Scielo RSS <![CDATA[Actualidades Investigativas en Educación]]> http://www.scielo.sa.cr/rss.php?pid=1409-470320180001&lang=es vol. 18 num. 1 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.sa.cr/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.sa.cr <![CDATA[Editorial]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032018000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Un compás que hace cuadrados: la escritura y la lectura en el currículum de séptimo año en Costa Rica]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032018000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El presente artículo muestra los resultados de un análisis en profundidad del documento curricular, mediante el método de redes sistémicas, de las áreas de lectura y escritura del Programa de estudios de séptimo año en Costa Rica. El propósito es conocer en primer lugar, qué contempla el texto curricular en estas dos áreas y en segundo lugar, ofrecer un contraste entre los resultados del análisis y las nuevas concepciones didácticas para la enseñanza de la lengua y la literatura. El análisis realizado revela una propuesta curricular desmantelada de conocimientos didácticos, que oriente las prácticas de escritura y lectura en secundaria. Por lo tanto, se proponen algunos cambios para una propuesta curricular que permita a la persona docente planificar una programación coherente que asegure a sus estudiantes la apropiación de una alfabetización en sintonía con el desarrollo de competencias de lectura y escritura necesarias para vivir hoy.<hr/>Abstract This article presents the results of an in-depth analysis of the curricular document of reading and writing areas of the first year of high school Program of Studies in Costa Rica, using the systemic networks approach. The purpose is to know firstly, the contents of the curricular text regarding these two areas. Secondly, there is a contrast between the results of the analysis and the new didactic conceptions for the teaching of language and literature. The analysis reveals a curricular proposal lacking of didactic knowledge, which guides the practices of writing and reading in secondary school. Therefore, some changes are suggested as a curricular proposal that allows teachers to plan a coherent program that assures their students the appropriation of a literacy in harmony with the development of reading and writing skills necessary to live today. <![CDATA[Informática Empresarial en el Recinto de Paraíso: una mirada desde las personas graduadas en el periodo 2009 - 2014]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032018000100033&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El presente artículo muestra los resultados de una investigación realizada en el 2015, la cual indagó las características de las personas graduadas del Bachillerato en Informática Empresarial en el Recinto de Paraíso de la Sede del Atlántico de la Universidad de Costa Rica. Su objetivo fue comprobar la situación actual de dicha población en cuanto a su inserción y permanencia laboral, la pertinencia de la formación académica y los posibles ajustes en el Plan de Estudios. Se utilizó un abordaje metodológico cuantitativo, de alcance descriptivo, a partir del uso de una encuesta con 83 personas graduadas en el periodo del año 2009 al 2014. Los principales resultados indican que el total de la población estudiada al momento de la encuesta se encontraba laborando en actividades vinculadas con la carrera estudiada. Asimismo, se obtuvo información de esa población para generar una propuesta de aspectos que mejorarán el plan de estudios en relación de nuevos cursos y aprendizajes actualizados a las demandas laborales actuales. Finalmente, el estudio destaca la importancia del seguimiento de la población graduada, así como la necesidad de obtener información para el fortalecimiento y mejora continua de los planes de estudio.<hr/>Abstract This article shows the results of a research done in 2015, which investigated the characteristics of the persons graduated in Bachelor’s in Business Computing, in the Paraíso premises of the Atlantic headquarters of the University of Costa Rica. Its goal was to check on the current situation of that population regarding its insertion and work permanence, the pertinence of the academic formation and the possible adjustments in the Study Plan. A methodological and quantitative approach was used, with a descriptive scope, based on the use of a survey with 83 persons graduated in the period from 2009 to 2014. The main results indicate that the whole of the population studied at the moment of the survey were working in activities related to the career studied. Also, information on that population was obtained to generate a proposal of aspects which shall improve the study plan in relation to new courses and learnings updated to the current work demands. Finally, the study highlights the importance of the graduate population follow-up, and also the need to obtain information for the strengthening and continuous improvement of the study plans. <![CDATA[Producción de conocimiento: una revisión sistemática de la creatividad motriz]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032018000100067&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A criatividade motora tem sido proclamada como uma capacidade de grande relevância que instiga um vasto campo de conhecimentos. Porém, devido à abrangência dos aspectos envolvidos, existem conteúdos e significados ainda a serem explorados. Desta forma, este artigo, teve por objetivo, investigar a produção do conhecimento científico em relação ao tema criatividade motora. Para tanto, foi realizada uma pesquisa no Portal “Periódicos CAPES” - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior utilizando-se a busca por artigos completos em bases de dados na área Ciências da Saúde, subárea Educação Física e Esportes que contivessem os termos criatividade motora, motor creativity e creatividad motriz incluídos de forma exata em seus títulos ou como assunto, sendo consideradas apenas publicações em periódicos revisados por pares. A análise de conteúdo evidenciou duas categorias temáticas, uma referente à prevalência das publicações sobre criatividade e suas interfaces com a produção do conhecimento e outra alusiva às temáticas abarcadas nas publicações sobre criatividade motora. Os resultados apontaram para a escassez de publicações em Português, a prevalência de artigos no idioma Inglês bem como, temáticas de relevância para diferentes áreas incluindo Psicologia, Educação e Educação Física. As publicações relacionadas à infância foram prevalentes e estiveram pautadas em temáticas como estratégias pedagógicas, aprendizagem e esferas psicológicas. O valor do desenvolvimento criativo também foi salientado no esporte e na dança. Assim, os resultados demonstram que os termos criatividade motora, motor creativity e criatividade motriz envolvem conteúdos interdisciplinares e condensam temas diversificados, relevantes para as áreas educativas Entretanto, a escassez de estudos salienta a necessidade de novas pesquisas na área em questão.<hr/>Abstract The motor creativity has been proclaimed as a capacity of great relevance that has been instigating a vast field of knowledge. However, due to the scope of the aspects involved, there are still contents and meanings to be explored. Thus, this article aimed to investigate the scientific production about motor creativity. To this purpose, a survey was conducted in the journals of CAPES Portal - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior using the search for full articles in databases in the Health Science area, Physical Education and Sports subareas which contained the terms criatividade motora, motor creativity and creatividad motriz included exactly in their titles or as subject matter and only considering full papers publications in peer-reviewed journals. The content analysis evidenced two thematic categories, one of them referring to the prevalence of publications about creativity and its interfaces with the production of knowledge and another allusive to the themes covered in the publications about motor creativity. The results showed the scarcity of Portuguese publications, the prevalence of English articles and also, relevant themes in different areas including Psychology, Education and Physical Education. Publications related to childhood were prevalent and they were based on themes such pedagogical strategies, learning and psychological spheres. The importance of the creative development had also been emphasized in the sport and to the dance. Thereby, the results demonstrated that the terms criatividade motora, motor creativity and creatividad motriz involves interdisciplinary contents and condensed diverse and relevant themes to the educational areas. However, the scarcity of studies underlines the need for further researches in the area.<hr/>Resumen La creatividad motriz ha sido proclamada como una capacidad de gran relevancia que induce a un vasto campo de conocimientos. Sin embargo, debido al alcance de los aspectos implicados, existen contenidos y significados que todavía requieren ser explorados. De esta manera, el presente artículo tuvo el objetivo de examinar la producción de conocimiento científico en relación con el tema de la creatividad motriz. Para eso, se realizó una investigación en el Portal de revistas de la CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior mediante la búsqueda por artículos completos en las bases de datos en el área Ciencias de la salud, subárea Educación Física y Deportes, que contuvieran los términos criatividade motora, motor creativity y creatividad motriz incluidos de forma exacta en los títulos o como asunto, debe decirse que fueron consideradas únicamente las publicaciones en revistas revisadas por pares. El análisis de contenidos evidenció dos categorías temáticas, una referente a la prevalencia de las publicaciones sobre creatividad y sus interfaces con la producción del conocimiento y otra alusiva a las temáticas abarcadas en las publicaciones sobre creatividad motora. Los resultados indicaron la escasez de publicaciones en portugués, la prevalencia de artículos en el idioma Inglés, así como temáticas de relevancia para diferentes áreas, tales como Psicología, Educación y Educación Física. Las publicaciones relacionadas con la infancia fueron prevalentes y implicaban en temáticas como estrategias pedagógicas, aprendizaje y esferas psicológicas. El valor del desarrollo creativo también fue destacado en el deporte y en la danza. Por consiguiente, los resultados demuestran que los términos creatividad motora, motor creativity y creatividad motriz envuelven contenidos interdisciplinarios y condensan temas diversos y relevantes en las áreas educativas. Sin embargo, la escasez de estudios subraya la necesidad de nuevas investigaciones en el área en cuestión. <![CDATA[Capacidades y estrategias de internacionalización del posgrado en la Universidad de Costa Rica]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032018000100099&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El presente artículo tiene por finalidad presentar los resultados de una investigación realizada en 2015 y 2016, que tuvo por objetivo hacer un análisis acerca del estado de la cuestión en materia de capacidades y estrategias de internacionalización en los programas de posgrado de la Universidad de Costa Rica (UCR) a escala de la gestión que llevan a cabo las direcciones de los programas. La información recabada se obtuvo por medio de un cuestionario remitido en línea, el cual fue previamente estudiado y validado en 2015 por personal especializado de la Decanatura del Sistema de Estudios de Posgrado (SEP) de la UCR. El análisis efectuado es de carácter descriptivo. Se trata de presentar solo un estado preliminar de la cuestión. Se llevan a cabo, también, observaciones cualitativas en algunos de los aspectos de los resultados de la investigación que más interesaba resaltar. Se concluye con una propuesta de enfoque sobre la internacionalización del posgrado y con indicaciones acerca de las políticas institucionales que en la universidad se podrían formular para mejorar y fortalecer las capacidades y estrategias de gestión, tanto a nivel del SEP como de las direcciones de los diferentes programas de posgrado que integran el Sistema.<hr/>Abstract The purpose of this article is to present the results of an investigation carried out in 2015 and 2016, which aimed to analyze the status of the issue in internationalization capabilities and strategies in the graduate programs of the University of Costa Rica (UCR) at the level of the management carried out by the program departments. The information obtained was obtained through a questionnaire sent online, which was previously studied and validated in 2015 by specialized personnel of the Decentralization of the Graduate Studies System (SEP) of the UCR. The analysis performed is descriptive. It is about presenting only a preliminary status of the issue. Qualitative observations are also carried out on some of the aspects of the research results that were most interesting to highlight. It concludes with a proposal of approach on the internationalization of the postgraduate course and with indications about the institutional policies that in the university could be formulated to improve and strengthen the capacities and management strategies, both at the level of the SEP and the directions of the different graduate programs that make up the System. <![CDATA[Perspectivas de la niñez chilena acerca de su clase de inglés como idioma extranjero en establecimientos de educación primaria]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032018000100133&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract Latest research in the field of applied linguists suggests that giving children a participatory and active role in the development of their foreign language skills could help teachers reveal overlooked aspects of language learning. Furthermore, challenging the role given to children in language learning research could provide useful insights about the learning processes. In this regard, little is known in the field of primary English language teaching in Latin America. In the case of Chile, the Curriculum Framework for primary English language teaching considers the relevance of children’s experiences as part of their learning process; however, reference to their active involvement in this process is still scarce. This article aims at identifying the perspectives about the English lesson of a group of fourth graders from state-funded schools in Chile. Through an exploratory study of qualitative nature, the viewpoints of 16 children are collected through semi-structured group interviews. The data from the four group interviews are interpreted by content analysis resulting into two categories, and five subcategories related to likes, dislikes, perceived value of learning English, hands-on activities and feedback. The findings suggest that given the chance, children are able to consistently reflect on their learning process and experiences. These learners pointed out preferences for hands-on activities and the relevance of opportunities for obtaining feedback as contributing experiences for successful language learning. Similarly, these results illustrate that, by considering perspectives from outside applied linguistics, researchers could uncover factors present in the language learning process.<hr/>Resumen La investigación más reciente en el área de la lingüística aplicada sugiere que darles a los niños y a las niñas un papel participativo y activo en el desarrollo de habilidades de un idioma extranjero les permitiría a las personas docentes descubrir aspectos ignorados del proceso de aprendizaje de un idioma extranjero. Aunado a ello, cuestionar el papel que se le da a la niñez puede servir para develar los procesos de aprendizaje. En Latinoamérica, poco se sabe de este tema en el área de la enseñanza de inglés en Educación Primaria. En el caso de Chile, las bases curriculares para la enseñanza de inglés, en educación primaria, consideran que las experiencias de los y las infantes son relevantes para el proceso de aprendizaje. Sin embargo, se hace nula referencia al rol activo que tienen en este proceso. Este artículo tiene como objetivo identificar las perspectivas de un grupo de estudiantes de cuarto año de Educación Primaria de establecimientos educacionales, con financiamiento estatal en Chile, respecto de la clase de inglés. Mediante un estudio exploratorio cualitativo se recogen los puntos de vista de 16 estudiantes, a través de entrevistas grupales semi estructuradas. Los datos de las cuatro entrevistas grupales son interpretados con la técnica de análisis de contenido, que permitió levantar dos categorías y cinco subcategorías relacionadas con las actividades favoritas y menos preferidas, sus percepciones sobre el valor del aprendizaje de inglés, las actividades dinámicas y retroalimentación. Los resultados sugieren que, cuando se le da la oportunidad a la niñez, son capaces de reflexionar coherentemente acerca de sus procesos y experiencias de aprendizaje. Este grupo de estudiantes destaca la preferencia por actividades dinámicas, además de la relevancia de las oportunidades de obtener una retroalimentación. Asimismo, estos resultados ilustran que al considerar perspectivas fuera de la lingüística aplicada, los investigadores pueden descubrir factores poco explorados en el proceso de aprendizaje de un idioma extranjero. <![CDATA[Construcción de un inventario para la medición de la autoeficacia vocacional]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032018000100164&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El presente artículo describe el proceso de elaboración de un inventario de autoeficacia vocacional sobre la base de diversos insumos conceptuales propios de la Orientación Vocacional y otras teorías del aprendizaje, mediante la aplicación de un método de investigación cuantitativa. Se propuso la construcción del instrumento para la medición de la autoeficacia vocacional percibida de estudiantes del Ciclo Diversificado del Sistema Educativo Costarricense, con el fin de ofrecer una herramienta a la población de profesionales en Orientación para su labor orientadora en las instituciones educativas, tomando en cuenta las siguientes variables: disposición personal para la gestión del desarrollo vocacional propio, disposición personal para la exploración y satisfacción de la conducta vocacional en la etapa de desarrollo, disposición personal para la exploración y gestión de las condiciones del contexto en la etapa de desarrollo vocacional y disposición personal para trascender estereotipos de género en la elección vocacional. Para la instrumentación de estas variables fueron tomados en consideración otros estudios de carácter cuantitativo y cualitativo además de la teoría mencionada. Como resultado se obtuvo el Cuestionario de Autoeficacia Vocacional (CAEV), inicialmente sometido a un proceso de validación por juicio de expertos, y un proceso de confiabilidad en dos diferentes momentos aplicando diferentes pruebas estadísticas como Análisis de factores, Alpha de Cronbach y Prueba de hipótesis. En su versión final, el cuestionario muestra una confiabilidad de 0,919 en el Alpha de Cronbach, es una escala unidimensional y sus ítems son todos pertinentes al factor autoeficacia vocacional.<hr/>Abstract This article describes the process of developing an inventory of vocational self-efficacy based on various conceptual inputs characteristic of Vocational Guidance and other learning theories through the application of a quantitative research method. It was proposed the construction of the instrument for the measurement of the perceived vocational self-efficacy of students of the Diversified Cycle of the Costa Rican Educational System, in order to offer a tool to the professionals in Counseling for their guiding work in the educational institutions, taking into account the following variables: personal disposition for the management of own vocational development, personal disposition for the exploration and satisfaction of the vocational behavior in the stage of development, personal disposition for the exploration and management of the conditions of the context in the stage of vocational development and personal disposition to transcend gender stereotypes in vocational choice. For the instrumentation of these variables were taken into consideration other studies of quantitative and qualitative nature in addition to the theory mentioned. As a result, we obtained the CAEV, which was initially submitted to a process of validation by expert judgment, and a reliability process applying different statistical tests such as Factor Analysis, Cronbach's Alpha and Hypothesis Testing. In its final version the CAEV has a value of 0,919, it is an one-dimensional scale an all of its items are pertinent to the vocational self-efficacy. <![CDATA[Comprensión de textos escritos con el apoyo de conocimientos matemáticos en secundaria básica]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032018000100191&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El artículo tiene como objetivo presentar los resultados de un estudio de caso con un grupo de 9no año sobre el trabajo integrado para el logro de la comprensión textual entre las asignaturas Matemática y Lengua Española. Los métodos empleados al nivel teórico fueron: sistematización, análisis-síntesis, inducción-deducción. Por su parte, a nivel empírico: análisis documental, encuesta a profesores y a estudiantes de 9no año, observación y prueba pedagógica. Finalmente, se emplearon los métodos de la estadística descriptiva. Los principales resultados fueron la determinación de referentes que sirven de base al desarrollo del trabajo integrado entre Matemática y Lengua Española para el logro de la comprensión textual y un inventario de fortalezas y debilidades que inciden en el referido proceso de la muestra objeto de estudio. Se pudo concluir que entre las principales debilidades, en el caso de Cuba, el trabajo integrado entre las diversas asignaturas no está suficientemente organizado desde el punto de vista metodológico, aunque existen excepciones al respecto en algunos directivos y docentes. Además, se concluye que la comprensión de determinadas tipologías textuales, entre las que destaca la periodística y/o divulgativa, se facilita si se apoya con preguntas para lograr la traducción, interpretación y extrapolación que requieran de conocimientos matemáticos para ser respondidas.<hr/>Abstract The article aims to present the result of a case study with a 9th grade group on integrated work for the achievement of textual comprehension between Mathematics and Spanish Language subjects. The methods used were those of the theoretical level: systematization, analysis-synthesis and induction-deduction. Those of the empirical level: documentary analysis, survey of teachers and students of 9th grade, observation and pedagogical test. Finally, methods of descriptive statistics were used. The main results were the determination of referents that serve as a basis for the development of integrated work between Mathematics and Spanish Language for the achievement of textual comprehension and an inventory of strengths and weaknesses that affect the said process in the sample under study. It was possible to conclude among the main weaknesses that in the case of Cuba is not sufficiently organized from the methodological point of view the integrated work between the different subjects, although there are exceptions in this regard in some managers and teachers, in addition, that the understanding of certain textual typologies, among which the journalistic and / or divulgative highlights, is facilitated if it relies on questions to move through translation, interpretation and extrapolation that require mathematical knowledge to analyze their responses.. <![CDATA[Modelos de financiación de la educación superior estatal: el caso de la Universidad de Costa Rica]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032018000100219&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen En el presente artículo de revisión bibliográfica, se analiza el modelo de financiación de la educación superior estatal en Costa Rica. Como resultado, de la difícil situación económica por la que atraviesan la mayoría de países del mundo y de una mayor demanda por educación superior, en los últimos años se han desarrollado diversos modelos para el financiamiento de la educación superior pública estatal. En el caso particular de Costa Rica, en años recientes, el Estado ha apostado por una mayor participación en el financiamiento de la educación en todos sus niveles. Bajo este contexto, el presente artículo pretende analizar el modelo de financiación de la educación superior pública estatal vigente en Costa Rica, en general, y en la Universidad de Costa Rica, en particular. El estudio desarrollado es de carácter descriptivo; para tal efecto, se ha procedido a realizar una búsqueda de datos cuantitativos, cualitativos y normativos que permitan hacer un recuento del desarrollo del modelo de financiamiento vigente y de sus principales características. Con respecto a esta materia, es poco lo que se ha publicado en el país, de manera que el estudio llena un vacío al sistematizar información dispersa para el análisis de un tema de alta relevancia en las políticas públicas costarricenses. En este sentido, la doble reforma del artículo 78 de la Constitución Política en 1997 y 2011, que obliga al Estado a invertir en educación, en primera instancia un 6% del Producto Interno Bruto (PIB) y posteriormente el 8% de ese indicador, ha permitido que el presupuesto de las universidades estatales costarricenses se haya incrementado de manera considerable y sostenida, pues pasa de representar el 0,80% del PIB en 1999 a un 1,42% en 2017.<hr/>Abstract In the bibliographic article, we analyze the financing model of state higher education in Costa Rica. As a result, not only from the difficult economical situation, in wich most of the world countries have been going through but also a higher demand for a higher education in the last years, there have been developed several models for giving economical support to the higher public state education. In the particular case of Costa Rica, some years ago, the state has bet for a higher participation in the economical support to the education in all its levels. In this context, this article pretends to analyze the model for an economical support to the current higher public state education in Costa Rica in general and particularly at the University of Costa Rica. The developed study has a descriptive character; for this purpose it has been done a research in terms of quantitative, qualitative and normative data, which allows to make a recount of the development of the current economical support model and the main characteristics of it. On this matter, there are not enough publications about it, so this study fills the gap by systematizing the dispersed information for the analysis of a high importance subject in terms of the Costa Rican public policies. In this way, the double reform of the article 78 of the Political Constitution in 1997 and 2011, which forces the state to take action in the education, beginning with a 6% of the Gross Domestic Product (GDP) and then with an 8% of that indicator, they have allowed the budget of the Costa Rican state universities to increase considerably and continuously from a 0,80% of the GDP in 1999 to a 1,42% in 2017. <![CDATA[Las evaluaciones internas del sistema nacional de investigadores de México a través de un análisis clúster]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032018000100243&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El Sistema Nacional de Investigadores de México (SNI) evalúa, selecciona y reconoce, mediante un estímulo económico, el capital humano nacional que realiza investigación de calidad. Esta logística puede ser considerada como una selección de proyectos, la cual conlleva, obligatoriamente, a la elección de capital humano especializado. En este artículo se utiliza la técnica de análisis y agrupamiento de datos conocida como clustering (k Means) para profundizar sobre los criterios seguidos por el SNI en cuanto a dicha elección de investigadores. Una vez que se conoce el perfil productivo de cada nombramiento definido por el SNI, y a través de la distancia de Hamming, se realiza un análisis comparativo entre los datos estimados y reales asociados a cada nombramiento. Las estimaciones permitieron concluir que no se justifica la actual clasificación en cuatro agrupaciones (nombramientos), tal vez ello se deba a que los evaluadores del SNI utilizan información no recolectada en las variables reportadas por las solicitudes. Además, se demuestra la necesidad de mejorar la información estadística utilizada como base de datos para la evaluación; se señalan las diferencias en las clasificaciones estimadas para las siete áreas del conocimiento definidas por el SNI y se recomiendan algunos de los resultados para complementar las evaluaciones por pares, realizadas actualmente, siempre que se mejore la cantidad y calidad de la información disponible. Sin duda, ello debe de servir para hacer más eficiente la futura selección de proyectos de investigación y desarrollo concernientes a un programa de la política pública de investigación en México.<hr/>Abstract The National System of Researchers of Mexico (SNI) evaluates, selects, and recognized by an economic stimulus to national human capital that makes quality research. This logistics can be considered as a selection of projects, which leads, inevitably, to the choice of specialized human capital. This article uses the technique of analysis and clustering of data known as clustering (k Means) to deepen on the criteria followed by the NSR with regard to the choice of researchers. Once the productive profile of each appointment defined by SNI, and through the Hamming distance is known, is a comparison between the actual and estimated data associated with each appointment. Estimates allowed to conclude that it is not justified the current classification into four groups (appointments), perhaps this is due to that the evaluators of the SNI used information not collected on variables reported by requests. In addition, demonstrates the need for improved statistical information used as the database for the evaluation; the differences that exist in the ratings for the seven knowledge areas defined by the SNI and recommended some of the results to supplement assessments by peers today, provided that improvements are designated the quantity and quality of available information. Certainly, this should serve to streamline the future selection of projects of research and development concerning a programme of public policy research in Mexico. <![CDATA[El trabajo comunitario del profesional de Ciencias Naturales con perfil pedagógico. Experiencias de su implementación]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032018000100276&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen En la actualidad, las investigaciones dirigidas a la formación del profesional de Ciencias Naturales, con perfil pedagógico en el contexto cubano, generalmente se orientan a lo académico en detrimento del trabajo comunitario. A partir de la detección de necesidades asociadas al manejo sostenible de especies exóticas invasoras, la educación nutricional, la prevención del consumo de drogas, la utilización de las plantas y la equidad de género, en vínculo con el proceso educativo y los contextos de actuación del docente, se direccionó una línea de investigación del proyecto del departamento de Ciencias Naturales de la Universidad de Ciego de Ávila, Cuba. Este artículo presenta los resultados de la implementación de un proyecto comunitario en la comunidad “Vista Hermosa”, las acciones se desarrollaron como parte del plan de práctica laboral de los docentes de las carreras del área, en el período comprendido de septiembre de 2015 a octubre de 2016. Se empleó un enfoque mixto, se trabajó con una muestra conformada por 257 actores en las acciones de trabajo comunitario. En la recopilación y análisis de los datos se utilizó la observación participante, la entrevista en profundidad, encuesta, la triangulación de fuentes, el cálculo porcentual y tablas de frecuencia. Se confirmaron transformaciones favorables superiores al 80%, se destaca el nivel de actualización de los temas abordados y su utilización en la vida, así como el aporte del trabajo comunitario a la formación del profesional de la educación. Persisten carencias en cuanto a la integración social de todos los actores en la transformación de la comunidad.<hr/>Abstract At present, the research directed to the formation of the professional of Natural Sciences, with pedagogical profile in the Cuban context, generally orient to the academic to the detriment of the community work. Based on the identification of needs associated with the sustainable management of invading exotic species, nutrition education, drug prevention, plant utilization and gender equity, linking with the educational process and the contexts of action of the Teacher, a research line of the project of the Department of Natural Sciences of the University of Ciego de Ávila, Cuba was directed. This article presents the results of the implementation of a community project in Vista Hermosa community; actions were developed as part of the work practice plan of the teachers of the area careers in the period from September 2015 to October 2016. A mixed approach was used; we worked with a sample of 257 actors in community work actions. In the collection and analysis of the data, associated with the appropriation of knowledge related to the problems detected in the community, we used participant observation, deep interviews, survey, triangulation of sources and mathematical procedures such as percentage calculation, frequency tables and bar graphs. There were favorable transformations of more than 80%, highlighting the level of updating of the topics covered and their use in life and the contribution of community work to the training of the education professional. There is still a lack of social integration of all actors in the transformation of the community. <![CDATA[Instructor interactivo de nivelación diferencial (IIN) en ingeniería topográfica: diseño, desarrollo y evaluación]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032018000100299&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Este estudio describe cómo se desarrolló y probó un simulador web prototipo para apoyar el proceso de aprendizaje de los equipos y de los cálculos para la enseñanza de la nivelación diferencial (ND) en Ingeniería Topográfica. Tradicionalmente, la formación de este proceso de aprendizaje se imparte en campo abierto y a un estudiante a la vez. Estas situaciones hacen que la enseñanza sea lenta y que los estudiantes no obtengan suficiente práctica. Se desarrolló un simulador web con los lenguajes JavaScript, PHP y MySQL para ayudar en el proceso de aprendizaje. Además, se agregó la capacidad de guardar estos datos para un análisis más detallado. Se tomaron dos grupos de topografía básica: el grupo de estudio (utilizó la aplicación) y el grupo de control (no la utilizó). Se realizaron dos tipos de evaluaciones: una encuesta de opinión sobre la aplicación y una comparación entre los resultados de los grupos de control y estudio en la primera práctica de campo con instrumentos de ND. El simulador recibió una calificación alta en las encuestas. Por su parte, el grupo de estudio obtuvo mejores resultados en la práctica de campo de ND que el grupo de control. Se concluye que los resultados sugieren una mejora en el desempeño del estudiante en las prácticas de campo cuando se utiliza el simulador de ND; sin embargo, se debe someter a una mayor cantidad de estudiantes con el fin de consolidar más significativamente los resultados.<hr/>Abstract This study is to show how a simulator for surveying engineering differential leveling (IIN) teaching was developed and tested, the IIN supports the learning of leveling equipment and measurement computations. Traditionally, Differential leveling (ND) teaching is carried out in the field and to one student at the time. Because of this situation, ND teaching is slow and students do not get enough practice. To help in the equipment readings and computations of ND, a web based simulator was created using JavaScript, PHP and MySQL and to store these data to further analyze them. Two surveying student groups were taken: a study group (which utilized the IIN) and a control group (which did not utilized IIN). Two types of evaluation were carried out: a students’ opinion survey about the simulator and a comparison between the first field practice results of the control and the study group. The application got a high score in the survey and the study group performed better than the control group in the field practice. To conclude, the results suggest a better performance of the study group due to the simulator. However, a further study with more students have to be done to consolidate more significantly these results. <![CDATA[El docente de secundaria ante las reformas educativas en México. De apóstol a empleado desechable]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032018000100321&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Este artículo trata sobre las condiciones que vive el docente de secundaria ante los cambios derivados de la implementación de diversas reformas educativas en México (2006, 2011, 2013). Se realiza una investigación cualitativa que emplea entrevista semi-estructurada a 18 docentes de este nivel en la ciudad de México. El objetivo es describir e interpretar los significados y sentidos que tienen los docentes acerca de cómo viven estos cambios y de los factores que generan su situación. El análisis revela cómo los docentes de secundaria han significado su labor cada vez menos autónoma y, por tanto, más alienante, este último concepto es fundamental para comprender la sensación que están viviendo hoy en función de la implementación de estas reformas que han generado sensaciones que van desde el desencanto hasta el malestar. Los resultados revelan que los docentes hacen mención a la indisciplina e indiferencia de los jóvenes como una problemática central; a una pérdida del poder derivada de imposiciones para acreditar forzadamente al estudiantado independientemente de su desempeño; a la pérdida del prestigio social de su labor por las campañas mediáticas realizadas recientemente, las cuales justificaban la nueva y última reforma que afecta sus condiciones de estabilidad laboral, lo que les genera una sensación de incertidumbre y discontinuidad. La enajenación, como pérdida del dominio que tienen sobre sus acciones y la pérdida de seguridad en sus perspectivas, se plantea como un factor importante para ser considerado en la comprensión de la situación crítica de la escuela secundaria en México.<hr/>Abstract This article is about the work conditions that teachers are facing as a result of the last education reform of the Mexican public middle school (2006, 2011, 2013). A qualitative study is carried out using a semi-structured interview with 18 teachers of this schooling level in Mexico City. The objective is to describe and interpret the feelings and meanings teachers have ascribed to these changes and to explore some of the elements that have caused them. The analysis reveals how middle school teachers have seen their work becoming less autonomous and therefore more alienating. The concept of alienation is fundamental to understand what their feelings are in these days of reform implementation, which have generated feelings ranging from disenchantment to discomfort. This study reveals that teachers put the blame on the indifference and indiscipline of their students as a central problem; their loss of power to fail students regardless of the students’ performance; their loss of prestige due to recent media campaigns justifying the new and recent reform, which affects their conditions of job stability and gives them a sense of uncertainty and discontinuity. The alienation, as a loss of control over their actions and loss of certainty in their understanding, is posed as an important factor to be considered when understanding the critical situation of the middle school in Mexico. <![CDATA[Análisis de la dependencia de la acreditación institucional: un estudio comparativo de universidades en Chile]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032018000100345&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El presente artículo tiene como objetivo analizar la dependencia organizacional de la unidad encargada del proceso de acreditación institucional en las universidades chilenas. Para ello, se realizó un análisis cuantitativo y descriptivo de las universidades chilenas acreditadas del Consejo de Rectores y de las Universidades Privadas al año 2015. Lo anterior, a partir de información obtenida de la Comisión Nacional de Acreditación, de las páginas web e información telefónica de las universidades. Los análisis estadísticos incluyeron estadísticas descriptivas, tablas de contingencias y análisis de correspondencias múltiples. Los resultados del estudio evidencian que en las universidades del Consejo de Rectores de las Universidades Chilenas (CRUCH), el 72% de las unidades encargadas de la acreditación institucional dependen de rectoría, a diferencia de las universidades privadas que representan un 58%. Mediante la aplicación de un análisis de correspondencias múltiples comparativo entre ambos tipos de universidad, se descubre, principalmente, una asociación entre aquellas universidades cuya unidad encargada del proceso de acreditación depende de una rectoría y presenta 4 o 5 años y 3 o 4 áreas de acreditación. De igual manera, el estudio evidencia una asociación entre las universidades que obtienen 5 áreas y 6 o 7 años, sin ser relevante, en estos casos, el tipo de universidad. Por lo tanto, se concluye que la naturaleza jurídica de una institución, sea del CRUCH o privada, no se asocia necesariamente con una mejor calidad. En definitiva, los resultados permiten confirmar la hipótesis bajo estudio, es decir, no existe asociación significativa entre la dependencia organizacional y los resultados obtenidos en el proceso de acreditación.<hr/>Abstract The present article has as purpose to analyze the organizational dependency of the unit responsible for the process of institutional accreditation in the chilean universities. For this purpose, a quantitative and descriptive analysis of the accredited Chilean universities, Council of Rectors of Chilean Universities and the Private Universities, to 2015. The above, based on information obtained from the National Accreditation Commission, from the web pages and telephone information from universities. Statistical analyzes included descriptive statistics, contingency tables and multiple correspondence analysis. The results of the study show that in the universities of Council of Rectors of Chilean Universities (CRUCH), 72% of the units responsible for institutional accreditation depend on rectory, unlike private universities, which represent 58%. Applying a comparative multiple correspondence analysis between the two types of university, an association is found among those universities whose unit responsible for accreditation process depends on a rectory, presents 4 or 5 years and 3 or 4 areas of accreditation. In addition, the study evidences an association between universities that obtain 5 areas and 6 or 7 years, without being relevant in these cases the type of university. Therefore, the study concluded that the legal nature of an institution, CRUCH or private, is not necessarily associated with better quality. In definitely, the results confirm the hypothesis under study, that is, there is no significant association between the organizational dependency and the results obtained in the accreditation process. <![CDATA[Aplicación de la lingüística de corpus en el análisis de libros de texto como instrumentos nacionales de enseñanza del Inglés como segunda lengua en Chile]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032018000100376&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract The Ministry of Education (MINEDUC) bases the instruction of English in Chile in the Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment (CEFRL), however its guidelines have not been systematically considered in the practice of creating instructional material in the EFL context of this country. To analyze this issue, this article presents the comparison of the vocabulary about Teaching English to Speakers of Other Languages (TESOL) used in the CEFRL and the English textbooks used in Chile regarding the categories of curriculum design, language teaching methodology and language assessment. The methodology was mixed, not experimental, cross-sectional and descriptive, including the analysis of the CEFRL document and the 8 English textbooks used in Chile in the public sector. Firstly, the data was compared quantitatively using the software Nvivo9 and later some key words (learners / students - teachers) were analyzed quantitatively in terms of frequency and qualitatively using collocations. Results suggest that similar vocabulary is used in both, the CEFRL and Chilean textbooks in terms of “language teaching methodology” (36% and 33% respectively), but it varies highly in the category of “curriculum design” (22% and 48% respectively) and mostly in “language assessment” (42% and 19% respectively) while showing different frequencies in the key words and their associated verbs between “students” (1,33%) and “teacher” (0,18%). These results show a constructivist approach in both, but with a minor behaviorist aspect especially in textbooks, indicating relevant differences in the emphasis and coherence between different areas of the instruction.<hr/>Resumen El Ministerio de Educación (MINEDUC) fundamenta la instrucción de la enseñanza del Inglés, en Chile, en el Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: Aprendizaje, Enseñanza, Evaluación (MCER), sin embargo, sus directrices no han sido sistemáticamente consideradas en la práctica de crear material instruccional en Inglés en este país. Para analizar esta problemática, este artículo presenta la comparación del vocabulario sobre la enseñanza del Inglés para aprendices de otras lenguas (TESOL siglas en Inglés), usado en el MCER, y los libros de texto empleados en relación con las categorías de diseño currícular, metodología de la enseñanza del idioma y evaluación de la competencia lingüística. La metodología fue mixta, no experimental, transversal y descriptiva, en la cual se incluyó el análisis del MCER y de los 8 libros de Inglés utilizados en el sector público durante el año 2011. Primero, los datos fueron comparados cuantitativamente mediante el software Nvivo9 y posteriormente fueron analizadas de manera cuantitativa (frecuencias) y cualitativa (colocaciones) algunas palabras clave (aprendiz / estudiante - profesor/a). Los resultados sugieren que se usa vocabulario similar en ambos corpus (MCER y libros de texto) en términos de metodología (36% y 33% respectivamente), pero varía altamente en currículo (22% y 48% respectivamente) y mayormente en evaluación (42% y 19% respectivamente) ello muestra diferentes frecuencias en las palabras claves y los verbos asociados entre “aprendiz-estudiante” (1,33%) y “profesor/a” (0, 18%). Estos resultados muestran un acercamiento constructivista, aunque con aspectos conductistas, especialmente en los libros de texto, lo cual evidencia diferencias relevantes en el énfasis, y coherencia entre las áreas de conocimiento. <![CDATA[Sentidos y formas de participar en la escuela: la perspectiva de los jóvenes argentinos]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032018000100396&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Promover la participación de los más jóvenes, tanto dentro como fuera de la escuela, ha devenido, en los últimos tiempos, en objeto de especial atención en Argentina. Ello se logra haciendo visible en la implementación de diversas líneas, programas y proyectos especialmente gubernamentales. A partir de la perspectiva situacional del aprendizaje, este artículo describe y analiza los sentidos y las significaciones que los jóvenes estudiantes del nivel secundario asignan a sus prácticas de participación en diversos espacios curriculares. Para ello, y a partir de una perspectiva de tipo etnográfica, esta investigación se realizó en un curso de cuarto año de una escuela secundaria, situada en la Ciudad de Quilmes, Provincia de Buenos Aires. Se realizaron observaciones participantes, entrevistas a estudiantes de entre 17 y 18 años de edad, docentes y directivos. Se aplicaron técnicas, tales como la reflexión de los estudiantes acerca de filmaciones de sus propias clases, así como escritura analítica respecto de su participación al terminar cada una de las clases. Estas primeras aproximaciones dan cuenta de que “participar” implica, para estos estudiantes, satisfacer principalmente las expectativas de sus profesores, así como cumplir con las normas que rigen la vida en el aula. Ser aprobado o no, se convierte en el motor de las acciones en la vida cotidiana, aun cuando ir a la escuela cobre un sentido trascendental para estos jóvenes. Se concluye que si las acciones en el aula se vinculan con actuar, según el deber ser, habría que reflexionar en qué lugar queda aquello que acontece con el aprendizaje.<hr/>Abstract In recent years, the promotion of young people practices inside and outside the boundaries of school has become an object of special attention in Argentina, made visible thru implementation of diverse research lines, programs and projects, mainly in the governmental sphere. From a situational learning perspective, this article describes and analyzes meanings and significances that young students from secondary School give to their practices of participation in diverse curricular spaces. For that purpose, and based on an ethnographic approach, this research was developed on a fourth grade course of a Secondary School, located in Quilmes City, Province of Buenos Aires. Participant Observation and interviews were made to students between 17 and 18 years old, also to teachers and managerial staff. Diverse techniques, like students' reflections about filming of their own courses and reflective writing about their participation at the end of every course, were applied. These initial approaches show that "participating" implies for these students mainly to satisfy and to accomplish teachers' expectations and norms that lead life in classrooms. Therefore, to be or not to be approved becomes the motor of actions of daily life, even if going to School has a transcendental meaning for this youngsters. It is concluded that if actions in classroom are tied according to what "ought to be", then We must think about in which place stands all that happens in learning. <![CDATA[Estrategias musicales y de expresión corporal en el aula escolar: Una experiencia a partir de los derechos humanos de la niñez]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032018000100417&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El siguiente artículo es producto del proyecto de investigación “Incorporación de estrategias musicales en instituciones escolares que promuevan los Derechos Humanos de la niña y el niño, y los lineamientos de los Programas de Estudio de Educación Musical del Ministerio de Educación Pública”, el cual se llevó a cabo del año 2013 al 2016. Es una investigación aplicada con enfoque cualitativo, en la que participaron docentes de Educación Musical de I y II ciclo de la Educación General Básica, pertenecientes a la Dirección Regional de Cartago, Costa Rica. Los procedimientos y técnicas implementados fueron: lectura y análisis de documentos, aplicación de un diagnóstico, exposiciones magistrales, puesta en práctica y evaluación de talleres, asignaciones, observación no participante y sistematización de datos. Como parte de los logros, se obtuvieron datos en relación con el nivel de conocimiento que poseen las y los educadores sobre las temáticas de interés, y se vivenciaron estrategias metodológicas musicales a partir del enfoque de Derechos Humanos de la niñez y los Programas de Estudio del Ministerio de Educación Pública. Además, se recopilan materiales elaborados por las y los docentes, y se realizaron observaciones a las personas que participaron en el proceso en sus centros educativos respectivos. Con estas visitas de observación se buscó verificar la aplicación de los aspectos desarrollados en los talleres con el estudiantado, con la finalidad de que posteriormente dicha población docente, se convierta en agente multiplicador, que proyecte estos conocimientos a otros y otras profesionales en educación.<hr/>Abstract The following paper is the result of the research project "Incorporation of musical strategies in scholar institutions promoting the Human Rights of childhood and the guidelines of the Study Programmes of Musical Education of the Ministry of Public Education", held between 2013 and 2016. This is an applied research with a qualitative focus with the participation of teachers of Musical Education of I and II cycle of the General Basic Education, from the Regional Direction of Education in Cartago, Costa Rica. The proceedings and techniques used in this research were: reading and analysis of documents, application of a diagnostic, presentations, develop and evaluation of workshops, assignations, non-participant observation and data systematisation. The achievements of this research encompass, data regarding the level of knowledge about topics of interest in the teachers, and some musical methodological strategies were observed including the Human Rights of childhood and the Study Programs of the Ministry of Public Education.Moreover, the materials prepared by the teachers were saved, and along the process the observations were done to the participants in their respective educative centres. The goal of those observations visits was to verify how the topics developed in the workshops were applied with the students, aiming that they become multipliers agents by sharing their knowledge to more teachers. <![CDATA[Los mapas conceptuales como instrumento de evaluación: una experiencia de educación ambiental centrada en el estudio de ecosistemas acuáticos]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032018000100442&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Los ecosistemas acuáticos generan una serie de servicios fundamentales para mantener el bienestar humano y el mantenimiento de la vida en la biosfera. Sin embargo, la actividad humana está generando un gran impacto en dichos ecosistemas, pues altera el funcionamiento y el mantenimiento de estos, así como pone en riesgo la supervivencia y el bienestar humano. Para ello, es fundamental determinar si los diferentes recursos didácticos que trabajan la temática agua en la educación formal están permitiendo generar dicho conocimiento y una conciencia social ambiental sobre dicha cuestión. El artículo tiene como objeto diseñar y aplicar un modelo de evaluación de mapas conceptuales a una muestra de 23 estudiantes de tercer grado de Educación Secundaria Obligatoria en Huelva, España, con el fin de detectar, por un lado, las ideas previas, y por otro, identificar si se produjo aprendizaje conceptual y actitudinal en torno al agua tras el desarrollo de un recurso educativo. Para ello, se llevó a cabo un plan de intervención en el aula, de carácter mixto, consistente en 3 sesiones de trabajo. Se utilizaron, además los mapas conceptuales como técnica de recolección de datos. Los resultados de la investigación señalan que el análisis de cada uno de los elementos de los mapas conceptuales (número de conceptos, número de conectores, nivel de jerarquía, impacto visual y las relaciones entre los conceptos), aumentó después de la aplicación del recurso didáctico. En conclusión, el recurso educativo favoreció el aprendizaje conceptual y actitudinal en torno la importancia del recurso hídrico de los ecosistemas acuáticos agua, con lo cual se obtuvieron mejores niveles de aprendizaje.<hr/>Abstract The aquatic ecosystems generate a number of essential services for maintaining human well-being and maintaining life in the biosphere. However, human activity is having a great impact on these ecosystems, altering the operation and maintenance of them, as well as putting at risk the survival and the human well-being. For this, it is fundamental to determine if the different didactic resources that work the theme water in the formal education, are allowing to generate such knowledge and an environmental social conscience. The objective of this article is to design and apply a conceptual map evaluation model to a sample of 23 students from 3rd level of Compulsory Secondary Education, in order to detect, on the one hand, the previous ideas, and on the other hand, the identification of conceptual and attitudinal learning about water, following the development of an educational resource. For this purpose, a mixed classroom intervention plan was carried out, consisting of 3 work sessions, using conceptual maps as a data collection technique. The results of the research indicate that the analysis of each element of the conceptual maps (number of concepts, number of connectors, level of hierarchy, visual impact and relations between concepts) increased after the application of the didactic resource. In conclusion, the educational resource fosters the conceptual and attitudinal learning about water, obtaining better levels of learning. <![CDATA[Factores cognitivos relacionados con la capacidad de cálculo de división en estudiantes de 4º año de educación primaria en Argentina]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032018000100478&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Diferentes estudios indicaron que el aprendizaje de la matemática se asocia con los recursos cognitivos que dispone el estudiantado para afrontar su construcción. Sin embargo, la relación específica de procesos y habilidades cognitivas con la capacidad de cálculo de operaciones de división ha sido escasamente analizada. El objetivo de este artículo empírico es analizar la relación de la capacidad de cálculo de operaciones de división con el rendimiento en memoria de trabajo, inhibición e inteligencia fluida. La muestra fue seleccionada por disponibilidad y estuvo integrada por 135 estudiantes de 4º año del sistema educativo argentino (participantes de 9 y 10 años de edad). Los mismos fueron evaluados dentro de los establecimientos educativos a lo que asistían, durante el horario habitual de clases, a través de diferentes tareas que permitían la medición de tales variables. Los resultados indicaron que los estudiantes con distinto nivel de desempeño en división diferían entre sí en todas las variables cognitivas estudiadas (a excepción de la inhibición). Este hallazgo muestra que la inteligencia fluida y memoria de trabajo se relacionan con el conocimiento de la división en estudiantes de 4º año de la escolaridad primaria. Asimismo, sugiere que el aprendizaje de esta operación podría facilitarse al considerar las diferencias individuales en estos factores cognitivos durante el diseño y selección de los materiales didácticos y estrategias pedagógicas a utilizar para su enseñanza.<hr/>Abstract Different studies have shown a relationship between mathematics learning and cognitive factors; however, the specific link between division and cognitive abilities has been less studied. Previous research has shown that division ability during elementary school years is one of the most important predictors’ factors of general mathematic achievement in high school. Therefore, recognizing the cognitive factors related to division is important to improve mathematic learning in high school. The aim of this study was analyzed the relationship among division, working memory, inhibition and fluid intelligence. The sample was choose by the availability of the participants and it was integrated by 135 4th grade students (ages: 9- 10) from the Argentine educational system. They were assessed inside their school during regular classes schedule using different task. The results indicate that the students with different level in the division achievement diverge between them in the cognitive variables studied (inhibition was an exception).This conclusion showed that students’ differences in division achievement were related to working memory and fluid intelligence. Those findings show a relation between intelligence and working memory and suggest that division learning could be improved by considering individual differences on those cognitive factors. <![CDATA[Acogida y proximidad: algunos aportes de Emmanuel Levinas a la Educación]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032018000100505&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El presente ensayo es el resultado de la incorporación de las obras de Emmanuel Levinas al campo educativo en distintos ejercicios investigativos en clave pedagógica. Emerge, como posibilidad, para reflexionar críticamente la Educación como un asunto de relación trascendente orientada hacia la fragilidad de un otro que aprende. El escrito trata de poner-en-cuestión pedagogías verticales de la enseñanza como adecuación de un conocimiento que asimila al otro a partir de una relación pensar-ser. Producto de este cuestionamiento, se propugna por una acogida y una proximidad como categorías de análisis que nos permiten considerar la educación como encuentro relacional que desborda todo acto de objetivación pensante, para ubicarla en los escenarios de una alteridad radical que lleva implícita el infinito del otro que aprende.<hr/>Abstract This essay is the result of the analysis Emmanuel Levinas’ works to the educational field in different research exercises in pedagogical key. It emerges as a possibility to consider critically on Education as a matter of transcendent relationship related to the fragility of the other who learns. The text tries to make questions about vertical teaching pedagogies, as an adaptation of knowledge that assimilates another from a thinking-being relationship. Product of this questioning, promote a welcome and a proximity, as categories of analysis that allow us to think about education as the relational encounter that overflows the act of thinking objectification, to place it in the scenarios of a radical alterity implicit in the infinite of other who learns. <![CDATA[Tradiciones o culturas pedagógicas: del contexto europeo y norteamericano al conocimiento pedagógico latinoamericano]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032018000100522&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El presente ensayo realiza un acercamiento a algunos planteamientos y configuraciones sobre tres diferentes tradiciones o culturas pedagógicas modernas, a saber: anglosajona, germánica y francófona. Asimismo, presenta además una aproximación o apuesta para argumentar el por qué de un conocimiento pedagógico latinoamericano constituido desde la singularidad y particularidad de este contexto. Para lograr este objetivo nos hemos valido de algunas elaboraciones sobre la pedagogía y la didáctica en general, de tal modo que se conciban como un campo de saber disciplinar y profesional de la educación, asunto que hace parte de un marco conceptual para establecer contrastes y posibles relaciones entre las tradiciones pedagógicas. La metodología utilizada es cartografía teórica o conceptual desde lo hermenéutico, y se espera que los resultados presentados tengan impacto en la comunidad académica y aporten a la construcción del conocimiento pedagógico y educativo.<hr/>Abstract The present essay realizes an approximation to some expositions and configurations on three different traditions or pedagogic modern cultures to knowing: Anglo, Germanic and French; he presents in addition an approximation or bet to argue the why of a pedagogic thought Latin American constituted from the singularity and particularity of this context. To achieve this aim we have used of some elaborations on the pedagogy and the didactics in general, in such a way that they are conceived as a field of being able to discipline and professional of the education, matter who does part of a conceptual frame to establish contrasts and possible relations between the pedagogic traditions. The used methodology is a theoretical or conceptual cartography from the hermeneutic thing and it hopes that the presented results have impact in the academic community and reach to the construction of the pedagogic and educational knowledge.