Scielo RSS <![CDATA[Actualidades Investigativas en Educación]]> http://www.scielo.sa.cr/rss.php?pid=1409-470320190003&lang=en vol. 19 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.sa.cr/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.sa.cr <![CDATA[School stories and stories of students at the English Teaching Program: love for teaching]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032019000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente artículo se gesta en el marco de una investigación mayor en el Grupo de Investigación en Educación y Estudios Culturales de la Universidad Nacional de Mar del Plata, Argentina, finalizada en el año 2017. El objetivo principal fue interpretar, a partir de las biografías escolares de estudiantes del Profesorado de Inglés, las enseñanzas que dejaron su huella y se manifiestan presentes en las prácticas iniciales, más precisamente en el momento de realizar sus Residencias Docentes II. Con el fin de explorar las huellas docentes en toda su variedad y complejidad, nos inclinamos por un enfoque cualitativo y adoptamos una perspectiva interpretativa y narrativa. Utilizamos variados instrumentos de recolección de datos que nos permitieron abordar las biografías del grupo de participantes desde diferentes perspectivas: entrevistas biográficas y focales, registros etnográficos, entrevistas rápidas y observación documental. De esta manera, la investigación realizada nos permitió identificar experiencias que dejaron su huella y se hicieron presentes en las prácticas pre-profesionales desde el intelecto y el afecto y nos posibilitó generar dos grandes categorías: amor por la docencia y gusto por el idioma inglés. En esta ocasión, nos concentraremos en la primera. Las líneas de profundización situadas de esta investigación nos hablan de los sentidos de la experiencia en términos de las actitudes afectivas e intelectuales recuperadas a partir de las trazas que dan cuenta de recuerdos, deseos y emociones que constituyen las huellas de lo que hoy son como docentes. Los resultados que de aquí se desprendieron podrían ser transferidos a distintos contextos de formación del profesorado y tener un alcance glocal que permita colaborar en la construcción del perfil profesional de futuras personas docentes.<hr/>Abstract: This article originates in the framework of a major research carried out by the Research Group in Education and Cultural Studies, National University of Mar del Plata and finished in 2017. Its main objective was: to interpret, from the school biographies of students of the English Teaching Program the teachings that left their marks and are present in the initial practices, more precisely at the time of carrying out their Teaching Residences II. To explore the traces of teachers in all their variety and complexity, we adopted an interpretative narrative perspective. We collected data using instruments that allowed us to approach the biography of the participants from different perspectives: biographical and focal interviews, ethnographic record, flash interviews and observations. In this way, the research conducted allowed us to know the teachings that left their mark and are present in pre-professional practices from intellect and affection allowing us to create two broad categories: love for teaching and pleasure for the English language. This time we will concentrate on the first one. The deepening lines that define this research tell us about the senses of experience in terms of the affective and intellectual attitudes recovered from the traces that give account of memories, desires and emotions that constitute teachers today. The results of this research can be transferred to different contexts of teacher education having a glocal scope collaborating in the construction of the professional profile of future teachers. <![CDATA[English vowel sounds: pronunciation issues and student and faculty perceptions]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032019000300033&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This article presents the results of the research project named Longitudinal Study of the Pronunciation of Vowel Sounds in English of Students from the Bachelor Degree in English Teaching at the Paraíso Campus of the University of Costa Rica. The project was conducted from 2015 to 2018, and it responded to the researchers’ concern to find out which are the most troublesome pronunciation areas for learners. The main objective of this investigation was to determine the most difficult English vowel sounds to pronounce for the learners in their first, second and third year of their major. The study also examined the students’ and professors’ perception in relation to the difficulty of these vowels sounds. As for the methodology, the study followed a correlational design within a mixed method approach that encompassed a total of 57 students divided into two groups. To gather the data, the students’ pronunciation was recorded and surveys were administered to learners and instructors. The data obtained from the recordings was processed using logistic regression; the vowels were organized from the most difficult to the easiest, and then the findings were compared to the data obtained from the surveys. The results revealed that the three most difficult vowels for students were /ɪ/, /æ/ and /ʊ/. The findings also showed discrepancies in the vowel sounds that learners and teachers perceived as difficult in comparison to the pronunciation difficulty found in the recordings. These significant differences have an impact not only on the decisions that instructors make, but also on the students’ awareness of their pronunciation problems.<hr/>Resumen Este artículo presenta los resultados del proyecto de investigación denominado Estudio longitudinal de la pronunciación de los sonidos vocálicos en inglés en estudiantes del Bachillerato en la Enseñanza del Inglés del Recinto de Paraíso de la Universidad de Costa Rica. El proyecto respondió a la preocupación de las investigadoras por descubrir cuáles son los problemas de pronunciación más significativos para el alumnado de la carrera. El objetivo principal fue determinar cuáles son los sonidos vocálicos en inglés más difíciles de pronunciar para un grupo de estudiantes en su primer, segundo y tercer año de carrera. El estudio también examinó la percepción del estudiantado y de las personas instructoras en relación con la dificultad de estos sonidos vocálicos. En cuanto a la metodología, el estudio siguió un diseño correlacional dentro de un enfoque mixto, que abarcó un total de 57 estudiantes divididos en dos grupos. Los resultados de las grabaciones se procesaron por medio de regresión logística; las vocales fueron organizadas de la más difícil a la más fácil, posteriormente, los resultados fueron comparados con la información obtenida de las encuestas. Los resultados revelaron que las tres vocales más difíciles para los estudiantes fueron /ɪ/, /æ/ y /ʊ/. Los hallazgos también mostraron discrepancias entre los sonidos vocálicos que estudiantes y personas instructoras consideraron difíciles en comparación con los resultados del análisis de las grabaciones. Estas diferencias tienen un impacto no solo en las decisiones que toma el equipo docente, sino también en la concienciación del alumnado sobre sus problemas de pronunciación. <![CDATA[The use of the rubric as a tool of assessment and feedback of expression in French]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032019000300068&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo comparte los hallazgos de una investigación realizada en la Universidad de Costa Rica durante el año 2016. El problema planteado en este estudio fue ¿Cómo la rúbrica ayuda a la persona docente a desarrollar una retroalimentación efectiva y a evaluar las producciones escritas de sus estudiantes? Los antecedentes señalan que la retroalimentación es un elemento esencial para ayudar al estudiantado a mejorar y a reflexionar sobre su propio aprendizaje. Se utilizó una metodología cualitativa de tipo colaborativo. Las personas participantes estaban conformadas por tres docentes y sus respectivos estudiantes. Se realizó un pretest antes de comenzar con la implementación de la rúbrica descriptiva analítica, para documentar las prácticas evaluativas existentes del cuerpo docente. Esto tuvo lugar antes de la realización del taller de formación. Asimismo, se efectuó un postest después de finalizar la investigación en el mes de diciembre del año 2016. De esta manera, se realizaron seis entrevistas a profundidad a docentes de cursos de composición y seis grupos de discusión a sus estudiantes. Se realizaron tres entrevistas antes del taller de formación al cuerpo docente y las otras tres al final de la investigación. De igual modo, para los grupos de discusión, se realizaron tres antes del taller y tres al finalizar el estudio. Como principales resultados, el profesorado encontró que la rúbrica le permitió evaluar de una manera más profesional, al mismo tiempo que ofreció una buena retroalimentación al estudiantado. Sin embargo, se necesita realizar ajustes para mejorarla. Por parte del cuerpo estudiantil, este percibió que era un buen instrumento para realizar una autoevaluación de sus producciones escritas, pero que era necesario tener ejemplos de trabajos para cada criterio. Se concluye que a pesar de algunas dificultades que hubo durante la implementación, la rúbrica es eficaz para la retroalimentación y la evaluación en los cursos de expresión escrita.<hr/>Abstract This paper was conducted at the University of Costa Rica in 2016. The research problem was “How does the rubric for written production help teachers provide effective feedback to their students?” Existing theory emphasizes that feedback is an essential tool to help students improve their skills. Additionally, it allows them to extend their learning and become aware of their own learning process. In regard to the methodology for this research, a qualitative collaborative method was used. Three professors and their students participated in this study. A pretest was conducted before the implementation of the descriptive analytical rubric in order to document the existing assessment practices among professors. It also took place before the completion of a training workshop. A post-test was conducted after completing the investigation in December 2016. In this manner, six interviews were completed by professors teaching written expression courses as six discussion group were held with the participant students. Three interviews were conducted before the training workshop and the other three at the end of the research. Likewise, for the discussion groups, three interviews were conducted before the workshop and three at the end of the study. The results show that this assessment tool allowed instructors to evaluate and to offer effective feedback to the participants. Concerning the students, they expressed a positive attitude towards the instrument for self-evaluation of their written productions. Nevertheless, it is necessary to have some models as examples of assignments for each criterion. Taking these results into account, it is possible to conclude that the rubric is an effective tool to give feedback and to evaluate written productions. <![CDATA[Sensitive education: effects of a formative pedagogy for democratic coexistence in Peruvian schoolchildren]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032019000300107&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo se elaboró como respuesta a la falta de convivencia democrática social que se ha trasladado al sistema educativo peruano. Los hallazgos, desde el año 2015 hasta la actualidad, indican que este problema prevalece en los grupos escolares organizados por políticas con falta de justicia social. Adicionalmente, el uso de una pedagogía vertical produce un estado anárquico en el aula. Este estado anárquico primigenio se transfiere entre docentes y estudiantes mediante la ejecución de la programación curricular, razón por la cual el problema parte del mismo proceso de escolarización pública. Como objetivo central se planteó comprobar el cambio democrático escolar de la convivencia luego de aplicar un programa de Educación Sensible o Educación desde la sensibilidad, el cual es una teoría pedagógica apoyada en la formación moral para fortalecer acciones basadas en la cooperación social. La metodología de la investigación tiene un enfoque cuantitativo, con tipología de diseño preexperimental. La muestra estuvo conformada por 40 estudiantes de cuarto grado de primaria (M = 10.1 años; D.E. = 1.84), originarios de un contexto vulnerable de Lima, Perú. Se utilizó la Escala de Medición de la Convivencia Democrática (ESMCD). Los resultados corroboran que el método de Educación Sensible basado en concientización, autonomía y autoevaluación emocional incrementaron los índices de convivencia democrática. Se concluye que los factores de autoconciencia, reflexividad, y sensibilidad actitudinal y afectiva orientan y determinan la constitución de los valores democráticos materializados en indicadores como (a) capacidad de tolerancia, (b) ajuste a las normas democráticas y (c) resolución de conflictos. Por último, la reflexión sobre los resultados permite indicar que la colaboración es la competencia que se desarrolló con mayor lentitud en el grupo estudiantil.<hr/>Abstract The article was developed in response to the lack of social democratic coexistence, which has been transferred to the Peruvian educational system. The findings from 2015 to the present point that this problem prevails in school groups organized by policies with a lack of social justice. Additionally, the use of a vertical pedagogy produces an anarchic state in the classroom. This primal anarchic state is transferred between teachers and students through the execution of curricular programming, so the problem starts from the process of public schooling. The central objective was to verify the democratic school change of coexistence after applying a program of Sensitive Education or education based on sensitivity, which consists of a pedagogical theory supported by moral training to strengthen actions based on social cooperation. The methodology of the research has a quantitative approach, with a pre-experimental design typology. The sample consisted of 40 individuals from the fourth grade of primary school (M = 10.1 years, D.E. = 1.84), from a vulnerable context in Lima, Peru. The Scale of Measurement of Democratic Coexistence (ESMCD) was used. The results corroborate that the method of Sensitive Education based on awareness, autonomy and emotional self-evaluation increased the rates of democratic coexistence. It is concluded that the factors of self-consciousness, reflexivity, and attitudinal and affective sensitivity guide and determine the constitution of democratic values ​​materialized in indicators such as: a) tolerance capacity, b) adjustment to democratic norms and c) conflict resolution. Finally, the reflection on the results, indicate that collaboration is the competition that was developed more slowly in the student group. <![CDATA[The technical school and professional training from a gender perspective in the province of Corrientes (Argentina)]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032019000300134&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Históricamente la educación técnico-profesional se caracterizó por presentar rasgos de discriminación sexista y por reproducir la división sexual del trabajo cristalizada culturalmente. No obstante, las mujeres se fueron introduciendo de manera gradual en este tipo de oferta educativa. El objetivo de este artículo es comparar cómo se presenta la perspectiva de género en escuelas secundarias técnicas y centros de formación profesional en cuanto a los motivos que incidieron en la elección de los mismos, la valoración de la formación recibida y las expectativas futuras. Se trata de un estudio cualitativo de alcance descriptivo realizado a finales del 2017. Se utilizan grupos focales, con varones y mujeres por separado, de una muestra intencional de tres escuelas técnicas que tienen ofertas de educación secundaria y formación profesional de la provincia de Corrientes (Argentina). Respecto a los motivos que incidieron en la elección de la modalidad, no se encuentran diferencias en varones y en mujeres. En cuanto a la valoración de la formación recibida, el estudiantado de secundaria percibe propuestas educativas diferenciadas según género, lo que es considerado discriminatorio por parte de las mujeres. Acerca de las expectativas futuras, todos coinciden en que las mujeres no tendrán las mismas oportunidades laborales por más que tengan la misma certificación. Se concluye que la principal diferencia entre cursantes varones y mujeres de educación secundaria y de formación profesional es la mayor percepción respecto a los derechos adquiridos en los últimos tiempos que tienen las mujeres más jóvenes. Así, las influencias de los movimientos feministas en la Argentina atraviesan los poros de instituciones tan tradicionales como las educativas.<hr/>Abstract Historically, technical-professional education is characterized by presenting the characteristics of sexual discrimination and the sexual part of culturally crystallized work. However, women have been introduced gradually in this type of educational offer. The objective of this article is to present the perspective of gender in technical secondary schools and vocational training centers in terms of the reasons that influenced the choice of the same, the evaluation of the received training and future expectations. It is a qualitative study of descriptive scope carried out at the end of 2017. Focus groups were used, with men and women separately, from an intentional sample of three technical schools that have offers of secondary education and professional training from the province of Corrientes (Argentina). About the reasons that affect the choice of modality, no differences are found in men and women. Regarding the evaluation of the training received, the study of secondary education refers to educational differences differentiated according to gender, which is considered discriminatory by women. About future expectations, everyone agrees on women. It is concluded that the main difference between male cursors and women in secondary education and vocational training is the majority of the rights acquired in recent times by younger women. Thus, the influences of feminist movements in Argentina go through the pores of institutions as traditional as educational ones. <![CDATA[The digital portfolio. A tool to learn to be critical teachers? A case study]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032019000300163&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La finalidad de este artículo es compartir las oportunidades pedagógicas del portafolio digital como recurso de enseñanza, aprendizaje y evaluación durante la formación inicial docente, especialmente en lo que respecta al desarrollo de competencias para afrontar los retos educativos del siglo XXI. Se realizó un estudio de casos (2015-2019) focalizado en un grupo de 60 estudiantes de Educación Infantil de la Universidad de Málaga (España) y 4 docentes, mediante un diseño mixto para la recolección de la información. En este sentido, el análisis cualitativo y cuantitativo, la saturación y la triangulación de los datos recogidos a través de observaciones, entrevistas, cuestionarios cerrados y abiertos, así como grupos focales determinaron categorías iniciales y finales. Como resultados, se encontró, en primer lugar, que el portafolio digital es una herramienta que contribuye con clarificar la necesidad de establecer una definición compartida para su uso y, en segundo lugar, reconoce su potencialidad para promover la conciencia y construcción del propio conocimiento, la reconstrucción del pensamiento práctico, el desarrollo de competencias profesionales docentes y la evaluación integral. El alcance de esta investigación puede ayudar a promover el estudio de buenas prácticas de evaluación en la universidad, la necesaria actualización tecnológica, así como la aplicación de estrategias metodológicas que favorezcan el desarrollo de competencias docentes adaptadas a la sociedad de la información y el conocimiento.<hr/>Abstract The purpose of this article is to share the pedagogical opportunities of the digital portfolio as a resource for teaching, learning and assessment during initial teacher training, especially in terms of developing skills to meet the educational challenges of the 21st century. A case study (2015-2019) focused on a group of 60 Early Childhood Education students from the University of Malaga (Spain) and 4 teachers, through a mixed design for the collection of information. In this sense, qualitative and quantitative analysis, saturation and triangulation of the data collected through observations, interviews, closed and open questionnaires, as well as focus groups determined initial and final categories. As results, it was found, firstly, that the digital portfolio is a tool that contributes to clarifying the need to establish a shared definition for its use and, secondly, recognizes its potential to promote awareness and construction of one's own knowledge, the reconstruction of practical thinking, the development of professional teaching skills and integral evaluation. The scope of this research can help to promote the study of good evaluation practices in the university, the necessary technological updating, as well as the application of methodological strategies that favor the development of teaching skills adapted to the information and knowledge society. <![CDATA[Formación en lectura de cuentos: impacto en intervenciones en educadoras docentes y no docentes]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032019000300198&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Con el fin de estudiar los cambios que la formación promueve, la investigación compara el impacto de una instancia formativa de cuatro meses de duración, en las intervenciones durante la lectura de cuentos de dos grupos de educadoras de infantes en situación de pobreza en Argentina: un grupo de educadoras no docentes, otro de educadoras docentes. Las educadoras no docentes son cinco madres cuidadoras, con un nivel educativo bajo y una formación específica de carácter informal. Las educadoras docentes son 5 maestras tituladas con varios años de ejercicio de su rol. Ambos grupos de mujeres atienden una población infantil de 3 a 5 años de sectores vulnerables. El dispositivo de formación diseñado cumplió con un doble objetivo de investigación y de formación. Permitió, por un lado, estudiar los procesos de cambio en las participantes. Por otro lado, tuvo como fin promover en las participantes el desarrollo de habilidades que dieran lugar a un andamiaje durante la lectura de cuentos que potenciara el desarrollo lingüístico y cognitivo infantil. Contó con dos instancias: una grupal y una individual. La instancia grupal se desarrolló mediante la metodología de taller con una serie de actividades tales como: dramatizaciones de situaciones de lectura, visualizaciones en video de maestras leyendo cuentos, exposiciones en las que se presentaron nuevos conceptos acerca de los procesos cognitivos infantiles para comprender un cuento y sus dificultades y ejercicios que permitían ensayar posibles modos de intervención para facilitar dichos procesos. En la instancia individual se realizó una filmación de cada docente leyendo un cuento y se transcribió la situación filmada y se analizó esa situación junto con la docente. El corpus se armó con las 10 situaciones de lectura de cuentos anteriores (5 de cada grupo de educadoras) y las 10 posteriores al dispositivo de formación. Se empleó el método comparativo constante en la elaboración de un sistema de categorías para clasificar las predicaciones del habla extra-textual de ambos grupos de educadoras durante la lectura de cuentos, de acuerdo a la demanda de procesamiento cognitivo planteado en cada predicación. La información obtenida permitió codificar las intervenciones de las educadoras. Los resultados del análisis cuantitativo en que se pondera la frecuencia de aparición de las categorías analizadas en cada situación, muestran diferencias importantes entre ambos grupos durante las situaciones de lectura previas al curso. Muestran también cómo estas diferencias en la intervención entre ambos grupos de educadoras se reducen luego de la formación. Se complementaron estos resultados con la descripción de los cuentos y el de la dinámica de lectura. Concluimos que, en tanto el aumento de las intervenciones con alta demanda cognitiva para infantes -observado en ambos grupos-, es mayor para las educadoras no docentes, el dispositivo parece haber tenido mayor impacto en ese grupo, que en el de docentes. Discutimos las implicancias de este hallazgo en términos de la lectura de un cuento versus narración oral, y también en relación con el diseño del dispositivo de formación, su capacidad transformadora y las condiciones de posibilidad de formarse de todas las personas.<hr/>Abstract In order to study the changes that the training promotes, the research compares the impact of a formative four months term project, in the interventions during the reading of stories by two educator groups of infants living in poverty in Argentina : one group of non-teaching educators, other of teacher educators. The non-teaching educators are five caregivers, with a low level of education and specific training of an informal nature. The teacher educators are 5 qualified teachers with several years exercising their role. Both groups of caregiver women for a child population from 3 to 5 years old from vulnerable sectors. The designed training device fulfilled a double objective of research and training. On the one hand, it allowed, to study the processes of change in the participants. On the other hand, it aimed to promote in the participants the development of skills which would rise a platform during the reading of stories that will enhance the linguistic and cognitive development of children. It had two samples: a group and an individual. The sample groups were developed through the workshop methodology with a series of activities such as follow: Dramatizations of reading situations, video visualisations of teachers reading stories, exhibitions in which new concepts were presented about children cognitive processes to understand a story and its difficulties and exercises that allowed to test possible ways of intervention to facilitate these processes. In the individual sample, a film was performed by each teacher reading a story and the filmed situation was transcribed then such situation was analyzed together with the teacher. The corpus was set up with the 10 situations of reading of previous stories (5 of each group of educators) and the 10 subsequent to the training device. The constant comparative method was used in the elaboration of a system by categories to classify the predications of the extra-textual speech of both groups of educators during the reading of stories, according to the demand of cognitive processing raised in each preaching. The obtained information allowed to codify the educators interventions . The results of the quantitative analysis in which the frequency of appearance of the analyzed categories is balanced in each situation, show important differences between both groups during the reading situations prior to the course. They also show how these differences in the intervention between both groups of educators are reduced after the training. These results were complemented by the description of the stories and the reading dynamics. We conclude that, while the increase in interventions with high cognitive demand for infants-observed in both groups is greater for non-teaching educators, the device seems to have had greater impact in this group than in the one of the teachers. We discuss the implications of this finding in terms of reading a story versus oral narration, and also in relation to the design of the training device, its transformative capacity and the conditions of possibility for training in all the persons. <![CDATA[University social responsibility in Latin-American. The cases of URSULA and AUSJAL]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032019000300233&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La relevancia social de las instituciones de educación superior ha aumentado considerablemente en el contexto de desarrollar sociedades más sostenibles, democráticas e inclusivas, en las que la generación y transmisión del conocimiento posee un valor cada vez mayor. Así, el objetivo del artículo es analizar la presencia del concepto de responsabilidad social universitaria en la planificación estratégica de las instituciones pertenecientes a la Unión de Responsabilidad Social Universitaria Latinoamericana (URSULA, 2016) y la Asociación de Universidades Confiadas a la Compañía de Jesús en América Latina (AUSJAL), como ejemplos de redes interuniversitarias latinoamericanas que pretenden fortalecer el rol de las universidades en la Región. Mediante un análisis de contenido cuantitativo se recopila información sobre la presencia de los términos responsabilidad social o socialmente responsable en las declaraciones de misión y visión institucional, utilizando procedimientos de estadística descriptiva para el análisis de los datos mediante la elaboración de figuras y tablas de frecuencia. Los resultados evidencian una baja frecuencia de los aspectos relacionados con el comportamiento socialmente responsable en las declaraciones de misión y visión analizadas, concluyéndose que es recomendable mejorar la coherencia de la filosofía corporativa declarada en los planes estratégicos de las instituciones universitarias latinoamericanas adscritas a ambas iniciativas estudiadas, permitiendo consolidar más efectivamente el concepto de responsabilidad social universitaria tanto en la cultura organizacional como en el funcionamiento operativo de las instituciones que pertenecen a ambas iniciativas.<hr/>Abstract The social relevance of higher education institutions has increased considerably in the context of developing more sustainable, democratic and inclusive societies, in which the generation and transmission of knowledge has a growing value. Thus, the aim of the article is to analyze the presence of the concept of university social responsibility in the strategic planning of the institutions belonging to the Union of Latin American University Social Responsibility (URSULA in Spanish) and the Association of Confident Universities to the Society of Jesus in Latin America (AUSJAL in Spanish), as examples of Latin American interuniversity networks that aim to strengthen the role of universities in the Region. Through an analysis of quantitative content, information is gathered about the presence of social responsibility or socially responsible terms in mission statements and institutional vision, using descriptive statistics procedures for the analysis of data by drawing figures and frequency tables. The results show a low frequency of the aspects related to socially responsible behavior in the mission and vision statements analyzed, concluding that it is advisable to improve the coherence of the corporate philosophy declared in the strategic plans of the Latin American university institutions attached to both initiatives studied, allowing to consolidate more effectively the concept of university social responsibility both in the organizational culture and in the operational functioning of the institutions that belong to both initiatives. <![CDATA[What valuations have the student body of pedagogy about research articles?]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032019000300263&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La investigación educativa en la formación de profesorado es un elemento fundamental para su óptima preparación profesional. Gracias a la investigación, el profesorado del futuro puede conocer saberes actualizados sobre su propia práctica y contar con una base para formular y justificar sus puntos de vista. Bajo esta lógica, los objetivos de este artículo son: conocer las valoraciones que el alumnado de pedagogía tiene de los artículos de investigación y conocer las visiones del alumnado de pedagogía sobre la vinculación entre los artículos de investigación y elementos de su futura práctica docente. Para lograr estos propósitos se opta por un enfoque cualitativo en el cual se utilizaron entrevistas semi - estructuradas y grupos focales con 59 estudiantes de la Universidad de La Serena (Chile) que cursaban tercer año y que pertenecían a distintas carreras de pedagogía. La investigación se realizó entre abril y julio del año 2018. Los resultados indican que las personas que participaron en el estudio valoran positivamente los artículos de investigación, reconocen el potencial que poseen para su formación y también su importancia para la toma de decisiones en su futura práctica docente. Entre las conclusiones se hace un llamado a las personas formadoras de docentes, a las administraciones de las universidades, a personal investigador educativo y a las personas encargadas del área de investigación de las universidades para que tomen conciencia sobre la importancia de la formación en investigación del profesorado del futuro y de la inclusión oportuna de los artículos de investigación en su preparación pedagógica.<hr/>Abstract Educational research in the training of teachers is a fundamental element for their optimal professional preparation. Thanks to the research, future teachers can know updated knowledge about their own practice and have a basis to formulate and justify their points of view. This research seeks to know the valuations that pedagogy students have of research articles as a resource in their training and know the visions that students have about the link between research articles and elements of their future teaching practice. To achieve these purposes, a qualitative approach is chosen in which semi - structured interviews and focus groups are used with 59 students from the University of La Serena (Chile) who are in their third year and who belong to different careers. The research was done between April and July 2018. The results indicate that the people who participated in the study positively value the research articles, recognize the potential they possess for their training and their importance for decision making in their future teaching practice. Among the conclusions, a call is made to teachers' trainers, to university administrations, to educational researchers and researchers already in charge of the research area of the universities, so that they become aware of the importance of the research training of the teachers of tomorrow and of the timely inclusion of research articles in their pedagogical preparation. <![CDATA[Influence of individual and contextual, variables on learning at the end of the primary]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032019000300288&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Diversos estudios nacionales e internacionales han mostrado que las variaciones en el aprendizaje del estudiantado mexicano se encuentran asociadas a variables de tipo socioeconómico, personal y contextual entre otras. En el presente artículo, mediante el modelamiento jerárquico multinivel, se analizó el efecto de variables personales y de contexto en el aprendizaje de las competencias Matemáticas y Comprensión lectora en el alumnado de sexto grado de primaria, proveniente de dos distintos contextos educativos: escuela privada y pública-rural indígena. Asimismo, se incluyeron variables de la persona educanda, tales como edad, sexo, grado escolar, entre otras, en los análisis. Los resultados evidencian que, cuando se controlaron los efectos del contexto de procedencia, el desempeño educativo en comprensión lectora y en matemáticas, fueron explicados, en mayor medida, por las diferencias individuales y, cuando se controlaron las diferencias individuales, la variabilidad en el aprendizaje se asoció al contexto de procedencia. Los resultados también corroboraron los hallazgos de otros trabajos donde se evidenció que el tipo de sostenimiento de la escuela es una variable que influyó en el logro: la población de las escuelas privadas procedió en su mayor parte, de hogares con elevado nivel socioeconómico cultural, respecto del alumnado que recibe el servicio público-rural-indígena.<hr/>Abstract Several national and international studies have shown that the variations in the learning of the Mexican student body are associated to socioeconomic, personal and contextual variables among others. In the present work, through the multilevel hierarchical modeling, the effect of the personal and context variables in the learning of the mathematical competences and reading comprehension in the sixth-grade students from two different educational contexts (private school and indigenous public-rural). Likewise, personal variables of the student, such as age, sex, grade level, etc., were included in the analysis. The results obtained show that, controlling the effect of the context of origin, the educational performance in Reading Comprehension and in Mathematics, are explained to a greater extent by the individual differences; and, when individual differences were controlled, the variability in learning is sensitive to the context of origin. The results obtained confirm the findings of other studies which show that the type of school support is a variable that influences achievement: the population of private schools comes, for the most part, from homes with a high socio-onomic level, attend come from a socioeconomic level above its counterpart that receives the public-rural-indigenous service. <![CDATA[The challenge of competencies in training for educational research: a conceptual approach]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032019000300310&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This article shows the results of the study, which purpose was to reconfigure and develop a conceptual approach to research competences for the strengthening of educational research training processes. The research was conducted in four academic semesters and was based on a mixed approach with a Sequential Transformative Research Design (DITRAS). The process included a stage of documental analysis and systematization of qualitative data that were collected through semi-structured interviews. The second stage included the implementation of the CMI technique, which purpose was to identify categorical systems to classify research competences through the analysis of hierarchical conglomerates. Eleven experts in the area of ​​teaching-research in Higher Education participated, 24 students and 4 alumni from an undergraduate program in Early Childhood Education. The result of the study was to build a conceptual and taxonomic approach to the competencies for teacher-researcher training, which includes 79 learning outcomes that are classified in 29 constructs, and related in 8 competences. The strong theoretical influence in the processes of research training, the gradual devaluation of the experience as an agent in the construction of knowledge, and the pedagogical practice focused on the instrumentalization represent new challenges that go beyond the methodological. These challenges focus on the development of research training processes based on ethics, technology, teamwork and innovation. The final reflections constitute an approach to rethink the academic curricula based on formative research as an agent of transformation and assurance of educational quality.<hr/>Resumen El artículo presenta los resultados de estudio cuyo propósito fue reconfigurar y desarrollar una aproximación conceptual entorno a las competencias investigativas para el fortalecimiento de los procesos de formación en investigación educativa. La investigación se efectuó durante cuatro semestres académicos y se fundamentó en un enfoque mixto con un Diseño de Investigación Transformativo Secuencial (DITRAS). El proceso incluyó una primera etapa de análisis documental y sistematización de datos cualitativos recopilados a través de entrevistas semiestructuradas. La segunda etapa incluyó la implementación de la técnica CMI, cuyo objetivo fue identificar sistemas categoriales para clasificar competencias investigativas a través del análisis de conglomerados jerárquicos. Participaron 11 personas expertas en el área de docencia-investigación en Educación Superior, 24 estudiantes y 4 egresadas de un programa de licenciatura en educación inicial. Como resultado del estudio se construyó una aproximación conceptual y taxonómica de las competencias para la formación de maestros-investigadores, que incluye 79 resultados de aprendizaje clasificados en 29 constructos y relacionados en 8 competencias. La fuerte influencia teórica en los procesos de formación investigativa, la desvalorización paulatina de la experiencia como agente en la construcción de conocimiento, y la práctica pedagógica enfocada a la instrumentalización, representan nuevos desafíos que sobrepasan lo metodológico. Dichos desafíos se focalizan en el desarrollo de procesos de investigación formativa fundamentados en la ética, la tecnología, el trabajo en equipo y la innovación. Las reflexiones finales, constituyen un acercamiento para repensar los currículos académicos basados en la investigación formativa como agente de transformación y aseguramiento de la calidad educativa. <![CDATA[Socio-emotional experiences in families of young people with Down Syndrome in Padre Las Casas, Chile]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032019000300340&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo tiene como objetivo mostrar las vivencias socioemocionales de familias con hijos e hijas que presentan Síndrome de Down. Se trata de una investigación realizada durante el año 2018, en la que se abordan relaciones sociales y etapas emocionales que reestructuran el curso de vida de familias. El enfoque metodológico es cualitativo, con un diseño de estudio de caso. Las personas participantes fueron integrantes de familias de jóvenes con Síndrome de Down, personas integrantes de una agrupación para familias de hijos o hijas con Síndrome de Down en la comuna de Padre las Casas en Chile. Las técnicas para la recolección de información fueron semblanzas y entrevistas biográficas-narrativas. Se realiza análisis inductivo-deductivo, y se aplica la triangulación de datos. Los resultados se organizaron en torno a cinco ejes temáticos: (i) recibir la noticia, (ii) apoyo socio-familiar, (iii) experiencias con escuelas, (iv) resiliencia, y (v) curso emocional. Se concluye que las vivencias socioemocionales condicionan el rumbo de vida de las familias. Las significatividades interpretadas mostraron ser útiles para comprender el rol de instituciones de salud, educativas y sociales, y su aporte en procesos de aprendizaje, desarrollo y acompañamiento del niño, niña y su familia.<hr/>Abstract This article aims to show the socio-emotional experiences of families with sons and daughters who have Down Syndrome. This is an investigation carried out during the year 2018, in which social relationships and emotional stages that restructure the life course of families are addressed. The methodological approach is qualitative, with a case study design. The participants were members of families of young people with Down Syndrome, members of a group for families of children with Down Syndrome in the commune of Padre Las Casas in Chile. The techniques for gathering information were semblances and biographical-narrative interviews. Inductive-deductive analysis is performed, and data triangulation is applied. The results were organized around five thematic axes: (i) receiving the news, (ii) socio-family support, (iii) experiences with schools, (iv) resilience, and (v) emotional course. It is concluded that socio-emotional experiences determine the life course of families. The interpreted significance showed to be useful to understand the role of health, educational and social institutions, and their contribution in learning processes, development and accompaniment of the boy, girl and their family. <![CDATA[Teaching practice in environmental education and pro-environmental skills in students of fifth grade]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032019000300368&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Frente a los problemas ambientales de la actualidad surge la necesidad de promover cambios comportamentales que influyan en la protección del medio ambiente. Por ello, la educación ambiental ha tomado mayor relevancia en la promoción de dichas conductas, sobre todo en los niveles de educación básica. Sin embargo, se advierte la necesidad de conocer la relación que tienen las prácticas docentes y los elementos comportamentales asociados a las conductas proambientales en el alumnado. En el presente artículo se trabajó con una muestra probabilística aleatoria de 217 estudiantes de quinto grado de primaria, entre 10 y 13 años de edad durante el periodo 2012- 2013. La muestra seleccionada fue de 103 mujeres y 114 hombres pertenecientes a siete escuelas públicas de la ciudad de Hermosillo, Sonora, a quienes se les pidió contestar una escala sobre el desempeño del profesorado en relación con las actividades de reflexión, conocimiento, solución de problemas y técnicas encaminadas al cuidado del medio ambiente. Asimismo, se les aplicó una escala de habilidades proambientales. Entre los principales hallazgos se destacan correlaciones positivas y significativas entre las habilidades proambientales del alumnado y el reporte de actividades del personal docente, como la reflexión, la solución de problemas, las técnicas y los conocimientos. Se reconoce la importancia de la práctica docente en la educación ambiental formal en el estudiantado; sin embargo, se sugieren estudios que permitan establecer la capacidad predictora que tienen dichas prácticas, así como ampliar el análisis a otros factores asociados a las conductas proambientales, tales como las actitudes y valores.<hr/>Abstract Faced with current environmental problems, there is a need to promote behavioral changes that influence the protection of the environment. Due to the above, environmental education has become more relevant to the promotion of such behavior, especially at the basic education levels. However, there is the need to know the relationship of teaching practices and behavioral elements associated with pro-environmental behavior in students. In the present article we worked with a sample of random probabilistic of 217 boys and girls of fifth year of primary school, between 10 and 13 years of age, 103 women and 114 men belonging to seven public schools of the city of Hermosillo, Sonora, México. Students were asked to answer a scale about the performance of the teaching staff in relation to the activities of reflection, knowledge, problem solving and techniques aimed at caring for the environment, likewise, they were applied a scale of pro-environmental skills. Among the main findings, we found positive and significant correlations between students' pro-environmental skills and the report of teaching staff activities such as reflection, problem solving, techniques and knowledge. However, the need to establish the predictive capacity of these practices is recognized, as well as to extend the analysis to other factors associated with pro-environmental behaviors such as attitudes, and values. <![CDATA[Ethnography of the thought of mathematic teachers in Santiago de Cuba]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032019000300388&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo señaló como problema las insuficiencias en la calidad del aprendizaje del alumnado en matemática manifestadas en los bajos resultados de los exámenes de ingreso a la Educación Superior en la provincia de Santiago de Cuba. La indagación no encontró antecedentes de estudios etnográficos en el contexto educativo santiaguero, en consecuencia, se plantea como objetivo realizar un acercamiento etnográfico a la forma en que el profesorado de matemática concibe el diseño de su gestión pedagógica para generar conocimientos duraderos en el alumnado. Se utilizó metodología de tipo cualitativa y el método fundamental para la obtención de información fue el trabajo de campo en una población de 229 personas docentes, de las que fueron muestra 83. Esta investigación se desarrolló desde septiembre 2016 hasta octubre 2017. El empleo de técnicas etnográficas complementó la metodología para lograr como resultado principal una matriz cultural-pedagógica-operatoria para la acción educativa en la enseñanza de la matemática. Asimismo reveló limitaciones teóricas en la comprensión del alcance de la gestión pedagógica del profesorado en el modelo actuante en Santiago de Cuba. La matriz cultural-pedagógica-operatoria es un resultado que creó condiciones metodológicas para la transferencia de buenas prácticas en el aprendizaje de la matemática y abre un espacio de reflexión en la manera de gestionar el aprendizaje.<hr/>Abstract This paper focuses as a problem inadequacies in the quality of student learning in mathematics revealed in the low results of the entrance exams to Higher Education in the province of Santiago de Cuba. The research found no antecedent ethnographic studies in the educational context of Santiago, as a consequence, it is proposed as an objective: to develop an ethnographic approach in regard to the way in which the teachers of mathematics conceive the design of their pedagogical management to produce lasting knowledge in the students. The methodology used supports a qualitative approach, constituting an ethnographic research that used as an essential method for obtaining information the field research in a population of 229 teachers, of which 83 were the sample. This research was carried out from September 2016 to October 2017. The utilization of ethnographic techniques complemented the methodology to achieve as a main outcome a cultural-pedagogical-operative matrix for the educational practice in the teaching of mathematics and, at the same time, revealed theoretical limitations in the understanding of the scope of the pedagogical management of teachers in the acting model in Santiago de Cuba. This result creates the needed methodological conditions for the transfer of good practices in the learning of mathematics supported by ethnography also opens a space for reflection and participation in the way of managing the learning process. <![CDATA[Education, State and ideology in Brazil: from the colony (1549) to the Republic (1889)]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032019000300419&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O ensaio trata da relação entre o contexto social, econômico e político e a organização escolar no Brasil de 1549 a 1889. Destacamos mecanismos ideológicos que operaram no período analisado e suas relações com a construção da escolarização brasileira, buscando apontar o caminho histórico percorrido pelas diretrizes governamentais e as transformações no cenário educacional. Nos primórdios da implantação do sistema escolar circulavam ideologias vinculadas às elites, o que não exigia interferência do Estado para sua legitimação. A partir de meados do século XIX, momento em que essas ideologias não convergiam com seus interesses, observou-se a mudança de postura do Estado, no sentido de aumentar o controle sobre a circulação de ideologias no interior das escolas.<hr/>Resumen El ensayo trata acerca de la relación entre el contexto social, económico y político, y la organización escolar en Brasil durante los años comprendidos entre 1549 y 1889. Destacamos mecanismos ideológicos que operaron en el período analizado y sus relaciones con la construcción de la escolarización brasileira. Se busca señalar el camino histórico recorrido por las directrices gubernamentales y las transfromaciones en el escenario educacional. En los inicios de la implantación del sistema escolar circulaban ideologías vinculadas a las élites, lo que no exigía interferencia del Estado para su legitimación. A partir de mediados del siglo XIX, momento que esas ideologías no convergían con sus intereses, se observó el cambio de postura del Estado, en el sentido de aumentar el control sobre la circulación de ideologías en el interior de las escuelas.<hr/>Abstract This essay deals with the relationship between the political, economic and social context along with the school organization, in Brazil, from 1549 to 1889. It is possible to emphasize ideological mechanisms that operated in this period and their relations with the construction of the Brazilian schooling, seeking to identify the historical path traveled by the government policies and changes in the educational setting. In the early days of the implementation of the school system, ideologies linked to the elites were circulating, which did not require State interference to legitimize them. From the middle of the nineteenth century, when these ideologies did not converge with their interests, we observed the state's change of position, in order to increase control over the circulation of ideologies within schools. <![CDATA[Construction and Reconstruction of the Object of Study in Educational Research]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032019000300441&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente ensayo plantea la discusión y el debate en torno a la construcción y reconstrucción del objeto de estudio en investigaciones en ciencias sociales y humanas, más específicamente en el campo educativo. Primero, a manera de preludio, se bosquejan una serie de reflexiones sobre las implicaciones subjetivas, sociales y culturales como bases de la concepción de una realidad. Posteriormente, se esbozan premisas y debates en relación con la ciencia moderna del siglo XX hasta nuestros tiempos, una revisión que recupera, entre otras cosas, la evolución del pensamiento, el racionalismo, la lógica y el diseño de ciencias desde las tradiciones Galileana y Aristotélica y su influencia en los procesos de construcción del conocimiento. Luego, se destaca la importancia de la ontología como principio para dar respuesta a la realidad, y a la epistemología como inicio de configuraciones conceptuales que fundamentan el acercamiento al objeto de estudio. Por último, se cierra destacando los aportes de teóricos que proponen maneras de abordar la realidad y construir el objeto, asimismo, se mencionan algunos planteamientos epistemológicos emergentes que abonan la discusión.<hr/>Abstract This essay raises the discussion and debate around the construction and reconstruction of the object of study in social and human sciences research, more specific in the educational field. First, as a prelude, a series of reflections on subjective, social and cultural implications as the basis for the conception of a reality are outlined. Subsequently, premises and debates are outlined in relation to modern science of the twentieth century to our times, a review that recovers, among other things, the evolution of thought, rationalism, logic and science design from the Galilean and Aristotelian traditions and its influence on the processes of knowledge construction. Then, it emphasizes the importance of ontology as a principle to respond to reality, and to epistemology as the beginning of conceptual configurations that support the approach to the object of study. Finally, it closes highlighting the contributions of theorists who propose ways of approaching reality and building the object, they say, some emerging epistemological approaches that support the discussion are mentioned.