Scielo RSS <![CDATA[Káñina]]> http://www.scielo.sa.cr/rss.php?pid=2215-263620210003&lang=en vol. 45 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.sa.cr/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.sa.cr <![CDATA[Articles, demonstratives and correlations in Mazahua]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26362021000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este trabajo se describe la naturaleza semántica, sintáctica y las correlaciones de los artículos y demostrativos en mazahua de San Pedro Potla. La relevancia de este artículo radica en que poco o casi nada se sabe sobre la correlación de artículos y demostrativos en el subgrupo otopame; se parte de la idea de que el mazahua antiguo no disponía en estricto sentido de artículos, en la actualidad esta lengua dispone de dos juegos de artículos que denotan definitud y recognoscibilidad. Por su parte, los demostrativos están expresados en morfemas libres y ligados; su clasificación responde a dos grados de proximidad. Tipológicamente, se justifica la idea de que los artículos se originan a partir de demostrativos; con respecto a las concurrencias de artículo-demostrativo y demostrativos-demostrativos, se propone que el artículo y uno de los demostrativos codifica un sentido particular: la referencia del artículo es reconocible mientras que el demostrativo exhibe una referencia anafórica.<hr/>Abstract In this paper, the semantics and the syntax of articles and demonstratives are described and the correlations of the articles and demonstratives in Mazahua of San Pedro Potla. The relevance of this paper lies in the fact that little or almost nothing is known about the correlation of articles and demonstrations in the Oto-Pamean subgroup. This hypothesis is based on the idea that ancient Mazahua did not have articles. Currently, this language has two sets of articles: definite articles and recognitional articles. On the other hand, demonstratives are expressed in free and bound morphemes which correspond to two degrees of proximity. Typologically, the idea that articles originate from demonstrations is supported. In regards of the concurrences of the demonstrative-article and demonstrative-demonstrative, it is established that articles and one of the demonstratives encode a particular sense: definite recognitional articles encode identified referents, while demonstratives exhibit anaphoric references. <![CDATA[Preserving the Most Wonderful World: William H. Hudson in Laura Forchetti's <em>Libro de horas</em>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26362021000300035&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En 2017 se publicó Libro de horas,1 poemario en el que Laura Forchetti recupera la figura y la obra del escritor inglés William Henry Hudson, quién pasó su infancia y juventud en Argentina y particularizó el paisaje nacional a partir de su singular observación. Teniendo en cuenta la especial relación que Hudson estableció en varios de sus trabajos entre autobiografía, discurso naturalista y contemplación poética de la naturaleza, el objetivo de este artículo será considerar la recepción contemporánea e íntima de Hudson y el “Deseo de escritura” (Barthes, 2005) que produce su lectura, presentes en varios escritores de literatura argentina y que Forchetti figura de un modo particular. Como se verá, dialogando con su obra y con las memorias de infancia de Hudson, su poemario indaga distintas formas escriturales (el diario íntimo, el herbario, el Libro de Horas medieval, entre otras), a partir de la precaria potencia de la mirada. Modela, con relación a ellas, diversas declinaciones temporales entre las que la difusa religiosidad animista de Hudson será fundamental. Por último, abriendo su propia escritura a los deseos expresados por el escritor inglés en Allá lejos y hace tiempo, los reescribe, escenificando su muerte en la pampa.<hr/>Abstract In 2017 Laura Forchetti published Libro de horas, a collection of poems in which she recovers the figure and work of William Henry Hudson, the English writer who spent his childhood and youth in Argentina and particularized the national landscape based on his singular observation. Considering the special relationship that Hudson established in several of his works between autobiography, naturalistic discourse, and poetic contemplation of nature, the aim of this article will be to consider the contemporary and intimate reception of Hudson and the “Desire” for writing that its reading produces, present in several writers of Argentine literature and that Forchetti figures in a particular way. As will be seen, in a dialogue with his work and with Hudson's childhood memories, her poetry book inquires different scriptural forms (the intimate diary, the herbarium, the medieval Book of Hours, among others) based on gaze’s precarious power; and models, in relation to them, various temporal inflections among which Hudson's diffuse animist religiosity will be fundamental. Finally, opening her writing to the wishes expressed by the English writer in Far Away and Long Ago, she rewrites them, staging his death on the pampas. <![CDATA[From progressivism to bourgeois conservatism. A comparative analysis of <em>La Cenerentola</em>, by Rossini, and <em>Cendrillon</em>, by Massenet]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26362021000300057&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo se propone explorar la relación entre las versiones de las óperas La Cenerentola (1817), de Gioachino Rossini (1792-1868), y Cendrillon (1894/5), de Jules Massenet. A su vez, dichas obras musicales se analizarán con relación a las fuentes literarias más relevantes del cuento popular: La Cenicienta de Charles Perrault y de los hermanos Grimm. Dadas la distancia temporal y geográfica entre los textos que integran el corpus de este trabajo y la diferencia en cuanto a géneros -relato maravilloso y ópera- se adopta una perspectiva metodológica comparada que posibilita analizar los sentidos literarios que construyen cada una de las piezas musicales y los vínculos que pueden establecerse entre ellas sin desatender a las variables contextuales y estilísticas. El estudio de estas relaciones permite proponer como hipótesis de lectura que, mientras Cendrillon se construye como expresión acabada de una burguesía conservadora en clave musical, La Cenerentola, en cambio, revela, mediante procedimientos artísticos, su dimensión ilustrada.<hr/>Abstract This article sets out to explore the relation between Charles Perrault's and the Grimm brothers' Cinderella and the operas'La Cenerentola(1817), by Gioachino Rossini (1792-1868), andCendrillon(1894/5), by Jules Massenet. Given the temporal and geographic distance between the texts and their difference in terms of genre -fairytale and opera, this paper adopts a comparative methodology of the study. This methodological approach allows to analyze the literary meanings constructed by each piece and the bonds between them, without ignoring contextual and stylistic aspects. Studying these relations makes it possible to pose the following hypothesis: whereasCendrillonemerges as a musical expression of the conservative bourgeoisie,La Cenerentola reveals its enlightened dimension through artistic devices. <![CDATA[Sophocles and Plautus on stage. The productivity of adaptation in the Argentine theater (Tucumán, 1982)]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26362021000300085&lng=en&nrm=iso&tlng=en resumen En Tucumán, provincia del noroeste de Argentina, hacia 1982 se registra -luego de un largo periodo de olvido- el estreno de dos adaptaciones del repertorio dramático grecolatino: Los gemelos de Plauto y Electra de Sófocles. Ambos espectáculos inscriben por primera vez, en forma directa, la escena local en la tradición clásica y, para esto, desarrollan un conjunto de estrategias de apropiación para asimilar el texto ajeno en el nuevo contexto. Estas experiencias consiguen, por un lado, actualizar en la memoria cultural provincial el legado de la Antigüedad y, por otro, estimular la productividad de la actividad teatral posterior alrededor del hipotexto clásico.<hr/>abstract In Tucumán, a northwestern province of Argentina, in 1982, it is identified the premiere of two adaptations of the Greco-Latin dramatic repertoire: Twins by Plautus and Electra by Sophocles. These shows directly inscribe the local scene in the classical tradition for the first time and develop appropriation strategies to assimilate the foreign text in the new context. These experiences update in the provincial cultural memory the legacy of Antiquity and stimulate the productivity of the later theatrical activity around the classical hypotext. <![CDATA[Jesús Urueta, a literary lawsuit (1893)]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26362021000300107&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo pretende cartografiar la polémica entre el periódico El Demócrata y Jesús Urueta (1867-1920) en México a principios de 1893. Desatendida sistemáticamente por los historiadores y críticos, esta querella es simultánea a la del decadentismo y proporciona otros sentidos. Ambas inician cuando Tablada publica Cuestión literaria. Decadentismo, el 15 de enero de 1893, a la que responde Urueta con Hostia. A José Juan Tablada. En el caso de Urueta, la publicación de dos prosas poéticas en la primera quincena de febrero de ese año desató una campaña de descrédito a la que respondió firmando unos textos que eran de autores reconocidos. Dos días después desveló la treta. Urueta exhibe que la campaña en su contra y en contra del incipiente movimiento decadentismo obedecía exclusivamente a razones personales y no literarias. Tras la querella, los adversarios del grupo decadentista se reagruparon para desacreditar al movimiento mismo, evitando particularizar sus críticas en alguno de sus integrantes.<hr/>Abstract The article intends to map the controversy between the newspaper El Democrat and Jesus Urueta (1867-1920) in Mexico in early 1893. Systematically disregarded by historians and critics, this complaint is simultaneous to that of decadentism and provides other meanings. Both begin when Tablada publishes Cuestión literaria. Decadentismo, on January 15, 1893, to which Urueta responds with Host. To José Juan Tablada. In the case of Urueta, the publication of two poetic prose in the first fortnight of February of that year unleashed a campaign of discredit to which he responded by signing texts that were from recognized authors. Two days later he revealed the trick. Urueta exhibits that the campaign against him and the incipient decadent movement obeyed exclusively for personal and not literary reasons. After the lawsuit, the opponents of the decadentist group regrouped to discredit the movement itself, avoiding particularizing its criticism in any of its members. <![CDATA[The inclusion of the diminutive in Spanish instruction in Chinese university programs]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26362021000300129&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En los últimos años, el número de estudiantes de español de nacionalidad china ha aumentado vertiginosamente. Según la experiencia docente y los registros en el Corpus de Aprendices de Español (CAES), se observa que el diminutivo, aunque muy frecuente en el registro coloquial entre los hispanohablantes, raramente es utilizado en la expresión oral por parte de los alumnos chinos. Asimismo, numerosos estudiantes tienen dudas sobre su comprensión en diversas situaciones. Este trabajo tiene el objetivo de incluir la enseñanza del diminutivo dentro de los programas universitarios de las facultades de Filología Hispánica en China. Ya que este contenido queda marginado, tanto en la práctica docente como en los manuales de español que se utilizan en dicho país. Teniendo en cuenta la frecuencia elevada y la índole del diminutivo en la comunicación cotidiana, se pretende insertar dicha enseñanza en la asignaturaComprensión audiovisual y Expresión oral, con el fin de formar a los oyentes y los hablantes competentes de español, en cualquier contacto comunicativo con el diminutivo. De tal forma que los estudiantes sinohablantes puedan interactuar de manera natural con los nativos, a la vez que refuerzan su confianza y desarrollan la creatividad lingüística.<hr/>Abstract In recent years, the number of native Chinese speakers who are students of Spanish has increased dramatically. In the experience as an instructor and according to the records in the Corpus of Spanish Learners, it has been observed that the Spanish diminutive, although frequently employed in the colloquial register of native Spanish speakers, is rarely used in the Spanish oral expression of Chinese students. Furthermore, many of them fail to fully understand the diminutive in a variety of contexts. This article hopes to include diminutive instruction within departments of Hispanic Philology in Chinese universities. Given that the diminutive has been routinely marginalized both in relation to teaching practices and in the content of manuals for Spanish as a foreign language employed in China. Taking into account the high frequency and nature of diminutive use among native Spanish speakers in everyday communication, we will here demonstrate the incorporation of diminutive instruction into the Spanish Audiovisual Comprehension course in order to better train native speakers of Chinese as competent Spanish listeners and speakers in communicative contact that will include the diminutive. In this way, native Chinese speakers can interact more naturally with native Spanish speakers while increasing both confidence and linguistic creativity. <![CDATA[The literary writing of the city in México en 1554, by Francisco Cervantes de Salazar]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26362021000300151&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo analiza la escritura literaria de la ciudad de México a través de los diálogos de México en 1554, de Francisco Cervantes de Salazar, primer catedrático de retórica de la Real y Pontificia Universidad de México. Los objetivos del trabajo pretenden recorrer los diferentes referentes que el cronista va construyendo en su paseo por la capital virreinal y su vinculación tanto con la tradición de las laudes civitatis, como con la escritura del tópico del locus amoenus que los humanistas rescataron durante el Renacimiento.<hr/>Abstract The article analyzes the literary writing of Mexico City through the dialogues of Mexico in 1554, by Francisco Cervantes de Salazar, the first professor of rhetoric at the Royal and Pontifical University of Mexico. The objectives of the work intend to go through the different references that the chronicler builds on his walk through the viceregal capital and its link both with the tradition of the laudes civitatis, and with the writing of the topic of the locus amoenus that the humanists rescued during the Renaissance. <![CDATA[Loneliness and solidarity of the artists, according to Kafka and Camus]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26362021000300169&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este es un artículo de carácter comparativo. Se estudian principalmente tres relatos breves de Franz Kafka y uno de Albert Camus. En ellos, los autores escogieron como temas centrales el arte y la vida de los artistas. Las similitudes estéticas encontradas se exponen a lo largo del artículo; las conclusiones subrayan que existen diferencias en la ética.<hr/>Abstract This is a comparative article. Mainly three Kafka short stories are studied, as well as one by Albert Camus. In them, the authors chose as their central themes art and life of the artists. The aesthetic similarities found are exposed throughout the article; the conclusions emphasize that there are differences in ethics. <![CDATA[Continuidad de los parques: Fantastic elements and fusion of possible worlds]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26362021000300187&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente trabajo analiza un clásico de la narrativa breve latinoamericana y sugiere una de las posibles lecturas que el texto ofrece. Dicha lectura tendrá como fundamento dos vías muy definidas y complementarias. La primera es el análisis que permite hacer la teoría de los Mundos Posibles y la segunda tiene en cuenta uno de los valores que más apreciaba Julio Cortázar en el lector, nuestra fantasía, delimitada en este caso por el cuento, que permite a las personas participar como lectores-cómplices.<hr/>Abstract The present work analyzes a classic story of the Latin American brief narrative and suggests one of the possible readings offered by the text. This reading will be based on two defined and complementary approaches. The first one is the analysis that the theory of the Possible Worlds allows us to make, and the second one considers one of the values that Julio Cortázar most appreciated in his reader, our fantasy, delimited in this case by the short story, which lets us take part in it as readers-accomplices. <![CDATA[Gordon Matta-Clark and Jacques Derrida: cut and différance]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26362021000300203&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo analiza la obra de Gordon Matta-Clark, para relacionarla con el concepto de differance propuesto por Jacques Derrida, identificando sus cortescomo marcas diferenciales que permiten problematizar las relaciones entre arte y política, en el desplazamiento entre modernidad y posmodernidad. En consonancia con los objetos propuestos, se plantea un método de análisis a partir de una escritura crítica que hibrida tendencias postestructurales con la teoría del arte contemporáneo.<hr/>Abstract This paper puts in relation Gordon Matta-Clark's work with the concept of différance proposed by Jacques Derrida, identifying the Matta-Clarks cutsas differential marks that, in an exemplary way, allow to problematize the relationship between art and politics in the contemporary framework. In line with the proposed objects, the method of analysis consists of a critical writing that hybridizes poststructural tendencies with contemporary art theory. <![CDATA[An aesthetics of genius: art, literature and modernism in Carlos Vaz Ferreira]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26362021000300225&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Frente a la primacía de los criterios utilitarios del pensamiento positivista de fines del siglo XIX, a principios del siglo XX el pensador uruguayo Carlos Vaz Ferreira concibe la belleza mediante una economía del gasto que abre al sujeto a una nueva experiencia. En ese marco, la literatura se explica desde un uso creativo del lenguaje que, a través de palabras conocidas, ha de crear genialmente una realidad desconocida. Vaz Ferreira clama por una crítica abierta a esas invenciones, también cauta ante eventuales novedades que no lo son, como lo grafica su ambivalente posición ante el modernismo literario.<hr/>Abstract In contrast with the utilitarian criteria that prevailed in the positivist thought of the late nineteenth century, at the beginning of the twentieth century the Uruguayan thinker Carlos Vaz Ferreira conceives the beauty as a useless expense that opens the subject to a new experience. Within this framework, literature is explained as a creative use of language that, through known words, must create an unknown reality. Vaz Ferreira claims for an open critique of these inventions and is cautious in front of eventual innovations that are not, as is shown by his ambivalent position about literary modernism. <![CDATA[A doggy loop: a fable for kids who like dogs]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26362021000300251&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Frente a la primacía de los criterios utilitarios del pensamiento positivista de fines del siglo XIX, a principios del siglo XX el pensador uruguayo Carlos Vaz Ferreira concibe la belleza mediante una economía del gasto que abre al sujeto a una nueva experiencia. En ese marco, la literatura se explica desde un uso creativo del lenguaje que, a través de palabras conocidas, ha de crear genialmente una realidad desconocida. Vaz Ferreira clama por una crítica abierta a esas invenciones, también cauta ante eventuales novedades que no lo son, como lo grafica su ambivalente posición ante el modernismo literario.<hr/>Abstract In contrast with the utilitarian criteria that prevailed in the positivist thought of the late nineteenth century, at the beginning of the twentieth century the Uruguayan thinker Carlos Vaz Ferreira conceives the beauty as a useless expense that opens the subject to a new experience. Within this framework, literature is explained as a creative use of language that, through known words, must create an unknown reality. Vaz Ferreira claims for an open critique of these inventions and is cautious in front of eventual innovations that are not, as is shown by his ambivalent position about literary modernism.