Scielo RSS <![CDATA[Káñina]]> http://www.scielo.sa.cr/rss.php?pid=2215-263620180001&lang=en vol. 42 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.sa.cr/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.sa.cr <![CDATA[Cortázar and reworking mythemes in “Throat of a Black Kitten"]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26362018000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este trabajo es un acercamiento mitocrítico a un cuento de Julio Cortázar. En “Cuello de gatito negro” hay un cambio en los significados de los símbolos, ya que la feminidad otorga un matiz distinto y confiere un cambio crucial para los símbolos, pues no se trata de la figura del monstruo masculino de la Grecia mitológica, sino una figura que rememora ese instinto primario investido en este, cuyo poder estriba en su dualidad, en su carácter monstruoso.<hr/>Abstract This work is a mitocritical approach to Julio Cortazar’s short story, "Throat of a Black Kitten". The purpose of this study is the female character because there is a contrast with other texts in the work of the Argentine author when he uses mythemes like Labyrinth and the Minotaur. "Throat of a Black Kitten" is a change in the meaning of symbols, since femininity gives a different nuance and confers a crucial change for symbols, as it is not the figure of the male monster of ancient Greece, but a figure that recalls the primal instinct invested in this, whose power lies in its duality, its monstrous character. <![CDATA[Literature’s conflict in Reidel Gálvez’s “Paisaje con faro”]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26362018000100023&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este ensayo se analiza cómo y bajo qué motivos se articula un discurso tanto a favor de la lectura como en contra de ella. Se realiza un estudio de las manifestaciones de ambas posturas a lo largo de la historia literaria y, particularmente, la forma en que se presenta esta pugna en la obra de Gálvez.<hr/>Abstract This essay analyses how and why speeches are built favoring the reading on one side and battling it on the other. A study is made regarding the manifestations of both postures alongside the history of literature and, specifically, the shape they take in Galvez’s text. <![CDATA[Overcoming myths about reading comprehension in the university student population]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26362018000100033&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este es un ensayo que sintetiza las reflexiones de dos docentes universitarias preocupadas por las dificultades que enfrentan estudiantes de la educación superior, relacionadas con la comprensión lectora. Comparten sus mitos y la manera en que fueron modificando las premisas iniciales para presentar que la comprensión lectora es parte integral de un concepto mayor de la lectoescritura, la cual, a su vez, debe ser analizada desde el contexto de un sistema económico social que reproduce la desigualdad social y cultural de clase. Este trabajo es también el resultado del estudio y análisis de una amplia bibliografía para llegar a plantear principalmente, que la población estudiantil que llega a las aulas universitarias enfrenta una nueva cultura en cada materia académica que debe ser enseñada por la población docente, la cual, a su vez, debe comprender que enseñar en la educación superior implica enseñar a leer, comprender y producir el conocimiento sobre el objeto de estudio disciplinar.<hr/>Abstract This is an essay that summarizes the thoughts of two university professors concerned about the difficulties faced by students in higher education, related to reading comprehension. They share their myths and how they were modifying the initial premises to conclude that reading comprehension is an integral part of a broader concept of literacy, which in turn must be analyzed from the context of a socio-economic system that reproduces the social and cultural class inequality. This work is also a result of the study and analysis of a wide literature that shows that the student population reaches university classrooms facing a new culture in each academic subject that should be taught by the teaching staff, who, in turn, must understand that teaching in higher education involves teaching to read, understand and produce knowledge about the subject matter. <![CDATA[Ethnic imaginary and humanist utopia in the work <em>Trocitos de carbón</em> of Carlos Gagini]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26362018000100051&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este trabajo aborda el texto Trocitos de Carbón de Carlos Gagini desde dos perspectivas: por una parte, como un texto que muestra el imaginario étnico-cultural existente en torno al “afrodescendiente” durante el siglo XIX en Costa Rica y, por otra parte, como texto que facilita modelos humanos y experiencias iniciales, a partir de las cuales el lector adquiere herramientas conceptuales para aprender a interactuar con los diversos productos culturales y contextuales en los que le corresponderá vivir.<hr/>Abstract This paper addresses the text Trocitos de carbón of Carlos Gagini from two perspectives: on the one hand, as a text that shows the existing ethno-cultural imaginary about the "African descent" during the nineteenth century in Costa Rica and, moreover, as text that facilitates human models and initial experiences, from which the reader acquires conceptual tools to learn to interact with different cultural and contextual products in which it shall live. <![CDATA[The kaleidoscope in Spanish literature]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26362018000100065&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El propósito del presente artículo consiste en realizar un recorrido histórico por las funciones que ha adquirido el término caleidoscopio en la literatura española, dispositivo óptico inventado por el escocés David Brewster en 1817. En lugar de quedar integrado en la ficción, este término es empleado sobre todo por narradores y personajes como metáfora analógica -como hipericono, según W.J.T. Mitchell- del funcionamiento de la percepción visual y de la imaginación humana (imágenes mentales). Se analizarán e interpretarán textos de Antonio Gil de Zárate, Serafín Estébanez Calderón, Emilia Pardo Bazán, Benito Pérez Galdós, Miguel de Unamuno y Julio Llamazares, entre otros.<hr/>Abstract The purpose of this article is to carry out an historical overview on the functions that the kaleidoscope, an optical device invented by the Scottish David Brewster in 1817, has acquired in Spanish literature. This term, instead of being integrated into fiction, it is employed, specially by narrators and characters, as a metaphor or analogy -as a hiper-icon of human visual perception functioning as well as imagination (mental images), according to W.J.T. Mitchell. Texts from Antonio Gil de Zárate, Serafín Estébanez Calderón, Emilia Pardo Bazán, Benito Pérez Galdós, Miguel de Unamuno and Julio Llamazares are analysed and interpreted. <![CDATA[The notion of Costa Rica identity in the traditional music of the decade 1980. The case of Cantares group]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26362018000100089&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo pretende realizar un análisis desde la historia cultural sobre la música folclórica de Costa Rica producida en la década de 1980 por el grupo Cantares. Dicho análisis parte de una conceptualización del “Folclor” como una estrategia socio-cultural y política de distintos grupos sociales para promover las identidades de tipo nacional. Además, se recurre al análisis discursivo del fenómeno musical. La investigación desentraña las letras y mensajes de la música folclórica del grupo Cantares; dicho grupo se ve influenciado por dos procesos históricos, uno nacional y otro de carácter internacional. La música del grupo Cantares es una propuesta interesante de música folclórica costarricense para ser estudiada y comprender así la conservación y reelaboración del concepto y adjetivo “folclor” en Costa Rica.<hr/>Abstract The article purpose to make an analyses from the cultural history of the Costa Rican traditional music, composed in the 1980s by the Cantares group. This analysis begins from a conceptualization of “Folklore" like a socio-cultural and political strategy of different social to promote national identities. Otherwise, the lyrics analysis of the musical phenomenon it’s applied to Cantares’ songs. This investigation goes deeper in taking into account the lyrics and their message from the traditional music composed by Cantares group. Two different historical processes one national and other international influence the ensemble. Cantares’lyrics are an interesting proposal to Costa Rican traditional music to be studied and understand the conservation, transformation and reworking of folklore in Costa Rica. <![CDATA[Myth and argument]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26362018000100119&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente artículo ofrece una aproximación al mito como argumento. Por ejemplo, el mito, en algunos contextos, puede ser usado como criterio de verdad, argumento de autoridad, ejemplo, causa de un fenómeno, término de una analogía, alegoría, o un medio para explicar una tesis.<hr/>Abstract This paper offers an approach to the myth as argument. For example, in some contexts myth can be used as criteria of truth, authority argument, exemplum, cause of a phenomenon, term of an analogy, allegory and a mean in order to explain a thesis. <![CDATA[Polómetros: linguistic attitudes about the phonetics and morphology of Costa Rican Spanish]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26362018000100145&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este artículo, se toma como objeto de estudio los llamados “polómetros”, con el fin de analizar las actitudes lingüísticas que despiertan sobre la fonética y la morfología del español de Costa Rica. Estas actitudes construyen un perfil de hablante vitando, desprestigioso y excluyente que, sin ser el de un hablante de zonas rurales, se identifica con él. Se revela, entonces, la construcción ideológica en torno al cambio lingüístico del español costarricense.<hr/>Abstract In this article, the object of study is the so - called "polómetros", in order to analyze the linguistic attitudes that arouse on the phonetics and morphology of Costa Rican Spanish. These attitudes construct a discrediting and exclusionary speaker profile, which, although not a speaker of a rural area, is identified with him. It reveals, then, the ideological construction around the linguistic change of Costa Rican Spanish. <![CDATA[<em>Taberna</em>: a vision from the carnavalesc order]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26362018000100175&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El siguiente artículo analiza la estructura del collage en el poema Taberna del salvadoreño Roque Dalton, escrito entendido como una estructura carnavalesca que permite el disparate y el corte lingüístico brusco y, por tanto, una subversión del orden establecido en varios niveles: lo corporal, lo sexual y lo divino. Para el análisis se utilizan conceptos claves de la Teoría del carnaval de Mijaíl Bajtín.<hr/>Abstract The following article discusses the structure of the collage in the poem La Taberna del Salvadoran Roque Dalton as a structure that enables carnival nonsense and linguistic sharp cutting and therefore a subversion of the established order on several levels: the body, the sexual, the divine. For analysis, the author uses key concepts of the theory of carnival by Mikhail Bakhtin. <![CDATA[The textual dialogue between <em>Aulularia</em> by Plauto and <em>El avaro</em> by Molière]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26362018000100189&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo se basa en la noción de transtextualidad como característica esencial de toda obra literaria. Se analizan comparativamente dos comedias: Aulularia, de Plauto y El avaro de Molière. El análisis es hermenéutico y estilístico. Se observa que las obras se asemejan por tener como protagonista y blanco de su crítica social al personaje tipo del avaro. Además, las similitudes formales entre las comedias son numerosas: alta tensión dramática, reflejo de creencias y costumbres, lenguaje vivo y estilizado, personajes tipo, palizas, situaciones cómicas, críticas a determinados oficios/profesiones y predominio del papel del esclavo. Ambas obras retoman, además, lo antiguo y clásico: Plauto, lo heleno; Molière, lo grecorromano. Por último, el tema de las obras es el mismo. Teniendo en cuenta estas similitudes y la teoría de Genette en Palimpsestos, se concluye que la relación que se establece entre las obras es la de hipertextualidad indirecta o imitación. En particular, una especie de la imitación denominada forgerie. La causa de la existencia de esta relación de hipertextualidad entre las obras es, principalmente, la arquetipicidad propia del mundo antiguo, lo cual se aviene con el hecho de que Molière perteneció al movimiento literario denominado Neoclacisismo.<hr/>Abstract This article is based on the notion of transtextuality as an essential feature of any literary work. Two comedies are analyzed comparatively: Aulularia, by Plautus and The greedy man, by Molière. The analysis is hermeneutical and stylistic. It is observed that are similar comedies because they have the greedy man as a main character and target of their social critic. In addition, formal similarities between comedies are numerous: high dramatic tension, customs and beliefs exibition, living and stylized language, type characters, beatings, comic situations, criticism of certain occupations/professions and a predominant role of slaves. Both books also take up classic antiquity: Plautus, the Hellenic one; Molière, Greco-Roman one. Finally, both comedies subject is the same. Given these similarities and taking into account Genette's theory in Palimpsestos, it is concluded that the relationship established between comedies is indirect hypertextuality or imitation. In particular, a kind of imitation called forgerie. The reason for the existence of such relationship between comedies is primarily ancient world's arquetipicity, which suits with the fact that Molière belonged to the literary movement known as Neoclassicism. <![CDATA[Patterns in the acquisition of the spanish trill: a study involving children ages 3; 0 to 5; 6]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26362018000100209&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This study describes the substitution patterns of the trill found in naturalistic speech by 34 monolingual Spanish-speaking Costa Rican children between ages 3 and 5;6. In the 843 target-words identified, a total of six different phonetic realizations of the trill were found: a trill [ρ] (2% of the time), an assibilated rhotic [ρ◊] (45% of the time), a post alveolar affricate [ʤ] (9% of the time), a voiced labio-dental fricative [ϖ](17% of the time), a voiced interdental fricative [Δ] (9% of the time), and a lateral approximant [λ] (3% of the time). Interestingly, these phonetic realizations were not used consistently, as children relied on two or more phonetic realizations, regularly within a single session and to pronounce the same word. [ρ◊] surfaced most likely as a result of the children’s input, whereas [ϖ] and [Δ], which are not part of the children’s input, as well as the other phonetic realizations, surfaced most likely as approximations of the articulatorily very complex trill.<hr/>Resumen Este estudio describe los patrones de sustitución de la vibrante múltiple identificados en el lenguaje espontáneo de 34 niños y niñas costarricenses monolingües del español, con edades entre los 3;6 y 5;6 años. En las 843 palabras meta identificadas se encontró un total de seis realizaciones fonéticas de la vibrante múltiple: un sonido vibrante múltiple [ρ] (2% de las veces), una vibrante asibilada [ρ◊] (45% de las veces), una vibrante post-alveolar africada [ʤ] (9% de las veces), un sonido vibrante labio dental fricado [ϖ] (17% de las veces), un sonido vibrante africado ínter-dental [ʤ] (9% de las veces), y un sonido lateral aproximante fricativo [λ] (3% de las veces). Es interesante que esas realizaciones fonéticas no son utilizadas de manera consistente, por cuanto los niños y las niñas utilizan 2 o más realizaciones fonéticas de manera regular dentro de una misma sesión y para pronunciar una misma palabra. El sonido [ρ◊] emerge muy posiblemente como resultado del input al que están expuestos estos niños y niñas, mientras [ϖ] y [Δ], las cuales no son parte del input, así como otras realizaciones fonéticas surgen posiblemente como aproximaciones de la muy compleja articulación de la vibrante múltiple. <![CDATA[Theorizing on Paul Ricœur’s use of metaphor in the works of Mario Bellatin and Jorge Alberto Gudiño ‘El gran vidrio’ and ‘Con amor tu hija’]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26362018000100227&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente trabajo es una propuesta teórica de lectura para acercarnos a algunas ficciones de Mario Bellatin y de Jorge Alberto Gudiño, tomando como punto de partida las conceptualizaciones de Ricœur acerca de la metáfora con respecto al campo de la linguística (La metáfora viva, 1975). Nos centramos en algunas narrativas del deseo de la literatura mexicana contemporánea y las leeremos a través del ámbito psicoanalítico de las pulsiones, como un campo de intepretación en el que nos apoyaremos para dar un sentido connotativo a dichas narraciones en relación con la imagen y con la experiencia voyerista de sus personajes.<hr/>Abstract This paper is a theoretical study based on the theories of Ricœur on metaphor (The Rule of Metaphor, 1975) with the aim of examining its application in a selection of contemporary semantic fiction of Mario Bellatin and Jorge Alberto Gudiño whilst focusing on the fields of hermeneutics and linguistics. The proposed analysis has lead us to look at a range of contemporary prose about desire in relation to the psychoanalytic language of desire as a metaphor image to which we can observe the poem’s semantics from a connotative viewpoint. <![CDATA[Iconography and Ideology of the Gallery of the Legislative Assembly of Costa Rica (Portraits of Heads of State and Presidents of the Republic)]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26362018000100243&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente artículo analiza la iconografía e ideología de la Pinacoteca de la Asamblea Legislativa de Costa Rica con el fin de comparar los valores simbólicos e ideales de los retratos de Jefes de Estado y Presidentes de la República. Para este caso, se consideran los siguientes aspectos: elaboración pictórica, marco y acopio retratístico en la notafilia. Se toma en consideración los retratos de José María Castro Madriz y Braulio Carrillo Colina para ejemplificar.<hr/>Abstract This paper analyzes the iconography and ideology of the Gallery of the Legislative Assembly of Costa Rica with the objective to compare symbolic and ideological values of the portraits of Presidents and Heads of State of the Republic. In this case, the following aspects are considered: pictorial elaboration, framework and portraiture collection in other visual manifestations. It takes into consideration the portraits of: José María Castro Madriz and Braulio Carrillo Colina to exemplify. <![CDATA[Afrocentrism, gaze and visual experience in Zora Neale Hurston’s <em>Their Eyes Were Watching God</em>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26362018000100261&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This essay focuses on how, in Zora Neale Hurston’s novel Their Eyes Were Watching God (1937), African American women get noticed through the use of gaze and visual experience. The marginalization African American women have experienced over the years makes them produce an alternative communication system based on sight and visual understanding. That is, the visual takes over the impossibility of black women to express themselves verbally: instead of voice there is sight.<hr/>Resumen Este ensayo se concentra en cómo, en Their Eyes Were Watching God (1937) de Zora Neale Hurston, las mujeres afroamericanas se hacen notar a partir del uso de la mirada y experiencias de índole visual. La marginalización que las mujeres afroamericanas han experimentado a lo largo del tiempo hace que produzcan un sistema de comunicación alternativo basado en la vista y la comprensión visual. Es decir, lo visual se antepone a la imposibilidad que tienen las mujeres negras para expresarse verbalmente: en vez de lo verbal está lo visual.