Scielo RSS <![CDATA[Káñina]]> http://www.scielo.sa.cr/rss.php?pid=2215-263620230003&lang=e vol. 47 num. 3 lang. e <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.sa.cr/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.sa.cr <link>http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26362023000300007&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>Resumen Este artículo presenta un recorrido por los diversos enfoques teóricos con los que se ha abordado la producción escrita. A partir de la revisión bibliográfica, se proponen, primeramente, las distintas clasificaciones que se han realizado sobre esta temática. Posteriormente, se ofrece una descripción acerca de los enfoques teóricos conocidos sobre la escritura, organizados en tres categorías: enfoques textuales, enfoques cognitivos y enfoques contextuales. Finalmente, se hace un repaso por algunas otras aproximaciones teórico-metodológicas que han sido consideradas en el ejercicio de la enseñanza de la redacción. Con este documento pretendemos contribuir con las decisiones que median la enseñanza de la escritura en nuestra región, con el fin de fortalecer los procesos educativos para el logro de sociedades más críticas, más reflexivas y con más altos índices de desarrollo.<hr/>Abstract This article presents a tour of the various theoretical approaches with which it has been addressed and has tried to explain and teach the process of written production in the educational field. From the bibliographical review, the different classifications that have been made on this subject are firstly proposed. Subsequently, a description is offered about the known theoretical approaches to writing, organized into three categories: textual approaches, cognitive approaches and contextual approaches. Finally, a review is made of some other theoretical-methodological approaches that are currently being incorporated into the exercise of teaching writing. With this document we intend to contribute to the decisions that mediate the teaching of writing in our region, in order to strengthen educational processes for the achievement of more critical, more reflective societies with higher development rates.</description> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26362023000300033&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>Resumen El presente trabajo consiste en un estudio de la obra Carnes tolendas. Retrato escénico de una travesti, protagonizada por la galardonada actriz y escritora argentina Camila Sosa Villada y dirigida por María Palacios. Desde la perspectiva de los estudios teatrales, analizaremos la posibilidad de la obra de producir escenas de igualdad en términos de Jacques Rancière (2010; 2012). Para ello observamos cómo el espectáculo se inscribe en la crisis del personaje (Ryngaert, 2013) en virtud de que la construcción de la puesta está atravesada por múltiples textualidades que son identificadas y reconstruidas. Se profundiza en la descripción y análisis de la construcción de voces (Jolly y Moreira da Silva, 2013) y corporalidades (Fischer-Lichte, 2011) que escenifican distintos materiales, entre ellos textos dramáticos, canciones, relatos biográficos y aperturas al diálogo con la audiencia. En escena, Sosa Villada convoca numerosos cuerpos: cuerpos de varones violentos del universo familiar y policial, cuerpos de mujeres frágiles, cuerpos rotos y gastados de mujeres lorqueanas, su propio cuerpo travesti y hasta su antiguo cuerpo. La escena construye y deconstruye representaciones de cuerpos y voces en la lógica rapsoda que cose fragmentos en el teatro contemporáneo. La dramaturgia escénica abre la posibilidad de que el público experimente una puesta en escena que da voz a una historia invisibilizada y se deslumbre con las capacidades poéticas de la intérprete.<hr/>Abstract This paper explores the play Carnes tolendas. Retrato escénico de una travesti, starring the award-winning Argentinean actress and writer Camila Sosa Villada and directed by María Palacios. From the perspective of Theatre Studies, we analyze the possibility of the play to produce scenes of equality in terms of Jacques Rancière (2010; 2012). For this purpose, we observe how the performance is part of the crisis of the character (Ryngaert, 2013) in virtue of the fact that the construction of the staging consists on multiple textualities that are identified and reconstructed. We delve into the description and analysis of the construction of voices (Jolly and Moreira da Silva, 2013) and corporealities (Fischer-Lichte, 2011) that stage different materials, including dramatic texts, songs, biographical accounts and openings for dialogue with the audience. On stage, Sosa Villada summons numerous bodies: the bodies of violent men from the family and police universe, the bodies of fragile women, the broken and worn bodies of García Lorca's women, her own trans body and even her own old body. The stage constructs and deconstructs representations of bodies and voices in the rhapsodic logic that stitches fragments together in contemporary theatre. The dramaturgy of the stage opens up the possibility for spectators to go through an experience that gives voice to an invisible history and to be dazzled by the poetic capacities of the performer.</description> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26362023000300055&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>Resumen En el presente artículo se propone y ejemplifica, de forma puntual, cómo se podría rediseñar el programa de la asignatura Lengua Bribri desde el marco teórico-metodológico del diseño curricular de segundas lenguas. Para ello, primero se exponen principios generales del diseño curricular de segundas lenguas y, después, se muestra y discute cómo estos podrían aplicarse en un eventual proceso de (re)diseño curricular de la asignatura mencionada. Se concluye que, al contemplar elementos lingüísticos, socioculturales y pedagógicos, el diseño curricular de segundas lenguas ofrece un marco conceptual comprehensivo que puede rendir resultados positivos en la enseñanza formal de la lengua bribri.<hr/>Abstract This paper proposes and exemplifies, specifically, how the program of the Bribri Language subject could be redesigned from the theoretical-methodological framework of the curricular design of second languages. To achieve this, first, general principles of the curricular design of second languages are exposed; then, it is presented and discussed how these could be applied in an eventual process of curricular (re)design of the referred subject. The conclusion is that, by contemplating linguistic, sociocultural, and pedagogical elements, the curricular design of second languages offers a comprehensive conceptual framework that could yield positive results in the formal teaching of the Bribri language.</description> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26362023000300081&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>Resumen El Poeta Nacional de Cuba, Nicolás Guillén, ha sido estudiado por múltiples especialistas y críticos. Sin embargo, un estudio total del léxico de toda su poesía con la obtención de una pormenorizada estadística aún no se ha llevado a cabo. En la actualidad, el Centro de Lingüística Aplicada de Santiago de Cuba acomete una amplia investigación que clasifica, describe y analiza, con la utilización de técnicas de Procesamiento del Lenguaje Natural, los diferentes componentes del vocabulario poético de Nicolás Guillén como parte de su idiolecto, para así detallarlos estadísticamente con todas sus particularidades. Este artículo centra su análisis en la descripción del vocabulario inglés, como parte integrante del grupo de subléxicos que conforman su corpus poético. Asimismo, se describe el campo semántico deportivo presente en dicho corpus.<hr/>Abstract The Cuban National Poet, Nicolás Guillén, has been studied by multiple specialists and critics. However, a complete study of the vocabulary of his poetry obtaining detailed statistics has not yet been carried out. Currently, the Center for Applied Linguistics of Santiago de Cuba undertakes extensive research that classifies, describes, and analyzes the different components of Nicolás Guillén's poetic vocabulary using the Natural Language Processing techniques, as part of his idiolect; and thus, detail them statistically with all their particularities. This article focuses on the description of the English vocabulary, as an integral part of the group of sublexicons that make up his poetic corpus and describes the sport semantic field present in it.</description> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26362023000300115&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>Resumen Este artículo proporciona un análisis del discurso de dos poemas seleccionados del libro Sovereign Erotics: A Collection of Two-Spirit Literature (Driskill et al., 2011b) para explorar el concepto de duelo en la poesía indígena Two-Spirit/Queer. Analiza la dicción, la voz, la formalidad, los temas, las metáforas, los símiles, la personificación y el uso de la repetición que utilizan los autores para representar el duelo y descubrir las realidades sociales, culturales y políticas y las prácticas discursivas detrás de los poemas. Se concluye que, a través de su expresión de dolor, los poetas destacan el surgimiento y la perdurabilidad de una comunidad y un pueblo que seguirán luchando por la supervivencia y el derecho a vivir en paz y armonía fuera de los binomios sexuales y de género coloniales. Ambos poemas se relacionan con un sentido continuo de identidad de dos espíritus que llama a nuevas generaciones de indígenas queer/personas de dos espíritus mientras recuerdan su historia y a los ancianos que vinieron antes para sanar traumas personales e históricos, a menudo a través de la conexión con la naturaleza, sus antepasados y la espiritualidad.<hr/>Abstract This paper provides a discourse analysis of two poems selected from the book Sovereign Erotics: A Collection of Two-Spirit Literature(Driskill et al., 2011b)to explore the concept of grief in Two-Spirit/Queer Indigenous poetry. It analyzes the diction, voice, formality, themes, metaphors, similes, personification, and the use of repetition the authors utilize to represent grief and discover the social, cultural, and political realities and discursive practices behind the poems. It concludes that through their expression of grief, the poets highlight the emergence and endurance of a community and people who will continue to fight for survival and the right to live in peace and harmony outside of colonial gender and sexual binaries. Both poems engage with a continuing sense of Two-Spirit identity that call forth new generations of Queer Indigenous/Two-Spirit people while remembering their history and the Elders who came before to heal personal and historical trauma often through connection with nature, their ancestors, and spirituality.</description> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26362023000300143&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>Resumen En este estudio, se examinan las modificaciones que produce la elisión en la estructura prosódica del griego antiguo. Se prueba que la elisión no solo provoca el desplazamiento del acento en los oxítonos, sino que da lugar a la redistribución sistemática de los rasgos métricos superficiales del vocabulario. Tal redistribución altera tanto la magnitud (número de sílabas), como la clase (tipo según la posición del acento) y el valor prosódico (ortotonesis) de las palabras.<hr/>Abstract This study focuses on the modifications caused by elision in Ancient Greek prosodic structure. It is shown that elision not only changes the position of accent in oxytones. More accurately, elision carries out the systematic redistribution of the words surface metrical features. Such redistribution changes word size (number of syllables), as well as class (type according to tone position) and prosodic value (orthotonesis).</description> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26362023000300159&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>Resumen En este artículo se muestra que la hibridez genérica percibida y comprobada en el texto de Nora Sari fue un efecto de la apuesta de diversas tendencias del contexto de producción en la elección del tema a tratar: por un lado, la vida de la familia y la historia de sí mismo del personaje principal de la novela; por otro lado, el contexto histórico que prevalece durante el período en relación con este trozo de vida. Esta hibridez revela una preocupación por la postura en consonancia con los discursos y orientaciones del campo social y literario dentro del cual la novelista busca inscribir su lugar. También muestra un deseo de superar una profunda escisión en el tema de los idiomas en este.<hr/>Résumé Dans cet article, nous avons voulu montrer que l’hybridité générique perçue et avérée dans le texte de Nora Sari était un effet des enjeux de diverses tendances du contexte de production dans le choix du sujet à traiter, d’une part la vie de la famille et le récit de soi du principal personnage du roman, d’autre part le contexte historique prévalant durant la période concernant cette tranche de vie. Cette hybridité révèle un souci de posture en phase avec les discours et orientations du champ social et littéraire au sein duquel la romancière cherche à inscrire sa place. Elle montre également une volonté de dépasser un clivage profond installé dans la problématique des langues dans ce même champ.<hr/>Abstract This article shows that the generic hybridity perceived and proven in the text of Nora Sari was an effect of the stakes of various tendencies of the context of production in the choice of the subject to treat: on one hand, the life of the family and the self-story of the main character of the novel; on the other hand, the historical context prevailing during the period concerning this slice of life. This hybridity reveals a concern for posture in line with the discourses and orientations of the social and literary field within which the novelist seeks to inscribe her place. It also shows a desire to overcome a deep split in the issue of languages ​​in this same field.</description> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26362023000300175&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>Resumen Considerando la relevancia de la noción de sentido para los estudios del lenguaje, este artículo realiza un recorrido por los seminarios y escritos de Jacques Lacan con el objetivo de analizar los modos en que se emplea este término. Revisamos las conceptualizaciones que se construyen en torno al sentido para establecer puntos de diálogo con el análisis del discurso. Este trabajo permite identificar cuatro periodos temporales en los que se ubican diferentes entramados teóricos en torno a esta categoría: 1953-1957, en el que el sentido es pensado en relación con las formaciones del inconsciente; 1957-1964, en el que se lo articula con la cadena significante y el Otro; 1964-1974, en el que se lo diferencia de la significación y se lo caracteriza como semblante, y, finalmente, 1974-1977, en el que se lo distingue de lo real. Estos momentos evidencian continuidades respecto a las elaboraciones que se entretejen, pero también rupturas significativas: mientras que la referencia al sentido fallido -nunca se alcanza el todo-sentido- permanece a lo largo de las enseñanzas, en los últimos años se ubica una fuga de sentido que reenvía a un más allá, anclado en lo real, por fuera del discurso.<hr/>Abstract Considering the relevance that the notion of meaning presents for language studies, this article reviews the seminars and writings of Jacques Lacan with the aim of analyzing the ways in which the French psychoanalyst uses this term. We seek to review the different conceptualizations that are built around meaning to establish some points of dialogue with the approach with which discourse analysis operates. This work allows us to identify four time periods in which different theoretical frameworks are located around this category: 1953-1957, in which meaning is thought in relation to the formations of the unconscious; 1957-1964, in which it is articulated with the signifying chain and the Other; 1964-1974, in which it is differentiated from significance and characterized as a semblant, and, finally, 1974-1977, in which he is distinguished from the Real. These moments show certain continuities with respect to the elaborations that are interwoven, but also significant ruptures: while the reference to meaning as failed -by definition, all-meaning is never achieved- remains throughout the teachings, in the last years, a leak of meaning is located that refers to a beyond, anchored in the Real, which is outside the discourse.</description> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26362023000300199&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>Resumen Este artículo aborda el estudio de la evidencialidad como la categoría conceptual-funcional responsable de manifestar la fuente de información declarada en un discurso. Por tanto, se realiza una investigación de esta categoría lingüística en reportajes del periódico Juventud Rebelde. El análisis en esta tipología textual sirve para observar las funciones que las unidades evidenciales escogidas ejercen para la construcción de efectos de sentido, tales como la fiabilidad, credibilidad, y/o (des)compromiso ante lo dicho. El abordaje se realiza desde la base funcionalista de la Gramática Discursivo-Funcional de Hengeveld y Mackenzie (2008) y bajo los preceptos de una metodología cualitativa apoyada en herramientas cuantitativas. Se acomete la indagación con el objetivo de identificar los diferentes usos de la evidencialidad en el Nivel Interpersonal en la construcción discursiva. El trabajo contribuye a profundizar en esta categoría desde la perspectiva funcionalista, poco abordada en los estudios lingüísticos en Cuba.<hr/>Abstract This article addresses the study of evidentiality as the conceptual-functional category responsible for demonstrating the source of information. Therefore, we analyze evidenciality in the newspaper Juventud Rebelde. Its analysis serves to observe the functions that the chosen evidential units exercise in the construction of sense effects such as reliability, credibility, and/or (dis)compromise before what has been said. In addition, evidenciality is analyzed with a functionalist basis, such as that of the Functional Discourse, proposed by Grammar Hengeveld and Mackenzie (2008), and under the precepts of a qualitative methodology, supported by quantitative tools. This research is aimed to identify the different uses of these subcategories and analyzes their relationship with the pragmatic categories in the selected type of text. The work contributes to deepen this category from the functionalist perspective, little addressed in linguistic studies in Cuba.</description> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26362023000300227&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>Resumen La ciencia de la literatura que emergió a finales del siglo XIX configuró una enseñanza literaria enmarcada en la cultura del comentario, cuyo rasgo sobresaliente fue la división de lenguajes, pues la disertación no debía estar escrita en la forma de su objeto. Esta división de lenguajes condujo a una instrumentalización de la literatura, donde el texto literario se usa para reproducir un saber ya sabido. En las últimas décadas, como reacción a esta enseñanza, han surgido pedagogías (humanistas o del placer) que pretenden un contacto directo con la obra, despojado de teoría. Me parece que son pedagogías que se precipitan hacia formas de conocimiento epistemológicamente ingenuas. En consecuencia, como se propone en este ensayo, la enseñanza literaria debería avanzar hacia una enseñanza articulada en dos dimensiones: 1) una epistemología de la lectura; 2) una enseñanza de la escritura de la lectura que retorne a la cultura retórica.<hr/>Abstract The science of literature that emerged at the end of the 19th century shaped a literary teaching framed in the culture of commentary, whose salient feature was the division of languages, for the dissertation was not to be written in the form of its object. This division of languages led to an instrumentalisation of literature, where the literary text is used to reproduce a knowledge that is already known. In recent decades, as a reaction to this teaching, pedagogies have emerged (humanist or pleasure pedagogies) that aim at a direct contact with the work, a contact stripped of theory. It seems that these pedagogies are rushing towards epistemologically naïve forms of knowledge. Consequently, as I propose in this essay, literary teaching should move towards a teaching articulated in two dimensions: 1) an epistemology of reading; 2) a teaching of the writing of reading that returns to rhetorical culture.</description> </item> </channel> </rss> <!--transformed by PHP 03:05:09 19-05-2024-->