Scielo RSS <![CDATA[Tec Empresarial]]> http://www.scielo.sa.cr/rss.php?pid=1659-335920220002&lang=pt vol. 16 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.sa.cr/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.sa.cr <![CDATA[Disentangling the relationship between prior knowledge and entrepreneurial orientation: a bibliometric study]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-33592022000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract This paper analyzes the theoretical relationship between knowledge and entrepreneurship through a bibliometric study. Several indicators are drawn from the Web of Science database using the HistCite software for bibliometrics, including annual publications, citation density, and journals with the highest number of publications. For the empirical application, a qualitative approach was adopted through a case study of four companies located in Valencia with the application of a semi-structured interview. The Atlas.ti software was used to analyze the data. The results indicate a relationship between knowledge and entrepreneurship constructs through theoretical modeling, highlighting the importance of the origin of knowledge for new venture creation, knowledge commercialization processes through entrepreneurship opportunities, and the origin and transmission of knowledge in organizations with entrepreneurial orientation (EO). The main limitation is the dispersion of research topics and the exclusion of publications that did not address the investigated relationship directly. The theoretical model proposed in this study can be extended to different spheres to identify and generate entrepreneurship opportunities, especially in universities and incumbent firms. Future studies should further validate the model empirically.<hr/>Resumen Este trabajo analiza la relación teórica entre conocimiento y emprendimiento a través de un estudio bibliométrico. Se extraen varios indicadores de la base de datos Web of Science utilizando el software HistCite para bibliometría, incluidas las publicaciones anuales, la densidad de citas y las revistas con el mayor número de publicaciones. Para la aplicación empírica se adoptó un enfoque cualitativo a través de un estudio de caso de cuatro empresas ubicadas en Valencia con la aplicación de una entrevista semiestructurada. El software Atlas.ti se utilizó para analizar los datos. Los resultados indican una relación entre el conocimiento y los constructos de emprendimiento a través de la modelación teórica, destacando la importancia del origen del conocimiento para la creación de nuevos emprendimientos, los procesos de comercialización del conocimiento a través de oportunidades de emprendimiento y el origen y transmisión del conocimiento en organizaciones con orientación emprendedora (EO). La principal limitación es la dispersión de los temas de investigación y la exclusión de publicaciones que no abordaban directamente la relación investigada. El modelo teórico propuesto en este estudio puede extenderse a diferentes ámbitos para identificar y generar oportunidades de emprendimiento, especialmente en universidades y empresas incumbentes. Los estudios futuros deberían validar aún más el modelo empíricamente. <![CDATA[Knowledge management and intellectual capital in the business model innovation of Costa Rican manufacturing firms]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-33592022000200018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract The purpose of this article is to analyze the impact of knowledge management and intellectual capital on the ability of companies to generate business model innovation. To evaluate the proposed hypotheses, we surveyed a final sample of 100 Costa Rican manufacturing companies and analyzed the data using Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM). The results show that knowledge management positively contributes to the development of business model innovations. Similarly, intellectual capital has a direct positive influence on business model innovation. However, the direct contribution intellectual capital depends on the adoption of practices that encourage knowledge management in companies.<hr/>Resumen El propósito de este artículo es analizar el impacto de la gestión del conocimiento y el capital intelectual en la capacidad de las empresas para generar innovación en el modelo de negocio. Para evaluar las hipótesis propuestas, realizamos encuestas en una muestra de 100 empresas manufactureras costarricenses y analizamos los datos utilizando el Modelo de Ecuaciones Estructurales por Mínimos Cuadrados Parciales (PLS-SEM). Los resultados del estudio muestran que la gestión del conocimiento contribuye positivamente al desarrollo de innovaciones en el modelo de negocio. De igual forma, el capital intelectual tiene una influencia positiva directa en la innovación del modelo de negocio, sin embargo, esta relación depende de la existencia de prácticas dirigidas a promover la gestión del conocimiento en las empresas. <![CDATA[Financial resources, eco-innovation and sustainability performance in automotive industry]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-33592022000200034&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Eco-innovation is considered in the literature as one of the most important constructs that substantially improve the environmental sustainability of manufacturing companies. However, it has been shown that companies alone cannot adequately develop eco-innovation activities, to achieve not only a higher level of eco-innovation activities, but also a significant improvement in the level of sustainable performance of manufacturing firms. In addition, little is known about the relationship between financial resources, eco-innovation and sustainable performance fill this gap in the literature and explore the relationship between these three main constructs through an extensive review of the literature. Likewise, a self-administered questionnaire was distributed to a sample of 460 through confirmatory factor analysis and structural equation models. The results obtained suggest that financial resources have significant positive effects on eco-innovation, and eco-innovation has significant positive effects on the sustainable performance of firms in the automotive industry.<hr/>Resumen La eco-innovación se considera en la literatura como uno de los constructos más importantes que mejoran sustancialmente la sostenibilidad ambiental de las empresas manufactureras. Sin embargo, se ha demostrado que las empresas por sí solas no pueden desarrollar adecuadamente actividades de eco-innovación, para lograr no solo un mayor nivel de actividades de eco-innovación, sino también una mejora significativa en el nivel de desempeño sostenible de las empresas manufactureras. Además, poco se sabe sobre la relación entre los recursos financieros, la eco-innovación y el desempeño sostenible. Llene este vacío en la literatura y explore la relación entre estos tres constructos principales a través de una revisión extensa de la literatura. Asimismo, se distribuyó un cuestionario autoadministrado a una muestra de 460 mediante análisis factorial confirmatorio y modelos de ecuaciones estructurales. Los resultados obtenidos sugieren que los recursos financieros tienen efectos positivos significativos en la eco-innovación, y la eco-innovación tiene efectos positivos significativos en el desempeño sostenible de las empresas de la industria automotriz. <![CDATA[What drives project management success in developing countries? The case of Ghana]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-33592022000200055&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Many projects in developing countries (DCs) have been recognised as crucial forces for poverty reduction and making people’s lives easier. Despite their relevance, projects in these countries typically fail or are abandoned before completion. Recent calls suggest that projects in DCs are multifaceted, interdependent and of a complex nature; consequently, they are influenced by various factors that are specific to these territories, requiring new research efforts that delve deeper into the particularities of this specific setting. Literature on project management success (PMS) in DCs is very limited, and the existing attempts either rely on PMS factors for developed countries and/or use conventional variable-oriented analyses that are not transferrable to the context of DCs. Aiming to shed new light on the factors that shape PMS in DCs, this study examines both the configurational and the independent influence of three factors that have been emphasised in project management literature as determinants of PMS. To achieve this objective, a survey was conducted among 215 project management practitioners in Ghana. First, we validate the factors’ structure obtained from literature. Next, we examine the configurational influence of these factors on PMS in DCs, complementing the findings with robustness checks. Our results support the existence of distinct pathways, suggesting that there is no unique recipe, but different strategies that can be followed. The study concludes with a series of recommendations that are expected to help engineers and project managers in DCs understand and deal with project management challenges.<hr/>Resumen Los proyectos de construcción en los países en desarrollo (PED) son una fuerza crucial para reducir la pobreza y facilitar la vida de las personas. A pesar de su relevancia, dichos proyectos suelen fracasar o abandonarse antes de su finalización. Recientes discusiones sugieren que los proyectos en los PED son multifacéticos, interdependientes y de naturaleza compleja, estando influenciados por factores específicos de estos territorios, lo que requiere de nuevos estudios que profundicen en las particularidades de este contexto. Esta cuestión se ha tratado poco en la literatura, y los intentos existentes se fundamentan en los factores utilizados para caracterizar el éxito en los países desarrollados y/o utilizan análisis convencionales que no son transferibles al contexto de los PED. Con el objetivo de determinar qué factores conducen al éxito en la gestión de proyectos en los PED, este estudio examina la influencia configuracional y la independencia de tres factores que tradicionalmente se consideran determinantes del éxito. La aplicación empírica analiza 215 respuestas de gestores de proyectos de Ghana. Primero, se validan los elementos que constituyen los factores clave que intervienen en la gestión de proyectos. A continuación, se examina cómo dichos factores se combinan entre ellos para dar lugar a configuraciones que resultan en proyectos exitosos en un contexto de PED. Los resultados apoyan la existencia de distintas configuraciones, sugiriendo que no hay una propuesta única sino distintas estrategias posibles a seguir. El estudio concluye con recomendaciones para comprender y enfrentar mejor los desafíos de la gestión de proyectos. <![CDATA[Measuring the credibility of consumer-generated media (CGM): a scale to test credibility in the field of tourism]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-33592022000200079&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract This research proposes a scale to measure the credibility of consumer-generated media (CGM). Two studies were carried out: first, a qualitative study based on eleven in-depth interviews with experts in tourism decisions; and second, we ran a quantitative analysis on a sample of 300 frequent users of tourism CGM platforms. The resulting scale, which consists of 4 dimensions and 12 items, is used to measure the credibility of information published in the tourism CGM platforms. The scale was tested for its dimensionality, reliability, and validity; and the results corroborate its accuracy and value as a source of information for travel decision-making. Finally, future lines of research are presented.<hr/>Resumen Esta investigación propone una escala para medir la credibilidad de los medios generados por el consumidor (CGM). Se realizaron dos estudios: el primero fue un estudio cualitativo basado en once entrevistas en profundidad a expertos en decisiones turísticas y el segundo fue un estudio cuantitativo utilizando una muestra de 300 encuestas a usuarios frecuentes de plataformas CGM de turismo. En consecuencia, se propone una escala compuesta por 4 dimensiones y 12 ítems para medir la credibilidad de la información publicada en las plataformas CGM de turismo como fuente para la toma de decisiones de viaje. La escala se probó en cuanto a su dimensionalidad, confiabilidad y validez. Finalmente, se presenta futuras líneas de investigación.