Scielo RSS <![CDATA[Revista de Estudios Históricos de la Masonería Latinoamericana y Caribeña]]> http://www.scielo.sa.cr/rss.php?pid=1659-422320210001&lang=es vol. 13 num. 1 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.sa.cr/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.sa.cr <![CDATA[¡Llámenme hermana!]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-42232021000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract This article focuses on terminology and the importance of avoiding gendered discrimination in freemasonry. To address contemporary issues, we shall provide an historical context. For instance, the use of ''sister'' rather than ''brother'' in French lodges is still controversial. This can be related to the debate within the French Academy about the feminization of job titles. Although the historical and linguistic context is different for the mixed and feminine orders in France, the United Kingdom and the USA, there are some similitudes as far as gender is concerned.<hr/>Resumen Este artículo se centra en la importancia de la terminología para evitar la discriminación de género en la masonería. Aportamos el contexto histórico para tratar de temas contemporáneos. Por ejemplo, el uso del término ''hermana'' en vez de ''hermano'' en las logias francesas aún es controvertida. Eso puede deberse al debate en la Academia Francesa acerca de la feminización de títulos de trabajo. A pesar de que los contextos históricos y lingüísticos sean distintos para las órdenes mixtas y femeninas en Francia, Reino Unido y Estados Unidos, hay similitudes en cuanto al género se refiere. <![CDATA[Breves reflexiones sobre la falta de impacto de la masonería femenina o mixta en la sociedad italiana]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-42232021000100010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Este trabajo verifica y analiza el impacto de la masonería femenina o mixta en Italia y la capacidad de las obediencias de comunicar con la sociedad profana. Para ello se procederá con una inves-tigación empírica a través de cuestionarios sobre el conocimiento que tiene el italiano medio de la masonería femenina o mixta. A continuación, a través de una serie de entrevistas con miem-bros de la institución masónica, explicaremos los resultados sobre las características de la mujer masona o en la masonería mixta. Además, se incluirá un cuadro con las diversas Obediencias de masonería femenina o mixta en Italia.<hr/>Abstract Abstract This paper analyses the impact that female or co-masonry has had on Italian society today. We shall research the ability of obediences to communicate with secular society. As there are no specific studies on the subject, we have used an empirical survey with questionnaires to certify the average Italian's knowledge of female Freemasonry. Then, through a series of interviews with members of the institution, we explain the results, and present the characteristics of female or co-masonry. Furthermore, we have included a chart of the different Obediences that included women or were mixed lodges in Italy. <![CDATA[Las mujeres masonas en Hungría desde el principio]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-42232021000100022&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract Resistance to women's freemasonry is slowly dissolving in Hungary. It was only after the change of regime (1990) that women's and mixed lodges of foreign origin were established in Hungary. In the history of Hungarian freemasonry there have been only three Hungarian women were initiated in the 18th century, two were admitted to lodges in the 19th century. The only female masonic-like organisation in Hungary, the Eastern Star, died shortly after its foundation. Despite the lack of tradition, today we can speak of a well-functioning mixed and a women's lodge.<hr/>Resumen La resistencia a la masonería femenina se está disolviendo lentamente en Hungría. Sólo después de 1990 se establecieron en Hungría logias femeninas y mixtas de origen extranjero. En la histo-ria de la masonería húngara sólo ha habido tres mujeres húngaras iniciadas en el siglo XVIII, dos fueron admitidas en las logias en el siglo XIX. La única organización femenina de tipo masónico en Hungría, la Estrella Oriental, murió poco después de su fundación. A pesar de la falta de tradición, hoy en día podemos hablar de una logia mixta y una logia femenina que funcionan bien. <![CDATA[De la homofobia, la misoginia y el machismo a la inclusión en la masonería mexicana]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-42232021000100046&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen A partir de la metodología de autoetnografía, el autor narra desde su experiencia como persona gay iniciada en una logia, la resistencia y apertura institucional encontrada en distintas obediencias masónicas mexicanas hacia la diversidad sexual, y las reacciones a tres ceremonias de reconocimiento conyugal con parejas del mismo sexo mediante textos adaptados del Rito Escocés Antiguo y Aceptado.<hr/>Abstract La resistencia a la masonería femenina se está disolviendo lentamente en Hungría. Sólo después de 1990 se establecieron en Hungría logias femeninas y mixtas de origen extranjero. En la histo-ria de la masonería húngara sólo ha habido tres mujeres húngaras iniciadas en el siglo XVIII, dos fueron admitidas en las logias en el siglo XIX. La única organización femenina de tipo masónico en Hungría, la Estrella Oriental, murió poco después de su fundación. A pesar de la falta de tradición, hoy en día podemos hablar de una logia mixta y una logia femenina que funcionan bien. <![CDATA[Teósofas, masonas y feministas (Costa Rica, 1890-1923)]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-42232021000100069&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Este trabajo se centra en el análisis de las mujeres que, en Costa Rica desde finales del siglo XIX y las primeras décadas del siglo XX, fueron teósofas, masonas y activistas en el movimiento de reivindicación de los derechos de las mujeres. En la primera parte se utiliza comoriterio para identificarlas su participación, como fundadoras o miembros, en tres organizaciones: la Sociedad Teosófica de Costa Rica, la logia Saint Germain no. 621 y la Liga Feminista de Costa Rica. La segunda parte explora aspectos biográficos y los nexos sociales y políticos de estas activistas.<hr/>Abstract This paper, presented in two parts, focuses on the analysis of women who, in Costa Rica, from the end of the 19th century to the first decades of the 20th century, were theosophists, freemasons and activists in the movement for the vindication of women's rights. In the first part, their participation, as founders or members, in three organizations is used as a criterion to identify them: the Theosophical Society, the Saint Germain Lodge no. 621 and the Feminist League. The second part explores biographical aspects and the social and political ties of this activists. <![CDATA[La lucha por el sufragio femenino en Costa Rica (1923-1953): relaciones entre la Sociedad Teosófica, la Comasonería y la Liga Feminista]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-42232021000100101&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen La Liga Feminista inició la lucha por el sufragio femenino en Costa Rica. Otros grupos también partic-iparon y se alcanzó con la promulgación de la Constitución Política de 1949. Un importante grupo de las fundadoras de la liga estaban en la Sociedad Teosófica y en la co-masonería. En este trabajo anali-zamos como ciertas sufragistas fueron impulsadas por su participación en la Sociedad Teosófica o en la única logia mixta. Indagamos si estas logias fueron un espacio de sociabilidad en donde las mujeres fortalecieron sus ideologías feministas para emprender la campaña sufragista en busca de la igualdad.<hr/>Abstract The Feminist League was a movement that began the fight for women's suffrage in Costa Rica. Other groups also took part and achieved equal rights with the promulgation of the Political Con-stitution of 1949. An important group of these feminists participated in the Theosophical Society of Costa Rica and in freemasonry. The main objective of this research is to ascertain how women were promoted from their participation in the Theosophical Society or in the only co-masonic lodge to feminism. Consequently, we examine whether these spaces of sociability women strengthened their feminist ideologies to undertake suffrage campaigns in search for equality. <![CDATA[La sociabilidad teosófica en Cuba. Una primera aproximación a la historia del movimiento teosófico cubano en su etapa inicial (1894-1904)]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-42232021000100133&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Este trabajo de investigación es uno de los primeros acercamientos al estudio histórico de la Sociedad Teosófica en Cuba. Primeramente, se define qué es la teosofía y se describe brevemente el surgimiento y desarrollo de la Sociedad Teosófica internacional y las condiciones que propiciaron su inserción en el espacio cubano, además se analiza el surgimiento y desarrollo de las primeras logias teosóficas en la Isla. Es decir, se trata de presentar una visión sintética del movimiento teosófico cubano en su primera etapa que transcurre entre 1894 y 1904.<hr/>Abstract This paper is one of the first approaches to the history of the Theosophical Society in Cuba. Firstly, theosophy is defined and secondly, the emergence and development of the international Theosophical Society as well as the conditions that led to its insertion in Cuban spaces are briefly described. It also covers the emergence and development of the first theosophical lodges on the Island. In other words, this is a presentation of a synthetic vision of the Cuban theosophical movement in its first stage which starts in 1894 and ends in 1904. <![CDATA[Presencia e influjo del liberalismo en el Instituto Literario de Zacatecas, 1837-1853]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-42232021000100153&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen A mediados del siglo XIX el Instituto Literario de Zacatecas incluyó algunas prácticas con claro influjo liberal; derivado de ello, los estudiantes se integraron en la vida política y actuaron conforme a los principios recibidos; los profesores, aunque no todos integrantes de la masonería impartieron cátedra para continuar con los fundamentos liberales. Al laicizarse, los rituales del antiguo seminario se modificaron, por lo que los alumnos participaron y adquirieron protocolos liberales. Finalmente, los saberes y rituales que se aplicaron en la institución demostraron el influjo y la presencia del liberalismo con modificación de costumbres y usos con clara presencia masónica.<hr/>Abstract In the middle of the 19th century, the Zacatecas Literary Institute included some practices with a clear liberal influence; as a result, the students became integrated into political life and acted in accordance with the principles received; the professors, although not all members of freemasonry, taught to continue the liberal foundations. When secularized, the rituals of the old seminary were modified, so the students participated and acquired liberal protocols. Finally, the knowledge and rituals applied in the institution demonstrated the influence and presence of liberalism with changes in customs and uses with a clear Masonic presence. <![CDATA[Jonathan Swift, el conde de Rosse, el duque de Wharton y sir Charles Wogan: la conexión masónica irlandesa-española]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-42232021000100171&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract Drawing on unpublished documents in the Diocesan Archive in Galway, Ireland, this essay investigates the correspondence of Sir Charles Wogan, with Jonathan Swift, Dean of St. Patrick's Cathedral, in Dublin. They reveal Wogan's collaboration with Phillip, Duke of Wharton, Grand Master of ÉcossaisFreemasonry, in Spain in 1729-31. By examining Swift's Masonic publications and relation with the Earl of Rosse, friend of Wharton and Grand Master of Ireland; and with other Jacobites in Spain; and admirers of Wogan, probable Mason and devotee of Don Quixote, we gain a new perspective on Swift's Jacobite sympathies and Irish-Spanish Masonic connections.<hr/>Resumen Basado en documentos inéditos del Archivo Diocesano de Galway, Irlanda, este trabajo investiga la correspondencia de sir Charles Wogan con Jonathan Swift, el decano de la Catedral de San Patricio en Dublín. Wogan colaboró con Phillip, el duque de Wharton, y el gran maestro de la masonería escocesa en España desde1729 hasta 1731. Examinando las publicaciones masónicas de Swift y su relación con otros jacobitas en España, obtenemos una nueva perspectiva de las simpatías jacobitas de Swift y de las conexiones masónicas irlandesas-españolas de los admiradores de Wogan, probable masón. <![CDATA[La cuestión masónica en la izquierda italiana. De la 'excomunión' del congreso socialista de 1914 a los primeros congresos de la Internacional Comunista]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-42232021000100204&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumn La moción antimasónica, votada en el congreso del Partido Socialista Italiano (PSI) de 1914, zanjó una polémica en el movimiento socialista desde principios del siglo XX y que había creado una cesura en las relaciones entre las dos organizaciones. Cuando, en 1919, el PSI decidió adherirse a la nueva Internacional comunista, la polémica antimasónica formó parte de los debates en los congresos de antes de la muerte de Lenin. Sobre todo, cuando resultó claro que muchos socialistas-masones se habían adherido al Partido comunista francés, la Internacional, principalmente por voluntad de Trotsky, que adoptó posiciones muy rígidas sobre la cuestión.//The anti-masonic motion, voted in the congress of the Partido Socialista Italiano (PSI) in 1914, it settled a polemic that had begun in the first years of the 20th Century, and that had split the relationship between both organizations. When, in 1919, the PSI decided to adhere to the new Communist International, the masonic polemics was part of the debates that took place in the congresses prior to Lenin's death. Overall, when it was clear that many Italian socialist-freemasons had adhered to the French communist party, the International, mainly due to Trotsky who adopted strict stances on the matter.<hr/>Abstract The anti-masonic motion, voted in the congress of the Partido Socialista Italiano (PSI) in 1914, it settled a polemic that had begun in the first years of the 20th Century, and that had split the relationship between both organizations. When, in 1919, the PSI decided to adhere to the new Communist International, the masonic polemics was part of the debates that took place in the congresses prior to Lenin's death. Overall, when it was clear that many Italian socialist-freemasons had adhered to the French communist party, the International, mainly due to Trotsky who adopted strict stances on the matter. <![CDATA[Un siglo de acción social masonica: El caso de Talca, Chile (1911-2010)//A Century of Masonic Social Action: The case of Talca, Chile (1911-2010)]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-42232021000100225&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen La masonería hace propio el discurso decimonónico de modernidad y progreso, que proyecta a la sociedad, en este caso de Talca, Chile. Aquí, sensibilizada frente al abandono en que se encontraban muchos niños y la carencia de educación apropiada para obreros y analfabetos, crea entidades de instrucción popular, de asistencialidad a la infancia, apoya a instituciones de servicio público e intenta posicionar el laicismo. El trabajo pretende poner en valor dichas iniciativas, que fueron parte de un estilo de acción social que se aprecia ralentizado tras la crisis política de 1973.//Masonry makes the nineteenth-century speech of modernity and progress as its own, which projects into the society, in this case the city of Talca, Chile. From here, concerned with the situation of abandon that many children were living and the lack of appropriate education for laborers and uneducated, it creates entities for popular instruction; childhood assistance, supports public service institutions and tries to position laicism. This work has the intention to give its appropriate value to those initiatives, which were part of a social assistance action manner that shows a deceleration after the political crisis of 1973.<hr/>Abstract Masonry makes the nineteenth-century speech of modernity and progress as its own, which projects into the society, in this case the city of Talca, Chile. From here, concerned with the situation of abandon that many children were living and the lack of appropriate education for laborers and uneducated, it creates entities for popular instruction; childhood assistance, supports public service institutions and tries to position laicism. This work has the intention to give its appropriate value to those initiatives, which were part of a social assistance action manner that shows a deceleration after the political crisis of 1973. <![CDATA[Origen, formación e institucionalización de la Sociedad Teosófica en Cuba (1893-1926)]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-42232021000100248&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen La masonería hace propio el discurso decimonónico de modernidad y progreso, que proyecta a la sociedad, en este caso de Talca, Chile. Aquí, sensibilizada frente al abandono en que se encontraban muchos niños y la carencia de educación apropiada para obreros y analfabetos, crea entidades de instrucción popular, de asistencialidad a la infancia, apoya a instituciones de servicio público e intenta posicionar el laicismo. El trabajo pretende poner en valor dichas iniciativas, que fueron parte de un estilo de acción social que se aprecia ralentizado tras la crisis política de 1973.//Masonry makes the nineteenth-century speech of modernity and progress as its own, which projects into the society, in this case the city of Talca, Chile. From here, concerned with the situation of abandon that many children were living and the lack of appropriate education for laborers and uneducated, it creates entities for popular instruction; childhood assistance, supports public service institutions and tries to position laicism. This work has the intention to give its appropriate value to those initiatives, which were part of a social assistance action manner that shows a deceleration after the political crisis of 1973.<hr/>Abstract Masonry makes the nineteenth-century speech of modernity and progress as its own, which projects into the society, in this case the city of Talca, Chile. From here, concerned with the situation of abandon that many children were living and the lack of appropriate education for laborers and uneducated, it creates entities for popular instruction; childhood assistance, supports public service institutions and tries to position laicism. This work has the intention to give its appropriate value to those initiatives, which were part of a social assistance action manner that shows a deceleration after the political crisis of 1973. <![CDATA[Las joyas y medallas masónicas españolas como expresión de las instituciones y del sistema filosófico masónico. Análisis historiográfico e iconográfico de casos]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-42232021000100254&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen La masonería hace propio el discurso decimonónico de modernidad y progreso, que proyecta a la sociedad, en este caso de Talca, Chile. Aquí, sensibilizada frente al abandono en que se encontraban muchos niños y la carencia de educación apropiada para obreros y analfabetos, crea entidades de instrucción popular, de asistencialidad a la infancia, apoya a instituciones de servicio público e intenta posicionar el laicismo. El trabajo pretende poner en valor dichas iniciativas, que fueron parte de un estilo de acción social que se aprecia ralentizado tras la crisis política de 1973.//Masonry makes the nineteenth-century speech of modernity and progress as its own, which projects into the society, in this case the city of Talca, Chile. From here, concerned with the situation of abandon that many children were living and the lack of appropriate education for laborers and uneducated, it creates entities for popular instruction; childhood assistance, supports public service institutions and tries to position laicism. This work has the intention to give its appropriate value to those initiatives, which were part of a social assistance action manner that shows a deceleration after the political crisis of 1973.<hr/>Abstract Masonry makes the nineteenth-century speech of modernity and progress as its own, which projects into the society, in this case the city of Talca, Chile. From here, concerned with the situation of abandon that many children were living and the lack of appropriate education for laborers and uneducated, it creates entities for popular instruction; childhood assistance, supports public service institutions and tries to position laicism. This work has the intention to give its appropriate value to those initiatives, which were part of a social assistance action manner that shows a deceleration after the political crisis of 1973. <![CDATA[Inhabilitación absoluta y perpetua. La represión franquista contra los masones de Castelló de Vicent Sampedro Ramo. Castelló de la Plana: Universitat Jaume I, 2020. 374 páginas. ISBN: 978-84-17900-86-1.]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-42232021000100258&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen La masonería hace propio el discurso decimonónico de modernidad y progreso, que proyecta a la sociedad, en este caso de Talca, Chile. Aquí, sensibilizada frente al abandono en que se encontraban muchos niños y la carencia de educación apropiada para obreros y analfabetos, crea entidades de instrucción popular, de asistencialidad a la infancia, apoya a instituciones de servicio público e intenta posicionar el laicismo. El trabajo pretende poner en valor dichas iniciativas, que fueron parte de un estilo de acción social que se aprecia ralentizado tras la crisis política de 1973.//Masonry makes the nineteenth-century speech of modernity and progress as its own, which projects into the society, in this case the city of Talca, Chile. From here, concerned with the situation of abandon that many children were living and the lack of appropriate education for laborers and uneducated, it creates entities for popular instruction; childhood assistance, supports public service institutions and tries to position laicism. This work has the intention to give its appropriate value to those initiatives, which were part of a social assistance action manner that shows a deceleration after the political crisis of 1973.<hr/>Abstract Masonry makes the nineteenth-century speech of modernity and progress as its own, which projects into the society, in this case the city of Talca, Chile. From here, concerned with the situation of abandon that many children were living and the lack of appropriate education for laborers and uneducated, it creates entities for popular instruction; childhood assistance, supports public service institutions and tries to position laicism. This work has the intention to give its appropriate value to those initiatives, which were part of a social assistance action manner that shows a deceleration after the political crisis of 1973. <![CDATA[La masonería madrileña en la primera mitad del siglo XX de Manuel Según-Alonso. Madrid: Editorial Sáez y Torres, 2019. 405 páginas. ISBN 978-84-17765-90-3.]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-42232021000100262&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen La masonería hace propio el discurso decimonónico de modernidad y progreso, que proyecta a la sociedad, en este caso de Talca, Chile. Aquí, sensibilizada frente al abandono en que se encontraban muchos niños y la carencia de educación apropiada para obreros y analfabetos, crea entidades de instrucción popular, de asistencialidad a la infancia, apoya a instituciones de servicio público e intenta posicionar el laicismo. El trabajo pretende poner en valor dichas iniciativas, que fueron parte de un estilo de acción social que se aprecia ralentizado tras la crisis política de 1973.//Masonry makes the nineteenth-century speech of modernity and progress as its own, which projects into the society, in this case the city of Talca, Chile. From here, concerned with the situation of abandon that many children were living and the lack of appropriate education for laborers and uneducated, it creates entities for popular instruction; childhood assistance, supports public service institutions and tries to position laicism. This work has the intention to give its appropriate value to those initiatives, which were part of a social assistance action manner that shows a deceleration after the political crisis of 1973.<hr/>Abstract Masonry makes the nineteenth-century speech of modernity and progress as its own, which projects into the society, in this case the city of Talca, Chile. From here, concerned with the situation of abandon that many children were living and the lack of appropriate education for laborers and uneducated, it creates entities for popular instruction; childhood assistance, supports public service institutions and tries to position laicism. This work has the intention to give its appropriate value to those initiatives, which were part of a social assistance action manner that shows a deceleration after the political crisis of 1973.