Scielo RSS <![CDATA[Revista de Estudios Históricos de la Masonería Latinoamericana y Caribeña]]> http://www.scielo.sa.cr/rss.php?pid=1659-422320180002&lang=en vol. 10 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.sa.cr/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.sa.cr <![CDATA[Prácticas asociativas y modernidad]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-42232018000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[“Wherever Dispersed” - The Travelling Mason in the Nineteenth Century]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-42232018000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This article addresses the general question, ‘Why did men become, and remain, freemasons during the Nineteenth century?’ It identifies a wide range of motivations, influencing different men, in different places, at different times. However, it draws particular attention to the significance of the support and re-assurance aspects of membership that were given to members during times of insecurity and adversity, as well as the potential for economic and social networking. These aspects were of significance for all classes and occupations but appear to have had particular appeal to those in mobile trades and those undertaking long distance migration or emigration. These issues are explored by a focus on two particularly mobile occupational groups - mariners and miners. Evidence is presented to show that very large numbers in these occupations became masons predominantly to seek informal ‘insurance’ while travelling and to exploit networking opportunities en route and at final destination.<hr/>Resumen La masonería se ha caracterizado por la organización de asociaciones filantrópicas, en especial de ayuda para niños o los hospitales gratuitos. No obstante, la caridad hacia otros masones desde la logia, sea de base informal, personal o de pequeños grupos, carece de mayores estudios socio-históricos, a pesar de haber sido un precedente clave de las instituciones modernas de beneficencia. Por consiguiente, en esta investigación se analizan los “pagos” ocasionales, individuales o grupales de los masones, en efectivo o especie, para socorrer a sus hermanos en situaciones de peligro o necesidad financiera. Este tipo de prácticas se generalizaron a escalas globales, convirtiéndose en uno de los elementos de identificación básicos entre los masones. La atracción masónica de ayudas económicas amplió la expansión internacional de las redes masónicas de ultramar durante el cambio de siglo del XIX al XX. <![CDATA[The International Club of San José and <em>fin de siècle</em>’s enlightened culture]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-42232018000200041&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El “Club Internacional”, luego denominado “Club Internacional de Costa Rica”, fue la asociación cultural más importante de la capital durante las últimas dos décadas del siglo XIX. Esta agrupación privada fue creada como un punto de encuentro para los ciudadanos más “ilustres” de la Costa Rica de la época; un lugar donde dedicaban su tiempo al entretenimiento y a los negocios. La presente investigación se propone introducir al objeto de estudio y para ello: se exploran los antecedentes del Club Internacional, se determinan algunos locales del club, se analizan los estatutos de 1884, se revisa el relato de uno de sus miembros y se estudian dos eventos acontecidos en 1885. Se propone que mediante el estudio sistemático del Club Internacional y de sus actividades, la historia del arte y la historia de la cultura costarricense encontrarán en él un núcleo de la “cultura ilustrada” finisecular.<hr/>Abstract The “International Club”, later named “International Club of Costa Rica”, was the capital’s most important cultural association at the end of the 19th century. This private group was created as a meeting point for the most “enlightened” citizens; a place where they shared their time for entertainment and business purposes. This research is introductory so in this paper: it explores the antecedents of the International Club, identifies its different locations, analyses its 1884 statutes, reviews a testimony of one of its members and studies two events happened at 1885. We propose that through the systematic study of International Club, and the social activities derived thereof, the Art History and Cultural History of Costa Rica will find in this association an important core of its fin de siècle’s “enlightened culture”. <![CDATA[Freemasonry and Public Space: The “Atheist School” debate in Chile 1872]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-42232018000200078&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En Chile a mediados del siglo XIX, el tema de la educación fue adquiriendo gran importancia en el debate público. Desde aquí, las autoridades problematizaban acerca del mejor modelo educativo para el desarrollo de la República y la consecución del progreso. En este contexto, se produjo en Valparaíso, un enfrentamiento entre dos modelos de modernidad, que por ese entonces disputaban su legitimidad en la naciente esfera pública. Por una parte, la masonería impulsó un desafiante proyecto educativo laico al fundar la escuela “Blas Cuevas”. La Iglesia católica y sus defensores por su parte, en defensa de un proyecto más tradicionalista, se opusieron fervientemente a la iniciativa calificándola de “atea” e iniciando una ofensiva comunicacional en su contra. Nuestro trabajo busca analizar el debate entre ambos actores, dando cuenta de sus argumentos, estrategias y legitimación como actor dentro de la esfera pública.<hr/>Abstract In Chile in the mid-nineteenth century, the issue of education was gaining importance in the public sphere. From then on, the authorities hypothesized on the educational model that would best promote the development and advancement of the Republic. In that context, in Valparaiso there was a clash between different models of modernity, disputing the legitimacy of the nascent public sphere. On one side, Freemasonry spearheaded a challenging secular educational project by founding the school, “Blas Cuevas”. In defense of a more traditional project, the Catholic Church and its supporters were strongly opposed to the initiative, calling it "atheist" and initiating a communication offensive against them. Our work seeks to analyze the debate developed by these two actors, their arguments, strategies, and legitimation on the public sphere. <![CDATA[Analysis of the Vision of some Europeans on the Autochthonous Obediences of Cuba and Puerto Rico at the end of the XIX Century]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-42232018000200095&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Las masonerías autóctonas de Cuba y Puerto Rico, durante la segunda mitad del Siglo XIX, han sido estudiadas por algunos historiadores académicos, europeos, y sobre todo españoles, así como por varios otros de estas islas. La percepción de estos dos grupos de historiadores difiere, con respecto a la interpretación y a la exclusión de tres elementos claves. En el presente trabajo analizaremos y contrastaremos tales diferencias de opinión, y argüiremos sobre sus méritos respectivos.<hr/>Abstract Autochthonous obediences in Cuba and Puerto Rico, during the mid-19th Century, have been studied by several European historians in academia, especially from Spain, as well as by a few from these islands. The perception of these two groups of historians differs regarding the interpretation and exclusion of three main events. In this paper we analyze and contrast such differences and argue their respective merits. <![CDATA[The insertion of a Spanish obedience in the United States: the Sovereign Council of the General Iberian and Symbolic Grand Lodge of Spain (1892-1898)]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-42232018000200114&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Esta comunicación presenta un tema singular: La propagación y asentamiento de una obediencia española, el Soberano Consejo General Ibérico y la Gran Logia Simbólica Española, por primera vez en los Estados Unidos de América a fines del siglo XIX (1892-1898). El trabajo se divide en tres partes. En la primera, nos permitimos dar una visión muy breve de lo que fue la obediencia española, su fundación y contenidos en la última década del siglo XIX a través de su Boletín. En la segunda, abordamos el estudio cronológicamente, siguiendo el discurso histórico de las páginas del Boletín y que hemos dividido por años. Todo este proceso se interrumpe con la guerra hispano-norteamericana de 1898. Y en la tercera parte, ofrecemos las conclusiones. Añadiremos como punto final, un apéndice con las listas de las logias y de los nombres de los masones norteamericanos que de forma muy escueta aparecen en el Boletín.<hr/>Abstract This paper is a modest contribution to a unique subject: The dissemination and settlement of a Spanish obedience, the Sovereign Council of the General Iberian and Symbolic Grand Lodge of Spain for the first time in United States of America at the end of the 19th century (1892-1898). Divided into three parts, the first one is a short overview of the origins and contents of the Spanish obedience during the last decade of the 19th century. In the second part, we study its chronology by following the historical discourse outlined in its bulletins. The whole process is interrupted by the 1898 Spanish American war. In the third part, we offer some conclusions and have attached an appendix with the list of lodges and the names of the American freemasons that were succinctly mentioned in this obedience’s bulletins. <![CDATA[The First World War in the <em>Official Bulletin of the Spanish Grand Orient</em>, 1914-1918]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-42232018000200156&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Aunque la guerra empieza el 28 de julio de 1914, el BOGOE no lo aborda oficialmente hasta el 31 de mayo de 1915 en la convocatoria a la gran asamblea de representantes. Esta fue presidida por Alberto de Lera y Álvarez, venerable de la logia Jovellanos de Gijón. Tras esta, las referencias a la guerra en el BOGOE se pueden clasificar en: 1) artículos de prensa masónica extranjera, traducidos, 2) noticias y avisos referidos entre otras al fracaso del pacifismo y de la masonería; a la iniciativa del G.M. de Bélgica ante las grandes logias de Alemania; y 3) asambleas generales de 1915 a 1918 con mensajes de presidentes, de los grandes maestres y propuestas sobre la guerra y la paz. El BOGOE concluye con festivales masónicos en honor de la paz y de los aliados, así como con la propuesta de unificar las masonerías para la paz internacional.<hr/>Abstract Although World War I began on July 28, 1914, the official Bulletin of Spanish Grand Orient, with a single exception, didn’t mention it officially until May 31,1915 in a call for a meeting of representatives of the Great Assembly. This was presided by Alberto de Lera y Álvarez, venerable master of the Jovellanos Lodge of Gijón. After this meeting, references to the war in the bulletin are classified as follows: 1) translated articles from the masonic press abroad, 2) news and notices about, amongst others, the failure of pacifism and of Freemasonry; Belgium GM ‘s initiative towards the German Lodges, and 3) the general assemblies of 1915 to 1918 with messages from presidents, from Grand Masters and proposal about war and peace. The bulletin concludes with masonic festivals to honor peace and the allied forces, a well as with a proposal to unify all freemasonries for international peace. <![CDATA[Masonic Imperialism? The Impact of the ‘Dalmatian Question’on Italian Freemasonry (1914-1919)]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-42232018000200182&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La Prima guerra mondiale mise la massoneria italiana di fronte al difficile compito di conciliare l’universalismo libero muratorio con le esigenze patriottiche. La svolta ‘nazionalista’ impressa dalla gran maestranza di Ernesto Nathan (1917-1918) ampli ulteriormente la forbice della vexata quaestio “cosmopolitismo/nazionalismo” introducendo delle derive imperialiste, che segnarono un definitivo distacco dal pensiero mazziniano e dai valori risorgimentali professati e difesi almeno fino nel primo decennio del Novecento. Il sostegno alle politiche di annessione della Dalmazia divenne la cartina al tornasole per comprendere l’evoluzione nazionalista del Grande Oriente d’Italia durante il conflitto e nell’immediato dopoguerra.<hr/>Abstract After the First World War, Italian freemasonry had to reconcile masonic universalism with patriotic demands. The nationalistic turning point, marked by the Grand Master Ernesto Nathan (1917-1918), widened the gap of the vexata quaestio “cosmopolitanism/nationalism” by introducing imperialistic tendencies. Thus, distancing itself from the thinking of Mazzini and the values of the Risorgimento which had been professed and defended until the first decade of the 20th century. The support for the Dalmatian annexation policies became a key issue in order to understand the nationalistic evolution of the Grand Orient of Italy during the war and its aftermath. <![CDATA[The Freemasonry in the Island Space of Portuguese Atlantic: The Catholic origins of Madeiran Freemasonry]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-42232018000200213&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Séculos de polémicas, proibições e ataques mútuos tornaram a Maçonaria e a Igreja Católica uma espécie de adversários irreconciliáveis. Não obstante, não deixa de ser paradoxal a atração que a Maçonaria exerceu sobre membros da Igreja. Nas fileiras da maçonaria e, em particular, nos quadros das lideranças maçónicas, contaram-se membros provindos da Igreja Católica, nomeadamente do seu clero secular e regular. Se isto foi verdade a nível internacional, foi, mais ainda, de modo especial para o nosso caso de estudo, que é o arquipélago da Madeira. Como explicar esta atração e este transpor de fronteiras proibidas, mormente da parte dos católicos que aderiram à Maçonaria, continuando a sua prática católica? Ao longo deste estudo vamos tentar compreender a Maçonaria como um movimento e uma instituição, latu sensu assim definida, que procurou constituir elites com um certo nível de preparação intelectual e de influência social.<hr/>Abstract Centuries of controversy, prohibitions and mutual attacks have made Freemasonry and the Catholic Church somewhat irreconcilable adversaries. Nonetheless, the attraction Freemasonry has had for members of the Church in its origins is still paradoxical and continues nowadays. In the ranks of Freemasonry, and particularly in the Masonic leaderships, there were members from the Catholic Church, especially from its secular and regular clergy. If this was true at an international level, it was even more so in catholic countries where masonic obedience was eloquently implemented, especially in our case study, which is the archipelago of Madeira. How can we explain this attraction and this crossing of forbidden frontiers, especially of Catholics who joined Freemasonry, while continuing their catholic practice? Throughout this study we will try to understand Freemasonry as a movement and an institution, in latu sensu, that sought to constitute elites of high intellect and social influence. <![CDATA[Masonic and Epistolary networks between Morocco, Mexico and Cuba during the Second Spanish Republic]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-42232018000200225&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Durante la segunda república española, los contactos de las logias españolas del Norte de África y algunos talleres de América Latina fueron constantes. El intercambio epistolar adquirió cifras destacables con logias pertenecientes a la Gran Logia Oriental Peninsular de Yucatán, la Gran Logia “Unida Mexicana” de Veracruz o La Gran Logia de la Isla de Cuba. Dentro del marco geográfico del protectorado español de Marruecos y plazas de soberanía, destacan talleres como Perseverancia no. 70 de Larache o Hércules no. 55 de Ceuta, ambos auspiciados por la Gran Logia Española, así como algunos contactos con la Gran Logia Regional de Marruecos, perteneciente al Gran Oriente Español. Este trabajo nos aproxima a la relevancia y particularidad de estos vínculos, al establecimiento de una red internacional (transoceánica y transcontinental) de solidaridades y colaboración masónica, cuya intensidad superaba las relaciones de talleres europeos, en particular a la de la Península Ibérica.<hr/>Abstract During the Spanish Second Republic, communications between the Spanish lodges of North Africa and some lodges of Latin America were constant. Epistolary exchanges were notable especially with the Grand Lodge “Eastern Peninsula” of the State of Yucatán, the Grand Lodge “United Mexico” of Veracruz or the Grand Lodge of Cuba Island. In the Spanish Protectorate of Morocco and sovereign territories, lodges such as Perseverancia no. 70 of Larache or Hercules no. 55 of Ceuta are notable in this labor, both sponsored by the Spanish Grand Lodge. These also had some considerable contacts with the Grand Regional Lodge of Morocco, that belonged to the Spanish Grand Orient. In this paper, we will try to outline the relevance and characteristics of these links and the origins of an international (transoceanic and transcontinental) solidarity network of cooperation, more intense than with other European lodges, particularly those of the Iberian Peninsula. <![CDATA[<em>Música para ritual masónico</em> by Ramón Figueroa Morales: Testimonial documents on the musical practice in the Lodge Prudencia no. 2 in Santiago de Cuba (1898-1928)]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-42232018000200249&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Hasta hace poco, los estudios sobre las prácticas musicales al interior de una logia masónica cubana eran casi inexistentes. Con la identificación de la Música para ritual masónico de Ramón Figueroa Morales dentro del Archivo de Música de la Catedral de Santiago de Cuba (AMCSC), se dio el primer paso hacia el entendimiento del tema en cuestión, su salvaguarda como posible bien integrante del patrimonio musical nacional y socialización de los resultados en medios especializados. Con conocimientos provenientes de la gestión documental, de la información y del conocimiento, se implementó una propuesta metodológica realizada expresamente para la gestión del patrimonio histórico-documental de la música en Cuba. Con la sistematización de las acciones de localización, identificación, inventario, catalogación, digitalización, estudios aplicados y difusión, aplicadas en su conjunto a los documentos de música anotada abordados, se pudo caracterizar las particularidades músico-funcionales del objeto de estudio y llegar a conclusiones generales al respecto.<hr/>Abstract Until recently, studies on musical practices within Cuban Masonic lodges were almost non-existent. Upon the finding of Ramon Figueroa Morales Music for Masonic Ritual within the Music Archive of the Cathedral of Santiago de Cuba (AMCSC), a first step was taken to understand the subject, its safeguard as part of the national musical heritage and the communication of research results in specialized media. Based on document management, information management and knowledge management, a methodological proposal was implemented expressly for the management of the historical-documentary heritage of music in Cuba. With the systematization of location, identification, inventory, cataloging, digitization, applied studies and broadcasting, applied to the annotated music documents addressed, it was possible to characterize the musical-functional particularities of the object of study and reach conclusions about it. <![CDATA[Second Tour of the Theosophist Jinarajadasa to Latin America, 1938. An analysis of his conferences and other essays]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-42232018000200270&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este artículo se aborda las íntimas relaciones que se dieron entre sociedades teosóficas, opinión pública, gobierno salvadoreño y figuras mundiales de la teosofía, sectores que más allá de las discrepancias políticas, estuvieron interconectados por una misma tendencia esotérica: la teosofía. Además, la presente explica la reacción de los periódicos salvadoreños ante la segunda visita de Jinarajadasa a Latinoamérica y al Caribe a través de sus conferencias y de los distintos artículos que se escribieron en razón de tan trascendental acontecimiento.<hr/>Abstract This article describes the close relationship between theosophical societies, public opinion, Salvadorian Government and world theosophy’s figures. These sectors in spite of their political differences were interconnected under the same esoteric tendency: theosophy. We also, explain the Salvadorian newspapers’ reaction upon Jinarajadasa’s second visit to Latin America and the Caribbean, analyzing some of his conferences as well as different articles published on the occasion of such a transcendental event. <![CDATA[Anti-Laicism, Anti-Communism and Criticism to Freemasonry in the Salvadorian Catholic Press during the return to the debate on the Laicism of the State (1938-1940)]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-42232018000200305&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen A pesar de que el debate sobre la laicidad del Estado salvadoreño en el siglo XIX sea de notable actualidad, ya en pleno siglo XX, lejos de disminuir, se profundizó y se vivió con más intensidad cuando se estaba fraguando la Constitución de 1939. En base a lo anterior, analizamos una serie de textos anti laicistas y anticomunistas aparecidos en los periódicos católicos Criterio y Chaparrastique. En estos textos es llamativo observar tres situaciones: A) La dura crítica hacia la masonería en el discurso católico anti-laicista; B) El fuerte énfasis en el contexto internacional haciendo referencia a los países o regiones en donde los gobiernos realizaban cambios y leyes en favor del catolicismo; C) La esperanza de los grupos católicos en revertir la laicidad promovida en la Constitución de 1886 con una nueva carta magna que le diera más derechos y beneficios a la Iglesia católica.<hr/>Abstract Although the 19th century debate on the laicism has been a recurrent in El Salvador, far from being over in the 20th century, it was intensely fought when its 1939 Constitution was being forged. Based on this, this article’s objective is to present an analysis of a series of anti-secular and anti-communist texts, found in catholic newspapers like Criterio and Chaparrastique. Three situations are interesting to note in these texts: A) The hard criticism exerted towards masonry in the anti-secular discourse; B) The strong emphasis given by catholic groups to the international context to make reference to governments that were making changes in favor of Catholicism; C) The hope of the catholic groups to revert the laicism of the State through a new Constitution of the Republic that would give the Catholic Church more rights and benefits. <![CDATA[Cold War, Exile and Masonic Networks in Latin America: Preliminary notes on the Soarele Romaniei Lodge (Buenos Aires, 1952-1958)]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-42232018000200330&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En 1952, exiliados y emigrados rumanos fundaron en Buenos Aires una logia, en el seno de una de las organizaciones masónicas argentinas de la época. Este grupo reunía a veteranos, personas que habían atravesado la primera guerra mundial, el entre-guerras y la segunda guerra mundial. Rumania estaba entonces en disputa entre las potencias occidentales y las orientales. El momento político era particular en el plano internacional (los inicios de la guerra fría), en el plano continental (el panamericanismo y el anticomunismo), en el plano nacional (el primer peronismo). En la masonería argentina, este contexto pareció reflejarse con la aparición de una nueva camada de logias: ¿logias de exilio? ¿logias de guerra fría? Estas notas de investigación son un primer acercamiento. Pretenden alimentar una investigación en curso para una sociología histórica de las redes masónicas atlánticas y latinoamericanas, de la guerra de 31 años a la guerra fría (1914-1960).<hr/>Abstract In 1952, Romanian exiles and emigres founded a lodge in Buenos Aires, within one of the Argentinean masonic organizations of that time. This group was composed of war veterans, people who had been through the First World War, the interwar period and the Second World War. At that stage western and eastern powers were disputing over Romania. It was a peculiar moment at an international level (the beginning of the Cold War), at a Latin American continental level (pan Americanism and anticommunism) and at an Argentinian national level (Peron’s first government). Within Argentina’s Freemasonry, this context seemed to have started a batch of new lodges; lodges of exiles? Cold War lodges? These preliminary notes are part of our current research on the sociological history of Latin America and the Atlantic masonic networks, from the Second Thirty Year War to the Cold War (1914-1960). <![CDATA[The Traces of Franco’s ideology in the usage of Masonic Signs Online: Some photographs of Spain’s II Republic politicians]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-42232018000200345&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Hemos seleccionado cuatro signos considerados masónicos en Internet. En un estudio comparativo visual, hemos elegido dibujos de cuatro signos usados por teoristas de la conspiración. Después los contrastamos con fotografías masónicas auténticas las del Centro de Documentación de la Memoria Histórica en Salamanca (España) en que se ve el uso del signo. Finalmente comparamos las fotografías auténticas con las fotos de prensa de los políticos de la segunda República subidas a la red, puesto que muchos de ellos eran masones conocidos. En este trabajo identificamos los políticos posiblemente masones para saber si hicieron uso de signos masónicos en las fotos de prensa para identificarse y dentro de qué contexto fueron subidos a la red.<hr/>Abstract We have chosen four signs that are deemed to be Masonic online. In a comparative visual study, we have selected drawings of four masonic signs used as a source by conspiracy theorists. We then contrasted them with authentic photographs from the masonic archives of Salamanca, the Centro de Documentacion de la Memoria Histórica in which the use of the signs is depicted. To finally compare the authentic photographs with the uploaded press photographs of politicians from the 1930’s in Spain since many of the latter were renown Freemasons. In this paper we identify the masonic politicians who could have possibly used these signs in press photographs and in which context these were uploaded and are being used at present. <![CDATA[Cayetano del Toro y Quartiellers: biografía, obra y pensamiento]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-42232018000200366&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Hemos seleccionado cuatro signos considerados masónicos en Internet. En un estudio comparativo visual, hemos elegido dibujos de cuatro signos usados por teoristas de la conspiración. Después los contrastamos con fotografías masónicas auténticas las del Centro de Documentación de la Memoria Histórica en Salamanca (España) en que se ve el uso del signo. Finalmente comparamos las fotografías auténticas con las fotos de prensa de los políticos de la segunda República subidas a la red, puesto que muchos de ellos eran masones conocidos. En este trabajo identificamos los políticos posiblemente masones para saber si hicieron uso de signos masónicos en las fotos de prensa para identificarse y dentro de qué contexto fueron subidos a la red.<hr/>Abstract We have chosen four signs that are deemed to be Masonic online. In a comparative visual study, we have selected drawings of four masonic signs used as a source by conspiracy theorists. We then contrasted them with authentic photographs from the masonic archives of Salamanca, the Centro de Documentacion de la Memoria Histórica in which the use of the signs is depicted. To finally compare the authentic photographs with the uploaded press photographs of politicians from the 1930’s in Spain since many of the latter were renown Freemasons. In this paper we identify the masonic politicians who could have possibly used these signs in press photographs and in which context these were uploaded and are being used at present. <![CDATA[I Seminario de investigación histórica “<em>Dagli archivi alla ricerca. Confronto per una nuova stagione di studi sulla massoneria</em>” (Centro Ricerche Storiche sulla Libera Muratoria, Turín, 2017)]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-42232018000200370&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Hemos seleccionado cuatro signos considerados masónicos en Internet. En un estudio comparativo visual, hemos elegido dibujos de cuatro signos usados por teoristas de la conspiración. Después los contrastamos con fotografías masónicas auténticas las del Centro de Documentación de la Memoria Histórica en Salamanca (España) en que se ve el uso del signo. Finalmente comparamos las fotografías auténticas con las fotos de prensa de los políticos de la segunda República subidas a la red, puesto que muchos de ellos eran masones conocidos. En este trabajo identificamos los políticos posiblemente masones para saber si hicieron uso de signos masónicos en las fotos de prensa para identificarse y dentro de qué contexto fueron subidos a la red.<hr/>Abstract We have chosen four signs that are deemed to be Masonic online. In a comparative visual study, we have selected drawings of four masonic signs used as a source by conspiracy theorists. We then contrasted them with authentic photographs from the masonic archives of Salamanca, the Centro de Documentacion de la Memoria Histórica in which the use of the signs is depicted. To finally compare the authentic photographs with the uploaded press photographs of politicians from the 1930’s in Spain since many of the latter were renown Freemasons. In this paper we identify the masonic politicians who could have possibly used these signs in press photographs and in which context these were uploaded and are being used at present. <![CDATA[<em>Liberalismo y masonería entre Europa y América. Diego Correa (1772-1843)</em> de Manuel Hernández González. Santa Cruz de Tenerife: Ediciones Idea, 2017. 245 páginas. ISBN: 978-84-1675950-7]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-42232018000200388&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Hemos seleccionado cuatro signos considerados masónicos en Internet. En un estudio comparativo visual, hemos elegido dibujos de cuatro signos usados por teoristas de la conspiración. Después los contrastamos con fotografías masónicas auténticas las del Centro de Documentación de la Memoria Histórica en Salamanca (España) en que se ve el uso del signo. Finalmente comparamos las fotografías auténticas con las fotos de prensa de los políticos de la segunda República subidas a la red, puesto que muchos de ellos eran masones conocidos. En este trabajo identificamos los políticos posiblemente masones para saber si hicieron uso de signos masónicos en las fotos de prensa para identificarse y dentro de qué contexto fueron subidos a la red.<hr/>Abstract We have chosen four signs that are deemed to be Masonic online. In a comparative visual study, we have selected drawings of four masonic signs used as a source by conspiracy theorists. We then contrasted them with authentic photographs from the masonic archives of Salamanca, the Centro de Documentacion de la Memoria Histórica in which the use of the signs is depicted. To finally compare the authentic photographs with the uploaded press photographs of politicians from the 1930’s in Spain since many of the latter were renown Freemasons. In this paper we identify the masonic politicians who could have possibly used these signs in press photographs and in which context these were uploaded and are being used at present. <![CDATA[<em>L’Amérique latine et la Caraïbe des Lumières : Une franc-maçonnerie d’influence</em> de Alain de Keghel]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-42232018000200392&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Hemos seleccionado cuatro signos considerados masónicos en Internet. En un estudio comparativo visual, hemos elegido dibujos de cuatro signos usados por teoristas de la conspiración. Después los contrastamos con fotografías masónicas auténticas las del Centro de Documentación de la Memoria Histórica en Salamanca (España) en que se ve el uso del signo. Finalmente comparamos las fotografías auténticas con las fotos de prensa de los políticos de la segunda República subidas a la red, puesto que muchos de ellos eran masones conocidos. En este trabajo identificamos los políticos posiblemente masones para saber si hicieron uso de signos masónicos en las fotos de prensa para identificarse y dentro de qué contexto fueron subidos a la red.<hr/>Abstract We have chosen four signs that are deemed to be Masonic online. In a comparative visual study, we have selected drawings of four masonic signs used as a source by conspiracy theorists. We then contrasted them with authentic photographs from the masonic archives of Salamanca, the Centro de Documentacion de la Memoria Histórica in which the use of the signs is depicted. To finally compare the authentic photographs with the uploaded press photographs of politicians from the 1930’s in Spain since many of the latter were renown Freemasons. In this paper we identify the masonic politicians who could have possibly used these signs in press photographs and in which context these were uploaded and are being used at present. <![CDATA[Monarcas masones y otros príncipes de la Acacia]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-42232018000200394&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Hemos seleccionado cuatro signos considerados masónicos en Internet. En un estudio comparativo visual, hemos elegido dibujos de cuatro signos usados por teoristas de la conspiración. Después los contrastamos con fotografías masónicas auténticas las del Centro de Documentación de la Memoria Histórica en Salamanca (España) en que se ve el uso del signo. Finalmente comparamos las fotografías auténticas con las fotos de prensa de los políticos de la segunda República subidas a la red, puesto que muchos de ellos eran masones conocidos. En este trabajo identificamos los políticos posiblemente masones para saber si hicieron uso de signos masónicos en las fotos de prensa para identificarse y dentro de qué contexto fueron subidos a la red.<hr/>Abstract We have chosen four signs that are deemed to be Masonic online. In a comparative visual study, we have selected drawings of four masonic signs used as a source by conspiracy theorists. We then contrasted them with authentic photographs from the masonic archives of Salamanca, the Centro de Documentacion de la Memoria Histórica in which the use of the signs is depicted. To finally compare the authentic photographs with the uploaded press photographs of politicians from the 1930’s in Spain since many of the latter were renown Freemasons. In this paper we identify the masonic politicians who could have possibly used these signs in press photographs and in which context these were uploaded and are being used at present. <![CDATA[<em>Simbolismo masónico. Historia, fuentes e iconografía</em> de José Julio García Arranz]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-42232018000200398&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Hemos seleccionado cuatro signos considerados masónicos en Internet. En un estudio comparativo visual, hemos elegido dibujos de cuatro signos usados por teoristas de la conspiración. Después los contrastamos con fotografías masónicas auténticas las del Centro de Documentación de la Memoria Histórica en Salamanca (España) en que se ve el uso del signo. Finalmente comparamos las fotografías auténticas con las fotos de prensa de los políticos de la segunda República subidas a la red, puesto que muchos de ellos eran masones conocidos. En este trabajo identificamos los políticos posiblemente masones para saber si hicieron uso de signos masónicos en las fotos de prensa para identificarse y dentro de qué contexto fueron subidos a la red.<hr/>Abstract We have chosen four signs that are deemed to be Masonic online. In a comparative visual study, we have selected drawings of four masonic signs used as a source by conspiracy theorists. We then contrasted them with authentic photographs from the masonic archives of Salamanca, the Centro de Documentacion de la Memoria Histórica in which the use of the signs is depicted. To finally compare the authentic photographs with the uploaded press photographs of politicians from the 1930’s in Spain since many of the latter were renown Freemasons. In this paper we identify the masonic politicians who could have possibly used these signs in press photographs and in which context these were uploaded and are being used at present.