Scielo RSS <![CDATA[Comunicación]]> http://www.scielo.sa.cr/rss.php?pid=1659-382020170001&lang=en vol. 26 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.sa.cr/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.sa.cr <![CDATA[Pure pedagogy: educational tools to maintain student interest and engagement in language courses]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-38202017000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract In 2017, language educators are considering the best ways to educate students because of the increase in technology use. This article addresses three topics that language instructors frequently consider: (1) the use of technology with current students, (2) appropriate methods and technologies for use with current generations, and (3) the implementation of change to increase student engagement. This article argues that engagement is a critical aspect in language classrooms and knowledge of current students, technology, and second language teaching methods can help maintain interest and participation with students. While it is futile to argue for a single method as the most optimal way to teach a language, this paper offers information on multiple methods and evaluates their usage with current generations while touching on the considerations that must be taken into account while implementing technology with students in language classrooms. This research utilizes Task-Based Language Teaching (TBLT) as a main base for the methodological framework, yet other methods are considered because technology and additional methods, such as the Grammar-Translation Method, the Natural Method, Community Language Learning (CLL), Total Physical Response (TPR), and Teaching Proficiency through Reading and Storytelling (TPRS) can be integrated within TBLT to maintain the interest and engagement of current language students.<hr/>Resumen Pedagogía Pura: Herramientas Educativas para mantener el Interés y la participación activa en Cursos de Idiomas En 2017, los educadores de idiomas están poniendo en consideración las mejores maneras de educar a los estudiantes debido al aumento del uso de la tecnología. Este artículo aborda tres temas que los instructores en idiomas a menudo ponen bajo consideración: (1) El uso de la tecnología con los estudiantes actuales, (2) los métodos y tecnologías apropiadas para usarse con las generaciones actuales y (3) la implementación del cambio para aumentar el engagement (compromiso) de los estudiantes. Este artículo propone que el engagement es un aspecto crítico en las aulas de idiomas y el conocimiento de los estudiantes actuales, la tecnología, y los métodos de enseñanza de idiomas pueden mantener el interés y la participación de los estudiantes. A la vez es inútil argüir que un solo método de enseñanza es el óptimo para enseñar un idioma. Este artículo brinda información de múltiplos métodos y su uso con las generaciones actuales y al mismo tiempo trata lo que se considera que se debe tomar en cuenta al implementar la tecnología con estudiantes de clases de idiomas. Esta investigación utiliza el Task-Based Language Teaching (TBLT) como base principal del marco teórico, a pesar de que otros métodos se toman en cuenta (la tecnología y métodos adicionales), tales como Grammar- Translation Method, the Natural Method, Comunity Language Learning (CLL), Total Physical Response, y Teaching Proficiency through Reading and Storytelling (TPRS) se pueden integrar con el TBLT para mantener el interés y el engagement de los estudiantes de idiomas actuales. <![CDATA[Learning as A transforming process: An Experience of Community Outreach]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-38202017000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El docente de español como lengua extranjera o segunda, tiene la oportunidad -y la obligación- de comprometerse con su propio aprendizaje, el de sus estudiantes y con la sociedad en procura de convertir la experiencia pedagógica en un proceso que busque no solo logros a nivel académico, sino transformación personal mediante la exposición a situaciones, textos y personas que permitan sensibilizar a los estudiantes y los impulsen a ser agentes de cambio. La investigación que dio origen a este artículo parte de la noción de docente como intelectual transformador (Dewey, 1977; Freire, 2012 y 2015; Giroux, 1988; Grundy, 1987; Kumaravadivelu, 2003) y de los principios del Aprendizaje Servicio (ApS) y el Aprendizaje Basado en la Comunidad (ABC) (Bringle y Hatcher, 1996; Puig, 2015; Mooey y Edwards, 2001; Rodríguez, 2014; Naval, García, Puig y Santos, 2011; Barreneche y Ramos-Flores, 2013; Ebacher, 2013; Escofet, Folgueiras, Luna y Palou, 2016). El trabajo midió la percepción de 66 estudiantes de ELE en relación con dos variables: mejora de sus habilidades en español y sensibilización hacia poblaciones vulnerables, después de tomar un curso en el que el 20% de las horas lectivas se dedicó a diseñar y ejecutar proyectos con comunidades. Los resultados obtenidos son satisfactorios y permiten plantear retos para la enseñanza de lenguas y la educación en general.<hr/>Abstract Learning as A transforming process: An Experience of Community Outreach The teachers of Spanish as a mother tongue or a second language has the opportunity -and the responsibility- to commit themselves with their own learning, their students and with society in order to turn the pedagogical experience into a process which not only seeks achievement at the academic level but also the social transformation through the exposure to situations, texts and people that allow them to become more sensitive to students and stimulate them to become agents of change. The research which originated this article departs from the notion of teachers as social transformers (Dewey, 1938; Freire, 2012, 2015; Giroux, 1988; Grundy, 1987; Kumaravadivelu, 2003) and the principles of Social Learning (ApS) and Community-Based Learnin (ABC) (Bringle and Hatcher, 1996; Puig, 2015; Mooney and Edwards, 2001; Rodríguez, 2014; Naval, García, Puig and Santos, 2011; Barreneche and Ramos, 2013; Ebacher, 2013; Escofet, Folgueiras, Luna and Palou, 2016). The paper measured the perception of 66 ELE students in relation to two variables: improvement of their language skills and the sensitivity to vulnerable populations, after taking a class in which 20% of teaching hours was devoted to the design and execution of community projects. The results that were obtained are satisfactory and allow the setting of challenges for the teaching of languages and education in general. <![CDATA[How to transform traditional book exercises into communicative experiences?]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-38202017000100032&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Las perspectivas modernas en la enseñanza de segundas lenguas apuntan a un sistema en el que la comunicación es más importante que el conocimiento metalingüístico (Cirocki y Widodo, 2012). Por años, las investigaciones sobre los enfoques comunicativos han demostrado que una enseñanza basada en competencias y habilidades comunicativas es mucho más efectiva para la adquisición de una segunda lengua o lengua extranjera en comparación con los métodos tradicionales (Nunan, 1989, 2004; Lee, 2000; Richards y Rodgers, 2001; Ellis, 2003; Hernández, 2006). A pesar de esto, muchos textos usados por los docentes ofrecen pocos ejercicios o prácticas con este enfoque. Esto obliga a los educadores a dedicar tiempo y esfuerzo en buscar o diseñar materiales alternativos al libro de texto, mientras este se desaprovecha. Este artículo propone un proceso creativo para adaptar los ejercicios de los libros de texto y transformarlos en tareas comunicativas (Ellis, 2009). Para ello, se parte de algunos principios del Aprendizaje por Tareas (Ellis, 2003; Willis &amp; Willis, 2012) y se presenta un ejemplo concreto del método aplicado en un ejercicio tradicional. Dado que este es un ejercicio de creatividad (Xerri y Vassallo, 2016), no se pretende ofrecer tipologías de tareas, sino pasos en el proceso de transformación que surgen de la experiencia del autor y de los principios del enfoque de Aprendizaje por Tareas.<hr/>Abstract How to transform traditional book exercises into communicative experiences? Modern perspectives in second language teaching seek for a system in which communication is more important than metalinguistic knowledge (Cirocki &amp; Widodo, 2012). Through years, research on communicative approaches had pointed out that teaching based on competencies and communicative skills is much more effective for second or foreign language acquisition than traditional methods (Nunan 1989, 2004; Lee, 2000; Richards &amp; Rodgers, 2001; Ellis, 2003, Hernández, 2006). Despite this, many text books used by teachers offer few exercises and activities with this approach. This forces educators to spend time and effort in the search for or design of alternative materials to the textbook, while this is poorly used. This article puts forth a creative process to adapt textbook exercises into communicative tasks (Ellis, 2009). In order to do so, some Task Based principles (Ellis, 2003; Willis &amp; Willis, 2012) are presented along with a concrete example of the method applied to a simple traditional exercise. Since this is a creative practice (Xerri &amp; Vassallo, 2016), it is not the aim to present taxonomies of tasks, but the steps in the transformation process that come from the author’s experience and the principles of Task Based Instruction. <![CDATA[Education of teachers in order to create virtual courses for Spanish as a Second language]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-38202017000100042&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Con el fin de aprovechar el potencial ofrecido por las TIC en la educación, es necesario crear propuestas de cursos virtuales que permitan ampliar la oferta educativa en las instituciones de educación superior, lo cual representa una ventaja competitiva para las universidades. De esta idea, se diseñó la investigación sobre un programa para formar profesores en la creación de cursos virtuales, en el área específica de enseñanza del Español como Segunda Lengua. La investigación es cualitativa. El objetivo es proponer un plan de formación docente para la creación de cursos virtuales, en la enseñanza del español como segunda lengua, a partir de criterios pedagógicos establecidos por expertos. Para ello, se tomaron en cuenta los siguientes criterios: el diseño instruccional basado en el contexto y en la necesidad de capacitación, las estrategias de aprendizaje y evaluación, la creación de rúbricas y la confección de material didáctico. El estudio se llevó a cabo con docentes del programa Técnico en la Enseñanza del Español como Segunda Lengua, del Instituto Tecnológico de Costa Rica, quienes previo a la capacitación, no tenían ninguna formación virtual. Entre los resultados de este proyecto, cada docente logró crear su diseño para un curso virtual a futuro, a partir de los criterios anteriormente mencionados.<hr/>Abstract Education of teachers in order to create virtual courses for Spanish as a Second language In order to take advantage of the potential of ITs in education, it is necessary to create proposals of virtual courses which allow a wider variety of educational opportunities in higher education institutions, which is advantageous for universities. Departing from this idea, an investigation project was designed regarding a program to prepare teachers for the creation of virtual courses, specifically for Spanish as a Second Language. The research is qualitative. The objective is to propose a plan to prepare teachers in the creation of virtual courses for Spanish as a Second Language departing from the pedagogical principles posed by experts. In order to do so, the following criteria were taken into account: the instructional design based on context and the need for training, the learning strategies and evaluation, the creation of rubrics and the design of teaching materials. The research was carried out by teachers of an undergraduate program of Teaching of Spanish as a Second Language at Costa Rica Institute of technology, who prior to the research had no or very little background on virtual courses. Among the results of the study, each teacher was able to create the design of a potential virtual course, based on the criteria mentioned above. <![CDATA[Legends in spanish as a foreign language classes: a proposal based on a task approach]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-38202017000100057&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo presenta una propuesta didáctico-pedagógica para desarrollar actividades con base en la literatura de la frontera entre Brasil y Venezuela, específicamente leyendas, mediante el enfoque por tareas para la enseñanza de español como lengua extranjera (LE) en la carrera de Licenciatura en Letras -Español y Literatura Hispánica- del Instituto Federal de Educación, Ciencia y Tecnología de Roraima (IFRR), en Brasil. La propuesta planteada se origina de una inquietud de los profesores de español/LE de desarrollar un aprendizaje significativo y eficaz, la cual pretende que los estudiantes sean capaces de ejecutar actividades para ampliar el conocimiento de las destrezas de la lengua meta. El aporte metodológico del artículo consiste en una investigación cualitativa, bajo orientaciones de la investigación-acción con criterios observacionales y narrativos. Los resultados obtenidos apuntan que el enfoque por tareas puede facilitar el proceso de enseñanza y aprendizaje de los estudiantes, así como propiciar un aprendizaje más autónomo. Otra conclusión observada fue que el uso de las leyendas en clases de español despierta el interés, la participación y la creatividad de los estudiantes, de modo que proporciona un ambiente favorable para el desarrollo de la enseñanza y para el aprendizaje de español como lengua extranjera.<hr/>Abstract Legends in spanish as a foreign language classes: a proposal based on a task approach This article presents a pedagogical-didactic proposal which has as an objective develop activities based on the literature of the Brazilian-Venezuelan border, specifically legends, through a task-based approach for the teaching of Spanish as a foreign language (LE) in the licenciatura program in Arts, Spanish and Hispanic Literature (IFRR), in Brazil. The proposal herein presented has its origin in the curiosity some teachers of Spanish/ LE have as to develop meaningful and efficient learning. Thus in the herein research underlies the task-based approach, since it intends students to be able to carry out activities which provide a wider variety of knowledge of the skills of the target language. The methodological contribution of this article consists of a qualitative study under the orientations of critical research, both observational and narrative. The obtained results in the building up of tasks support the notion that the task-based approach facilitates the teachinglearning process of students, as well as a more autonomous learning. Another conclusion was that the use of legends in Spanish classes awakens the interest, participation and creativity of students, providing an environment favorable for the teaching and learning of Spanish as a foreign language. <![CDATA[The philantropists of Camus and Unamuno: Dr Rieux and Saint Manuel Bueno, Martyr]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-38202017000100068&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este artículo se comparan dos personajes caracterizados por sus quehaceres comprometidos con el bien de los otros: don Manuel (Unamuno, San Manuel bueno, mártir) y el Dr. Bernard Rieux (Camus, La peste). Se exploran las afinidades filosóficas que los unen tanto como una serie de diferencias de la misma naturaleza.<hr/>Abstract The philantropists of camus and unamuno: Dr Rieux and Saint Manuel Bueno, Martyr This article compares two characters who represent deeds committed with the wellbeing of others: Manuel (Unamuno, Saint Manuel bueno, martyr) and Dr. Bernard Rieux (Camus, La peste). The philosophical affinities which pair them with a series of differences of the same nature are explored. <![CDATA[Document proposal for the creation of community TV]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-38202017000100078&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La producción televisiva comunitaria construye ofertas de información ancladas en postulados netamente populares, donde se desdeña la posición del usuario en la construcción de espacios de comunicación, en algunos casos. En este artículo ser determinan referentes teóricos-metodológicos de la televisión comunitaria y se propone un nuevo enfoque para su producción, a partir de postulados pertenecientes a las ciencias de la información. El estudio clasifica como teórico con enfoque cualitativo. Se emplean métodos en el nivel teórico y empírico para la recogida de información. Se analizan los descriptores de contenido presentes en los audiovisuales como factores intrínsecos de los materiales. Se identifica el análisis documental y se propone el empleo de los descriptores de resumen, topográficos, cronológicos, temáticos, onomásticos y de forma, para la realización televisiva comunitaria. Se concluye que la producción audiovisual en la televisión comunitaria puede sustentarse en referentes teórico-metodológicos planteados por las ciencias de la información y la comunicación social. De esta forma, se propone un nuevo enfoque para la producción audiovisual comunitaria.<hr/>Abstract Document proposal for the creation of community TV The production of community TV in some cases provide opportunities for information anchored in purely popular principles, which disdains the position of the viewer in the building up of communication spaces. Theoretical-methodological references of community TV are determined, and a new approach for its production are proposed departing from principles of communication sciences. The study classifies as theoretical the qualitative approach. Empirical and theoretical methods are used in order to collect the information. The content descriptors present in the audiovisuals are analyzed as intrinsic factors of the materials. The document analysis is identified and the use of summary, topographical, chronological, thematic onomastic and formal descriptors is proposed for the production of community TV. The conclusion is that community TV can be sustained on theoretical-methodological references posed by information sciences and social communication. A new approach for the production of community audiovisuals is proposed.