clase. Para ello, se prepara un esquema de codificación el cual categoriza la información recopilada en tres ejes centrales: caracterización de la educación preescolar bilingüe, metodología empleada y campos de acción de la academia para el mejoramiento de la enseñanza del inglés a nivel preescolar. Los hallazgos más relevantes indican que, si bien es cierto la enseñanza de un idioma es transcendental a nivel preescolar, aún falta mucho por hacer para fortalecer esta etapa educativa, como la facilitación de espacios para la capacitación docente en el área específica de inglés en preescolar y de material en inglés que no sea aportado por la docente. También, revela una metodología que incluye juegos, música, rutinas y lenguaje no verbal, para la adquisición de la lengua meta. Estos resultados contribuirán a la generación de insumos para la documentación del quehacer docente, así como a la toma de acción con respecto a la enseñanza del inglés específicamente a nivel preescolar en la educación pública de Costa Rica.<hr/>Abstract This qualitative study describes the setting for teaching preschoolers English based on the experience of four public preschools in the Central Pacific Region of Costa Rica. The aim was to gain more insight about the public preschool system of which little information is available. Data was obtained mainly from interviews with teachers and classroom observation. A coding system was elaborated to classify the collected information into three main categories: Characterization of preschool bilingual education, the methodology used and academic action fields to improve how English is taught to preschoolers. The most relevant findings reveal that, although teaching preschoolers a foreign language is important, there is much more that should be done to foster these skills in children at this educational stage, such as provide teachers with more English-language training for preschoolers. In addition, the methodology should include games, music, non-verbal routines and language to acquire the target language. These results would further contribute to documenting this field of study for teachers and actions specifically targeted to teaching English at the preschool level in the Costa Rican Public School System. <![CDATA[Student Motivation towards Mathematics at Blended Learning and Place-Based Classroom High Schools]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442020000100096&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El objetivo de la presente investigación es comparar estadísticamente cinco aspectos de la motivación hacia las matemáticas entre estudiantes de bachillerato de dos modalidades: mixta y presencial. Siguiendo una metodología cuantitativa, se eligió una muestra de 186 estudiantes inscritos en dos bachilleratos públicos del norte de México. A través de la aplicación del cuestionario de motivación para las matemáticas se determinaron los niveles de interés, importancia, utilidad, coste de estudiantes que estudiaban la materia de Matemáticas I y expectativas de autoeficacia. Los resultados muestran que el alumnado de bachillerato presencial presenta un nivel estadísticamente mayor en su interés, percepción y expectativas de autoeficacia hacia el estudio de la matemática. Por otra parte, el alumnado de bachillerato mixto presenta mayores puntajes en el criterio relacionado con el coste de estudiar matemáticas.<hr/>Abstract The goal of this study is to statistically compare five aspects related of student motivation towards Mathematics among high school students involved in two types of learning programs - blended learning and face-to-face instruction. The study followed a quantitative methodology and selected a sample of 186 students enrolled in two types of public high school programs in Northern Mexico who were asked to fill out a questionnaire about their motivation towards Mathematics. The survey revealed their level of interest, importance, use, associated costs in studying Mathematics and self-efficacy expectations. According to the results, high school students in face-to-face learning programs had a statistically higher level of interest, perception and self-efficacy expectations about Mathematics. High School students enrolled in the blended learning modality had a higher score when answering the survey question about the financial cost associated with studying Mathematics. <![CDATA[How is Peer Tutoring Conceptualized? The Voice of University Tutors]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442020000100110&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente estudio aborda la comprensión del significado de las ayudantías desde la perspectiva de las personas ayudantes de las carreras de Psicología e Ingeniería Comercial de la Universidad Alberto Hurtado en Chile. Se utilizó una metodología cualitativa enmarcada en la grounded theory. Participó una muestra intencionada de 12 estudiantes pertenecientes a ambas carreras, quienes llevaban por lo menos un año en el rol de ayudantes de pregrado, con evaluaciones positivas desde la mirada del estudiantado tutorado. Se recogieron los datos a partir de entrevistas semiestructuradas, desarrollando codificación abierta y axial buscando patrones de relación que permitiesen construir el significado que le otorgan a este espacio los propios ayudantes. Los resultados evidencian una forma particular de concebir el espacio de ayudantía, las condiciones consideradas como necesarias para que se produzca el aprendizaje y las estrategias usadas en su desarrollo. El análisis relacional destaca la ayudantía como un espacio de aprendizaje recíproco, el cual se ve influido por factores que facilitan o inhiben la posibilidad de aprender de forma colectiva, así como estrategias de acción que potencian esta forma de aprender. Para concluir, se releva las ayudantías como un método de aprendizaje y enseñanza, que favorece el aprender y enseñar a aprender.<hr/>Abstract This study addresses how peer tutoring is understood from the perspective of tutors for the Psychology and Commercial Engineering programs at the Alberto Hurtado University in Chile. A qualitative grounded theory methodology was used with an intended sample of 12 students from both majors who had been undergraduate tutors for at least one year and had received positive reviews by their peers. Data was gathered based on semi-structured interviews, development of open and axial coding and seeking relationship patters to better understand the meaning of peer tutoring and the necessary conditions for learning and strategies used to develop this process. A relational analysis highlights tutoring as an opportunity for reciprocal learning influenced by factors that facilitate or inhibit the possibility of collective learning, as well as action strategies to foster this type of learning. To conclude, peer tutoring is considered to be another method of learning that favors teaching and teaches learning. Keys Words: Learning, Peer Tutoring, Teaching, University. Fecha de recibido: 07-02-2019 Fecha de aceptado: 04/10/2019 Agradecimientos A las personas ayudantes que participaron de esta investigación, así como a las carreras de Psicología e Ingeniería Comercial de esta casa de estudios. Introducción <![CDATA[Personalist Criteria for an Anthropological Assessment of Technology Use at School]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442020000100128&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este ensayo ofrece una lectura personalizante del uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en la escuela, con el objetivo de mostrar la importancia del personal docente como educador que interpela los diferentes dinamismos antropológicos del educando: el intelectivo, como también el volitivo y afectivo. Cada docente interpela estos dinamismos de manera distinta a las TIC; la motivación que genera en el educando no es equiparable a la de la concepción del profesorado principalmente como facilitador de información. Así, a través de una revisión crítica de estudios relevantes en torno al uso de las tecnologías, y desde el enfoque de autores cercanos al personalismo integral, se presenta la necesidad antropológica de mantener el encuentro entre el cuerpo docente y el educando para contribuir adecuadamente al desarrollo personal del educando. Se concluye que un encuentro que puede ser sostenido y reforzado por las TIC como herramienta de apoyo puntual, no ha de ser suplantado por las TIC como principal instrumento de trabajo cuando este sustituya la relación interpersonal. Queda justificada la pertinencia de un sistema educativo que, o bien renuncia al empleo de las TIC en favor de habilidades distintas a las técnicas, o bien las introduce de manera revisable, crítica y limitada, teniendo en cuenta: lo obsoleto e intuitivo del aprendizaje del lenguaje tecnológico, y la contingencia humana para la adquisición de otras habilidades no tecnológicas.<hr/>Abstract This study provides a personalized interpretation on the use of Information and Communication Technologies (ICT) at schools with the objective of demonstrating the importance of teachers as educators, particularly with regards to questioning anthropological dynamics of learners which include intellectual, volitional and emotional aspects. Teachers have a different approach towards these dynamics than do ICTs and teacher motivation is not comparable to that of being perceived as a mere facilitator of information. Thus, through a critical review of relevant studies regarding use of technology at schools by authors with a perspective of comprehensive personalism, it is argued that there is an anthropological need for a teacher-student encounter to appropriately contribute to the personal development of the learner. It is concluded that this encounter may be sustained and reinforced by ITCs as a specific support mechanism and that this interpersonal relationship cannot be replaced by ICTs. Thus, educational systems must either relinquish the use of ICTs in favor of other non-technical skills or use ICTs in such a manner where its use can be reviewed, assessed and limited without losing sight of the obsolete and intuitive nature associated with learning through technology and highlighting the importance for human beings to acquire other skills unrelated to technology. <![CDATA[Argumentation and Disciplinary Training for University Geography Students]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442020000100146&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente artículo científico tiene como objetivo describir los modos en que argumenta el estudiantado avanzado de Geografía y, asimismo, comprender cómo los supuestos epistemológicos explícitos y subyacentes en el plan de estudios, orientan la construcción de dichas argumentaciones. El diseño metodológico de la investigación es descriptivo y privilegia el abordaje cualitativo. La muestra estuvo integrada por veintiséis estudiantes de una universidad púbica de la ciudad de Resistencia (Argentina). Las fuentes de recolección de datos fueron el Plan de Estudios de la carrera de Geografía, y el resultado de producciones argumentativas elaboradas por el estudiantado. Se concluye que el plan de estudios, orientado fuertemente hacia la Geografía física, otorga condiciones para la construcción de buenas argumentaciones en dichas temáticas, por parte del alumnado. Se advierte, no obstante, que dichas prescripciones curriculares soslayan otras perspectivas geográficas que habilitarían a una formación más integral de los futuros geógrafos.<hr/>Abstract The goal of this scientific article is to describe the different types of arguments made by advanced Geography students and understand how explicit and underlying epistemological assumptions of the study plan guide students in constructing these arguments. The methodological design is descriptive with a qualitative scope. The sample included 26 students from the state university of Resistencia, Argentina. Data collection sources included the Geography Major Study Plan and the result of arguments prepared by the students. It can be concluded that the current study plan is well directed at developing proper arguments in this subject matter. It is advised, however, that such curricular requirements do, in fact, undermine other geographic perspectives that are necessary skills for future geographers. <![CDATA[Identifying Freshman Student Expectations at the CES University Dentistry Program in Medellín (Colombia)]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442020000100163&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Según la Real Academia de la Lengua, las expectativas, son la esperanza de ejecutar o conseguir algo. En el ámbito educativo, la relación entre expectativas y satisfacción se estudia desde dos perspectivas diferentes pero complementarias: una, centrada en la calidad del servicio educativo y otra, en el bienestar psicológico de cada estudiante. Así pues, las expectativas no son un tema de interés reciente y, en la actualidad, son un punto sobre el cual se crean estrategias para influir en la retención estudiantil universitaria. Este trabajo se propuso identificar las expectativas del estudiantado que ingresó a la carrera de odontología en la Universidad CES, ubicada en Medellín (Colombia), correspondiente a tres cohortes (2017-1, 2017-2 y 2018-1). Se realizó un estudio con enfoque cuantitativo, de tipo observacional, descriptivo y comparativo, con una muestra no aleatoria de 152 estudiantes de primer ingreso a la carrera de Odontología en la Universidad CES con sede en Medellín, Colombia. Se aplicó el cuestionario CIA-A validado en Chile con una población semejante (estudiantes de primer año de medicina). Respondieron principalmente mujeres (72,2%); la procedencia se concentró en Medellín y su área metropolitana; se encontraron diferencias estadísticamente significativas entre las cohortes según procedencia y carrera previa. Los factores analizados, tuvieron un comportamiento semejante entre cohortes, aunque la cohorte del año 2017-2 mostró mejores promedios en cada uno de los ítems. La dimensión participación estudiantil es el componente con mayores expectativas. El valor que dan a la participación estudiantil es un asunto clave para facilitar su permanencia.<hr/>Abstract The definition for “expectation” by the Spanish Royal Academy of Language is “the hope to accomplish or achieve a set goal”. In the educational field, the relationship between expectation and satisfaction has been studied from two different, but complementary perspectives - one that focuses on educational quality and the other on the psychological well-being of the student. However, expectation has not been a topic of great interest in the past few years. For this reason, strategies must be created to impact student retention at universities. This study seeks to identify student expectations for first-year dental students at the CES University in Medellín, Colombia based on three cohorts (2017-1, 2017-2 and 2018-1). A quantitative, observational, descriptive and comparative study was conducted using a non-randomized sample of 152 freshman dental students at Medellin´s CES University. The CIA-A questionnaire was validated in Chile using a similar population (first-year medical students). The majority of the responses (72.2%) were provided by females residing in the Medellin metropolitan area with statistically significant differences with regards to origin and previous major. Although the factors analyzed among the cohorts were similar, the 2017-2 cohorts had the highest averages for each of the items. Results revealed that student participation was the component with the highest student expectation and that attributing more value to student participation is a key issue to prevent students from abandoning their studies. <![CDATA[Reasons Justifying the Need to Require First-order Quantificational Logic on Admissions Exams Preparation Manuals for State Universities in Lima, Peru]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442020000100173&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El siguiente trabajo pretende evaluar la lógica aristotélica que se viene exigiendo en los temarios para los exámenes de admisión de ocho de las once universidades de Lima-Perú. Para ello, se hará un estudio comparativo entre la lógica aristotélica y la lógica cuantificacional de primer grado mostrando las limitaciones de la primera frente a la segunda. Se ha tenido acceso a los temarios de las universidades nacionales del Callao, de Ingeniería, Federico Villareal, de Educación Enrique Guzmán y Valle, José Faustino Sánchez Carrión, Tecnológica de Lima Sur, de Cañete y la de Barranca. Se ha procedido a extraer los contenidos de lógica aristotélica los cuales se suelen enseñar en los manuales de las academias que preparan a los futuros ingresantes para mostrar lo contradictorios e inadecuados que resultan con la lógica cuantificacional de primer grado. El análisis cualitativo de datos respectivo se elabora a través de la revisión bibliográfica de los documentos. La parte investigativa de lógica de este trabajo se divide en 1) Lógica Aristotélica, 2) Lógica de Clases, 3) Lógica cuantificacional de primer grado, 4) Cuadro tradicional de oposición de Boecio, 5) Casos Especiales de Proposiciones, 6) Inferencias Inmediatas por Operación y 7) Silogismo categórico. Finalmente, se concluirá que la lógica cuantificacional de primer grado representa tal grado de avance en los estudios de lógica que debería formar parte del temario de exámenes de admisión de Lima-Perú. Además, se recomendará la necesidad de una investigación empírica para cubrir los vacíos que este trabajo presente.<hr/>Abstract This study the Aristotelian logic requirement included on the admissions exams in eight of the eleven state universities in Lima, Peru. A comparison of Aristotelian logic and quantificational first-degree logic revealed the shortcomings of the former versus the latter after analyzing the syllabi of the following state university departments: Engineering at the National University of Callao, Education at the Enrique Guzman y Valle National University and the José Faustino Sánchez Carrion University; and Technology at the National Technological University of South Lima, the National University of Cañete and the National University of Barranca. All content dealing with Aristotelian logic was extracted from the manual used by test preparation centers to teach prospective applicants. The objective was to determine contradictions and faults found in first-order quantificational logic questions. A qualitative analysis was performed through a literature review. Research for the logic in this study is divided into 1) Aristotelian Logic 2) Class Logic, 3) First-Order Quantifiable Logic, 4) Boethius Traditional Square of Opposition, 5) Special recommendations, 6) Immediate inferences based on operations and 7) Categorical Syllogisms. it is concluded that quantifiable first-order logic has progressed significantly within the study of logic, that it must be included within the areas to be studied within the Admissions exams for universities in Lima-Peru. There is a need for empirical research to fill any gaps found in this study. <![CDATA[Flipped Classrooms for Skills Development: Use of Technology with High School Students]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442020000100192&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El empleo de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) se ha incrementado en el ámbito educativo significativamente en la última década, una metodología que utiliza como recurso las TIC es la clase invertida, en la cual el estudiantado aplica la teoría y conceptos presentados en videos, y el profesorado desempeña un papel de guía y mediador. El objetivo del trabajo fue presentar los resultados de la aplicación de la clase invertida en la asignatura de Informática 1, en un grupo de estudiantado de la escuela preparatoria No. 1 de una institución pública del Estado de Hidalgo. Los sujetos de estudio fueron 90 estudiantes del primer semestre. Se empleó la metodología de investigación – acción en cuatro etapas: 1) Plan de acción, 2) Desarrollo de la acción, 3) Observación de la acción y 4) Reflexión. Se diseñaron, desarrollaron y evaluaron tres situaciones didácticas para trabajar la asignatura de informática que permitió fortalecer la competencia uso de la tecnología, a partir del empleo de la plataforma educativa Schoology, clips de Apple, MovieMaker y Youtube. Entre los principales hallazgos se encontró que el 92% prefiere la clase invertida a clases tradicionales, el 8% prefiere el sistema tradicional. Mediante el empleo de esta metodología se logró atraer la atención de estudiantes con la grabación de videos por parte del cuerpo docente para la comprensión de los temas, además de que hubo un incremento de aprobación del estudiantado en esta asignatura.<hr/>Abstract Since the last decade, the use of Information and Communication Technologies (ICTs) in Education has been on the rise. Flipped classrooms use ICTs as resources in which students use videos to learn theories and concepts and the teacher plays the role of a facilitator or mediator. This study shows the results of how ICTs were used for a Computer Science 1 class by group of students from high school No. 1 from the public school system in the Mexican state of Hidalgo. The subjects of the study included 90 students during the first semester. A four-stage research - action methodology was used that included: 1) an action plan, 2) development of the action, 3) observation of the action and 4) reflection. Three didactic situations involving Computer Science were designed, developed and assessed to strengthen the use of Technology using the Schoology educational platform, Apple Clips, Movie Maker and YouTube. Finding reveal that 92% of the students preferred flipped class compared to traditional classes. Only 8% preferred the traditional system. Technology helped maintain the attention of the students, particularly when the teacher used recorded video of the class to better understand the subject matter. As a result, student approval towards the subject also increased. <![CDATA[A Descriptive Study of Sociodemographic and Motivational Variables Associated with Dropping out of School: A Perspective of Freshman University Students]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442020000100210&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El análisis del fenómeno de la deserción estudiantil en contextos universitarios resulta complejo por la interacción de múltiples factores sociales, familiares, individuales e institucionales. El propósito del estudio fue describir algunas variables sociodemográficas y motivacionales asociadas a la deserción de estudiantes de primer ingreso de programas de grado en las cohortes del 2011, 2012 y 2013, con estudiantes activos y desertores de una institución de educación superior estatal de Costa Rica. Para tal fin, se construyó un instrumento de preguntas cerradas y abiertas, el cual se validó con el juicio de expertos y un grupo focal. Posteriormente, con la técnica de la encuesta se aplicó el instrumento por vía WEB y telefónica a una muestra no probabilística de 519 estudiantes. Entre los resultados de la prueba chi-cuadrada se encontró que la condición de abandono se asoció con: no matricular la carrera que más deseaba, el poco interés por estudiar en la carrera en la cual fue admitido y el deseo de estudiar en otra institución. El principal hallazgo del estudio es que las variables motivacionales son las que más inciden en el abandono. A partir de estos resultados se recomienda una apropiada inducción vocacional, para reducir las probabilidades de deserción, así como generar una estrategia para mantener la motivación durante los dos primeros años de ingreso a la universidad.<hr/>Abstract Analyzing the college dropout phenomenon is complex, given the different social, family, individual and institutional factors that come into play. This study attempts to uncover various sociodemographic and motivational variables associated with the reasons associated with freshman students who dropped out a college. The study is based on a cohort of from 2011, 2012 and 2013, which included both active and those who had dropped out of a State Costa Rican University. A questionnaire was drafted that included both open and close-ended questions. The questionnaire was validated by a group of experts and a focal group. Afterwards, a non-probabilistic sample of 519 students completed an online and phone survey. The results of a chi-square test reveal that dropping out of school was associated with not being able to enroll in a student´s first choice major, lack of interest in the career path the student was admitted to and student desire to attend another college. The main finding in this study is that motivational values have the highest impact on a student´s decision to withdraw from school. Based on the results, we recommend appropriate vocational testing to reduce student probability of dropping out and create a strategy to keep students motivated during their first two years of college. <![CDATA[Standardizing the Use of Mathematical Models: A Challenge Faced by the Colombian Educational System]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442020000100230&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El objetivo en esta investigación es motivar una reflexión crítica frente a la práctica de la modelación matemática en el país a partir de una experiencia pedagógica. Las personas participantes eran estudiantes y la docente en el nivel quinto de educación básica de un colegio colombiano. Para el estudio se adoptó un enfoque cualitativo y la información que se recolectó mediante entrevistas, observaciones y documentos escritos por las estudiantes, fue analizada por el practicante docente para evidenciar fortalezas y dificultades. Los resultados dan evidencia de que la modelación matemática usada integralmente, despierta en el estudiantado un mayor interés, gusto y mejor desempeño en el área de matemáticas. Se concluye que la calidad de los procesos de enseñanza y aprendizaje exige que docentes y directivos docentes promuevan espacios de investigación, análisis e indagación a través de material concreto y situaciones contextualizadas. Para ello se recomienda la aplicación de herramientas tecnológicas en el ámbito escolar utilizadas como medio facilitador de las actividades de modelación matemática, mayor capacitación, disponibilidad de recursos y apoyo institucional para la adecuada planificación del personal docente.<hr/>Abstract This study aims to provoke critical thought regarding the use of mathematical models in the classroom based on a pedagogical experiment involving a group of fifth grade students and teachers at a school in Colombia. The study had a qualitative focus with data collected through interviews, observation and documents written by the students themselves, which was then analyzed by the teacher to identify strengths and weaknesses. According to the results, frequent use of mathematical modelling is stimulating for the students. As a result, students become more engaged, acquire a more favorable outlook towards mathematics and earn better grades in the subject. Among the conclusions, greater use of technology in the classroom is recommended to facilitate mathematical modeling. For quality teaching and learning, both teachers and staff administrators must promote opportunities for research, analysis and inquiry, using tangible examples and contextualized situations. The use of Information and Communications Technology (ICT) in the classroom is recommended to facilitate mathematical modeling activities with greater teacher training opportunities, availability of resources and institutional support for adequate planning. <![CDATA[How English as a Foreign Language (EFL) University Students Understand the Pronunciation of Adjectives Ending in -ed]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442020000100245&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This article looks at how EFL university students understand the pronunciation of adjectives that end in -ed. The goal is to determine the extent to which students are able to follow pronunciation rules and exceptions of -ed inflections when used as adjectives. The quantitative study presents data gathered from a 20-item multiple choice test that was taken by 61 students. Overall results reveal that students obtained low scores (M = 7.33, SD = 1.51, n = 61) and even lower scores (M = 2.00, SD = 2.33, n = 61 for non-governed-rule -ed endings) with regards to following rule-governed pronunciation patterns. On average, students were able to identify -ed endings pronounced /ɪd/ 8.2% of the times, followed by /d/ (7.31%) and /t/ (6.49%). Students scored lowest for non-standard pronunciation of participial adjectives (2.72%). The results reveal that students have not yet mastered the rules for the pronunciation of participial adjectives ending in -ed. The author proposes that changes be made to the curriculum and the design of the materials and that current classroom practices be assessed in order to help improve student pronunciation. Lastly, the author highlights the need to conduct further research focusing on pronunciation and auditory perception to attain this goal.<hr/>Resumen Este artículo analiza la comprensión de los estudiantes universitarios del inglés como segundo idioma con respecto a las reglas de pronunciación de adjetivos en inglés que finalizan en -ed. El objetivo es determinar la medida en que los estudiantes pueden seguir tanto las reglas de pronunciación como las excepciones de las inflexiones que finalizan en -ed cuando dichas palabras se utilizan como adjetivos. Este estudio cuantitativo presenta datos recopilados de una prueba de escogencia múltiple de 20 preguntas. Un total de 61 participantes realizó la prueba. Los resultados generales muestran que los estudiantes obtuvieron notas bajas (M = 7.33, SD = 1.51, n = 61 para adjetivos que terminan en -ed que representan una excepción a la regla) con respecto al seguimiento de patrones de pronunciación con reglas establecidas. En promedio, los estudiantes lograron pronunciar los adjetivos que finalizan con -ed correctamente como /ɪd/, el 8,2% de las veces, seguido por /d/ (7.31%) and /t/ (6.49%). Los estudiantes obtuvieron la puntación más baja con respecto a la pronunciación atípica de los adjetivos participios. El autor propone realizar cambios al currículum y el diseño de los materiales además de evaluar prácticas actuales en el aula con el fin de mejorar la pronunciación del estudiante. Por último, el autor enfatiza la necesidad de realizar más estudios enfocados en la pronunciación y percepción auditiva para alcanzar dicha meta. <![CDATA[Team-Based Learning in a Higher Education Engineering Course]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442020000100257&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El Aprendizaje Basado en Equipos o por sus siglas en inglés conocido como: Team Based Learning (TBL), es una metodología de aprendizaje activa, donde el estudiantado construye el conocimiento a partir de tareas que desarrollan en equipos dinámicos, asumiendo un rol participativo. Esta metodología fue aplicada en estudiantes de pregrado del curso de Balances de Materia y Energía pertenecientes al programa de Ingeniería Civil Química de la Universidad del Bío-Bío, Chile. TBL fue implementado con el propósito de facilitar el trabajo en equipo, y mejorar el desempeño del estudiantado con respecto a las tradicionales clases magistrales. El trabajo fue desarrollado en la última unidad temática del curso para los años 2014 y 2016 y fue contrastado con los resultados alcanzados en los años 2015 y 2017, años en los cuales no se aplicó la metodología. Los resultados evidencian que las calificaciones finales promedio para el curso alcanzaron su valor más alto en el año 2016 (4.9), año en el cual se implementó la metodología por segunda vez. De igual manera las calificaciones en esta unidad fueron en promedio 6.5 y 6.6 para los años 2014 y 2016 frente a 6.0 y 4.9 para los años 2015 y 2017 respectivamente (en una escala de puntuaciones que tiene como valor mínimo 1.0 hasta un máximo de 7.0). Los resultados del cuestionario de percepción revelan que la metodología facilita el trabajo en equipo, formando un ambiente cooperativo de trabajo, donde más del 90% del estudiantado manifestó estar conforme con la metodología.<hr/>Abstract Team-Based Learning (TBL) is an active teaching method where students play an active role and learn through dynamic team-based tasks. This method was used by a group of undergraduate students in a Matter and Energy Balances course, part of the Chemical Civil Engineering Program at the University of Bío Bío in Chile. TBL was executed in order to facilitate teamwork and improve student performance as compared to a conventional lecture-based class. The study was conducted during the last topic unit of the course from 2014-2016, producing results that contrast those attained in 2015-2017. Based on the results, student grades peaked (4.9), achieving the highest final grade in 2016 (4.9) after implementing this method a second time. Average student grades were between 6.5 and 6.6 from 2014-2016 compared to 6.0 and 4.9 during 2015 and 2017 (based on a grading scale of 1.0 as a minimum and 7.0 as a maximum). The results of a perception questionnaire reveal that the method facilitates teamwork, creating a cooperative work environment where more than 90% of students feeling satisfied with the method. <![CDATA[The Inconsistent Relationship between Education Quality Measurement System Scores and Grade Point Averages of 8th Grade Students in Chile]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442020000100277&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El Sistema de Medición de Calidad de la Educación [SIMCE] tiene entre sus propósitos institucionales contribuir al mejoramiento de la calidad de la educación e informar a la ciudadanía de los logros de aprendizaje del estudiantado chileno en diferentes áreas, pero existen pocas investigaciones concretas en este último ámbito. El objetivo principal de la investigación es establecer la correlación entre las notas del estudiantado al finalizar el 8° básico y los puntajes SIMCE en las pruebas de Lenguaje y Comunicación, Matemáticas y Ciencias Naturales. Se utilizaron los datos de octavo año básico, proporcionados por la Agencia de Calidad de la Educación, perteneciente al Ministerio de Educación de Chile. La información original incluyó 12.586 alumnos, nominados como zona sur, por pertenecer al censo de las cinco ciudades más importantes del sur de Chile, esto es, Temuco, Valdivia, Osorno, Puerto Montt y el caso extremo de Ancud. Para completar el análisis correlacional y despejar el enmascaramiento de los resultados al considerar solo los datos Censales, se elaboró un muestreo dirigido, seleccionando las ciudades de Temuco, por ser la ciudad más grande. Ancud por sus características de ciudad pequeña y extrema y finalmente un colegio seleccionado al azar entre las cinco ciudades. Se determinó que existe una baja relación entre las pruebas SIMCE y el promedio de notas, demostrando que el instrumento utilizado a nivel nacional para medir los aprendizajes en estudiantes de enseñanza básica, difiere notablemente de los utilizados por el profesorado en los colegios.<hr/>Abstract The Educational Quality Measurement System [SIMCE] has the institutional objective of improving the quality of education and keeping citizens abreast of the different types of learning achievements of the student body in Chile. However, not much tangible research has been done in this regard. The main purpose of this study is to establish a correlation between end of the year grades for 8th grade students and SICME scores attained by the students in Language and Communication, Mathematics and Natural Sciences tests. The data was collected from 8th grade students by the Quality Education Agency which pertains to Chile´s Ministry of Education. The original information included 12,586 students from the Southern Area of the country since it comprises the census of the five most important cities in Southern Chile which include Temuco, Valdivia, Osorno, Puerto Montt and Ancud which represents an extreme scenario. In order to complete this correlational analysis and unmask the results which had only took census data into account, a targeted sample was developed using the city of Temuco, the largest city, Ancud, the smallest and most remote city and a high school selected randomly among the five cities. It was determined that there is a weak relationship between SIMCE test scores and student grade point averages which proves that the national instrument used to gauge student learning in Chile´s Basic Education Cycle, differs significantly from those used by school faculty. <![CDATA[Physical Activity Levels at School: Use of the System for Observing Play and Leisure Activity in Youth (SOPLAY)]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442020000100295&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El propósito de esta investigación fue determinar los niveles de actividad física observada en los recreos escolares según el sexo, el tipo de ciclo escolar y la modalidad de horario en seis escuelas públicas de la provincia de Heredia. Este estudio descriptivo de corte transversal utilizó el Sistema de Observación del Juego y Tiempo Libre (SOPLAY) en una muestra de 1098 escolares. Para el análisis de los datos, se aplicó un análisis de corte descriptivo y uno no paramétrico de U-Mann Whitney para comparar dos muestras independientes por sexo, ciclos lectivos y tipo de horario escolar, con un criterio estadístico de p &lt;0,05. Los resultados de este estudio muestran que las niñas prefieren ejecutar actividades más sedentarias que los niños. Y que la niñez de centros educativos de horario ampliado es más sedentaria que la que cursa en un horario de doble jornada. En la variable ciclo lectivo, no se encontraron diferencias significativas. En conclusión, los niveles de inactividad física en la niñez, si bien no se han incrementado drásticamente, son hallazgos a los que se debe prestar atención. Además, los recreos continúan siendo un elemento poco contribuyente para promover la práctica de actividad física en el entorno escolar.<hr/>Abstract Different levels of physical activity were observed during recess among students at six public schools in the Costa Rican province of Heredia and recorded according to sex, school semester and schedule. This is a descriptive cross-sectional study was conducted using the System for Observing Play and Leisure Activities (SOPLAY) in a sample group of 1098 schoolchildren. A descriptive and a non-parametric analysis of U-Mann Whitney was also used to compare two independent samples according to sex, school semester and schedule with a statistical criterion of p &lt;0.05. Results show that girls have a preference towards more sedentary activities than boys. Children attending schools with extended school day are more sedentary than children who attend schools with double shift schooling schedules. No significant differences were found with regards to the school semesters. It was concluded that, although childhood physical inactivity levels have not risen dramatically, certain findings warrant attention, particularly when physical activity is not promoted during recess or school activities. <![CDATA[Transdisciplinarity and Postgraduate Teaching, Higher School of Public Management, (ESAP)]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442020000100309&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La enseñanza del saber administrativo está caracterizada por poca investigación, interés en la construcción disciplinar y restringida proyección social. Se pretende mejorar las prácticas de enseñanza de la administración, integrando la pedagogía como elemento para humanizar. Esta investigación presenta una metodología cualitativa, transdisciplinar de investigación acción que tiene etapa diagnóstica en donde se indaga con una encuesta por el pre saber del cuerpo docente, personal administrativo y estudiantes; en la segunda etapa, una sesión en profundidad crea un espacio de interlocución, y en la tercera, un taller de aprendizaje transdisciplinar, resultando en espacios donde los tres estamentos se integran y construyen las propuestas pedagógicas; en conclusión la transdisciplina es un concepto que enriquece la aproximación pedagógica y el saber administrativo. El conocimiento transdisciplinar contribuye en que la escuela de administración se asuma como un escenario de acogida.<hr/>Abstract Management Education is characterized by scarce research, interest in disciplinary development and little social projection. This is a qualitative, cross-disciplinary research that consisted of a diagnostic phase during which faculty, management staff and students were asked to complete a survey. The second phase involved an in-depth group discussion and the third phase a cross-disciplinary learning workshop. The results of the three sectors of the survey were used to develop pedagogical recommendations to enrich pedagogy and Management Studies at the Management School. <![CDATA[Self-regulation in University Students: Learning Strategies, Motivation and Emotions]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442020000100327&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente estudio tuvo como objetivo analizar el proceso de autorregulación académica en estudiantado universitario, según las estrategias de aprendizaje, emociones y creencias motivacionales percibidas por este. Se desarrolló un estudio de tipo empírico, cuantitativo, ex post facto. La muestra estuvo constituida por 83 estudiantes de universidad del primer año de la carrera de Psicología de Corrientes, Argentina. Se aplicaron tres instrumentos de medición para evaluar en una primera instancia la motivación y emociones de cada estudiante antes y después de efectuar una tarea determinada y en un segundo momento las estrategias de aprendizaje percibidas. En función de los objetivos y teniendo en cuenta las variables y sus dimensiones, se ejecutaron ANOVAS de un factor y MANOVAS para el análisis de datos. En los resultados obtenidos, se encontraron diferencias significativas en la ansiedad del estudiantado según el sexo y la edad, y la concentración para cumplir una tarea según el sexo. También se observaron diferencias significativas en la tarea elaborada según el procesamiento de información del alumnado, la competencia subjetiva percibida y la emoción centrada en el resultado que este presentó. En consistencia general con literatura desarrollada hasta el momento se observó la importancia del proceso autorregulatorio del estudiantado, el cual permite la obtención de logros utilizando no solamente vías cognitivas sino también emocionales para la consecución de un objetivo. Para futuras investigaciones se recomienda incrementar el número de la muestra, así como la incorporación de otras variables que permitan obtener una visión mayor del proceso autorregulatorio.<hr/>Abstract The objective of this study was to analyze academic self-regulation among university students based on their learning strategies, emotions and motivational thoughts, attained through this quantitative, ex post facto study. The sample group included 83 first-year Psychology majors in the city of Corrientes, Argentina. The students responded to questionnaires to assess student motivation and emotions before and after performing a specific task and to determine perceived learning strategies. A one-way ANOVA was conducted as well as a MANOVAS for data analysis based on the objectives, variables and its dimensions. Results reveal significant differences regarding student anxiety based on sex and age as well as the amount of concentration required to perform a task, according to sex. Variances were also observed in the average scores for the task according to student information processing, that is, the subjective skill perceived to be required to perform the task and the emotion centered on student results. The importance of student self-regulation was observed which is consistent with the reviewed literature, leading to the attainment of goals via cognitive and emotional pathways. Future research recommendations include increasing the sample size as well as including other variables for a broader picture of the self-regulation process. <![CDATA[Concepts on Citizenship among University Students and Professors: Coexistence and Social Transformation]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442020000100345&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo presenta los resultados de un estudio sobre concepciones de ciudadanía, desarrollado con estudiantes y docentes universitarios de un curso de pensamiento sistémico con enfoque ciudadano. Se llevó a cabo, empleando la Teoría Fundamentada como aproximación metodológica, con el objetivo de identificar las concepciones de ciudadanía desde las voces de estudiantes y docentes, como estrategia para transformar las dinámicas del curso y la práctica docente. Los principales resultados dan cuenta de que, para las personas participantes, la ciudadanía es entendida como una actividad orientada a la convivencia y a la transformación social. Igualmente, la investigación permite reconocer el rol fundamental de la Universidad como espacio de formación y transformación ciudadana.<hr/>Abstract A study was conducted among university students and professors during a university course on systematic thought focused on citizenship using a theory grounded methodological approach. The objective was to identify notions regarding citizenship based on the responses obtained from the students and instructors so that strategies can be developed to transform course dynamics and teaching practices. Based on the results of this study, participant citizenship is understood as an activity aimed at coexistence and social transformation where is the university serves as a setting for citizen transformation. <![CDATA[The Professional Identity of Student Teachers from the Faculty of Education of the Catholic University of the Santísima Concepción in Chile]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442020000100361&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente artículo tiene como propósito dar a conocer los hallazgos del estudio sobre la identidad profesional de los practicantes de la Facultad de Educación de la Universidad Católica de la Santísima Concepción [UCSC]. El objetivo general consistió en caracterizar la identidad profesional de estudiantes en práctica profesional de la Facultad de Educación de la UCSC. La metodología desarrollada se nutre del enfoque tanto cualitativo como cuantitativo, lo cual permitió proponer el origen de los componentes de la identidad profesional de los 107 practicantes profesionales que participaron. El estudio es de tipo cualitativo, complementado con datos cuantitativos y desarrolla la triangulación del análisis de datos bajo una lógica tanto cuantitativa (análisis de frecuencia), como cualitativa (análisis de texto), destacando como hallazgos la vocación personal y el proceso de formación profesional, como los factores centrales para definir la identidad profesional, dado que, a partir de su identificación, fue posible explicar y dar cuenta de su relación e influencia en estudiantes del establecimiento donde desarrollan sus actividades y las implicancias pedagógicas que esto conlleva. Se concluye que las personas practicantes desarrollan su identidad basadas en los factores vocación personal y el proceso de formación profesional, los cuales están permanentemente en asociación.<hr/>Abstract This article presents the findings of a study that characterizes the professional identity of student teachers from the Faculty of Education at the Catholic University of Santísima Conception (UCSC) in Chile. The study had a qualitative and quantitative focus, thereby facilitating analysis of the origin of the attributes of the 107 participating student teachers. This qualitative study was complemented with quantitative data. Data analysis was triangulated following both a quantitative (analysis of the frequency) and qualitative (text analysis) logic. The findings underscore personal vocation and professional development as key factors required for defining professional identity. Once identified, it was possible to explain the relationship and pedagogical effect on students. It is concluded that student teachers develop their identities based on factors such as, personal vocation and a professional development process which is permanently linked. <![CDATA[Discovering Dominant Learning Styles in Higher Level Math Students]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442020000100377&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La presente investigación se desarrolló con el objetivo de descubrir cuáles son los estilos de aprendizaje dominantes en estudiantes de Matemática Superior de la carrera de Ingeniería Eléctrica en la Universidad de Costa Rica, entre los años 2018 y 2019. El conocimiento de los estilos de aprendizaje dominante es de utilidad para promover la mejora en los procesos de enseñanza en esta población, y dirigir de forma óptima los esfuerzos por procurar el aprendizaje significativo. El estudio se ejecutó con el siguiente procedimiento: Elaboración del estado del arte sobre estilos de aprendizaje, especialmente en educación superior, para conocer su metodología y alcance. A partir de este, se determinó la conveniencia y viabilidad de aplicar el instrumento propuesto por Felder-Silverman, para categorizar a la muestra de 122 estudiantes de acuerdo con su estilo predominante. Posteriormente, se organizó el procesamiento de datos y su análisis, en el cual se destaca la técnica de agrupamiento, para descubrir el estilo de aprendizaje dominante. De acuerdo con las categorías de Felder-Silverman, el estilo de aprendizaje dominante en esta población de estudiantes es de tendencia visual (en un 55,7% de la población) y sensorial (en un 45,9% de la población), lo cual es un indicador de la preferencia hacia el aprendizaje basado en datos y procedimientos establecidos, usando materiales concretos y visuales.<hr/>Abstract The objective of this study is to discover the dominant learning styles among higher level Math students in the Electrical Engineering Program at the University of Costa Rica during 2018-19. Knowledge of the different dominant learning styles is useful to enhance teaching processes among this population group and effectively target efforts to attain significant learning. The study was executed using the following procedure: elaboration of state of the art on learning styles, especially higher education to learn its scope and methodology. The convenient and viable Felder -Silverman Learning Style Model was also used to classify a sample of 122 students based on their predominant learning style. Afterwards, the data was processed and analyzed through a grouping technique to determine the dominant learning style. According to Felder-Silverman, the dominant learning style in this student population is visualizing (55.7% of the population) and sensing/intuitive (45.9% of the population), which indicate preference towards learning based on data and established procedures using tangible and visual material. <![CDATA[Phenomenology as the Responsibility of the Other: A Study on Teaching Vocation]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442020000100390&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo presenta los resultados de un estudio fenomenológico cuyo propósito fue comprender y describir los sentidos que las personas docentes le otorgan a su responsabilidad educativa. Participó profesorado que se desempeñaba en los niveles de educación preescolar, básica, media y superior según lo establece la ley colombiana. La investigación se enmarca en un estudio cualitativo con metodología fenomenológica. Se elaboró y se estableció como método la fenomenología de la responsabilidad cuyos existenciales se enmarcan en: la renuncia, la preocupación, la apertura, la donación y la afectación por el Otro, así como la espacialidad, la temporalidad y la materialidad de Max Van Manen. La técnica de recolección de información fue la entrevista fenomenológica. Los resultados evidencian la vivencia de la responsabilidad educativa a partir de un proceso: maestros y maestras inician desprendiéndose de sí mismos lo cual les posibilita abrirse a la presencia desbordante del estudiantado, y, por tanto, brindar una respuesta a la demanda del Otro: una respuesta ética. Como conclusión se establece que la responsabilidad que le otorga el profesorado a su quehacer educativo es una vocación por el Otro. Se recomienda ampliar los criterios de selección del cuerpo docente para futuros estudios, así como aplicar la fenomenología de la responsabilidad en otros agentes educativos.<hr/>Abstract The results of a phenomenological study are presented with the goal of understanding and describing the meaning that teachers attribute to their responsibility as educators. Preschool, Grammar School, Middle School and High School teachers as required by Colombian law, participated in this study. This research was qualitative with a phenomenological methodology of responsibility enshrined in: resignation, concern, openness, giving and affection towards the Other as well as Max Van Manen´s space, temporality and materiality. Data gathering techniques included phenomenological interviews. Results reflect that experiencing educational responsibility is based on a process where teachers must become detached and open to the overwhelming presence of students and, thus, respond to the demands of the Other: a response to ethical demands. To conclude, one can state that a teacher´s responsibility towards education is a vocation towards the Other. We recommend broadening faculty selection criteria for future studies as well as applying phenomenology of responsibility to other educational agents. <![CDATA[La experiencia del estudiantado mediante el uso del diario. ¿Una estrategia para la metacognición?]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442020000100409&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El diario visto como escritura reflexiva puede ayudar al profesorado a establecer un canal de comunicación directo y cercano con el estudiantado. El propósito del presente texto es fundamentar cómo el uso del diario puede permitir a cada estudiante el desarrollo de habilidades de metacognición. Desde una metodología cualitativa y empleando el software Atlas Ti, se estudiaron 82 diarios de clase de estudiantes de posgrado en educación y especialidad en docencia universitaria de dos instituciones de educación superior, para dar cuenta de su experiencia a partir de lo que perciben y relatan en su diario. Los resultados revelan que el uso del diario genera reflexión en el estudiantado y desarrollo de diferentes habilidades, que contribuyen a la metacognición y toma de conciencia en el aprendizaje. También se observa que el diario permite al cuerpo docente identificar pautas para mejorar su desempeño con acciones que coadyuven a enfrentar los desafíos de la educación superior en el siglo XXI.<hr/>Abstract A diary is perceived as reflective writing that can help teachers establish a direct communication channel with students. The purpose of this article is to substantiate that daily journal writing helps facilitate the development of student metacognition skills. Using a qualitative methodology with Atlas Ti software, a group of 82 postgraduate Education Majors from two universities shared their experiences with regards to journal writing. The results reveal that keeping a diary stirs thought among students, leading to the development of skills that contribute to metacognition and greater awareness about learning. We also observed that journal writing helps teachers identify guidelines for improving their performance with actions that will assist them in facing the challenges of Higher Education in this XXIst century. <![CDATA[Ethical Behavior in Scientific Publications: Misconduct and Preventive Actions]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442020000100428&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente artículo desarrolla una revisión bibliográfica sobre las principales malas conductas científicas en torno a la publicación. Para este propósito, se ejecutó una búsqueda de información en bases de datos académicas y buscadores académicos en Internet para localizar publicaciones las cuales trataran el tema de la mala conducta científica en el proceso editorial de artículos científicos. La información localizada fue analizada y todo caso de mala conducta científica identificado fue clasificado de acuerdo con los participantes del proceso editorial de un artículo científico, a saber, personas autoras, editoras y dictaminadoras. A su vez, cada caso se discute concisamente. Finalmente, con el fin de luchar contra la mala conducta científica en la publicación, se sugiere recurrir a la evaluación formativa en los niveles de grado y posgrado (en cursos de metodología de la investigación, por ejemplo) y que los consejos editoriales de las revistas científicas adopten medidas para garantizar la ética en la publicación tales como códigos de ética y declaraciones de originalidad.<hr/>Abstract This article encompasses a bibliographic review of the main types of scientific misconduct in publications based on a search of academic databases and search engines. The search was performed publications regarding scientific editorial misconduct in research articles. The data obtained was analyzed and each example of misbehavior was classified according to author, editor and peer reviewers. For preventive purposes, formative assessments of undergraduate and graduate students understanding of research methodology are recommended. In addition, journal editorial boards must adopt measures, such as establish a code of ethics and statement of originality, to ensure ethical behavior when publishing research articles. <![CDATA[Review of Values Education for Higher Education in Latin America]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442020000100438&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La presente revisión sistemática de literatura (SLR) pretende abordar e identificar la producción académica en la temática de educación en valores para la Educación Superior del siglo XXI, donde se verifica la necesidad de basar la educación en valores en el contexto actual. Esta investigación, toma como punto de partida la indagación internacional a través de la revisión sistemática en bases de datos Dialnet, Redalyc y Scielo; se localizaron un total de 35 artículos de países de Latinoamérica mediante un proceso de clarificación y con cuatro criterios de inclusión: 1. Búsqueda de estudios en bases de datos en Dialnet, Redalyc y Scielo; 2. Pertenecientes al campo educación en valores en el nivel superior; 3. Investigaciones desarrolladas en los periodos 2013 al 2018, 4. De acceso abierto, se conformó una muestra final de 14 trabajos de investigación. Los hallazgos sostienen la participación de las Instituciones de Educación Superior (IES) para replantear su propósito y compromiso con la sociedad para la formación sólida de profesionistas con valores éticos y morales, la preparación del cuerpo docente que emplee una pedagogía orientada a la buena toma de decisiones y actitudes reflexivas apoyándose de un diseño de escala valoral acorde a las necesidades y contexto económico y social en el alba del siglo XXI, así mismo; se desate la ejecución de políticas educativas orientadas a la educación en valores. Se sugiere para futuras investigaciones la publicación de resultados referentes a la implementación y ejecución de propuestas valorales que los autores sitúan como válidas para el contexto actual.<hr/>Abstract This Systematic Literature Review (SLR) aims to address and identify academic progress in the subject of Values Education at Higher Education Institutions in the XXIst century and adapt it today´s context. The point of departure for this international study was based on a systematic database review (Dialnet, Redalyc and Scielo); A total number of 35 articles from Latin America were found based on the following four inclusion criteria: 1. Database Search: Dialnet, Redalyc and Scielo, 2. Fields that included the term Values Education; 3. Studies that covered periods ranging from 2013 – 2018 and, 4. Open access. A final sample of 14 research papers was collected. According to our findings, Higher Education Institutions (HEI) must rethink their purpose and commitment to society in order to educate students with solid ethical and moral values. Faculty requires more training in employing pedagogy skills aimed at teaching good critical thinking and decision-making skills based on a values scale consistent with XXIst century needs and economic and social contexts, directed at enacting government policies in values education. It is suggested that future research focus on implementing and proposing values considered as valid for today´s context. <![CDATA[Rosa Navarro-Haydon: Struggling for Locally Relevant Science Education in Puerto Rico. 1926-1966]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442020000100454&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Rosa Navarro-Haydon played a fundamental role during a critical turning point in the history of science education in Puerto Rico. This eminent scholar developed and implemented elementary-level science curricula for public schools, wrote and published science booklets, articles and textbooks and trained thousands of science teachers. Rosa Navarro-Haydon was one of the first scholars to engage in science communication activities in Puerto Rico, such as writing science magazine articles for the general public. Unfortunately, education and scientific communities are unaware of the countless professional contributions made by Rosa Navarro-Haydon and her life as a science educator pioneer in Puerto Rico.<hr/>Resumen Rosa Navarro-Haydon participó de manera fundamental en un momento crítico de la historia de la educación científica en Puerto Rico. Esta investigadora y educadora desarrolló e implementó el currículo científico de las escuelas públicas primarias, escribió folletos, artículos académicos y libros de texto, Además, fue responsable de preparar profesionalmente a miles de docentes de ciencias. Rosa Navarro-Haydon fue una pionera de la diseminación científica y escribía artículos en revistas dirigidas al público en general. Lamentablemente, las comunidades científicas y educativas desconocen las grandes contribuciones profesionales de Rosa Navarro-Haydon, su vida y obra como una de las primeras educadoras científicas en Puerto Rico y el contexto histórico en el cual sucedieron. <![CDATA[Serious Games to Enhance Digital Competencies Acquisition for Training Faculty]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442020000100471&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El objetivo principal de esta investigación consiste en indagar y analizar las fortalezas de los juegos serios para potenciar la adquisición de competencias digitales en el profesorado. A través de una revisión bibliográfica se desarrolla un análisis comparativo de las principales características de una serie de juegos serios elegidos según los criterios de análisis: a) País de origen del juego e idiomas que soporta, b) Intensión pedagógica, c) Individual o interacción con otros, d) Guías/ayudas disponibles, e) Destinatarios del juego, f) Resultados de utilización, g) Estrategias de ludificación. En la selección, se consideraron juegos serios que hayan sido utilizados para formar competencias digitales en el profesorado en educación superior, durante la última década (2009 al 2019 inclusive). Entre los principales resultados, se identificó que los juegos serios facilitan cambios de actitud y comportamiento, posibilitan la innovación pedagógica, potencian la interacción con otros, promueven la investigación, facilitan la adquisición de competencias y habilidades tecnológicas, incentivan el respecto y concientización social, ético y legal del uso de las TIC. Se concluye que, los juegos serios además de ser innovadores, interactivos y promover la investigación, son beneficiosos para potenciar la formación de competencias digitales en docentes en diferentes áreas del conocimiento. Como línea de trabajo futuro, se plantea la elaboración de una propuesta de aplicación de un juego serio con el propósito de potenciar la adquisición y/o formación de competencias digitales por parte del personal docente a nivel de educación superior.<hr/>Abstract This study investigates and analyzes the strengths of educational games to enhance the acquisition of digital skills capabilities among faculty. Through a bibliographic review, a comparative analysis of the main characteristics of a series of educational games selected according to the analysis criteria used for this study: a) Country of origin of the game and languages it supports, b) Pedagogical intent, c) Individual or interaction with others, d) Guides/aids available, e) Recipients of the game, f) Results, and g) Gaming strategies. The games that were chosen had been used previously during the last decade (2009-2019) for training university faculty. Findings reveal that educational games facilitate changes in attitude and behavior, enable pedagogical innovation, enhance interaction with others, promote research, facilitate the acquisition of technological competencies and skills, and encourage respect and promotes awareness about social, ethical and legal use of ICTs. Aside from being innovative and interactive, games promote research and help maximize digital skills acquisition among teachers in different areas of knowledge. <![CDATA[The Need for Gender Perspective when Educating]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442020000100490&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo de revisión bibliográfica, indaga en la problemática de género que desarrolló el proyecto de la Universidad Santo Tomas titulado: Yo soy tú, tú eres todos. Somos letras vivas en movimiento: un acercamiento lúdico infantil en perspectiva de género (Jiménez, 2018). Acorde con la misión educativa y humanizadora, el estudio se organizó en comunidad y ejerció desde la educación una influencia positiva en el contexto. Aquí se toma como eje central el tema de género, a fin de reflexionar críticamente para construir pedagogías que propicien el autoconocimiento de la subjetividad y el debate frente a algunos de sus flagelos, a fin de valorar y respetar la vida desde la niñez. La metodología incluye exploración de fuentes recientes; la búsqueda y sistematización se orientó acorde a los propósitos del proyecto: caracterizar la población infantil y su subjetividad de género; identificar problemáticas de género, a través de historias y acontecimientos importantes de vida; y, proponer una estrategia didáctica lúdica cercana. Los resultados permiten concluir que es necesario seguir trabajando en perspectiva de género desde la infancia y, profundizar en violencias de género recurrentes para lograr, a través de la educación, un impacto favorable desde la inclusión, la justicia y la equidad de género.<hr/>Abstract This bibliographic review explores gender-related issues in a study conducted by the Universidad Santo Tomás (St. Thomas University) entitled: Yo soy tú, tú eres todos (I am you; You are everyone). We are living and moving languages: approaching children at play with a gender perspective (Jiménez, 2018). The study, which was organized within a community. A gender focus was used to critically reflect on the development of pedagogies to foster self-knowledge of subjectivity and discussion in order to value and respect life from childhood. The methodology includes exploration of recent sources; data searches and systematization were commensurate with the project endpoint: characterization of the child population and its gender subjectivity; identifying gender issues through stories and important life events, and, propose a childlike, didactic strategy. Based on the results, we need to continue to work on gender perspectives and deepen recurrent gender violence to favorably impact inclusion, justice and gender equality. <![CDATA[The Role of Teachers as Researcher in Reconstructing Educational Professionalism in a Changing World]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442020000100509&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La implicación del profesorado de primaria y de secundaria1 como investigadores de su práctica docente, considerada objeto de discusión a lo largo de varias décadas, constituye una práctica cada vez más importante en el mundo actual. Los resultados de la investigación sobre el conocimiento y el desarrollo profesional del profesorado apuntan a la importancia de la construcción de nuevos conocimientos, en respuesta a los diferentes desafíos y necesidades impuestos por la complejidad de los contextos educativos. Existe un amplio consenso por parte de los que defienden la implicación del profesorado como investigadores como una estrategia de toma de decisiones basada en la evidencia, la evaluación e innovación de las prácticas. Sin embargo, parece que existe menos consenso en relación con el concepto del papel de docente-investigador/a, así como en los contextos y formas de participación del profesorado como investigador. En este artículo, tenemos como objetivo reflexionar sobre el papel y las perspectivas actuales del profesorado-investigador en cuanto reconstructor de la profesionalidad docente, teniendo como base un marco conceptual formado por lo que designamos los pilares de la arquitectura educativa en el mundo actual. Esta reflexión nos permite concluir que la adopción por parte del profesorado de una actitud investigadora sobre la práctica, debe ser fundamentalmente un proceso sistemático de reflexión y crítica sobre la eficacia de su trabajo, no teniendo necesariamente que obedecer a la rigidez de los criterios tradicionales de la investigación académica.<hr/>Abstract Involving primary and secondary school teachers2 as researchers of their craft is a topic that has been under discussion for many decades and which has garnered growing importance in today´s world. A study probing into knowledge acquisition and professional development by faculty fosters the importance of learning and acquiring new types of knowledge to respond to the different challenges and needs imposed by complex educational contexts. There is a broad consensus by those who defend the role of teachers as researchers as a decision-making, evidence-based strategy for assessment and innovation of practices. However, it seems that there is less of a consensus regarding the concept of the teacher as researcher and the actual research context. The goal of this article is to reflect on current roles and perspectives of teachers as researchers in reconstructing teacher expertise using a conceptual framework as an architectural baseline. This thought allows us to conclude that need for teachers to research their craft must, essentially, be a systematic process of reflection and thought on the efficacy of their work and not necessarily have to obey the stringent and traditional criteria of academic research. <![CDATA[Media Literacy in Latin America: Issues and Experiences]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442020000100520&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Se analiza la literatura académica producida en Latinoamérica referida a las experiencias de alfabetización mediática con el fin de examinar la importancia del establecimiento de iniciativas de alfabetización mediática en esta región. Se desarrolla una amplia revisión bibliográfica y entre los hallazgos se encuentra que las principales discusiones en el subcontinente giran en torno a iniciativas de alfabetización mediática orientadas a la comprensión de contenidos y lenguajes, seguido del uso de herramientas tecnológicas y posteriormente el análisis de las condiciones institucionales en las cuales se desarrolla, o no, la alfabetización mediática. En la mayoría de los países latinoamericanos el surgimiento del campo de la alfabetización mediática se da más como resultado de las iniciativas de organizaciones y de algunas personas académicas interesadas en el tema, quienes generan reflexión sobre estas experiencias como producto de una agenda académica o de política educativa de interés para las autoridades educativas.<hr/>Abstract Latin American academic literature on Media Literacy was examined to determine the importance of establishing Media Education initiatives in this region. After conducting a broad literature review, it was determined that the main discussion points in the subcontinent revolve around media literacy aimed at understanding content and language, followed by the use of technology and examination of institutional conditions that are conducive, or not, to media literacy. In most Latin American countries, the emergence of Media Literacy has been the result of organizational initiatives and scattered academic interest in this topic with the goal of provoking thought about experiences resulting from academic or political educational agendas of interest to academic authorities. <![CDATA[Higher Education and Commodification of Education: Is There an Alternative?]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442020000100533&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En un mundo donde todo parece relativo, todo es cambiante y nada permanece inalterable, nos encontramos un contexto educativo-formativo-universal actual, donde se nos vende la existencia de una única manera de proceder para poder adquirir una determinada formación solvente acorde al futuro desempeño laboral, al que esta conducirá a quienes opten, o se les permita, acceder a esta. La retórica de los discursos neoliberales posee las suficientes trampas como para convencer a todos aquellos miembros de la comunidad educativo-formativa que anhelan un futuro laboral estable o a aquellos que, siendo parte activa de dicha formación (profesores/as), intentan cumplir los requisitos imperantes con el fin último de la mejora de su desempeño laboral, aunque en dicho intento elaboren acciones que van en contra de la propia esencia de lo que significa educar y/o formar. Este trabajo centra su atención en reflexionar, a raíz de una revisión bibliográfica sobre la temática, sobre los condicionantes ético-sociales insertos en este sistema formativo y las consecuencias que él mismo está teniendo no ya para el profesorado universitario en sí, sino para los futuros docentes que se están formando en la actualidad. Las conclusiones más importantes de este estudio giran en torno a analizar las consecuencias académico-formativas y la incidencia en las formas que se producen los conocimientos científicos. E, igualmente, se incide en las consecuencias sociales, económicas, formativas… que este tipo de formación traerá consigo para los educandos de estos futuros profesores/as citados/as y para el conjunto de la sociedad en general y si existe alternativa a dicho modelo.<hr/>Abstract In a world where everything seems relative and changeable, leaving nothing unaltered, our current context of higher education/university learning faces a situation where it is sold on only one way of doing things to ensure success. The rhetoric of neoliberal discourses has enough traps to convince active members of the educational-training community who yearn for future job stability to fulfill prevailing requirements in order to improve their performance although it may include actions that defy traditional education or training. This study comprises a bibliographic review on the ethical-social conditions embodied in teacher training and the consequences for the university teaching staff and future teachers who are currently being trained. Significant conclusions drawn from this study include educational-training analysis and impact on attainment of scientific knowledge as well as social, economic and educational consequences for future teachers and society if there are no alternatives to this model. <![CDATA[Outdated Assessments from a University Teaching Perspective]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442020000100543&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La evaluación dentro de las universidades como herramienta de medición se mantiene estática en el tiempo, sin recibir transformaciones. El objetivo del presente ensayo académico consiste en efectuar una fotografía de la dinámica docente enfatizando en la esencia de la evaluación y la docencia. Teniendo en cuenta que la docencia universitaria está llamada a ir más allá de las dinámicas tradicionales, cuya esencia se centra en la búsqueda constante por ser un espacio de construcción del conocimiento, uno que no puede reducirse simplemente a las reglas del mercado y sus directrices económicas, sino que tiene la obligación de centrarse en función de la persona concluyendo en la importancia de la reflexión crítica para alejarse de un sistema en donde cada vez hay menos creatividad, menos construcción del pensamiento y que en su lugar se fortalece la replicación de conocimientos, la repetición simultánea, la memorización de información y la frívola medición numérica.<hr/>Abstract Academic assessments have always been used by universities to gauge student learning. Yet, they have remained unchanged through time. The objective of this essay is to take a snapshot of current teaching and assessment practices. It is the essence of today´s university teaching staff to go far and beyond their traditional duty and continuously challenging their students to seek learning experiences outside of the classroom. Concepts taught by professors and lecturers should not only be based on market regulations and economic guidelines. They have the duty to focus on the individual and promote critical thinking in a world that is less creative and thought-driven and more focused on replication of knowledge, simultaneous repetition, rote memorization of information and frivolous numerical measurements. <![CDATA[Proposing a Theoretical and State-of-the-Art Didactic Model to Balance Oral Communication Fluency and Accuracy in English as a Foreign Language]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442020000100567&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The profile of English as a Foreign Language (EFL) teachers education programs in Chile requires graduates to communicate effectively and master phonetic-phonological, lexical, morpho-syntactic, semantic, and pragmatic aspects of the English language. Graduates should possess an advanced level of oral proficiency which entails an adequate balance of fluency and accuracy in oral communication. Attaining a correct balance between oral fluency and accuracy from the start of EFL pre-service teachers training programs is currently a goal of Chilean Universities. The objective of this article is to propose a theory-based didactic model to address and overcome first year Chilean EFL pre-service teachers’ constraints regarding fluency and accuracy in oral communication development. The proposed didactic model is based on a theoretical revision of such constructs in Second Language Teaching (SLT) literature. The proposed model contributes to the developing research that can support the progress of fluency and accuracy in EFL pre-service teachers’ oral communication, which is limited by Second/Foreign Language Teaching theories, methodologies and approaches which require further study.<hr/>Resumen El perfil profesional de los programas de educación de profesores de inglés como lengua extranjera en Chile, exige que los graduados se comuniquen de manera efectiva y dominen los aspectos fonético-fonológicos, léxicos, morfosintácticos, semánticos y pragmáticos del idioma inglés a un nivel avanzado de competencia oral. Todo lo cual presupone un equilibrio adecuado entre fluidez y precisión en la comunicación oral. Por lo tanto, proporcionar el equilibrio correcto entre la fluidez y la precisión oral a los profesores de inglés en formación desde el año académico básico, es un desafío actual para los docentes universitarios chilenos que imparten el inglés como lengua extranjera. En esta dirección, el objeto de estudio de este artículo es el desarrollo de la comunicación oral en inglés como lengua extranjera. Consecuentemente, este artículo tiene como objetivo principal: proponer un modelo didáctico basado en la teoría para equilibrar la fluidez y la precisión en el desarrollo de la comunicación oral en inglés como lengua extranjera en los estudiantes de primer año de formación de la carrera pedagogía en inglés en Chile. El modelo didáctico propuesto por los autores del presente artículo, se basa en una revisión teórica y del estado del arte de dichos constructos en la literatura sobre la enseñanza y adquisición de segundas lenguas. En conclusiones, el modelo figura como evidencia de investigaciones emergentes que pueden contribuir al progreso del equilibrio de la fluidez y la precisión en la comunicación oral en inglés como lengua extranjera; problemática que se ha visto limitada por las teorías, metodologías y enfoques de la enseñanza de segundas lenguas/lenguas extranjeras y que aún necesita más estudio. <![CDATA[Humanized Education for a More Humanly Democratic Democracy]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442020000100584&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Admitiendo que la escolarización se configura en un conjunto complejo y contradictorio de procesos ideológicos y materiales en los cuales se confrontan formas particulares de vida que transforman la experiencia, este artículo plantea algunas posibilidades denominadas pistas, de lo que puede ser una educación más humana y humanizadora en su dimensión ético-política para contribuir a la construcción de otro tipo de democracia, dado que la actual, configurada desde y posdictadura según la lógica neoliberal, pone el énfasis en lo formal y no en lo substancial que es la vida cotidiana de persona. Ello implica incorporar en los procesos educativos a los derechos humanos contribuyendo a los modos en que los estudiantes elaboran implicaciones afectivas y también semánticas en sus intentos de regular ideas y dar sentido a sus vidas, impregnando con ello la cotidianeidad del actual sistema. Entre las conclusiones destaca la necesidad de considerar la democracia ethos que puede ser impregnado de una ética de la cordialidad desnaturalizando aspectos como la pobreza, la exclusión, la mercantilización, la corrupción. Finalmente, se propone como discusión el potencial transformativo de la educación.<hr/>Abstract Acknowledging that schooling comprises a complex and contradictory gamut of ideological and material procedures that juxtapose specific lifestyles to transform life experiences, this article proposes certain possibilities or clues to render the ethical-political dimension of education as more humane and humanistic and contribute to building another type of democracy, given that today´s democracy is based on a post-dictatorship, neoliberal, logical perspective and emphasizes formal rather than substantial aspects of democracy. This implies including human rights as part of education and, thus, contribute to how students develop affective and semantic attachments in their attempt to regulate ideas and give their lives meaning, thereby, permeating the ordinariness of the current system. The conclusion highlights the need to consider the ethos of democracy, imbued with an ethics of cordiality that distorts aspects such as poverty, exclusion, commercial exploitation and corruption. Finally, the need to discuss the transformational potential of education is proposed. <![CDATA[The Crisis in Music Education Resulting from the Demise of Educational Institutions]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442020000100598&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Educational institutions currently face a crisis due to various factors that cast doubt on essential principles of equity and quality. This study reviews value chains in educational institutions, ranging from supranational agencies to schools, based on a music education perspective. The methodology has a qualitative design, with a Grounded Theory approach centered on a Constant Comparative Method. Results show that the decline of educational institutions is replicated in music education and furthermore, what is of greatest concern, is that socio-educational inequality emerges from the curriculum design phase. To conclude, a sociomusical approach is one way of overcoming this crisis since it recognizes the world´s cultural complexities by promoting systematic interaction between educational institutions and other social groups throughout the world.<hr/>Resumen La institución educativa está en crisis porque diversos elementos ponen en duda principios fundamentales como la equidad y la calidad. Este estudio revisa la cadena de valores que existe en la institución educativa, que abarca desde las agencias supranacionales hasta la escuela, desde la perspectiva de la educación musical. El método se enmarca en el diseño cualitativo, según la teoría fundamentada centrada en el Método Comparativo Constante. Los resultados muestran que la decadencia de la institución educativa se replica en la educación musical y, lo más preocupante, las desigualdades socioeducativas surgen durante el diseño curricular. En conclusión, el enfoque sociomusical hace posible la superación de la crisis, ya que reconoce la complejidad del mundo cultural al promover una interacción sistemática entre la institución educativa y el resto de los grupos sociales en el mundo. <![CDATA[From Social to Educational Entropy. A Reflection on the Colombian Context]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442020000100612&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente artículo es una aproximación académica a la migración del concepto de entropía (la segunda ley de la termodinámica) a los fundamentos de la educación. Se basa fundamentalmente en la noción de un mundo cambiante, sometido al azar, a la incertidumbre, que no se ve representado en un sistema educativo estático, con mucha movilidad teórica, pero poca movilidad didáctica y evaluativa. En esta medida, la entropía se convierte en el escenario propicio de las transformaciones que requiere la educación para dar respuestas a las necesidades de una realidad que no es estática. Se busca analizar la educación en el contexto colombiano, como un sistema con bajos niveles de entropía, organizado, sistemático, y poco adaptable a la realidad cambiante de la contemporaneidad.<hr/>Abstract This study sets forth an academic approach that applies the concept of entropy (the second law of thermodynamics) to the foundations of education. The concept of entropy is based on the notion of uncertainty in a changing world that is subject to chance and which is not represented in a static educational system which possesses a degree of theoretical mobility but has little didactic and evaluative mobility. As a result, entropy becomes a favorable setting for the type of transformation that education must undergo to respond to the needs of a non-static system. This article analyzes the context of the Colombian educational system, a low-entropy system that is organized, systematic and hardly adaptable to the changing actuality of our contemporary world.