Scielo RSS <![CDATA[Comunicación]]> http://www.scielo.sa.cr/rss.php?pid=1659-382020180001&lang=pt vol. 27 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.sa.cr/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.sa.cr <![CDATA[The <em>descensus ad inferos</em> in the Aeneid: symbolic death of Aeneas and legitimation of Augustus]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-38202018000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este trabajo analiza el descensus ad inferos realizado por Eneas, en el libro VI de la Eneida, a partir de dos perspectivas: por un lado, como la confrontación del héroe con su propia condición mortal, que es superada gracias a la promesa de una gens majestuosa como los dioses, por medio de la cual perpetuará su linaje, mientras que -por otra parte- se analiza en ese mismo descensus ad inferos la legitimación del poder político de Augusto como una legitimación que llega hasta la consagración del Princeps, pues las promesas de una apoteosis del héroe Eneas y sus descendientes están concatenadas en la trama de la Eneida y confieren al linaje de los gobernantes al que pertenece el emperador Augusto una legitimidad divina y ancestral, como ocurre con sus ancestros divinos, Eneas y Rómulo, con lo cual se ganará un espacio entre las deidades olímpicas y pone fin a la batalla encarnizada en contra de la muerte y la posibilidad de ser olvidado. De ahí que la muerte simbólica de Eneas al ingresar al inframundo y surgir de él sea medular tanto en el devenir de las acciones del texto como para las aspiraciones apoteósicas del emperador en la realidad.<hr/>Abstract The descensus ad inferos in the Aeneid: symbolic death of Aeneas an legitimation of Augustus This work analyzes Aeneas’s descendus ad inferos in book VI of the Aeneid, from two perspectives: On the one hand, it deals with the hero’s confrontation with his mortal condition-overcome thanks to the promise of a majestic godlike gens, that will perpetuate his lineage. On the other hand, it analyzes Augustus’s legitimation of political power in the same descensus ad inferos, extending to the consecration of the Princeps, since the promise of an apotheosis for the hero Aeneas and his descendants is implicit in the plot of the Aeneid and confers the lineage of the rulers to whom the Emperor Augustus belongs a divine and ancestral legitimacy. This is the case of his divine ancestors, Aeneas and Romulus, who are awarded a space within the Olympic deities, thus putting an end to the bitter battle against death and possibility oblivion. As such, Aeneas’s symbolic death when entering the underworld and emerging from it is as central to the development of the action as it is for the Emperor’s true apotheotic aspirations. <![CDATA[The ekphrasis metaleptica: representational resource in Una novelista en el Museo del Louvre, of Zoé Valdés]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-38202018000100019&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Con este trabajo se pretende demostrar que la novela Una novelista en el Museo del Louvre (2009) está estructurada a partir del recurso retórico e intertextual “écfrasis metaléptica”, categoría acuñada por Luz Aurora Pimentel (2012), que configura una distribución museográfica en la que el relato se construye como guion, para desacralizar el discurso político insular y, a la vez, instalar la novela, en su doble plástico y narrativo, como discursos insurrectos y críticos del status quo cubano. La relación intertextual o intermedial establecida entre la representación literaria y la visual, entonces, es de carácter contributivo, porque las imágenes que se evocan mediante la escritura se transforman en iconotextos que incrementan el valor icónico del discurso.<hr/>Abstract: The ekphrasis metaleptica: representational resource in Una novelista en el Museo del Louvre, of Zoé Valdés With this work we intend to demonstrate that the novel Una novelista en el Museo del Louvre (2009) is structured from the rhetorical and intertextual resource “ekphrasis metaleptica”, category coined by Luz Aurora Pimentel (2012); that configures a museographic distribution in which the story is constructed as a script, to desacralize the insular political discourse, while installing the novel, in its plastic and narrative double, as insurrectionary discourses and critics of the Cuban status quo. The intertextual or intermedial relation established between the literary and visual representation, then, is of a contributory nature because the images that are evoked through writing are transformed into iconotexts that increase the iconic value of the discourse. <![CDATA[The Cyborg Bodies in four Costa Rican science fiction short histories]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-38202018000100035&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Género poco estudiado en el ámbito nacional, la ciencia ficción en Costa Rica es aún un campo por explotar. Justamente, en este artículo se analizan cuatro cuentos de dicho género, publicados a inicios del siglo XXI: “Yo, la criatura” de José Ricardo Chaves; “Joyería mental” de Jessica Clark; “Lunas en vez de sombras” de Ericka Lippi y “El ejército de Onara” de Daniel Garro. Todos ellos tienen algo en común: la presencia de cuerpos cíborgs, objeto de interés en el presente análisis. Para este propósito, en un primer lugar se teoriza sucintamente sobre el género ciencia ficción; posteriormente, se explica el concepto de cuerpos cíborgs y su relación con lo poshumano, con base en los aportes teóricos de Donna Haraway, Rosi Braidotti, Katherine Hayles y Christian Hables Gray, entre otros. En cuanto al análisis literario del corpus, se examina la construcción y la descripción, a través de distintos recursos estilísticos, de los cuerpos de los personajes en los distintos textos. Se concluye que el corpus analizado, a partir de la lectura propuesta, muestra una serie de reflexiones sobre las tensiones, miedos, preocupaciones y posibilidades sobre el desarrollo científico y tecnológico asociado a las intervenciones y modificaciones en el cuerpo humano.<hr/>Abstract Largely unexplored in the domestic field, the field of science fiction in Costa Rican Literature offers many opportunities for research. This article analyzes four Costa Rican science fiction short stories published in the early 21st century: “Yo, la criatura” by José Ricardo Chaves, “Joyería mental” by Jessica Clark; “Lunas en vez de sombras” by Ericka Lippi, and “El ejército de Onara” by Daniel Garro. All of these works have something in common: the presence of cyborgs, the focus of this analysis. To this effect, firstly it offers a brief theorization about science fiction; hereinafter, the notion of cyborg and its relation with post-humanity are explained, based on authors Donna Haraway, Rosi Braidotti, Katherine Hayles, and Christian Hables Gray, among others. Regarding literary analysis, this article focuses on construction and description, through the stylistic resources of the bodies of the characters in the short stories, offering an individual interpretation of each one and closing with a comparison between the different propositions. It concludes that these short stories show different reflections, tensions, fears, concerns and possibilities on science and technology linked with the modification and intervention of the human body. <![CDATA[“I miss you, I forget you, I love you again.” The construction of love in Argentinian young adult literature]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-38202018000100045&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Recociendo que para analizar objetos literarios es necesario desbordar los límites del texto, este artículo apunta a indagar en las mediaciones existentes entre la literatura y el entramado social, es decir, los rasgos específicos del texto literario y la red de relaciones de la que es parte. En particular, se centrará en la literatura juvenil romántica argentina para preguntarse cómo está configurado este campo, qué matrices discursivas en torno del amor se construyen y cómo es leída y apropiada por parte del público lector juvenil. Para ello se analizarán los libros S.O.S. Tengo mi primera cita (Dritsos, 2014) y Diario de una ruptura (Dritsos, 2016). En primera instancia, se contextualizarán los libros seleccionados dentro del mercado editorial argentino y se recuperará la trayectoria de su autora para dar cuenta de sus condiciones sociales de producción. En segundo lugar, se desglosará el análisis de ambos libros en torno a los modos en que se construye el amor a partir de dos matrices discursivas: el amor romántico y el amor contingente. Finalmente, se reconstruirán los espacios por donde han circulado estos libros, así como también los modos en que han sido leídos y apropiados en Argentina.<hr/>Abstract When we analyze literary objects, it is necessary to go beyond the limits of the text. This article aims to look at the mediations between the literary and social frameworks; that is to say, the specifc features of the literary text and the relationship network to which it belongs. We shall focus specifically on Argentinian romantic young adult literature to reflect on how the literary feld is built, what discursive matrices on love are constructed, and how it is read by young readers. To do so, Georgina Dritsos’ books S.O.S. Tengo mi primera cita (2014) and Diario de una ruptura (2016) shall be analyzed. First of all, these two books shall be set within to the Argentinian editorial market as well as the author’s literary career will be mentioned. Secondly, the ways in which love is constructed in both books will be analyzed following two discursive matrices: romantic love and contingent love. Finally, the places where the books have circulated and the ways they have been read in Argentina it shall be summarized. <![CDATA[Totalitarianism and individualized democracy: An analysis of “Die Welle” by D. Gansel]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-38202018000100059&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El presente texto muestra que La Ola lleva a la sospecha de que el filme, más que tratar sobre el posible retorno del totalitarismo nazi en pleno siglo XXI, da una alegoría de la consolidación del imaginario democrático-liberal luego de la caída del muro de Berlín, del fin de la historia y la muerte de las ideologías.<hr/>Abstract This study shows that The Wave, rathet an addressing the return of Nazi totalitarism in the mid-21st century, it gives us an allegory of the consolidation of the liberal-democratic imaginary after the fall of the Berlin Wall, the end of history, and the death of ideologies. <![CDATA[The search for domestic happiness in Natalia Ginzburg’s La città e la casa]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-38202018000100072&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La novela epistolar La città e la casa (1984) de Natalia Ginzburg aborda, como varias de las obras tardías de la autora, la crisis de la familia tradicional pequeñoburguesa. En particular, se analizarán las diferentes imágenes que se desprenden del concepto de casa presentes en la novela vinculadas a la melancolía, en las que es posible evidenciar la dicotomía entre el ámbito del hogar y del trabajo que resguarda la ilusión de felicidad doméstica de sus protagonistas. Esta dicotomía permite reflexionar sobre la hipótesis de análisis acerca de la escisión entre la esfera pública y la privada que afecta a los personajes pertenecientes a las clases medias urbanas de la novela y sobre la función social de esta obra como testimonio histórico de su tiempo. Una reflexión sobre el sentido de derrota que se desprende de esta novela está en consonancia con el pesimismo que caracteriza a la amplia producción ficcional y ensayística de la obra de Ginzburg, en personajes invadidos por el tedio, cuyas dificultades de formular sus crisis -en este caso- se cristalizan en diferentes mudanzas, a través de las que se proponen escapar de su alienación.<hr/>Abstract Natalia Ginzburg’s (1916-1991) epistolary novel La città e la casa (1984) addresses- as do several of the author’s late works-the crisis of the traditional institution of the petit bourgeois family. Specifcally, we will address the various images of “home” present in the novel that relate to melancholy and alienation, revealing in turn a dichotomy between the home and work environment. This dichotomy allows us to explore the analyzing hypothesis of a division between the public and private spheres that the main characters belonging to the urban middle classes undergo, and this work’s social role as a historical testimony of its time. This study also intends to explore the sense of defeat that emerges from this novel, as reflected by characters invaded by ennui, whose diffculty to formulate their crisis crystallizes in different moves, through which they intend to escape from their alienation. <![CDATA[Complete Attention Graphic (G.A.C.), an Educational Methodological Proposal through Interdisciplinary Projects for Learning and Improving Attention-Concentration Capacity through Audiovisual and Art]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-38202018000100084&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La presente investigación examina los resultados de la puesta en práctica de una nueva metodología de enseñanza y aprendizaje denominada Gráfica de Atención Completa (G.A.C.), a partir de una investigación comparada (cuantitativa y cualitativa). Los participantes fueron alumnos de I.E.S. en la etapa de secundaria de las CC.AA. de Madrid (ISI= 20) y Murcia (ACL= 20). La introducción y el marco teórico encuadran la adaptación de la reciente Ley Orgánica sobre Educación (LOMCE) y su falta de atención a la cada vez más demandada alfabetización mediática. Además, se abarca una relación de las metodologías de aprendizaje emergentes desde una visión neurocientífica de la atención y se explican las bases narrativas audiovisuales utilizadas para la creación de esta metodología. Los datos cuantitativos han sido recogidos mediante cuestionarios previos al curso y otro posterior al concluir este, mientras que los datos cualitativos se han obtenido a través de la observación directa y el análisis de los trabajos realizados por los alumnos. Los resultados de la metodología muestran que la mayoría de los participantes ven beneficioso el uso de G.A.C. para la preparación de sus asignaturas, al encontrar un espacio creativo donde expresarse, además de un entorno acogedor de pertenencia con sus compañeros. Asimismo, remarcan que gracias a este método pueden ampliar su tiempo de concentración 30%. Sin embargo, un cierto número de alumnos encuentran dificultad para aplicar la metodología al creer que no tenían habilidades suficientes para llevarla a cabo. La investigación acentúa en sus conclusiones, la necesidad de un trabajo profundo de los gobiernos para fomentar la alfabetización mediática en un contexto social cada vez más dependiente de las tecnologías y la comunicación.<hr/>Abstract This research examines the results obtained in a testing course to analyze a new teaching and learning methodology called GAC (Graphic of Complete Attention), for which comparative research (quantitative and qualitative) was used. Participants in the course were secondary students from two schools in the region of Madrid (Secondary School San Isidro=20) and Murcia (High-Performing School in Lorca=20). Both the introduction and the theoretical framework encompass the updated Spanish General Law on Education (LOMCE) and its lack of consideration of the increasingly more necessary media literacy. This study also deals with the relationships between new teaching methodologies from a neuroscientific approach and explains the fundamental audiovisual narratives used for the proposed methodology. Quantitative data has been gathered from questionnaires before and after the course, while qualitative data has been obtained from direct observation and the analysis of the students’ works. The results of the methodology show that most of the participants benefited from the use of GAC when preparing their studies, since they find it a creative platform to express themselves. Results also highlight that this methodology enables students to increase their concentration span in 30%. However, some students find it difficult to apply such methodology because they believe they do not possess the level of skills needed to accomplish it. This research concludes that the Government must make greater efforts in promoting media literacy, especially taking into account contemporary society’s great dependency on technology and media. <![CDATA[English pronunciation for first year primary school students: a didactic sequence implementation for its improvement]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-38202018000100108&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El presente artículo presenta un estudio realizado con 25 estudiantes de primer año de educación primaria, a los cuales se les se implementó una secuencia didáctica con actividades basadas en el enfoque de “Respuesta Física Total” para mejorar la inteligibilidad en la pronunciación del inglés. En esta secuencia didáctica los estudiantes observaron imágenes y escucharon vocabulario mediante videos y canciones, relacionándolos con movimientos corporales e interactuando a través de breves diálogos. La recolección de datos se obtuvo de un pre-test y post-test de pronunciación oral conformados por tres ítems: repetición de palabras, descripción de objetos y presentación oral, cuyos datos se procesaron mediante un análisis de frecuencia y porcentual. Asimismo, se llevó a cabo un análisis temático para las notas de campo y las entrevistas realizadas. Los resultados reflejaron un mejoramiento en la pronunciación a nivel de palabras, frases y oraciones en inglés, lo que permitió que los participantes produjeran mensajes inteligibles.<hr/>Abstract English pronunciation for first year primary school students: a didacticsequence implementation for its improvement This article presents a study conducted on 25 first-year primary school students. A didactic sequence was implemented utilizing activities that allowed participants to improve their intelligibility in the English pronunciation. The activities were primarily based on the Total Physical Response method for English teaching. In this didactic sequence the students observed images and listened to vocabulary through videos and songs, relating them to body movements and interacting through brief dialogues. The data collection was carried out with a Pre and Post-Oral Pronunciation test, which included three items: Repetition of Words, Description of Objects, and Oral Presentation; the data obtained was processed by frequency and percentage. Likewise, a thematic analysis was conducted for field notes and interviews. The results revealed an improvement in the pronunciation at word, phrase, and sentence levels in English, and participants achieved an intelligible message. <![CDATA[Art Education in the Global Scene. The Collaborative Project between the Center for Artistic Research (CIA) and the Master Program in Contemporary Latin American Aesthetics (MECL/UNDAV)]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-38202018000100122&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este ensayo analiza la emergencia del Centro de Investigaciones Artísticas (CIA) en la ciudad de Buenos Aires en el año 2009, y su posterior colaboración con la Universidad Nacional de Avellaneda (UNDAV) a través de la Maestría en Estéticas Contemporáneas Latinoamericanas (MECL). La fundación de CIA participa de la emergencia en los años 90 y 2000 de una variedad de programas educativos de diverso grado de formalidad que difundieron en Argentina formatos de enseñanza del arte ya legitimados a escala global, pero inéditos a nivel local (las clínicas de arte y las residencias). Estos nuevos modelos educativos desplazaron las modalidades tradicionales de enseñanza del arte y buscaron instalar debates sobre las formas de producción, circulación y profesionalización propias de una escena artística globalizada. Firmado en el año 2016, el proyecto colaborativo CIA/UNDAV puede ser analizado a partir de las exigencias, en cuanto formación y profesionalización, que la escena global del arte impone al artista contemporáneo.<hr/>Abstract This article analyzes the emergence of the Centro de Investigaciones Artísticas (CIA) in Buenos Aires (Argentina) in 2009 and its later collaboration with the Universidad Nacional de Avellaneda (UNDAV) through the master’s degree in Contemporary Latin American Aesthetics (MECL). The creation of CIA is part of the emerging educational programs with varying degrees of formality that occurred during the period 1999-2000. These programs introduced different educational models of art teaching already globally established, but unknown at the local level (crits and art residences) in Argentina. These new educational models also replaced traditional models of art teaching and challenged contemporary forms of art production, circulation and professionalization. The CIA/UNDAV collaborative project (2016) can be analyzed according to the requirements-in terms of education and professionalization-that the global art scene demands of the contemporary artist. <![CDATA[La piedra literaria en el zapato de Bob Dylan: un análisis a la crítica temprana a su Nobel en Costa Rica y a su valor poético-literario]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-38202018000100132&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El año 2016 fue un año que representó un hito significativo histórico dentro de la cultura popular y el mundo de la música rock. Bob Dylan se convirtió en el primer músico en recibir el premio Nobel de Literatura. Dicho premio suscitaría una considerable crítica en los medios, tanto en revistas especializadas como en los diarios planetarios. En Costa Rica también se generó una interesante discusión periodística en relación con dicho galardón. El presente trabajo expone un análisis de las similitudes y las diferencias en el discurso de esta crítica local al Nobel de Dylan. En este sentido, se presentarán los principales argumentos expuestos en los artículos y se partirá de algunos de estos enunciados para analizar la naturaleza de la música para ser cantada y así evidenciar la relación con la poesía y de esta manera poder generar un vínculo entre las dos artes. Para hacer más evidente dicho vínculo, se aborda el tema de la génesis común de estas. Un último apartado buscará exponer las características poéticas y literarias de las canciones de este cantautor. Por último, este acercamiento tiene por motivo exponer las razones por las que el cantautor posee el perfil para ser acreedor de este galardón literario. Se partirá, en primera instancia, de la teoría expuesta por algunos críticos literarios y estudiosos de la cultura popular, además de utilizar el análisis semiótico como principal herramienta de análisis.<hr/>Abstract 2016 marked a momentous year in popular culture and rock music history when Bob Dylan became the first musician to win the Nobel Prize in Literature. This award generated a considerable amount of critique in the media, not only in specialized magazines but also in newspapers. Likewise, in Costa Rica, a number of newspaper articles dealt with the subject of Dylan’s Nobel. This study aims to analyze the similarities and differences in terms of the discourse of these articles. In this regard, this study presents a list of the main arguments on this subject; some of the statements serve as input for analyzing the nature of sung music and evince its relation with poetry. Furthermore, the notion of their common source is addressed in order to make this sonic-linguistic relation more evident. The last section intends to present the poetic and literary characteristics of Bob Dylan’s songs. Finally, this study aims at demonstrating why the songwriter is a worthy recipient of a literary prize of this nature. These conjectures are based on the theories of some literary and popular culture experts; in addition, semiotic analysis represents the main tool for this study.