Scielo RSS <![CDATA[Actualidades Investigativas en Educación]]> http://www.scielo.sa.cr/rss.php?pid=1409-470320170002&lang=pt vol. 17 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.sa.cr/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.sa.cr <![CDATA[Editorial]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032017000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Dynamics of internationalization of higher education in Programs of Postgraduate of the University of Costa Rica]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032017000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen:Este texto presenta los resultados de un análisis descriptivo acerca del posgrado en la Universidad de Costa Rica (UCR), en lo que concierne a oferta académica, titulaciones, relaciones internacionales y movilidad estudiantil. El análisis está basado en información obtenida en las páginas web del Sistema de Estudios de Posgrado (SEP) y la Oficina de Asuntos Internacionales y Cooperación Externa (OAICE), así como en información facilitada por la decanatura del SEP. Se concluye que, en general, la UCR presenta una actividad académica de posgrado bastante amplia, razón por la cual, en su lugar, es importante mejorar la integración y la convergencia en lo que corresponde a relaciones internacionales, convenios y movilidad académica.<hr/>Abstract:This text presents the results of a descriptive analysis on the postgraduate course at the University of Costa Rica (UCR), in regards to academic offer, degrees, international relations and student mobility. He analysis is based in information obtained in the Web pages of the system of studies of postgraduate (SEP) and the Office of affairs international and cooperation external (OAICE), as well as in information provided by the deanship of the SEP. It is concluded that, in general, the UCR presents graduate academic activity pretty wide, reason why, instead, it is important to improve the integration and convergence in which corresponds to international relations, conventions and academic mobility. <![CDATA[Virtual collaborative environments for individual learning]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032017000200039&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen:El presente artículo muestra los resultados de una investigación sobre ambientes colaborativos virtuales, en la que participó un grupo de 15 estudiantes de la Universidad de Costa Rica. El objetivo de esta fue innovar en la formulación de estrategias didácticas que ayuden a involucrar al estudiantado-profesorado, como actores en los procesos de formación. Lo anterior se logró mediante el empoderamiento de tecnologías de la información y comunicación (TIC) y, en especial, el uso de dispositivos móviles. La investigación se realizó en el 2014, desde una aproximación mixta que sistematiza el proceso, experiencias y aprendizajes recolectados. Los datos se recopilaron por medio de un instrumento autoadministrado, en un único momento, además, las observaciones de los participantes fueron registradas durante todo el ciclo. La investigación ayudó a identificar herramientas tecnológicas que permiten innovar en la creación de ambientes colaborativos; además, se logró evidenciar que estos aumentan y mejoran la experiencia del proceso de aprendizaje. De igual forma, se demuestra que pueden ser creados con herramientas de software libre y accesible; y que se requieren habilidades mínimas de computación para personalizarlo, según las necesidades educativas. Por último, se expone una propuesta de un modelo de cinco etapas que permite que otros docentes puedan replicar este tipo de ambientes; el cual fue guía en la creación de una aplicación para celulares completamente funcional, que puede ser objeto de estudio en una futura investigación.<hr/>Abstract:This article presents the research results about virtual collaborative environments, in which a group of 15 students from the University of Costa Rica participated. The objective of the research was to innovate in the formulation of methodological and pedagogical techniques that help to involve the student-instructor, as actors in the training processes. This was achieved through the empowerment of information and communication technologies (ICT) and especially using mobile devices. The research was carried out in 2014, from a mixed approach that systematizes the process, experiences and lessons learned. The data were obtained by a self- administered instrument, supplied in a single moment; moreover, the observations of the participants were recorded during the whole cycle. The research helped to identify technological tools that allow innovating in the creation of collaborative environments; in addition, it was demonstrated that these increase and improve the experience of the learning process. It also demonstrates that the collaborative environments can be created with free and accessible software tools; and that minimal computer skills are required to customize it according to educational needs. Finally, a proposal is presented for a five-stage model that allows other teachers to replicate this type of environment; which was a guide in the creation of a fully functional mobile application that can be studied in future research. <![CDATA[DIF in Spanish and Mathematics from Costa Rica’s national tests in reported students with ADHD]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032017000200068&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract:The detection of differential item functioning (DIF) is fundamental to ensure instruments’ invariance, and, therefore, a better estimate of the construct being measured across the different groups of examinees. The purpose of this research was to provide substantive hypothesizes related to possible sources of DIF, comparing students reported with accommodations for ADHD (focal group) and students with no accommodations (reference group), using the Standardized-P Difference and the Mantel Haenszel (MH) methods. Data from the Costa Rican national high school exit tests in Spanish and Math, from the year 2004, in public schools, were analyzed. First, these two methods were used to detect items with DIF, and then, using a more qualitative approach, drew hypotheses related to possible sources of DIF. Some degree of agreement was verified between the two different empirical methods, being Mantel-Haenszel more sensitive. In the Spanish test, DIF was hypothesized to be caused by the length and wording of the options, and the literary and non-literary texts in the stem. In Math, possible sources of DIF involved vocabulary, wording, the transition of verbal to mathematical language, the visuospatial item organization, and the drawing of graphs and geometrical figures. At the methodological level, complementing the statistical analyses with the judges’ criteria was helpful to identify possible sources of irrelevant variance in the construct measured by these tests. The hypotheses must be interpreted with caution, though, since the number of items detected as exhibiting DIF was relatively small.<hr/>Resumen:La detección del funcionamiento diferencial del ítem (FDI) es fundamental para garantizar instrumentos invariantes y una mejor estimación del constructo en los diferentes grupos de examinados. El propósito de esta investigación fue proveer hipótesis sustantivas sobre posibles fuentes de FDI, comparando estudiantes reportados con el trastorno de déficit atencional con hiperactividad (TDAH, grupo focal) y estudiantes sin esas características (grupo de referencia). Se usaron los métodos de la diferencia p estandarizada y Mantel- Haenszel para identificar los ítems con FDI en las pruebas de bachillerato de español y matemática aplicadas en el año 2004 en colegios públicos académicos de Costa Rica. Luego, usando un enfoque más cualitativo, se generaron hipótesis sobre sus posibles fuentes. Hubo cierto grado de concordancia entre ambos métodos, siendo el de Mantel-Haenszel más sensible. En la prueba de español se encontró evidencias para apoyar la hipótesis de que la extensión y la redacción de las opciones y los textos literarios y no literarios incluidos en el encabezado pueden ser causas de FDI. En matemática se encontró que el vocabulario, la redacción, la transición del lenguaje verbal al matemático, la organización viso espacial del ítem y el dibujo de gráficas o figuras geométricas pueden ser causas de FDI. A un nivel metodológico, el complementar los análisis estadísticos con el criterio de jueces fue útil para la identificación de posibles fuentes de variancia irrelevante al constructo medido por estas pruebas. Las hipótesis deben ser tomadas con cautela, ya que el número de ítems detectados con FDI fue relativamente pequeño. <![CDATA[Adoption of the competence-based educative model, from the Campus category of Bourdieu]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032017000200090&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen:Se reporta la experiencia de la Universidad Popular de La Chontalpa, en Tabasco, México, en la cual se diseñó e implementó el Modelo de Educación por Competencias (MEC) en 11 de sus Programas de Formación Profesional (PFP) a partir de 2010. La investigación fue exploratoria y la metodología consistió en entrevistar en forma individual a 11 académicos que participaron en el proceso de rediseño curricular, desde un enfoque cualitativo. El objetivo fue ofrecer una explicación sociológica desde la perspectiva del campus de Bourdieu, que permita la reflexión de los distintos niveles de complejidad de una adopción institucional de este tipo de modelos. El uso del concepto en el análisis del fenómeno nos permite dilucidar las construcciones elaboradas por los agentes implicados en el entramado, que representa su propio campus desde la postura crítica de la sociología comprensiva. Los resultados muestran que en la adopción de nuevos modelos educativos se presentan rasgos de socialización distintos que impactan cuando menos, en dos ámbitos: la gobernanza institucional y el desarrollo de las funciones sustantivas de las organizaciones educativas. El peso político, económico y social de las agencias transnacionales y las nacionales, determina en cierto modo, la reproducción del modelo entre los agentes imbricados en el campus, pero, en cambio, se genera un desequilibrio de fuerzas en el interior de este, debido a la imposición de un modelo que no posee líneas orientadoras claras para su adopción.<hr/>Abstract:This paper reports the experience of the Universidad Popular de La Chontalpa, in Tabasco, Mexico, in which there was designed and implemented the Competency Based Learning (CBL) in 11 of their professional training programs since 2010. This was a qualitative and exploratory research and the methodology consisted of individual interviews to 11 professors who participated in the process of redesigning the syllabus, from a qualitative approach. The objective is to offer a sociological explanation from a Bourdieu’s Campus standpoint that will enable people to appreciate the different levels of complexity of adopting this kind of models in an institution. The use of the concept in the phenomenon analysis allows us to elucidate the constructions made by the agents involved in the system representing their own campus from a critical view of the comprehensive sociology. The results demonstrate that the adoption of new educational models have different socialization features, which to a certain extent have an impact in two areas: the institutional governance and the development of the substantive functions of educational organizations. The political, economic, and social impact of the transnational and national agencies determines to a certain degree the reproduction of the model among agents involved in the campus. However, the imposition of a model generate disparity at the interior of the campus due to the lack of clear guidelines for its adoption. <![CDATA[Self-efficacy beliefs and evaluation contexts. An study with university students]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032017000200112&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen:Este artículo presenta un estudio con el objetivo principal de contribuir al conocimiento del modo en que las creencias de autoeficacia se vinculan con las situaciones de evaluación en las que habitualmente se desempeña un grupo de estudiantes universitarios. Se trabajó con 133 estudiantes de carreras de grado de una universidad pública de Córdoba (Argentina). Se hizo un abordaje metodológico mixto, utilizando: los cuestionarios Multidimensional Scales of Perceived Self-efficacy de Bandura, Motivated Strategies Learning Questionnaire y un Cuestionario Ad-hoc sobre percepciones y valoración del contexto; observaciones de instancias de evaluación; calificaciones obtenidas por el alumnado y consignas de evaluación solicitadas. Se obtuvo como resultados, estudiantes con buen perfil motivacional y confianza en sus capacidades para el desempeño. Además, se observó dos tipos de contextos evaluativos, tareas de alcances amplios y parciales tradicionales, con diferencias en: creencias de autoeficacia de alumnos y alumnas, sus valoraciones y percepciones al respecto, feedback (retroalimentación) desplegado, rendimiento académico obtenido, espacio para el despliegue de autonomía, etc. De igual forma, se identificaron percepciones negativas de alumnos y alumnas sobre los parciales y positivas sobre las tareas de alcances amplios. Como conclusión, los contextos de evaluación influyen sobre las creencias de autoeficacia y el rendimiento académico de alumnos y alumnas y viceversa. Futuras investigaciones podrían orientarse hacia las vinculaciones entre la autoeficacia y la construcción de los criterios de evaluación, y/o la claridad de las consignas de evaluación.<hr/>Abstract:This article presents a study with the primary objective of contributing to knowledge of how self-efficacy beliefs are linked to assessment situations where usually a group of college students play. We work with 133 students of undergraduate public university of Cordoba (Argentina). We did a mixed methodological approach, using: questionnaires Multidimensional Scales of Perceived Self-efficacy Bandura, Motivated Strategies Learning Questionnaire and ad-hoc questionnaire on perceptions and appreciation of context; observations of instances of evaluation; grades obtained by students and slogans evaluation requested them. Results: Students with good motivational profile and confidence in their abilities to perform; we also observed two types of evaluative contexts, tasks partial reaches large and traditional, with differences in: self-efficacy beliefs of students, their assessments and perceptions about, deployed feedback, obtained academic performance, space for the deployment of autonomy, etc.; In the same way were identified negative perceptions of students on partial and positive about the tasks identified broad scope. Conclusion: evaluation contexts influence self-efficacy beliefs and academic performance of students and vice versa. Future research could be directed to the links between self-efficacy and: the construction of the evaluation criteria, and/or clarity of slogans evaluation. <![CDATA[Social representations of democracy and citizenship in southern Chile’s undergraduate pedagogy students]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032017000200144&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen:El presente artículo presenta los resultados de una investigación cuyo objetivo fue determinar y describir las representaciones sobre democracia y ciudadanía de un conjunto de estudiantes universitarios de Pedagogía, con la finalidad de aportar antecedentes para el debate con respecto a la relevancia de incluir una estrategia clara de formación ciudadana en estas carreras. El estudio tiene un enfoque metodológico cualitativo. Se aplicó a 249 estudiantes pertenecientes a la Facultad de Educación de una universidad regional del sur de Chile. Se utilizó la técnica de redes semánticas naturales y el análisis se realizó tomando los valores arrojados por dichas redes, indagando sobre las representaciones de “democracia”, “ciudadanía”, “partidos políticos chilenos” y “democracia en Chile”. Los resultados evidencian que los jóvenes representan la democracia como un adecuado sistema de organización social y política, y la ciudadanía como su forma de expresión válida. Sin embargo, al focalizar la atención en la realidad chilena, desacreditan la expresión que adquiere la democracia en el país, con representaciones negativas de los partidos políticos chilenos también. Se observa una clara ruptura entre los conceptos ideales de democracia y ciudadanía, y su aplicación concreta a la realidad chilena. Estos resultados permiten una primera aproximación a las conceptualizaciones políticas de los estudiantes con miras al diseño de una política de formación inicial docente que incluya la formación ciudadana.<hr/>Abstract:This article presents the results of an investigation whose objective was to identify and describe the representations about democracy and citizenship of a group of undergraduate pedagogy’s students, in order to provide a first background for the discussion on the relevance to include a clear strategy of citizenship education for these careers. The study has a qualitative methodological approach. It was applied to 249 students from the Faculty of Education at a regional university of southern Chile. The technique used was a Natural Semantic Network and analysis was made on the values thrown by such networks. We inquired about the representations of "democracy", "citizenship", "Chilean political parties" and "democracy in Chile". The results show that young people represent democracy as an adequate system of social and political organization and citizenship as its valid form of expression. However, by focusing attention on the Chilean reality, the expression of democracy in the country is discredited. They also represent negatively Chilean political parties. We observed a clear break between the ideals of democracy and citizenship concepts and their concrete application to the Chilean reality. These results allow a first approach to the political conceptualizations of students to design a policy of initial teacher training that includes civic education. <![CDATA[Social representations of prospective teachers of Physics and Chemistry about the textbook]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032017000200172&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen:El libro de texto de ciencias naturales es considerado uno de los recursos más utilizados para enseñar y aprender en estas disciplinas. Los contenidos mostrados y las actividades que se desarrollan en las clases, propuestos a menudo en los libros de texto, suelen estar alejados de los intereses del estudiantado. Por esto, resulta interesante indagar las representaciones que el futuro docente posee sobre este objeto social para vislumbrar características de sus prácticas futuras. En este artículo, presentamos los resultados de un estudio exploratorio con futuros profesores y profesoras, cuyo objetivo es caracterizar sus representaciones sociales acerca del libro de texto o manual escolar de ciencias naturales. Los supuestos teóricos y la metodología, consistente en una técnica de evocación y jerarquización, se sustentan en el marco de la teoría de las representaciones sociales. Los participantes en la investigación constituyen una muestra de ocho estudiantes universitarios del último año de los profesorados en Física y en Química de la Universidad Nacional de San Juan (Argentina). Los resultados obtenidos, desde un abordaje predominantemente cualitativo, han permitido encontrar el contenido y la estructura, como así también las actitudes asociadas a las representaciones en estudio, destacándose un excesivo apego al manual como recurso para el diseño de las actividades del aula. Estos resultados servirían para formular recomendaciones tendientes a optimizar la utilidad del manual en su futura práctica profesional, buscando trascender el modelo tradicional de enseñanza e incorporar elementos de otros modelos alternativos que promuevan el interés hacia el aprendizaje de las ciencias.<hr/>Abstract:The textbook of Natural Science is considered one of the most used resource for teaching and learning in these disciplines. The contents taught and the activities carried out in class, frequently proposed in textbooks, are often away from the interests of students. Therefore, it would be useful to investigate the representations that the prospective teacher has about this social object to highlight characteristics of their future practice. This paper presents the results of an exploratory study carried out with prospective teachers, aimed at characterizing social representations about the textbook of Natural Science. The theoretical assumptions and methodology, consisting in a technique of evocation and hierarchy, are based on the framework of the theory of Social Representations. Eight university students attending their final year of the professorship in Physics and Chemistry at the National University of San Juan (Argentina) constitute the sample. The results obtained, from a predominantly qualitative approach, have allowed us to find not only the content and the structure of the representations under study, but also the attitudes associated with them, highlighting an excessive attachment to the manual as a resource for designing classroom activities. These results would be useful for making recommendations about the textbook with the aim of optimizing its use in their future professional practice, going beyond the traditional teaching model and incorporating elements of other alternative models that promote interest in learning science. <![CDATA[Knowledge and attitudes toward sexuality and sexual education in public schools teachers]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032017000200192&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen:En ese artículo se presentan los resultados de un estudio de conocimientos y actitudes en sexualidad y en educación sexual dirigido a docentes de 17 colegios públicos de la ciudad de Cuenca-Ecuador. Se evaluó el impacto de un curso de capacitación sobre sexualidad que fue planificado por el proyecto VLIR-UOS “Promoción de la salud sexual en Adolescentes” de la Universidad de Cuenca-Ecuador. Con el objetivo de evaluar el efecto del curso, se aplicó a los docentes y 2 grupos de profesores no asistentes como testigos, una evaluación diagnóstica y una evaluación final, a través de 3 cuestionarios: el cuestionario de conocimientos sobre sexualidad y educación sexual con los siguientes ejes temáticos: sexualidad y actitudes, docencia y educación sexual, sexualidad y adolescencia, sexualidad: diversidad y bienestar personal-social y metodología en educación sexual. El cuestionario de actitudes hacia la sexualidad, con los siguientes ejes: valores personales claros, actitudes hacia la sexualidad en la vida, actitudes hacia la anticoncepción, actitudes hacia las relaciones prematrimoniales y autoestima. Finalmente, se aplicó el cuestionario de actitudes hacia la educación sexual. Los resultados muestran avances significativos en el nivel de conocimientos del grupo de capacitación; en la valoración inicial los docentes obtuvieron una media de .76 (DE = .07) y en post test este valor se elevó a .81 (DE = .07). En las actitudes hacia la sexualidad las diferencias no fueron estadísticamente significativas, la media inicial fue de 3.92 (DE = .52) y posteriormente fue de 4.16 (DE = .81). En las actitudes hacia la educación sexual, el valor medio inicial fue de 1.79 (DE = .58) que descendió a 1.52 (DE = .29) lo que indica una mejoría significativa en este aspecto. Se considera que variables tales como la edad de los participantes, perfil profesional y la modalidad del curso tuvieron una marcada influencia en el resultado de esta capacitación en sexualidad y educación sexual. Se discute sobre las medidas correctivas para mejorar la eficacia del curso.<hr/>Abstract:This article presents the results of a study of knowledge and attitudes in sexuality and sex education applied teachers of 17 public schools in the city of Cuenca, Ecuador. The impact of a training course on sexuality planned by the VLIR-UOS project "Promotion of sexual health in adolescents" of the University of Cuenca-Ecuador was evaluated. To this purpose, a diagnostic evaluation, and final evaluation were applied to the experimental group of teachers and two groups of non-attending teachers used as reference control. Evaluations were carried out using the knowledge questionnaire on sexuality and sexual education with the thematic axes: sexuality and attitudes, teaching and sexual education, sexuality and adolescence, sexual diversity and personal-social well-being and methodology in sex education. The questionnaire of attitudes towards sexuality, focusing on: clear personal values, attitudes toward sexuality in life, attitudes towards contraception, attitudes toward premarital relationships and self- esteem. Finally, the questionnaire of attitudes towards sex education was also applied. The results show significant advances in the level of knowledge of the training group: in the initial assessment teachers obtained an average of 76 (SD = .07) while in the post test this value increased to .81 (SD = .07). In the attitudes towards sexuality the differences were not statistically significant, with an initial mean of 3.92 (SD = .52) and an after training of 4.16 (SD = .81). In the attitudes towards sex education, from the initial mean of 1.79 (SD = .58) the value decreased to 1.52 (SD = .29) pointing to a significant improvement in this regard. Variables such as the age of the participants, professional profile and the modality of the course were considered to have a marked influence on the outcome of this training in sexuality and sex education. Corrective measures to improve course effectiveness are discussed. <![CDATA[Attitudes of the peers towards children in condition of disability]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032017000200214&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen:Un factor importante en la integración exitosa de estudiantes con discapacidad a las escuelas regulares se relaciona con la actitud de sus pares sin discapacidad. La presente investigación tuvo como objetivo principal analizar cómo los ambientes escolares integradores influyen en las actitudes de niños y niñas hacia las personas con discapacidad. Se habla de integración y no de inclusión porque, aunque en el discurso oficial México promueve la educación inclusiva, la realidad de las escuelas y de las aulas muestra que se hace integración. La investigación fue descriptiva, de corte cuantitativo, con una muestra de 90 estudiantes de escuelas públicas con y sin apoyo de Educación Especial de nivel preescolar y primaria. Para evaluar la actitud se aplicó un instrumento de elaboración propia: un cuestionario de actitudes hacia las personas con discapacidad de escala tipo Likert de tres opciones y una encuesta para conocer contacto con personas con discapacidad. Los resultados indican que la población estudiantil de escuelas con apoyo de Educación Especial presenta una actitud más favorable hacia las personas con discapacidad. El contacto con personas con discapacidad es un factor que se asocia con diferencias significativas en cuanto a la actitud hacia las mismas, sobre todo cuando es resultado de una relación escolar. Además, se contrastaron variables sociodemográficas para identificar su influencia en dichas actitudes, como el sexo, edad y nivel escolar. Se concluye que la escuela puede constituirse como un elemento muy importante para generar actitudes favorables hacia las personas con discapacidad en sus estudiantes.<hr/>Abstract:An important factor related to a successful integration of students with disabilities in general schools is their peers with no disabilities attitudes. Therefore, the purpose of this study was to analyze how integrative school environments influence the attitudes of children towards people with disabilities. In Mexico, in spite of the official discourse, the schools promote the educational integration, not the inclusive education. The research was descriptive, quantitative research was conducted with a sample of 90 students from public schools with and without Special Education support. An instrument was designed to measure the level of attitude: it is composed of a test of attitudes toward persons with disabilities with a Likert scale of three options; also, a survey was applied to evaluate contacts with persons with disabilities. The results indicate that the students from schools with Special Education support present a more favorable attitude toward people with disabilities than those schools without Special Education support. The contact with people with disabilities showed significant differences in the attitude towards those disabilities, particularly when this contact is the result of a school relationship. Also, sociodemographic variables were contrasted to identify their influence on these attitudes, such as gender, age and school level. The findings allow us to conclude that general schools can be an important factor to elicit favorable attitudes in their students to people with disabilities. <![CDATA[An evaluative study of the design and curricular implementation in the pedagogical training in Education Careers]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032017000200239&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen:El presente artículo describe los resultados del estudio que tuvo como objetivo evaluar el diseño, implementación y desarrollo de la estructura curricular de la formación pedagógica de las carreras de educación de una universidad pública, en el marco de la implementación de la formación por competencias en la educación superior en Chile. La metodología utilizada consideró un enfoque cualitativo y diseño de estudio de caso. La muestra estuvo conformada por 8 directores de carreras, 12 académicos y 64 estudiantes de las carreras señaladas. Para la recopilación de datos se empleó fuentes documentales, entrevistas semi-estructuradas y grupos de discusión. Como técnica de análisis se optó por Análisis de Contenido temático mediante software QDA. Los hallazgos obtenidos indican la falta de conexión entre los distintos componentes del diseño curricular investigado, evidenciando inconsistencias estructurales y operativas. Las principales conclusiones advierten que los componentes curriculares de la formación pedagógica se estructuran de manera aislada en los procesos de renovación del currículum, evidenciando, principalmente, disonancias. Este estudio demostró que la propuesta curricular vigente, objeto de esta investigación, se configura escindida de los cambios y propósitos declarados. Esto plantea la necesidad de que las renovaciones curriculares vayan aparejadas de un sistema de gestión y monitoreo para la concreción y verificación de los procesos formativos, con el fin de detectar oportunamente las posibles inconsistencias o nudos críticos.<hr/>Abstract:The present article describes the results of the study that aimed to evaluate the design, implementation and development of the curricular structure of the pedagogical training of the educational careers of a public university, within the framework of the implementation of training by competences in the Higher Education in Chile. The methodology used considered a qualitative approach and case study design. The sample consisted of eight race directors, 12 academics and 64 students of the indicated careers. Documentary sources, semi-structured interviews and discussion groups were used for data collection. As analytical technique, thematic Content Analysis was chosen using QDA software. The obtained results indicate the lack of connection between the different components of the curricular design investigated, evidencing structural and operational inconsistencies. The main conclusions indicate that the curricular components of the pedagogical training are structured in an isolated way in the processes of renewal of the curriculum, evidencing, mainly, dissonances. This study demonstrated that the current curricular proposal, object of this research, is configured split of the declared changes and purposes. This raises the need for curricular renewals to be coupled with a management and monitoring system for the concretion and verification of training processes, in order to detect in a timely manner possible inconsistencies or critical nodes. <![CDATA[Emotional intelligence and kinesthetic in the physical education of the primary education]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032017000200262&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen:El artículo presenta los resultados de una investigación para identificar el nivel de desarrollo de la inteligencia emocional y la kinestésica en la Educación Física de los estudiantes del quinto ciclo de Educación Primaria y opiniones y valoraciones de los docentes al respecto. La investigación respondió a la línea de desarrollo del currículo escolar, se sustentó en el paradigma cualitativo, de tipo científico educacional aplicado, con carácter descriptivo-explicativo. Se seleccionó una muestra aleatoria de 175 estudiantes y 11 docentes de la Escuela Primaria Emilio del Solar N° 1193, del distrito de Lurigancho, Chosica en Lima, Perú. Como instrumentos se emplearon test de Inteligencia kinestésica corporal y test de inteligencia emocional a los estudiantes así como una entrevista a docentes. Se obtuvo que el 40.13 % de los estudiantes de la muestra investigada presenta un nivel bajo de desarrollo de la inteligencia emocional, mientras que el 88.76 % evidencia un nivel bueno o muy bueno de la inteligencia kinestésica corporal. El 100 % de los docentes reconoce que la Educación Física debe desarrollar las dimensiones de la inteligencia kinestésica corporal; sin embargo, solo el 27 % reconoce el papel de la Educación Física en el desarrollo de la inteligencia emocional. Como probable solución se propuso una Ruta de aprendizaje de Educación Física orientadora del trabajo didáctico del docente para desarrollar la inteligencia emocional y kinestésica, esto, como parte esencial de la formación integral del estudiante desde las competencias del área: corporeidad, hábitos saludables, habilidades sociomotrices y, habilidades socioemocionales.<hr/>Abstract:The article presents the results of an investigation to identify the level of development of the emotional intelligence and the kinesthetic in the Physical Education of the students of the fifth cycle of the Elementary and Middle School and opinions and the teachers' valuations in this respect. The research responded to the line of development of the school curriculum, it was sustained in the qualitative paradigm, of applied educational scientific type, with descriptive-explanatory character. It was selected a random sample of 175 students and 11 teachers of the Elementary and Middle School Emilio of the Solar N° 1193, of the district of Lurigancho, Chosica in Lima, Peru. As research instruments test of Intelligence corporal kinesthetic and test of emotional intelligence were used to the students and semi-structured interview to teachers. It was obtained that 40.13% of the students of the investigated sample presents a low level of development of the emotional intelligence, while 88.76% evidences a good or very good level of the intelligence corporal kinesthetic. 100% of the teachers ones recognizes that the Physical Education should develop the dimensions of the intelligence corporal kinesthetic however alone 27% recognizes the paper of the Physical Education in the development of the emotional intelligence. As probable solution she intended a Route of learning of Physical Education that guides the didactic work of the educational one to develop the emotional intelligence and kinesthetic like essential part of the student's integral formation from the four competitions of the area: body image, healthy habits, social and motive abilities, social and emotional abilities. <![CDATA[The formation of dental students in biochemistry: a challenge for university teaching in the production of a textbook]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032017000200282&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen:La formación en bioquímica de los estudiantes de odontología es un desafío para la docencia en la Universidad de Costa Rica. Para tratar de abordar este problema se propuso realizar un libro de texto de bioquímica específicamente para ese campo de la salud. Se realizó una evaluación de las preferencias estudiantiles y docentes respecto a las posibles características de dicho texto, se consultaron los programas de los cursos ofrecidos durante el período comprendido entre 1971 y 2014, se aplicó un cuestionario a los estudiantes activos que estuvieran recibiendo el curso y se realizó un grupo focal con los docentes del curso, en ambos casos durante el primer semestre del 2016. Los resultados indican que no existen coincidencias relacionadas con lo que estudiantes y profesores consideran temas más relevantes, no hay un uso frecuente de libros de texto entre los estudiantes consultados y estos prefieren utilizar los libros impresos en lugar de electrónicos. Se concluye que la formación en bioquímica podría beneficiarse con la elaboración de un libro de texto, pero es necesario lograr un consenso entre docentes y estudiantes sobre sus contenidos. Asimismo, se debe prestar atención a la claridad del lenguaje empleado y la pertinencia para la práctica profesional de los contenidos seleccionados.<hr/>Abstract:Biochemistry training for dental students is a challenge for teaching at the University of Costa Rica. To try to address this problem it was proposed to write a biochemistry textbook specifically for that area of health sciences. An assessment of students’ and teachers’ preferences regarding the possible features of the text was made, programs of courses offered during the period between 1971 and 2014 were consulted, a questionnaire was applied to the active students who were receiving the course and a focus group was held with the teachers of the course, in both cases during the first half of 2016. The results indicate that there are no coincidences related to what students and teachers consider most relevant issues, there is no frequent use of textbooks from respondents and these students prefer to use electronic books instead of printed ones. It is concluded that training in biochemistry could be improved from the development of a textbook, but it is need to build consensus among teachers and students about its contents. Furthermore, attention should be paid to the clarity of the language used and the relevance to the professional practice of the selected content. <![CDATA[Effectiveness of a cognitive stimulation program by means of art in children with learning disabilities: a pilot study]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032017000200299&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen:El proceso de aprendizaje en los niños puede ser afectado por un desarrollo disfuncional de los mecanismos (factores) neuropsicológicos necesarios para la ejecución de las acciones escolares. Este artículo presenta una investigación cuyo objetivo fue evaluar el efecto de un programa piloto de estimulación cognitiva basado en el uso de artes plásticas, sobre el funcionamiento de los mecanismos neuropsicológicos de niños y niñas con problemas de aprendizaje. La investigación es de enfoque cuantitativo y adoptó un diseño cuasi-experimental. Se seleccionaron 23 escolares pertenecientes al segundo grado de básica primaria de una institución educativa oficial de la ciudad de Neiva, Colombia. Los participantes fueron clasificados en dos grupos: un grupo estudio, formado por niños y niñas con problemas generales de aprendizaje (n=11) y un grupo comparación, formado por niños y niñas sin problemas de aprendizaje (n=12). La clasificación de los grupos se efectúo mediante el Cuestionario de Evaluación de Problemas de Aprendizaje (CEPA), el funcionamiento de los mecanismos neuropsicológicos se evalúo a través del protocolo de Evaluación Neuropsicológica Infantil Breve. Se diseñó un programa de estimulación cognitiva que fue aplicado al grupo estudio en 30 sesiones. Los resultados evidenciaron diferencias significativas (p&lt;0.05) en el funcionamiento de los factores neuropsicológicos de regulación y control, organización cinética de los movimientos y oído fonemático, en los niños y niñas con problemas generales de aprendizaje; además, los profesores percibieron cambios favorables en las acciones escolares. Estos hallazgos sugieren que el programa de estimulación cognitiva a través de artes plásticas ejerció un efecto positivo en la actividad de aprendizaje en el contexto educativo de los niños.<hr/>Abstract:The learning process in children might be affected by dysfunctional development of the neurophysiological mechanisms (factors) required to perform school activities. This article discusses a research study which aimed to evaluate the effect of a cognitive stimulation pilot program based on the use of plastic arts to the operation of the neuropsychological mechanisms in children with learning disabilities. This is a quantitative research study adopting a quasi-experimental method design. 23 children from second grade of primary school in an official institution in Neiva, Colombia, was selected. The participants were classified in two groups: A group study consisting of children with general learning disabilities (n=11) and a comparison group of children without any learning disability (n=12). The group’s classification was carried out by means of a questionnaire on pedagogical valuation (evaluation of learning disabilities questionnaire- Spanish abbreviation CEPA), the operation of the neuropsychological mechanisms was assessed through the protocol of Brief Childhood Neuropsychological Assessment. A cognitive stimulation program was designed and applied to the study group in 30 sessions. The results suggested significant differences (p&lt;0.05) in the operation of the neuropsychological factors: programming and control, sequential motor organization and phonematic integration in children with learning disabilities. Moreover, teachers noticed positive changes on the school activities performance. It can be assumed from the previous findings that the cognitive stimulation program by means of plastic arts had a positive impact on children´s learning process in the educational context. <![CDATA[Hermeneutic pedagogy of place: narrative research about relationship among, Placeness, Otherness, City and School]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032017000200321&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen:Este artículo presenta los resultados del estudio que se realizó en el Colegio Distrital ubicado en Bogotá, Colombia. Se aplicó el método biográfico-narrativo para indagar sobre el espacio vivido de la ciudad y la escuela. El foco fueron cinco relatos de vida de dos docentes y tres estudiantes. La interpretación de los resultados se hizo desde el enfoque fenomenológico-hermenéutico para hallar el sentido de la siguiente pregunta de investigación: ¿Cuál es la naturaleza de la relación entre los lugares vividos del estudiante fuera de la escuela urbana, en los que se desarrollan manifestaciones culturales e ideológicas, y las dinámicas de su interior, que permitan proponer situaciones de alteridad por medio de una pedagogía hermenéutica del lugar? Los resultados arrojaron una idea esencial que consiste en que los espacios de la ciudad y de la escuela deben vincularse para fortalecer los procesos de alteridad. Consecuentemente, una pedagogía hermenéutica del lugar se presenta como una acción educativa que permite reconocer las diferencias culturales de los sujetos que exige la sociedad.<hr/>Abstract:This article presents the research results of the study that took place in a public school located in Bogotá, Colombia. A narrative-biographical method was applied to look into the city and school lived space. It was focused on 5 life stories of two teachers and three students. The result's interpretation was done from the phenomenological hermeneutic approach, to find the sense of this research question: What is the quality in the connection between the student lived places out of school, where cultural and ideological expressions are developed, and the dynamics within, which allow to propose otherness situations through an hermeneutic pedagogy of the lived place? The results bring an essential idea which is to connect spaces in the city and at the school to strengthen processes of otherness. As a consequence, a hermeneutic pedagogy of place is presented as an educational action which allows to recognize the cultural differences of subjects that our society demand. <![CDATA[Education in Latin America: development and perspectives]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032017000200355&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen:El tema de este ensayo es la manifestación actual de la educación, su desarrollo y sus perspectivas en América Latina. El propósito esencial es valorar la educación, su estado actual y sus principales desafíos. Se aplica el método comparativo que correlaciona e integra un conjunto de variables e indicadores que se expresan de manera particular en el continente, en cada región o país. Se señala la pobreza y la exclusión como variable contextual determinante en la educación. Este factor aparece unido a otros elementos históricos, culturales y políticos. Como resultado de la valoración, se reconoce los avances en materia educativa en el continente, así como sus principales demandas y perspectivas de desarrollo manifiestas en: la inversión en la educación, la evaluación de la calidad de la educación, las políticas relacionadas con las TIC y la necesidad de subrayar la importancia del docente en la sociedad actual.<hr/>Abstract:The theme of this essay is the current manifestation of education and its development prospects in Latin America. The essential purpose is to value education, its status and its main challenges. The comparative method that correlates and integrates a set of variables and indicators that are expressed particularly on the continent, in each country or region is applied. Poverty and exclusion as a determining contextual variable in education noted. This factor appears together with other historical, cultural and political elements. investment in education, quality evaluation of education policies related to the: As a result of the evaluation, advances in education on the continent, as well as their main demands and perspectives of gross development is recognized ICT and the need to stress the importance of teaching in today's society. <![CDATA[The social problems and their contextualization en the school educational process: a current necessity.]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032017000200378&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen:Los problemas sociales que aquejan al mundo contemporáneo, tienen un marco propicio para su solución durante el proceso educativo que se desarrolla en la institución escolar. En tal sentido, en la actualidad su contextualización y tratamiento desde la concepción del proceso educativo escolar, no ha sido suficientemente abordada ni desde la teoría pedagógica ni desde la práctica educativa en concreto. Es por ello, que el objetivo de este ensayo es ofrecer fundamentos y procedimientos metodológicos para la contextualización y tratamiento de los problemas sociales desde la concepción del proceso educativo escolar, obtenidos a partir de una sistematización teórica del tema con la utilización del método dialéctico. El resultado alcanzado corrobora que la unidad dialéctica que se establece entre la sociedad y la escuela, determina la calidad y la eficiencia del proceso educativo que se concibe para la formación de las nuevas generaciones.<hr/>Abstract:The social problems that afflict the contemporary world have an accurate framework for their solution during the educational process that is developed in the school institution. In such a sense, at the present time their contextualization and treatment from the conception of the school educational process, it has not been sufficiently approached neither from the pedagogic theory neither from the educational practice in short. It is for it that the objective of this rehearsal is to offer foundations and methodological procedures for the contextualization and treatment of the social problems from the conception of the school educational process, obtained starting from a theoretical systematizing of the topic with the use of the dialectical method. The reached result corroborates that the dialectical unit that settles down between the society and the school, determines the quality and the efficiency of the educational process that one conceives for the formation of the new generations. <![CDATA[Ambientalização curricular no ensino superior: formação e sustentabilidade nos cursos de graduação]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032017000200395&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo:Este ensaio apresenta a proposta de articulação curricular de cursos de graduação de licenciatura, bacharelado e tecnólogo por meio das disciplinas que congregam o eixo - ambientalização dos espaços educativos sustentáveis - como forma de apresentar a proposição de uma formação acadêmica voltada ao desenvolvimento sustentável e à educação ambiental dentro e fora da universidade. A linha de formação está explanada de forma que alinhave ensino e investigação propiciando práticas e desenvolvimento de conhecimentos a partir dos elementos que integram o tema meio ambiente e sustentabilidade nas atividades acadêmicas e de gestão institucional. O contexto base da discussão se dá a partir da construção do desenho curricular com disciplinas de cunho interdisciplinar que integrará a práxis pedagógica da Faculdade Municipal de Educação e Meio Ambiente - FAMA da região Sul do Brasil. Buscando romper com currículos disciplinares tradicionais que apresentam maiores limitações ao tratar de questões centrais de formação que requer olhar integrado e compreensão da complexidade das questões ambientais. Este ensaio se inicia expondo a problemática ambiental a partir da estruturação do pensamento moderno para, em seguida, abordar o assunto nos dias atuais e, por fim, expor a proposta institucional sobre esta questão.<hr/>Abstract:This essay presents the proposed curriculum articulation of graduation, bachelor's and technologist undergraduate courses through the disciplines that bring the axis - environmentalization of sustainable educational spaces - as a way to present the proposition of an academic training focused on sustainable development and environmental education within and outside university. The training line allows the articulation of teaching and research that promotes practice and development of knowledge from the elements that integrate the environment topic and sustainability in academic and institutional management activities. The basic context of the discussion takes place from the construction of curriculum design with interdisciplinary nature of disciplines that integrate the pedagogical praxis of Education and Environment's Municipal School - FAMA of Southern Brazil. This seeks to break with traditional disciplinary curricula that presents greater limitations when dealing with core issues of training that requires integrated look and understanding of the complexity of environmental issues. This essay starts exposing environmental problems from the structure of modern thought, to then briefly address the issue in the present day and finally expose the institutional proposal on this question.<hr/>Resumen:Este ensayo presenta la propuesta de articulación curricular de cursos de graduación de licenciatura y tecnología por medio de las asignaturas que congregan el eje - ambientación de los espacios educativos sustentables como forma de presentar la proposición de una formación académica volcada al desarrollo sustentable y a la educación ambiental dentro y fuera de la universidad. La línea de formación está expuesta de forma que articula la enseñanza e investigación propiciando prácticas y desarrollo de conocimientos a partir de los elementos que integran el tema medio ambiente y sostenibilidad en las actividades académicas y de gestión institucional. El contexto base de la discusión se da a partir de la construcción del diseño curricular con asignaturas de cuño interdisciplinario que integrará la praxis pedagógica de la Facultad Municipal de Educación y Medio Ambiente - FAMA de la región Sur de Brasil. Este busca romper con currículos disciplinares tradicionales que presentan mayores limitaciones al tratar de cuestiones centrales de formación que requiere una mirada integrada y comprensión de la complejidad de las cuestiones ambientales. Este ensayo se inicia exponiendo la problemática ambiental a partir de la estructuración del pensamiento moderno para, después, abordar el asunto en la actualidad y, por fin, exponer la propuesta institucional sobre este tema. <![CDATA[The integration of the neurosciences in the initial formation of teachers for the careers of the initial and basic education: case Cuba]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032017000200415&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen:El presente ensayo deriva de las reflexiones teóricas realizadas alrededor del campo de la integración de las Neurociencias en la formación inicial de docentes en la Educación Superior como vía para la actualización científica de documentos metodológicos y programas de formación en el contexto cubano. En el plano metodológico se utilizó la técnica de análisis documental, sus resultados se triangulan con la sistematización de experiencias en la docencia universitaria y la investigación educativa. Los criterios y construcciones expuestos son plataforma del grupo de desarrollo “La formación neurodidáctica del profesional de la Educación Inicial y Básica”, adscrito a la Facultad de Educación Infantil de la Universidad de Holguín. Los análisis de este estudio se centran en la argumentación y fundamentación de la integración de las Neurociencias en la formación de docentes, el estado actual de su tratamiento y sus perspectivas de desarrollo en la gestión curricular de la Educación Superior.<hr/>Abstract:The present rehearsal derives of the theoretical reflections around the field of the integration of the Neurosciences in the initial formation of educational in the Higher Education, as via for the scientific bring up to date of methodological documents and formation programs in the cuban context. In the methodological plane the technique of documental analysis was used, its results you it integrates with the systematizing of experiences in the university teaching and the educational investigation. The approaches and exposed constructions are platform of the development group “The formation neurodidáctica of the professional of the Initial and Basic Education", attributed to the Faculty of Infantile Education of the University of Holguín. The analyses of this study they center in the argumentation and foundation of the integration of the Neurosciences in the formation of teachers, the current state of their treatment and their development perspectives in the curricular administration of the Higher Education. <![CDATA[Ontology systems in the meaningful learning: state of the art]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032017000200442&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen:El objetivo de este ensayo es presentar una visión integrada de los sistemas ontológicos en cuanto contribuyen a la sistematización de los procesos pedagógicos en la formación de los educandos. Se considera que la filosofía, la neurociencia, la psicología y la inteligencia artificial contribuyen significativamente a este propósito. Se desarrolla, consecuentemente, una revisión de estudios considerados importantes desde la perspectiva de diversos sistemas ontológicos, y se concluye con la presentación de una perspectiva pedagógica desde las ontologías. El trabajo no pretende mostrar una ontología pedagógica, sino revisar el potencial de las ontologías regionales en la comunicación pedagógica y el aprendizaje significativo.<hr/>Abstract:The aim of this paper is to present an integrated view of ontological systems as they contribute to the systematization of pedagogical processes in the student education. Different fields like philosophy, neuroscience, psychology and artificial intelligence significantly contribute to this purpose. Consequently, it is developed a review of studies assessed as meaningful, in this approach, is conducted, and as a conclusion, a perspective of pedagogy from the ontological point of view is introduced. This work does not pretend to show a pedagogical ontology, but to address the potential of regional ontologies in the pedagogical communication and the meaningful learning.