Scielo RSS <![CDATA[E-Ciencias de la Información]]> http://www.scielo.sa.cr/rss.php?pid=1659-414220200001&lang=en vol. 10 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.sa.cr/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.sa.cr <![CDATA[Journal Management Through OJS: Angolan Success Experience]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-41422020000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El objetivo del presente artículo es describir la experiencia de la implementación del Open Journal System (OJS) como sistema de gestión de la revista Sapientiae de la Universidad Óscar Ribas (UÓR) en Luanda, Angola. Su implementación fue efectuada en el 2017 junto con una serie de acciones conducentes al manejo adecuado del OJS por parte de la dirección, de los docentes y de los investigadores de la UÓR. El enfoque metodológico seguido es de tipo descriptivo-documental, basado en pruebas documentales durante la implementación del OJS. Los resultados obtenidos evidencian la pertinencia de la implementación del OJS en las distintas Instituciones de Educación Superior angolanas, como herramienta indispensable para el perfeccionamiento del proceso de formación profesional, de publicación de resultados investigativos y de internacionalización de la labor que se realiza en los dominios científicos y tecnológicos.<hr/>Resumo: O objetivo do presente artigo é descrever a experiência da implementação do Open Journal System (OJS) como sistema de gestão da revista Sapientiae da Universidade Óscar Ribas (UÓR) em Luanda, Angola. A sua implementação foi efectuada em 2017, com uma série de ações conducentes ao manejo adequado do OJS por parte da direção, dos docentes e dos investigadores da UÓR. O enfoque metodológico seguido é de tipo descritivo-documental, baseado em provas documentais durante a implementação do OJS. Os resultados obtidos evidenciam a pertinência da implementação do OJS nas distintas Instituciones de Educación Superior angolanas, como ferramenta indispensável para o aperfeiçoamento do processo de formação profissional, de publicação de resultados investigativos e de internacionalização da atividade laboral que se realiza nos domínios científicos e tecnológicos.<hr/>Abstract The objective of this article is to describe the systematized experience in the implementation of the Open Journal System (OJS) as a management system for the Sapientiae journal of the Universidade Óscar Ribas (UÓR) in Luanda, Angola. Its implementation was in 2017 with some other actions to the proper management of the OJS by the management, the teachers and the researchers of the UÓR. The methodological approach followed is descriptive-documentary, based on documentary evidence during the implementation of the OJS. The results obtained in the UÓR demonstrate the relevance of the widespread implementation of OJS in the different Angolan Higher Education Institutions, as an indispensable tool for improving the training process, publication of research results and internationalization of the work carried out in the scientific and technological codes. <![CDATA[From access to the Internet to the info-communication literacies, a comparison of statistical results for the period 2015 to 2017 between Brazil, Colombia and Spain]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-41422020000100019&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este trabajo es el resultado de la comparación de indicadores asociados a la Internet entre Brasil, Colombia y España, con el objeto de realizar una discusión analítica, en lo concerniente al acceso, los usos o aplicaciones, y las razones de no acceso. Así se profundiza la discusión en las barreras que tienen las personas en Internet como herramienta de acceso a la información y la comunicación, llevando la discusión hacia las competencias infocomunicacionales, factor base para la inclusión y participación social hoy en día. Para esto se tomaron datos de fuentes nacionales e internacionales, como DANE, CETIC, INE, ITU y, EUROSTAT, usando informes entre 2015 y 2017 que registran o estudian el comportamiento de las personas en Internet, identificando variables comunes en el tiempo para los procesos comparativos realizados. Los datos muestran que el acceso mejora en cada país, con diferencias en la calidad del tipo de servicio recibido en la conexión de Internet. Sin embargo, el aprovechamiento está más orientado a la generación de mensajes dentro de contextos sociales, sin pasar al siguiente nivel que implica utilizar las potencialidades de Internet en la generación de bienestar económico o social. Se puede concluir que no todos los usuarios logran transformar la información y usar los medios de comunicación en beneficio grupal o individual, es decir, el desarrollo de la competencia infocomunicacional no es del todo evidente plenamente. Además, falta información que permita demostrar de forma concreta estos avances en las competencias a nivel país. Los usos y motivos varían, así como las formas de acceso en cada país, junto al seguimiento que hace cada Gobierno, todo influenciado por las políticas públicas nacionales que allí se desarrollan y los factores económicos que afectan un Estado.<hr/>Abstract. This work is the result of the comparison of indicators associated with the Internet between Brazil, Colombia and Spain, in order to carry out an analytical discussion regarding access, uses or applications and the reasons for non-access. In this way, the discussion deepens in the barriers that people have in the use of the Internet as a tool for access to information and communication, leading to discussion for the infocommunication competitions, a basic factor for inclusion and social participation today. For this, data from national and international sources, such as DANE, CETIC, INE, ITU and EUROSTAT, were taken between 2015 and 2017 that record or study the behavior of people on the Internet, identifying common variables over time for the comparative processes carried out. The data shows that access improves in each country with differences in the quality of the type of service received in the Internet connection. However, the use is more oriented in the generation of messages within social contexts, without going to the next level that involves using the potential of the Internet in the generation of economic or social welfare. It can be concluded that not all users manage to transform the information into a group or individual benefit, so the development of infocomunicational competences is not fully evident. In addition, there is a lack of information to demonstrate in a concrete way these advances in the competences at the country level. The uses and motives vary, as well as the forms of access in each country, together with the monitoring carried out by each Government, all influenced by the national public policies developed there and the economic factors that affect a State. <![CDATA[Documentary description as a means of access to institutional memory: experience using the ICA AtoM software at the University Foundation for Human Development -UNINPAHU- Bogotá, Colombia]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-41422020000100039&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo tiene como objetivo presentar la metodología y resultados de la investigación realizada sobre la adaptación e implementación de un software de código abierto para la descripción documental acorde a las normas internacionales de descripción, en la Fundación Universitaria para el Desarrollo Humano-UNINPAHU. Motivó la investigación el cumplimiento de la normatividad archivística que obliga a las entidades a realizar la descripción de los documentos para un mejor acceso a la información, por tanto, el alcance de este estudio describe los actos administrativos institucionales, en este caso una muestra de la serie documental simple, resoluciones rectorales. La metodología de investigación utilizada fue descriptiva, aplicada y exploratoria, ya que se emplearon teorías, normas y herramientas tecnológicas para la descripción documental, con el fin de contribuir a la institución con un sistema de información que le permita a nivel administrativo describir y controlar su producción documental, y a nivel académico fortalecer las prácticas archivísticas de sus estudiantes. Finalmente se concluye que el sistema de información implementado permitió el registro de metadatos de las resoluciones y su recuperación por los distintos puntos de acceso, lo cual beneficia a la institución al tener un sistema que le permita conservar y acceder a su memoria institucional. El resultado fue la implementación y personalización del sistema de información ICA-AtoM en ambientes administrativo y académico para la Universidad UNINPHAU.<hr/>Abstract This article presents the methodology and results of the research carried out about the adaptation and implementation of a software with an open source for the documentary description according to the international standards of description in the University Foundation-UNINPAHU. The research was motivated by compliance of the archival regulations that oblige the entities to make the description of the documents for a better to the access to information; therefore, the scope of this study was to describe the institutional administrative acts, in this case a sample of the simple documentary series, rectoral resolutions. The research was applied and exploratory, since theories, norms, and technological tools were used for the documentary description, in order to contribute with an information system that allows the administrative level to describe and control its documentary production, since academic level strengthen the archival practice of their students. Finally, it is concluded that the implemented information system allowed the registration of metadata of the regulations and their recovery by the different points of access, which benefits the institution by having a system that allows it to conserve and access to institutional memory. The result was the implementation and personalization of the ICA-AtoM information system in administrative and academic environments for the university -UNINPAHU. <![CDATA[The incentive of the taste for reading in public libraries: a subsidy for the national library of Angola]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-41422020000100065&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO A pesquisa consiste na análise sobre o comportamento dos usuários face ao gosto pela leitura. Hoje, a leitura é um activo de grande importância para adquirir o conhecimento por ser o principal recurso utilizado na formação de um ser intelectual, sendo assim, muito mais valioso e poderoso que qualquer outro meio de aquisição do conhecimento. O presente estudo, apresenta uma revisão literária sobre as principais características da leitura na formação de um leitor crítico. Diante deste cenário, o objectivo da pesquisa é de apresentar uma estratégia como resultado sobre o processo de promoção de leitura nas bibliotecas públicas em Angola. Trata-se de um estudo de caso, onde foram utilizados em abordagens qualitativa-quantitativa e como técnicas, foram empregues á análise documental e bibliográficas, a observação, o inquérito por questionário e entrevistas. O resultado demonstra a necessidade de um desenho de estratégias metodológica que contribua no incentivo do gosto pela leitura dos usuários das bibliotecas públicas, caso específico da Biblioteca Nacional de Angola.<hr/>ABSTRACT The research consists of the analysis about the behavior of the users against the taste for reading. Today, reading is a very important asset for acquiring knowledge because it is the main resource used in the formation of an intellectual being, thus being much more valuable and powerful than any other means of acquiring knowledge. The present study presents a literary review on the main characteristics of reading in the formation of a critical reader. In view of this scenario, the objective of the research is to present a strategy as a result of the reading promotion process in public libraries in Angola. It is a case study, where they were used in qualitative-quantitative approaches and as techniques, were used for documentary and bibliographic analysis, observation, questionnaire survey and interviews. The result demonstrates the need for a methodological strategy design that contributes to the incentive of reading libraries users, in the specific case of the National Library of Angola.<hr/>RESUMEN La investigación consiste en el análisis sobre el comportamiento de los usuarios frente al gusto por la lectura. Hoy, la lectura es un activo de gran importancia para adquirir el conocimiento por ser el principal recurso utilizado en la formación de un ser intelectual, siendo así, mucho más valioso y poderoso que cualquier otro medio de adquisición del conocimiento. El presente estudio, presenta una revisión literaria sobre las principales características de la lectura en la formación de un lector crítico. Ante este escenario, el objetivo de la investigación es presentar una estrategia como resultado sobre el proceso de promoción de lectura en las bibliotecas públicas en Angola. Se trata de un estudio de caso, donde se utilizaron en enfoques cualitativo-cuantitativos y como técnicas, se utilizaron para el análisis documental y bibliográfico, la observación, la encuesta por cuestionario y entrevistas. El resultado demuestra la necesidad de un diseño de estrategias metodológicas que contribuya al incentivo del gusto por la lectura de los usuarios de las bibliotecas públicas, caso específico de la Biblioteca Nacional de Angola. <![CDATA[Digital taxonomies: theoretical fundamentals and construction methodology]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-41422020000100087&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo analiza las taxonomías digitales desde la perspectiva bibliotecológica. Su objetivo fue construir una taxonomía digital del área de conocimiento “Sistema solar” que pudiera ser implementada como sistema de acceso temático jerárquico-visual para un conjunto de recursos de información digitales albergados en un sitio web. La metodología empleada en la construcción de la taxonomía consistió en una propuesta particular que se nutre de dos metodologías relevantes sobre el tema. Se encontró que las taxonomías son un Sistema para la Organización del Conocimiento (SOC) que, debido a su potencial representador y organizador, han migrado al espacio de los Sistemas para la Organización del conocimiento en Red (SOCR) cuyas funciones en la web están asociadas, entre muchas aplicaciones, a la indización y clasificación de recursos de información. Se concluye que el conocimiento teórico y aplicado de las taxonomías digitales es prioritario para los profesionales de la información que día a día se enfrentan a más retos relacionados con el ordenamiento de recursos de información insertos en la World Wide Web.<hr/>Abstract The article analyzes digital taxonomies from the librarianship perspective. Its objective was to build a digital taxonomy about “Solar System” knowledge area that can be implemented as hierarchical-visual subject access system for a set of digital information resources stored in a website. The methodology used to build the taxonomy was a proposal based on two relevant methodologies about the topic. It was found that taxonomies are a Knowledge Organization Systems (KOS) that, due to its representational and organizer potential, have migrated to the space of Networked Knowledge Organization Systems (NKOS), whose tasks on the web are associated, among many applications, to the indexing and classification of information resources. It is concluded that the theoretical and applied knowledge of digital taxonomies is a priority for information professionals who every day deals with challenges related to the organization of information sources inserted in the World Wide Web. <![CDATA[Digital and virtual libraries in the light of brazilian literature: from construction to access]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-41422020000100109&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Os reflexos das tecnologias da informação e comunicação nas bibliotecas é tema recorrente na literatura da área de Biblioteconomia e Ciência da Informação. Este artigo constitui uma revisão de literatura sobre o tema “Bibliotecas Digitais” e “Bibliotecas Virtuais”, haja vista verificar os principais assuntos discorridos na literatura, por conseguinte, apresentar aspectos quantitativos que caracterizam a produção científica sobre o tema. A pesquisa é descritiva, qualiquantitativa e foram selecionados artigos da Base de Dados de Periódicos em Ciência da Informação, SciELO e Portal de Periódicos CAPES, publicados em português, de 2010 a 2014, mediante a técnica de coleta do tipo levantamento e análise de conteúdo. Os procedimentos realizados no estudo permitiram a identificação de 21 artigos que contemplam diferentes assuntos relacionados ao tema: estruturação das bibliotecas, produtos e serviços oferecidos, educação e formação, e acesso e usabilidade da biblioteca. Os dados quantitativos analisados demonstraram haver preferência pelo termo “Bibliotecas Digitais” ao termo “Bibliotecas Virtuais”, com predominância dos assuntos “estruturação de bibliotecas” e “acesso e usabilidade”. Os trabalhos foram publicados de forma equilibrada, ao longo dos anos, predomínio da autoria coletiva, e houve distribuição uniforme entre boa parte dos periódicos brasileiros da Ciência da Informação/Biblioteconomia. Como principal limitação, destaca-se o uso de artigos em português, o que instiga a realização de estudos futuros em artigos publicados em inglês e espanhol, e delimitando o tempo para anos mais recentes.<hr/>RESUMEN Los reflejos de las tecnologías de la información y la comunicación en las bibliotecas son un tema recurrente en la literatura de bibliotecas y ciencias de la información. Este artículo es una revisión de la literatura sobre el tema "Bibliotecas digitales" y "Bibliotecas virtuales", con el fin de verificar los principales temas discutidos en la literatura, por lo tanto, presenta aspectos cuantitativos que caracterizan la producción científica sobre el tema. La investigación es descriptiva, cualitativa y cuantitativa, y los artículos de la Base de datos periódica de ciencias de la información, SciELO y Portal Capes, publicados en portugués, de 2010 a 2014, se seleccionaron utilizando la técnica de recopilación de encuestas y el análisis de contenido. Los procedimientos realizados en el estudio permitieron la identificación de 21 artículos que cubren diferentes temas relacionados con el tema: estructuración de la biblioteca, productos y servicios ofrecidos, educación y capacitación, y acceso a la biblioteca y usabilidad. Los datos cuantitativos analizados mostraron una preferencia por el término "Bibliotecas digitales" sobre el término "Bibliotecas virtuales", con predominio de los temas "estructuración de bibliotecas" y "acceso y usabilidad". Las obras se publicaron de manera equilibrada, a lo largo de los años, predominando la autoría colectiva, y hubo una distribución uniforme entre la mayoría de las revistas brasileñas de Ciencias de la Información / Bibliotecología. La principal limitación es el uso de artículos en portugués, lo que impulsa futuros estudios en artículos publicados en inglés y español, limitando el tiempo a años más recientes.<hr/>ABSTRACT The reflexes of information and communication technologies in libraries is a recurring theme in the library and information science literature. This article is a literature review on the topic "Digital Libraries" and "Virtual Libraries", in order to verify the main subjects discussed in the literature, therefore, presenting quantitative aspects that characterize the scientific production on the subject. The research is descriptive, qualitative and quantitative, and articles from the Information Science Periodical Database, SciELO and Portal Capes, published in Portuguese, from 2010 to 2014, were selected using the survey collection technique and content analysis. The procedures performed in the study allowed the identification of 21 articles that cover different subjects related to the theme: library structuring, products and services offered, education and training, and library access and usability. The quantitative data analyzed showed a preference for the term “Digital Libraries” over the term “Virtual Libraries”, with predominance of the subjects “library structuring” and “access and usability”. The works were published in a balanced way, over the years, predominance of collective authorship, and there was a uniform distribution among most Brazilian journals of Information Science / Library Science. The main limitation is the use of articles in Portuguese, which prompts future studies in articles published in English and Spanish, limiting the time to more recent years. <![CDATA[Scientific content in research training through ICT in university students]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-41422020000100136&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) imprimen hoy una forma específica de determinar el contenido científico que se obtiene en la transformación de la información en conocimiento científico y de este último en innovación investigativa. En estas condiciones se precisa el objetivo en identificar el estado del arte sobre la formación investigativa con el uso de las TIC en estudiantes universitarios. Se realiza revisión documental a artículos relacionados con la temática en el período 2009-2019 y se aplica encuesta a docentes de la Universidad de Loja mediante el correo electrónico, lo cual permitió comparar información. Se identificaron categorías que expresan el papel de las TIC en la formación investigativa; con lo que se identificó el estado del arte de la temática. Así como se establecieron indicadores para determinar la frecuencia de empleo de las manifestaciones de las TIC tales como buscadores de Internet, base de datos, foros de grupos científicos utilizados en la formación investigativa; y se determinaron limitaciones que aún se percibe en dicha formación. Los resultados significan la demanda del uso de las TIC para la obtención del contenido científico en la formación investigativa, pero dicha formación no se reduce a la utilización de las tecnologías, sino será necesario disponer de un enfoque didáctico-pedagógico orientado al autoaprendizaje en la búsqueda, intercambio, reflexión y análisis de la información que permita la generación de conocimiento científico, como eslabón para la innovación investigativa transformadora de la realidad.<hr/>ABSTRACT The use of Information and Communication Technologies (ICT) today print a specific way to determine the scientific content that is obtained in the transformation of information into scientific knowledge and the latter in research innovation. Under these conditions, the objective is to identify the state of the art on research training with the use of ICT in university students. A documentary review of articles related to the subject is carried out in the period 2009-2019 and a survey of teachers of the University of Loja is applied by email, which allowed comparing information. Categories that express the role of ICT in research training were identified; with which the state of the art of the subject was identified. As well as indicators were established to determine the frequency of use of the manifestations of ICTs such as Internet search engines, database, forums of scientific groups used in research training; and limitations that are still perceived in said training were determined. The results mean the demand for the use of ICTs to obtain scientific content in research training, but such training is not reduced to the use of technologies, but it will be necessary to have a didactic-pedagogical approach aimed at self-learning in the search, exchange, reflection and analysis of the information that allows the generation of scientific knowledge, as a link for the transformative research innovation of reality. <![CDATA[School, family and media influence on the process of political socialization of primary students: Analysis in the context of Nuevo León, Mexico]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-41422020000100159&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: La socialización política implica el desarrollo de las concepciones del mundo político. Si bien la escuela es considerada un agente básico de socialización de los niños, otros actores también contribuyen a determinar su cultura política, como la familia o los medios de comunicación. Este artículo busca determinar el grado de influencia de estos agentes en el desarrollo del compromiso político de los niños. Para ello, se aplicó una encuesta a una muestra representativa (N = 1009) de los estudiantes de primaria en el estado mexicano de Nuevo León. Se evaluó el nivel de atención a contenidos políticos en medios tradicionales y sociales, de conversación política en familia y de formación cívico-política recibida en la escuela, como variables independientes, y el interés político, el conocimiento político y el sentimiento de eficacia política, como dependientes. Los resultados muestran un impacto relevante de la formación cívico-política de la escuela y la atención a política en medios tradicionales sobre las orientaciones estudiadas. Sin embargo, la conversación política en familia y el seguimiento de política en medios sociales tuvieron una baja influencia. Se reflexiona acerca de las implicaciones que estas relaciones explicativas tienen en la configuración de la cultura política de los niños.<hr/>Abstract: Political socialization implies the development of conceptions about the political world. Although school is considered the basic agent for the socialization of children, there are other actors that also contribute to their political culture, as the family or the media. This paper aims to determine the degree of influence of these agents in the crystallization of children's political engagement. To do this, a survey was carried out to a representative sample (N = 1009) of primary school students in the Mexican state of Nuevo León. The level of attention to political content in traditional and social media, conversation among family, and civic-political education received in the school were used as independent variables. Political interest, political knowledge and political efficacy were evaluated as dependent ones. Findings show a relevant effect from the civic-political education in the school and the political attention in traditional media on the political orientations studied. However, conversation among family, and political attention in social media had a low influence. The implications that these explanatory relationships have in the configuration of the children's political culture are discussed. <![CDATA[Bibliometric analysis of the graduation projects in electrical engineering of the University of Costa Rica 1999-2018]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-41422020000100184&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El objetivo de esta investigación fue realizar un análisis bibliométrico de los proyectos de graduación de pregrado en la Escuela de Ingeniería Eléctrica de la Universidad de Costa Rica, entre los años 1999 y 2018. El interés principal es desarrollar un análisis descriptivo de la distribución temporal y temática de estos documentos, los cuales se realizan de forma individual por los estudiantes de esta carrera para optar por el título de Bachillerato en Ingeniería Eléctrica. En tal sentido, se analizaron las siguientes variables: a) número de proyectos por quinquenio, b) áreas temáticas, c) número de páginas por documento, d) género de los autores. Se obtuvo un total de 938 documentos, utilizando la información contenida en las bases de datos del Sistema de Bibliotecas, Documentación e Información de la Universidad de Costa Rica. Los resultados se discutieron en términos de la evolución de las variables y temáticas a lo largo de los veinte años del período estudiado. Entre los hallazgos se encuentran la mayor participación de las mujeres y la reducción del tamaño de los documentos en años recientes, así como la constante actualización de las temáticas. Estos resultados son un reflejo de los intereses y áreas activas de esta carrera, por lo que los resultados pueden constituir un indicador de la evolución de la disciplina de Ingeniería Eléctrica en la institución.<hr/>Abstract The purpose of this research was to perform a bibliometric analysis of undergraduate graduation projects at the School of Electrical Engineering of the University of Costa Rica, between the years 1999 and 2018. The main interest is to perform a descriptive analysis of the temporal distribution and thematic areas of these documents, which are carried out individually by the students of this career to opt for the Bachelor's Degree in Electrical Engineering. To perform the analysis, the following variables were obtained: a) number of projects per quinquennium, b) thematic areas, c) number of pages per document, d) gender of the authors. In total, 938 documents were analyzed, using the information contained in the databases of the SIBDI system of the University of Costa Rica. The results were discussed in terms of the evolution of the variables and themes throughout the twenty years of the period studied. Among the findings are the greater participation of women in recent years, the reduction of the size of the documents, and the constant updating of the themes. These results reflect the interests and active areas of this career, so the results can be an indicator of the evolution of the Electrical Engineering discipline in the institution. <![CDATA[Public libraries as promoters of healthy and active elderliness]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-41422020000100207&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Las bibliotecas públicas son por excelencia, las organizaciones que reciben y trabajan con la población adulta mayor. Se presenta un proyecto desarrollado en la Escuela de Bibliotecología y Ciencias de la Información, de la Universidad de Costa Rica, cuyo objetivo general fue desarrollar estrategias lúdico-creativas, para promover la alfabetización informacional en salud en la población adulta y adulta mayor, desde las bibliotecas públicas. Es una investigación cualitativa, en que se aplicó la investigación acción. Los resultados alcanzados muestran que después de la aplicación de talleres lúdico-creativos, las personas adultas mayores aumentaron su conocimiento, interés y destreza en ellos. Así mismo se logró fomentar las relaciones intergeneracionales, pues los talleres fueron desarrollados por estudiantes de Trabajo Comunal Universitario.<hr/>Abstract Public libraries are par excellence, the organizations that receive and work with the elderly population. The following is a project developed by the School of Library and Information Sciences of the University of Costa Rica whose general objective was to develop ludic and creative-based strategies to promote informational alphabetization and health in adults and the elderly population from the public libraries. It was a qualitative action-research investigation. Results evince an increase in interest, knowledge, and skills amongst the elderly after the implementation of the ludic and creative workshops. At the same time, it was feasible to promote intergenerational relations since the workshops were implemented by students as part of their Communal University Work. <![CDATA[Reading habits in students of the first year community of educational psychology of the Universidad Pedagógica Nacional (UPN), Mexico]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-41422020000100231&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El objetivo de esta investigación fue identificar los hábitos de lectura en tres grupos de estudiantes de primer semestre de la licenciatura en Psicología Educativa de la Universidad Pedagógica Nacional Unidad Ajusco en la Ciudad de México. Este estudio tuvo un alcance descriptivo con un diseño no experimental en el que participaron 69 alumnos, de los cuales 60 fueron mujeres y 9 hombres con un promedio de edad de 20 años, cuya selección se realizó bajo un muestreo no probabilístico por la accesibilidad y la disponibilidad del docente responsable de los grupos. Para la obtención de los datos se utilizó el Cuestionario sobre Hábitos de Lectura el cual fue aplicado en el salón de clase de cada uno de los grupos programados y para el procesamiento de la información se utilizó el software Excel versión 2013. Los resultados mostraron que quienes fueron analizados en este estudio, a pesar de que leen periódicamente, no tienen el hábito; además se encontró que el libro sigue siendo la principal fuente de información tanto en el formato impreso como digital.<hr/>ABSTRACT The objective of this research was to identify reading habits in three groups of first semester students of the Bachelor in Educational Psychology of the National Pedagogical University Unit Ajusco in Mexico City. This study had a descriptive scope with a non-experimental design in which 69 students participated, of which 60 were women and 9 men with an average age of 20 years, whose selection was made under a non-probabilistic sampling for accessibility and availability of the teacher responsible for the groups. To obtain the data, the Reading Habits Questionnaire was used, which was applied in the classroom of each of the programmed groups and for the information processing the Excel 2013 version software was used. The results showed that the students analyzed in this study, although they read periodically do not have the habit, it was also found that the book is still the main source of information in both the printed and digital format. <![CDATA[Educational materials to teach to summarize and classify in Library Science]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-41422020000100253&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Artículo científico que busca identificar la percepción de estudiantes de bibliotecología con respecto a la utilidad de la aplicación de materiales didácticos en la elaboración de resúmenes y clasificación documental. Se evidencia la falta de generación de material didáctico para la enseñanza práctica de la bibliotecología. Para lograr el objetivo, se realiza una investigación descriptiva con enfoque cuantitativo, en la que se aplicó un cuestionario a 24 estudiantes de la Escuela de Bibliotecología y Ciencias de la Información de la Universidad de Costa Rica, en los cursos de Indización y Clasificación, durante el año 2018. Los resultados evidencian que los materiales didácticos elaborados sí fueron percibidos como útiles por el estudiantado, la estructura para resúmenes le facilitó su elaboración al 70,8% del estudiantado; no obstante éstos recomiendan que se brinde una estructura más flexible que permita adaptarla a diferentes tipos de documentos y de resumen. Además, la aplicación del Código Junior en Colores le facilitó la comprensión del proceso de clasificación documental al 91,7%. Por su parte, la aplicación de la estructura de tablas le facilitó la realización del proceso de clasificación documental al 87,5% del estudiantado. Se recomienda utilizar los materiales didácticos para resumir y clasificar sólo al inicio del proceso, mientras se adquieren las bases prácticas.<hr/>ABSTRACT Article that seeks to identify the perception of library science students, regarding the usefulness of the application of teaching materials in the elaboration of summaries and classification documentaries. The lack of generation of teaching material for the practical teaching of library science is evident. To achieve the goal, a descriptive investigation with quantitative approach is carried out, in which a questionnaire was applied to 24 students of the School of Library and Information Sciences of the University of Costa Rica, enrolled in the Indexing and Classification courses during the year 2018. The results show that the teaching materials were perceived as useful by the students, the structure for abstracts facilitated its preparation to 70,8% of the students; however, they recommend that a more flexible structure be provided to adapt it to different types of documents and summaries. In addition, the application of the “Junior Color Code” provided 91,7% of students with an understanding of the document classification process. The application of the table structure facilitated the application of the document classification process to 87,5% of the students. It is recommended to use the teaching resources to summarize and classify only at the beginning of the process, while the practical bases are acquired. <![CDATA[How to support the 2030 Agenda from the Smart Community Centers (CECIs-MICITT) stored in the National Library System (SINABI-MCJ)]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-41422020000100279&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Introducción: El tema se aborda desde un enfoque metodológico prospectivo sobre la problemática de los CECIs-MICTT albergados por el SINABI-MCJ cuyo objetivo es analizar una estrategia para promoverlos. Proposición: Se exponen las ideas a desarrollar sobre los ODS que ofrecen la oportunidad al sistema de bibliotecas públicas de articular sus servicios desde un reposicionamiento de sus funciones, así como a las necesidades nacionales para promover el desarrollo local con una visión global que refuerce el compromiso social de la profesión. Argumentos para la discusión: Se encontró que el trabajo realizado como cogestores es relevante según los criterios evaluativos de: a) eficacia en el cumplimento de las metas de los servicios, b) calidad basada en la satisfacción del cliente y, c) sostenibilidad como generación de recursos a través del tiempo para la continua prestación del servicio. Conclusiones: Se ofrece una infraestructura y una oportunidad para apoyar las metas país propuestas. La recolección de resultados es valorada como provechosa en el uso de los insumos, actividades desarrolladas, efectos visibles e impactos en donde se distingue que los principales son la interacción tecnológica para el uso de TICs y la interacción social para la conformación de comunidades de usuarios que permitan al SINABI-MCJ plantearse la meta prospectiva de articular con otros cogestores y apoyar a sus propios establecimientos para revertir la grave amenaza de un cambio de dos grados en la temperatura del planeta, que hace necesario actuar en la dirección correcta para la conservación y el desarrollo social con inclusión, equidad e igualdad de oportunidades para un país en donde la brechas sociales tienden a ser muy amplias.<hr/>Abstract: Introduction: The topic is approached from a prospective methodological approach to the problem of CECIs-MICTT hosted by SINABI-MCJ and the objective is to analyze a strategy to promote them. Proposal: The ideas that the thematic contents and actions that must be developed on the SDGs offer an opportunity to the public library system to articulate their services from a repositioning of their functions to the national needs to promote local development with a global vision are exposed that reinforces the social commitment of the profession. Arguments for the discussion: It was found that the work carried out as co-advisors is relevant and according to the evaluative criteria of: a) effectiveness as the fulfillment of the goals of the services, b) quality based on customer satisfaction and, c) sustainability as the generation of resources over time for the continuous provision of the service. Conclusions: It offers an infrastructure and an opportunity to support the proposed country goals. The harvest of results is valued as beneficial in the use of inputs, activities developed, visible effects and impacts where it is distinguished that the main ones are the technological interaction for the use of ICTs and social interaction for the formation of user communities that allow SINABI-MCJ to consider the prospective goal of articulating with other co-managers and supporting their own establishments to reverse the serious threat of a two-degree change in temperature of the planet that makes it necessary to act in the right direction for conservation and promote social development with inclusion, equity and equal opportunities for a country where social gaps tend to be very wide. <![CDATA[Urban art, politics and memory in 2019: First steps toward the creation of an archive of political muralism in Santiago de Chile]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-41422020000100298&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente ensayo nace desde la inquietud en torno a la volatilidad del grafiti como obra, imagen e intervención del espacio urbano y busca ser una exploración de lo que ocurre con el grafiti muralismo en Santiago de Chile. Se centra en la vocación política de éste considerando como precedentes importantes el muralismo Mexicano como también las Brigadas Ramona Parra y Elmo Catalán. En el trabajo se hace énfasis en el muralismo con vocación política y mensajes explícitos llevándolos a lo que se ha entendido como el rol social del arte desde autores como Nelly Richard o Gaspar Galaz, aludiendo a la obra de grafiteros como Agotok, UFO o Aguarda Kiltro con importantes intervenciones en la zona sur de Santiago, sector caracterizado por el hábitat popular. A nivel metodológico se realiza una exploración en la Avenida Santa Rosa, una de las principales arterias de la zona sur de Santiago, con gran cantidad de obras en sus muros, concluyendo en el centro cultural donde se encuentra el trabajo “el gol de Chile” del destacado muralista Roberto Matta. Se hace énfasis en la necesidad de registro fotográfico del arte urbano, para llegar a formar un fondo adecuadamente ordenado para la conformación de un archivo del arte urbano que sería un campo altamente dinámico y en constante disputa, siendo un ejercicio interesante para recuperar y fortalecer la memoria histórico social. Como conclusión se destaca que el presente esbozo se plantea como un primer paso, un ejercicio reflexivo sobre la necesidad de registrar y archivar como ejercicio de memoria que puede resultar en experiencias destacables.<hr/>Abstract This essay was born from the concern about the volatility of graffiti as a work, image and intervention of urban space and seeks to be an exploration of what happens with mural graffiti in Santiago, Chile. It focuses on the political vocation of the latter considering as important precedents the Mexican muralism as well as the Ramona Parra and Elmo Catalán Brigades. The work emphasizes muralism with a political vocation and explicit messages leading them to what has been understood as the social role of art from authors such as Nelly Richard or Gaspar Galaz, referring to the work of graffiti artists such as Agotok, UFO or Aguarda Kiltro with important interventions in the southern area of ​​Santiago, a sector characterized by the popular habitat. At the methodological level, an exploration is carried out on Santa Rosa Avenue, one of the main arteries of the southern area of ​​Santiago, with a large number of works on its walls, concluding in the cultural center where the work “the goal of Chile” is located of the prominent muralist Roberto Matta. Emphasis is placed on the need for a photographic record of urban art, in order to form a properly organized fund for the conformation of an archive of urban art that would be a highly dynamic and constantly disputed field, being an interesting exercise to recover and strengthen the social historical memory. In conclusion, it is highlighted that this outline is presented as a first step, a reflective exercise on the need to register and file as a memory exercise that can result in outstanding experiences.