Scielo RSS <![CDATA[Revista Reflexiones]]> http://www.scielo.sa.cr/rss.php?pid=1659-285920160001&lang=pt vol. 95 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.sa.cr/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.sa.cr <![CDATA[F<strong><em>amiliar attention according to the museographic design</em></strong>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-28592016000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ResumenEl artículo expone un estudio sobre los tipos atención de las familias que visitan la Sala de la Tierra del Museo de los Niños en Costa Rica según los diferentes diseños de objetos museográficos. Mediante un estudio observacional no participante, se concluyó que pese a las diferencias individuales en la atención a los objetos, las familias estudiadas interactúan con objetos cuyo diseño les permita estar juntos, les ofrezca novedad en la secuencia de uso, y les brinde posibilidades multisensoriales de participación.<hr/>AbstractThis article refers a study on the attention of the families who visit the La Tierra exhibition in the Children´s Museum of Costa Rica, according to the different museographic designs. Through an observational study it was concluded that despite the individual differences, according to the attention on the objects, the families that were studied interact with objects depending on their design and being together. Also, gives them novelty in the sequence of use, and provides them with opportunities to experience a multisensory participation. <![CDATA[<em>The Huetar people and 'tribeless' indigenous people: differences and similarities with regards to residence and occupation in the 2011 Costa Rican census</em>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-28592016000100033&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ResumenEl artículo analiza la autoidentificación, la residencia y la ocupación del pueblo huetar a partir de la información del Censo del 2011 de Costa Rica contrastando esta información con la de los "indígenas sin pueblo" y las personas autoidentificadas como "blanco o mestizo" en el Censo del 2011. Los hallazgos de esta investigación indican que, tanto por su ubicación como por sus ocupaciones, las personas autoidentificadas como huetares y como "indígenas sin pueblo" comparten características similares. Lo anterior sugiere que los individuos autoidentificados como "indígenas sin pueblo", nacidos en cantones de tradición huetar, son huetares aunque no se identifiquen como tales. Podría ser, en consecuencia, que el pueblo huetar sea entonces más numeroso de lo que expresa y permite una identificación a partir de una categoría nominal. Oportunamente, este estudio aborda también las diferencias ocupacionales que existen, en conjunto, entre las personas autoidentificadas como huetares e "indígenas sin pueblo" frente a la población "blanca o mestiza". En este sentido, se concluye que son estos últimos quienes realizan en mayor proporción las ocupaciones mejor remuneradas mientras que los huetares, por su parte, presentan también diferencias con respecto al resto de indígenas. Estas diferencias están relacionadas básicamente con la proximidad del Territorio Indígena huetar de Quitirrisí a los centros urbanos del Gran área Metropolitana (GAM) así como los lugares donde más recientemente residen los miembros de este pueblo.<hr/>AbstractThe article analyzes the residence and occupations of the Huetar people, using the 2011 Costa Rican Census; contrasting it with the residence and occupations of those who identified themselves as "tribeless indigenous" and/or "white or mixed" in this census. The findings indicate that those who self-identify as Huetar and those who do so as "Tribeless indigenous" share similar characteristics with regards to their location and their occupations; which suggests that those who identify themselves as "Tribeless indigenous", born on traditionally Huetar cantons, are in fact Huetar, even if they do not identify as such. This would mean that the Huetar people are larger than what the identification with the nominal category expresses or allows for. The study also delves into the occupational differences that exist between those who self-identify as Huetar and "Tribeless indigenous", as a whole, and those who self-identify as "white or mixed"; where the latter hold the higher paying occupations, while the Huetar also show differences with regards to the other indigenous groups. These differences are fundamentally related to the Huetar territory of Quitirrisí's proximity to the Great Metropolitan Area (GAM), and to those locations where the other members of this group more recently reside. <![CDATA[<em>From the genie to the indians: medals and coins proclaimed new governments in costa rica (1821-1850)</em>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-28592016000100051&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ResumenLa independencia del gobierno español decretada por Guatemala en 1821 fue conmemorada con la emisión de una medalla en la que el genio de la libertad separa al Nuevo Mundo del Viejo. En 1822 la proclamación de Agustín Io como emperador también fue divulgada con la producción de medallas en las ciudades de Chiapas, Guatemala, León, y tal vez en Cartago. Las medallas de proclamación eran una tradición traída de España al Nuevo Mundo y su emisión era acompañada de ceremonias y festejos bajo un protocolo complejo. Este trabajo aporta información sobre el significado de las figuras grabadas en medallas y monedas emitidas entre 1821 y 1850. Además, se incluyen datos sobre la primera moneda conmemorativa de Costa Rica que proclamó la Constitución de 1847, así como de las emisiones asociadas a la fundación de la República de Costa Rica en 1848. Se enfatiza el hecho de que las monedas y medallas servían también como medios de propaganda para un público que en su mayoría no tenía acceso a medios de comunicación escritos, o era analfabeto.<hr/>AbstractIndependence from the Spanish government was decreed by Guatemala in 1821 and commemorated by the release of a medal on which the genie of liberty separates the New from the Old World. In 1822 the proclamation of Agustín Io as emperor was also made known by the production of medals in the cities of Chiapas, Guatemala, León, and perhaps in Cartago. Proclamation medals were a tradition brought from Spain to the New World and were accompanied by ceremonies and festivities under a complex protocol. This work provides information on the meanings of the figures engraved on medals and coins issued between 1821 and 1850. It also includes data on the first conmmemorative coin of Costa Rica, which proclaimed the Constitution of 1847, as well as on the issues related to the foundation of the Republic of Costa Rica in 1848. It emphasizes the fact that coins and medals also served as means of propaganda for a public that in general lacked access to printed information or was illiterate. <![CDATA[<em>Transformations in the academic education of the social service school, 1942-1970</em>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-28592016000100078&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ResumenEl propósito principal de este artículo es analizar las diferentes transformaciones en la formación académica de la Escuela de Servicio Social en el período de 1942 a 1970; para esto, se revisan las diversas fuentes desde actas del Consejo Universitario hasta los Planes de Estudio; y se examina las tendencias, las rupturas y las continuidades tanto de la formación académica como de los fundamentos del Trabajo Social en su relación con la sociedad costarricense.La formación ha transmutado constantemente a partir de elementos como el proyecto de creación de la Escuela de Servicio Social propuesto por Héctor Beeche y su respectivo ingreso a la Universidad de Costa Rica, el vínculo con las instituciones relacionadas con la política social, la influencia de los organismos internacionales, el afianzamiento de la relación teoría-práctica, la configuración de los métodos clásicos para la intervención social (propios de Trabajo Social), y el avance al pasar de preparar agentes técnicos a un cuerpo de profesionales formados para atender las manifestaciones de la "cuestión social" en Costa Rica.<hr/>AbstractThis article has as objective to analyze the different transformations in the academic education of the Social Service School during the periods from 1942 to 1970. For that, it was necessary to review the sources of information from agreements of the University Council until the study plans and examine the trends, ruptures and continuities of both, the academic education and the bases of the Social Work and their relationship with the Costa Rican society.The academic education has constantly transmuted from several elements, among them, the project of creation suggested by Hector Beeche and his respective admission to the University of Costa Rica, the link with institutions connected with social policy, the influence of international entities, the consolidation of the theory-practice relationship, the configuration of the traditional methods for the own social intervention of Social Work and the headway to overcome the education of technical agents to a professional bodies formed to attend the manifestations of the "social issue" in Costa Rica. <![CDATA[<em>Perception and fear of crime: a review of articles in spanish 2004-2014</em>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-28592016000100087&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ResumenSe realiza una revisión bibliográfica de artículos científicos en español de psicología social sobre percepción y miedo a la criminalidad, publicados durante la década del 2004 al 2014 en las bases de datos Redalyc, Dialnet, Scielo y Google Académico. Se encontraron 52 artículos. A partir de un análisis de contenido se agruparon los estudios en cinco categorías: perspectivas críticas, miedo al crimen, medición de la criminalidad, percepción de la criminalidad y medios de comunicación. Los resultados señalan que la investigación se ha caracterizado por una visión crítica y descriptiva del tema. Se discute la necesidad de prestar mayor atención a las mediciones y el impacto del miedo al crimen, diferenciar conceptualmente y metodológicamente la percepción del miedo, y estudiar modelos cuasi-experimentales que prueben intervenciones de reducción del miedo y beneficien la salud mental.<hr/>AbstractThis is a literature review of social psychology scientific articles, in Spanish, on perception and fear of crime that were published from 2004 to 2014 on Redalyc, Dialnet, Scielo and Google Scholar databases. Fifty-two articles were found and they were grouped by content analysis into five categories: critical perspectives, fear of crime, measurement of crime, perceptions of crime, and mass media. Results indicated that research has been characterized by critical and descriptive perspectives. The discussion section highlights the need to pay greater attention to the measurements and the impact of fear of crime as well as differentiating, conceptually and methodologically, the perception of fear. In addition, studying quasi-experimental designs that test interventions to reduce fear and benefit the mental health of inhabitants is needed. <![CDATA[<em>Media, debate and social policy: perceptions of the barriers to participate</em>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-28592016000100101&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ResumenSer parte de la discusión pública sobre políticas sociales a través de los medios pudiera ser un desafío para los/as trabajadores y trabajadoras sociales. El reto puede deberse a múltiples factores individuales y estructurales que pudieran minar su potencial para participar en los medios e influenciar la opinión pública a favor de mejores políticas para el bienestar social. No obstante, fundamentándose en los valores de la profesión, y en sus conocimientos y experiencias, pueden ejercer diferentes roles en este debate. Sin embargo, poco se ha explorado su participación en el debate público sobre políticas a través de los medios. Esta investigación tuvo como objetivo conocer los factores que obstaculizan la participación de los profesionales del trabajo social en el debate público a través de los medios de comunicación en Puerto Rico. Se utilizó un diseño exploratorio con método mixto secuencial, en cuya fase cualitativa, se realizó entrevistas semiestructuradas a profundidad a 12 trabajadores y trabajadoras sociales. Del análisis de discurso, surgieron tres categorías vinculadas a obstáculos asociados con su proceso de socialización, dinámicas de poder al interior de sus trabajos y tensiones en la interacción con los medios.Finalmente, se ofrecen recomendaciones sobre cómo integrarse al debate público a través de los medios.<hr/>AbstractParticipate in the public debate on social policies through the media could be a challenge for social work professionals. The challenge may be due to multiple individual and structural factors that could undermine its potential to access the media and influence public opinion advocating for better policies to promote social welfare. However, building on the professional values, and their knowledge and experience, social workers can exert different roles in this debate. Nevertheless, little has been explored about their participation in the public debate through the media. This research aimed to explorer the factors that hinder social workers participation in public debate on social policies through the media in Puerto Rico. To conduct the study I used a sequential exploratory mixed method design. In this article, I exposed the findings on individual and structural facilitators corresponding to the qualitative phase, in which I conducted semi-structured in-depth interviews to 12 social workers. From the analysis of discourse emerged three dimensions associated with socialization, power dynamics in theirs jobs and tension in theirs interaction with the media. Finally, I suggest recommendations on how to increase social workers participation in the public debate through the media. <![CDATA[<em>Legal-institutional fragmentation as an obstacle for the environmental paradigm application</em>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-28592016000100115&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ResumenDesde la incorporación de la cuestión ambiental en la agenda internacional, se generaron expectativas acerca de la disciplina del Derecho como herramienta para mitigar, prevenir y resarcir el daño antropogénico a los ecosistemas. En este artículo se abordará una cuestión poco tratada en la literatura de las ciencias jurídicas y sociales en temas ambientales: la fragmentación institucional y normativa como obstáculo para alcanzar mayor sostenibilidad, específicamente, en la gestión del agua. Se ha adoptado un diseño de tipo bibliográfico-documental, descriptivo y diacrónico. La metodología utilizada es cualitativa, en particular la hermenéutica jurídica. En forma preliminar, se concluye que el caos normativo aplicable a la Cuenca Matanza-Riachuelo ha dado lugar a arreglos institucionales fallidos generando un escenario adverso para la aplicación del paradigma ambiental en varias dimensiones: al favorecer la ocurrencia de acciones de corrupción; por dificultar el acceso a la información y el derecho a peticionar ante las autoridades; por constituir un obstáculo al ejercicio de la participación ciudadana.<hr/>AbstractSince environmental topic was included in the international agenda, expectations were created about the role of Law as a discipline and tool to mitigate, prevent and compensate anthropogenic ecosystem damages. In this paper there will be an approach to an issue which was little addressed in social, legal and environmental sciences: legal-institutional fragmentation as an obstacle to achieve sustainable development goals, especially in water management. It was implemented as a documental-bibliographical, descriptive and diachronic design. The methodology used is qualitative, mainly legal hermeneutics. Preliminary, we concluded that regulatory chaos which was applied to the Matanza-Riachuelo basin, allowed failed institutional settlements creating an adverse scenery for the environmental paradigm application in different dimensions: to favour corrupted actions, to difficult information access and authorities petitions right, because they both represent an obstacle to achieve citizen´s participation. <![CDATA[<strong><em>Being close to Europe</em></strong> . Sport, social class and prestige in Argentina]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-28592016000100131&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ResumenEl siguiente artículo propone pensar la clase social vinculada al deporte como espacio de sociabilidad y de distinción en Argentina. Mediante la idea de que las clases sociales se constituyen y se piensan, analíticamente, en movimiento. Además, se indaga cómo sujetos que practican rugby, en La Plata, otorgan sentido a su posición social, económica, política y cultural en relación directa al deporte recreado colectivamente por sectores dominantes en la ciudad. El rugby, en Argentina, es un deporte históricamente concebido y practicado por grupos minoritarios, no es una actividad de participación masiva. Se analizará cómo las influencias sociales y culturales que, desde Francia e Inglaterra, modelaron -y modelan- una forma particular de percibir el mundo entre hombres que juegan rugby en Argentina, excede al campo deportivo. El desafío de este trabajo es comprender la dinámica de estos espacios, desde la dimensión cultural de la clase social, en tanto experiencia que organiza las prácticas, ampliando la restringida definición económica.<hr/>AbstractThe following article suggests thinking about social class linked to sport as a space of sociability and distinction in Argentina. Through the idea that social classes are constituted and are thought, analytically, in motion, it is investigated how subjects practicing rugby, in La Plata, give meaning to their social, economic, political and cultural position in direct relation to sport recreated collectively by dominant sectors in the city. Rugby in Argentina, is a sport historically conceived and practiced by minority groups, it is not an activity of mass participation. The analysis investigates how social and cultural influences from France and England, patterned -and pattern- a particular way of perceiving the world among men who play rugby in Argentina, exceeds the athletic field. The challenge of this work is to understand the dynamics of these spaces, from the cultural dimension of social class, while organizing practical experience, expanding the restricted economic definition. <![CDATA[<em>Since machine to project: the body in the new spirit of capitalism</em>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-28592016000100143&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ResumenSi Foucault advirtió un cuerpo producido por el disciplinamiento de instituciones, es decir, vislumbró un cuerpo como máquina; Conrad, entre otros, ve cómo éste deviene en un proyecto en el mercado de la salud. Este desplazamiento cobra sentido bajo la perspectiva del nuevo espíritu del capitalismo que acusan Boltanski y Chiapello en su obra, donde la corporalidad en lugar de permanecer en circuitos cerrados experimenta la apertura y conexión en un mundo global, esto es, de máquina para el trabajo el cuerpo se transforma en una proyección de deseos, en una red. Sin embargo, esta modalidad no supone la desaparición por completo de la máquina corporal sino más bien su refinamiento. Con el propósito de indagar acerca de este transitar se realiza un recorrido sobre el lugar del cuerpo en el campo médico a partir de las críticas que su dominio ha generado en diferentes enfoques y su relación con los cambios organizacionales y económicos de la sociedad.<hr/>AbstractIf Foucault warned a body produced by the disciplining of institutions, that is, he glimpsed a body as a machine; Conrad, and others, sees how the body becomes project in the healthcare market. This shift makes sense from the perspective of the new spirit of capitalism which accuse Boltanski and Chiapello in his work, where corporeality rather than remain in closed circuit, experience opening and connection in a global world, that is to say, since machine to work the body becomes a projection of desires, on a network. However, this method does not involve the complete disappearance of the body machine but rather it refinement. With the purpose to inquire about this move a review will take place of the body in the medical field from criticism that its domain has generated different approaches and their relationship with organizational and economic changes in society. <![CDATA[<em>Prostitution and health: invisible experiences of women and Trans people in Argentina</em>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-28592016000100157&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ResumenLas mujeres y las personas trans que ejercen la prostitución constituyen un grupo vulnerado y estigmatizado socialmente, no sólo por pertenecer al género femenino, sino por el tipo de actividad que realizan, estigmatizada por la sociedad en su conjunto, inclusive los varones que consumen. En ese sentido, el presente trabajo analiza los factores sociales que afectan la salud de las mujeres y de las personas trans en situación de prostitución; asimismo, examina las influencias del género en la salud de ellas. Se utiliza como instrumento para la recolección de datos las historias de vida. Cabe aclarar que el mismo se trata de avances logrados hasta el momento como resultado de un proceso de investigación cualitativa más amplio. Las mujeres y las personas trans en situación de prostitución se encuentran expuestas a condiciones laborales y de salud, desfavorables. Dentro de ellas se pueden mencionar: la mercantilización del cuerpo, la violencia que pueden sufrir a causa de transitar a altas horas de la noche en zonas céntricas como periféricas, las escasas posibilidades de negociar el uso del preservativo; ya que, los prostituyentes ofrecen mayor remuneración a cambio de no utilizarlo. Como si esto fuera poco, la asistencia a los centros de salud se torna difícil por los horarios de atención (en sus momentos de descanso) y por la discriminación a la que se ven expuestas.<hr/>AbstractWomen and transgender people who practice prostitution as constituent violated and socially stigmatized group, not only because they belong to the female gender but also by an activity such as prostitution so stigmatized by society as a whole including men who consumed. In that sense, this paper attempts to analyze the social factors that affect the health of women and trans people in prostitution; also examine the influence of gender on the health of them. To fulfill these, it is used as a tool for data collection of life stories. It should be noted that it is progress achieved so far as a result of a broader process of qualitative research. Women and trans people in prostitution are exposed to working conditions and health unfavorable. Among them we can mention: the commodification of the body, the violence may suffer because of transit late at night in downtown areas as peripheral, the limited possibilities of negotiating condom use since the prostituyentes offer higher pay in exchange for not using it. As if this were not enough, attendance at health centers becomes difficult because of the hours of operation (in their moments of rest) and the discrimination they are exposed.