Scielo RSS <![CDATA[Actualidades Investigativas en Educación]]> http://www.scielo.sa.cr/rss.php?pid=1409-470320140003&lang=es vol. 14 num. 3 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.sa.cr/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.sa.cr <![CDATA[<b>La Mirada del Docente sobre la Promoción de la Convivencia entre las Familias de su Estudiantado</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032014000300001&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se realizó un estudio de diseño mixto, con población docente de preescolar y primaria perteneciente a un centro educativo del Área Metropolitana en Costa Rica, durante los ciclos lectivos 2010 y 2011. Esto con el propósito de indagar las percepciones del personal en educación, sobre factores involucrados en la promoción de la convivencia entre las familias de su estudiantado. Asimismo, se les consultó sobre las estrategias que implementan en el aula para educar a favor del convivir. La recolección de información se llevó a cabo a través de cuestionarios, grupo focal y una escala tipo likert. Los resultados evidenciaron que el personal docente posee una visión amplia pero poco profunda del tema, su discurso no teoriza sino que se basa en ejemplos de experiencias cotidianas. Manifiestan experimentar una recarga en sus funciones educativas en tanto consideran que las familias han dejado de educar a niños y niñas en pro de la convivencia.<hr/>This mix approach study was held with a subject group consisting of preschool and primary teachers from an educational center located in the Metropolitan Area of Costa Rica, between 2010 and 2011. The aim was to investigate the perceptions of the teachers about the factors that promote or inhibit the coexistence between the families of their students. Likewise, the strategies implemented at the classrooms to promote coexistence were consulted. The collection of information consisted of several questionnaires, a focus group, and a likert scale. Regarding the results, a wide but shallow perception of the topic could be evidence, as the staff discourse is not based on theory but it every day experiences. They seem to experiment an overload in their educating functions considering that the families are no longer educating their children to promote coexistence. <![CDATA[<b>La Evaluación de las Funciones Docentes en los Proyectos de Acción Social de la Universidad de Costa Rica</b>: <b>Análisis y Propuesta de Actualización</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032014000300002&lng=es&nrm=iso&tlng=es El presente artículo documenta la investigación desarrollada en la Vicerrectoría de Acción Social de la Universidad de Costa Rica, en que se revisan los criterios para evaluar las funciones docentes en los proyectos de acción social. La estrategia metodológica incluyó estudio y análisis documental, grupos de discusión para elaborar criterios y parámetros, así como los esfuerzos de triangular la información y validar la propuesta. En los primeros apartados se describe el marco institucional y normativo de la acción social universitaria, que contextualiza la propuesta para actualizar el instrumento vigente utilizado en la Vicerrectoría de Acción Social. Dicha propuesta incluye la fundamentación de los ejes principales, los criterios, parámetros y evidencias requeridas para calificar el desempeño docente en la actividad de acción social. Desde la perspectiva de la evaluación cualitativa, se concluye la necesidad de modificar la lógica evaluativa como mecanismo de control, y propiciar un ejercicio valorativo constante que mejore y promueva los logros, que recopile los aprendizajes y potencie los esfuerzos del vínculo universidad-sociedad. La nueva propuesta es un insumo para una labor que se sugiere que sea liderada por la Vicerrectoría de Acción Social.<hr/>This paper presents the results of an evaluation research conducted at the Vicerrectoría de Acción Social of the University of Costa Rica, to analyze the criteria on which is based the assessment of the professoriate´s functions related to social action projects. The methodological strategy included techniques such as documentary analysis and discussion groups to elaborate alternative criteria and parameters, as well as the efforts to triangulate and validate the proposal. The first sections deal with the institutional and legal framework of the university´s social action, which circumscribes the context of the proposal to update the instrument currently used by the Vicerrectoría de Acción Social. The new proposal includes the theoretical and legal premises of the core themes, the criteria, parameters and required evidence to qualify the professoriate´s performance in social action´s activities. From the perspective of qualitative evaluation, we stress the need for overcoming the evaluative logic viewed simply as a control mechanism, to foster a permanent evaluative practice to improve and promote the achievements, to gather knowledge and strengthen the University-Society´s link. This new proposal represents a contribution to a work that should be leaded by the Vicerrectoría de Acción Social. <![CDATA[<b>Sistema de Creencias Acerca de la Matemática</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032014000300003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo reporta una investigación cuyo objetivo fue comprender las acciones observadas tanto en estudiantes que se forman para enseñar Matemática, como en sus docentes, en función del sistema de creencias acerca de la enseñanza de la Matemática, su aprendizaje o su evaluación. Dichos estudiantes cursaban la carrera de Educación Integral en una Universidad Pedagógica, que sirvió de contexto para validar empíricamente un conjunto de postulados teóricos a través de un trabajo de campo de carácter descriptivo, concretado en un estudio etnográfico. Con la información obtenida mediante observaciones y entrevistas, se interpretaron las acciones y se confirmó, entre otros aspectos, que el sistema de creencias de estos actores impacta en sus actuaciones, destacando que: (a) los docentes continúan atados al modelo concepto-ejemplo-ejercicios, sin invitar a los estudiantes a resolver problemas, ni solicitarles el uso de sus conocimientos previos, y (b) los estudiantes presentan actitudes desfavorables hacia la Matemática y también aversión, por pensarla aburrida, compleja y difícil de entender.<hr/>This paper reports a study aimed at understanding the actions observed both students training to teach mathematics and its teaching, depending on the system of beliefs about the teaching of mathematics, learning or evaluation of their learning. These students are studying in an Integral Education in Pedagogical University which was the context for empirically validate a set of theoretical principles through field work descriptive-interpretive component as described in an ethnographic study. With the information obtained through observations and interviews were interpreted and confirmed actions, among other things, that the belief system of these actors impacts their actions, noting that: (a) teachers still tied to the model concept-example-exercises without inviting students to solve problems or requesting the use of prior knowledge, and (b) students have unfavorable attitudes towards mathematics and aversion also think it boring, complex and difficult to understand. <![CDATA[<b>Influencia del Entorno donde se Ubica el Centro Educativo en la Presencia del Acoso en el Aula</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032014000300004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo ofrece los resultados de un estudio exploratorio que pretende identificar si existe alguna relación entre el matonismo escolar y la zona geográfica donde se ubica el centro educativo. Para este propósito, se contó con la colaboración de trece centros educativos y 34 grupos de diferentes zonas urbanas y rurales del área metropolitana costarricense, en donde se aplicaron 1155 instrumentos. Contabilizadas las respuestas se encontró que existe una incidencia mayor de maltrato entre iguales en las escuelas cuyo entorno está en zonas que muestran mayor riesgo social, que en aquellas en las que los índices de pobreza, las agresiones, los asaltos y el consumo de drogas son menores. Debido a la cantidad de información obtenida con los instrumentos administrados, para efectos de este artículo, se comparan solamente los datos de los dos Centros que muestran mayor incidencia, con los de los dos que presentan menor porcentaje de acoso en el aula.<hr/>This article present the results of an exploratory study that aims to find whether there is any relationship between school bullying and the geographical area where the school is located. The study was conducted with 34 different groups in thirteen different schools in urban and rural areas of the metropolitan area, where 1155 surveys were applied. Accounted the responses, it was found that there is a higher incidence of bullying in schools in areas whose environment is showing greater social risk than those where poverty rates, assaults and drug abuse are lower. In this article, the results obtained in the two schools that showed the highest incidence of harassment with the results obtained in the two schools that had the lowest percentage of bullying in the classroom were compared. <![CDATA[<b>Diagnóstico e Intervención en Escuelas desde la Política de Convivencia Escolar y Enfoque de Derechos Humanos</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032014000300005&lng=es&nrm=iso&tlng=es El propósito de este artículo es describir y reflexionar sobre las principales intervenciones que formaron parte del Proyecto de Convivencia Escolar, ejecutado en establecimientos educacionales de la comuna de Chiguayante, en el marco del Fondo de apoyo a la Gestión Municipal Plan Comunal de Seguridad Pública. Este proyecto se enmarcó en un diseño de investigación-acción, ya que pretendió aportar en la transformación y praxis educativa. Los resultados más importantes de la fase diagnóstica del proyecto escolar dan cuenta de climas tóxicos en las escuelas, en términos comunicacionales, abordaje de conflicto, empatía y espacios de convivencia. A partir de estos resultados surgieron varias intervenciones en las escuelas siguiendo con los lineamientos de la política de convivencia escolar y el enfoque de derechos humanos. En la línea de entrenamiento a actores educativos claves, se implementó un circuito de capacitaciones en modalidad teórico-práctica con el equipo docente. También se generaron espacios de capacitación y reflexión sobre convivencia escolar para la población estudiantil. En la línea de sensibilización y difusión a padres, madres y apoderados, se entregó información y herramientas en temas de prevención de la violencia. Sobre el mejoramiento de espacios físicos de convivencia se construyeron de asientos, diseño de murales, hermoseamiento colectivo de salas de clases y la construcción de una sala de encuentro para estudiantes. La conclusión más relevante acerca de las intervenciones realizadas se basa en la necesidad de debatir y visibilizar la política de convivencia en las escuelas y, por otro lado, que el enfoque de derechos humanos sea aplicado de manera transversal en las escuelas, procurando educar para la paz, la tolerancia y la aceptación de la diversidad cultural.<hr/>The purpose of this article is to describe and reflect on the key interventions that were part of School Coexistence Project, implemented in educational institutions in the district of Chiguayante, in the framework of the fund to support the Community Management Plan Municipal Public Security. This project was part of a research design action as intended to contribute to the transformation and educational praxis. The most important results of the diagnostic phase of the school project realize toxic climates in schools, in terms of communication, conflict management, empathy and living spaces. From these findings are several interventions in schools following the guidelines of the policy of school life and the human rights approach. On line training key educational actors, circuit training was implemented in theoretical and practical mode with the teaching staff. Training spaces and reflection on school life for the student population were also generated in the line of awareness and dissemination to parents and guardians, gave information and tools on prevention of violence. On improving physical living spaces were built seating, mural design, beautification group classrooms and the construction of a meeting room for students. The most important conclusion about interventions based on the need to discuss and highlight the policy of coexistence in schools and on the other hand, the human rights approach is applied transversely in schools, trying to educate for peace, tolerance and acceptance of cultural diversity. <![CDATA[<b>Reflexiones sobre el Rol de la Escuela en las Relaciones Interétnicas, desde la Etnopolítica-Estatal Chilena</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032014000300006&lng=es&nrm=iso&tlng=es Desde antes de la construcción del Estado Chileno, las élites han optado por distintas estrategias de interpelar a los pueblos indígenas, una de ellas es centrar la atención en la educación. A partir del Programa de Educación Intercultural Bilingüe (PEIB), implementado como una nueva estrategia de interpelación desde el Estado hacia los pueblos originarios, se indaga en los objetivos que históricamente se han planteado a la escuela, en particular frente al pueblo Mapuche. Este artículo aporta con una reflexión que, con la construcción de la categoría de etnopolítica estatal de la escuela, contribuye a complejizar la discusión actual sobre la educación intercultural.<hr/>Even before the construction of the Chilean State, elites have chosen different strategies for interpellate to indigenous peoples, one of which is to focus on education. Based on Intercultural Bilingual Education Program (IBEP) implemented as a new strategy of interpellation, from the state to the indigenous people, this research focuses on the historic objectives that have been posed to school, specifically concerned with the Mapuche people. This paper provides a reflection, along with the construction of the category of state school Ethnopolitics, which contributes to enhance the complexity of the current discussion on intercultural education. <![CDATA[<b>Análisis Psicopedagógico del Servicio de Orientación Vocacional de un Colegio Privado de la Provincia de San José</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032014000300007&lng=es&nrm=iso&tlng=es El presente artículo expone los resultados de una investigación cuantitativa, realizada en 2012, cuyo objetivo fue analizar, desde la perspectiva psicopedagógica, el servicio de orientación vocacional que recibe la población estudiantil de Bachillerato Nacional e Internacional de una institución de educación privada de la provincia de San José, Costa Rica. Para recopilar la información, se trabajó con el estudiantado que cursa el último año de ambas modalidades de bachillerato, a quienes se les aplicó un cuestionario, cuyas respuestas fueron sometidas a análisis estadísticos para obtener frecuencias y porcentajes sobre las características del servicio de orientación vocacional y para determinar la diferencia de los resultados, según el grupo de bachillerato. Los resultados evidenciaron las principales fortalezas y debilidades de este servicio. Asimismo, se determinó que este servicio satisface las necesidades de orientación vocacional de la población estudiantil de Bachillerato Internacional, pero no la de Bachillerato Nacional. Por último, a fin de mejorar dicho servicio en el centro educativo, se demostró que las personas profesionales de psicopedagogía cuentan con las competencias que les permiten contribuir junto con las orientadoras del centro educativo para brindar el servicio a la población estudiantil.<hr/>The current article presents a series of results extracted from a quantitative research study, performed in 2012, with the objective of analyzing the vocational orientation service received by graduating high school students at a private institution in the San Jose province, Costa Rica from a psychopedagocial point of view. To collect the information, both national and internationally accredited graduating classes were surveyed, using a questionnaire. The answers were subjected to statistical analyses to obtain frequencies and percentages about the vocational orientation service characteristics and to determine the differences in results according to graduating class type (national or international. The results show the main strengths and weaknesses of the vocational orientation service in the institution under study. Furthermore, it was determined that the service satisfies the vocational orientation needs of the internationally accredited class, but it does not meet the needs of the national one. Finally, in order to improve the vocation orientation service given by the institution, it was shown that persons, who are psychopedagogy professionals, have the necessary skills that allow them to contribute to perform this service. <![CDATA[<b>Lineamientos para el Mejoramiento de la Calidad de Vida en la Universidad de Costa Rica de Acuerdo con la Percepción del Personal Docente</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032014000300008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo tiene como objetivo elaborar una propuesta de lineamientos y estrategias para el mejoramiento de la calidad de vida relacionada con los determinantes alimentario nutricional, ambiente laboral y de atención médica, de acuerdo con la percepción del personal docente de la Universidad de Costa Rica, Sede Rodrigo Facio. La elaboración de los lineamientos y las estrategias institucionales es el resultado de un proceso investigativo mediante el uso de una metodología cualitativa en 2011 en esta institución, en el cual se realizaron entrevistas semiestructuradas a 30 docentes de las diferentes áreas del conocimiento y a 19 funcionarios del sector político, técnico gerencial y de servicios de salud. Se evidenció que la percepción sobre calidad de vida está asociada a la edad y el statu quo de las personas. En relación con la alimentación y el estado nutricional, los docentes lo vinculan con la calidad de vida y la condición de salud. Con respecto a la atención médica, consideran la necesidad de ampliar la infraestructura, incrementar el personal contratado y aumentar los servicios ofrecidos en la Oficina de Bienestar y Salud. En cuanto al ambiente laboral, el problema de infraestructura es una limitante para el óptimo desempeño de sus funciones. Se concluye la importancia de que las autoridades universitarias asuman el compromiso de establecer políticas tendientes a mejorar las áreas en intervención, que según los docentes los motivan a ejecutar una educación de excelencia en esta casa de enseñanza de Educación Superior.<hr/>This article aims to develop a proposal for guidelines and strategies to improve the quality of life related to food and nutrition, work environment and health care of teachers in the Rodrigo Facio Campus of the University of Costa Rica. The development of guidelines and institutional strategies is the result of a research process through a qualitative methodology in 2011 at this institution, in which semi-structured interviews were made to 30 teachers from different faculties and 19 employees from the political, management and health services department. It was noted that the concept of quality of life among professors is associated with age and the status quo of people. In relation to food and nutritional status teachers relate them to quality of life and health status. Regarding health care, they consider the need to expand infrastructure, increase hired personnel and increase the services offered at the Health and Welfare Bureau. Referring to their workplace, they express that the problem of infrastructure is a limiting factor for the optimal performance of their duties. It concludes the importance that the university authorities commit themselves to establish policies to improve the field of study, which according to teachers motivate them to accomplish an excellent performance in the context of higher education. <![CDATA[<b>Competencias Profesionales Movilizadas en el Prácticum</b>: <b>Percepciones del Estudiantado del Grado de Maestro en Educación Primaria</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032014000300009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo revela los resultados de un estudio transeccional descriptivo de enfoque cuantitativo, cuyo objetivo fundamental es conocer la visión del estudiantado del grado de Maestro en Educación Primaria de una universidad pública de Madrid, respecto de las competencias profesionales que adquieren y desarrollan gracias al Practicum. Para obtener esta información, se diseñó y validó un cuestionario dirigido al estudiantado de esa titulación, el cual fue respondido por 213 sujetos. Los hallazgos revelan, de manera general, que el Practicum ayuda a fortalecer la dimensión personal mediante la adquisición y desarrollo de competencias reflexivas y otras particulares de cada estudiante para su desempeño profesional. No obstante, al catalizar la socialización docente para la movilización de competencias participativas, la contribución del Practicum es insuficiente. Estos resultados no solo describen una parte de la realidad de éste en el contexto estudiado, sino también promueven la búsqueda de soluciones y opciones, por parte de las instituciones formadoras de maestros y maestras, así como los centros de práctica, para lograr que este componente formativo se transforme en un espacio ideal donde se activen todas las competencias profesionales necesarias para la enseñanza.<hr/>This article reveals the results of a descriptive transactional approach, and using quantitative methodology, whose main objective is to know the vision of the students of Minor degree in Elementary Education at a public university in Madrid with regard to professional skills that they acquire and develop by the Practicum. To obtain this information, we designed and validated a questionnaire for students of this degree, which was answered by 213 subjects. The findings reveal, in general, that the Practicum helps future teachers to strengthen their personal dimension through the acquisition and development of reflective and personal skills. However, when catalyzing teaching socialization for mobilizing participatory skills, Practicum's contribution is insufficient. These results not only describe a part of the reality of the Practicum in the context studied, but also promote the search for solutions and alternatives, by teacher training institutions and practice centers, to ensure that this training component turns into an ideal space where future teachers activate all the professional skills needed for teaching. <![CDATA[<b>Inclusión de las Tecnologías para Facilitar los Procesos de Enseñanza-Aprendizaje en Ciencias Naturales</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032014000300010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo presenta un estudio sobre la inclusión de las tecnologías de la información y comunicación (TIC) en las actividades curriculares de Ciencias Naturales del grado nueve, en una escuela colombiana de zona rural. Se utilizó un enfoque cualitativo con metodología de investigación-acción. Se realizó la revisión bibliográfica sobre estas tecnologías, los procesos de enseñanza aprendizaje y su relación para ser aplicadas en el currículo escolar. Los participantes fueron un profesor de Ciencias Naturales y 30 de sus estudiantes. La recolección de datos se llevó a cabo mediante una entrevista semiestructurada a estudiantes, y la observación participante del profesor; la información permitió conocer los factores que inciden en la inclusión y la aceptación de dichas tecnologías en el aula. Los hallazgos muestran que el uso de la tecnología en la educación permite ampliar el acceso al conocimiento para el alumnado y el personal docente. Se concluye que es necesaria la correcta infraestructura, la preparación de materiales y la capacitación para una exitosa implementación.<hr/>This article presents a study about the inclusion of information and communication technologies in the curricular activities of Natural Sciences in the ninth grade of a rural area school. A qualitative approach was used with the investigation-action methodology. The participants for this research were the professor of Natural Sciences and 30 students. Through a semi-structured interview and the participant observation of the teacher, the collected information allowed to know the factors that influence in the inclusion and acceptance of technologies in the subject of Natural Sciences. The findings show that the use of technology in the education allows to increase the access to information for students and teachers. It is concluded that the appropriate infrastructure, development of material and training are necessary for a successful implementation. <![CDATA[<b>Programas Educativos de Buena Calidad</b>: <b>Valoración de Estudiantes vs. Expectativa de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla en México</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032014000300011&lng=es&nrm=iso&tlng=es El presente artículo se refiere a una investigación que tiene como uno de sus objetivos principales, determinar la percepción y satisfacción de los estudiantes respecto a la calidad de sus programas educativos en la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, en México. La investigación se realizó bajo un enfoque cuantitativo, aplicando un instrumento de 86 ítemes a 293 estudiantes; los datos obtenidos se analizaron mediante un algoritmo de reacción positiva, teniendo como resultado la existencia de una amplia brecha entre la opinión estudiantil y los resultados de acreditaciones y evaluaciones de los organismos evaluadores externos. Se concluyó que, a pesar de que las licenciaturas están reconocidas por su calidad cumpliendo con todos los indicadores externos, los alumnos manifiestan que existen áreas de oportunidad significativas en el rubro de calidad educativa que no satisfacen totalmente su formación académica, por ello la importancia de incorporar el referente de valoración estudiantil en el sistema de gestión universitaria.<hr/>This work discloses advances about a research which has as a primary objective, to determine the perception and satisfaction from students, related to the quality of the academic programs at Benemérita Universidad Autónoma de Puebla in México. This research was conducted under a quantitative approach; a poll consisting in 86 items was applied to 293 students, the information gathered came into inspection over a positive reaction algorithm, the outcome provided from the analysis was a huge gap among student’s opinions and results evaluated from third part institutions. The students manifest significant areas of opportunity in the field of educational quality because it is not fully meeting their education; therefore the importance to consider as a reference factor the student rating in the university management system. <![CDATA[<b>Usos de las TIC en la Docencia Universitaria</b>: <b>Opinión del Profesorado de Educación Especial</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032014000300012&lng=es&nrm=iso&tlng=es El presente artículo expone los resultados y discusión sobre el tema del uso de las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) en la docencia universitaria, desde la opinión del profesorado de la Sección de Educación Especial de la Escuela de Orientación y Educación Especial de la Universidad de Costa Rica. Para conocer la opinión de los participantes se aplicó un cuestionario como parte de un estudio de caso. El objetivo es compartir los alcances de la investigación, así como la opinión y las recomendaciones obtenidas del profesorado participante, en relación con las necesidades de uso tanto técnico como formativo de las TIC en la docencia universitaria. Se concluye que existe una buena disposición y actitud para incorporar las TIC como apoyo en la didáctica universitaria, pero en igual medida se aprecia que es necesaria la capacitación para optimizar su uso de estos recursos para obtener el mayor provecho de estos. Con la incorporación de las TIC como herramientas de apoyo en la formación universitaria del profesorado, éste asume un rol de mediador del aprendizaje y de esta manera se beneficia los procesos de formación continua del profesorado.<hr/>The present article shows the results and discussion on the topic of the use of TIC (communication and information technologies) in university teaching, from the point of view of the professors in the Special Education Section of the Special Education and Counseling school of the UCR. To learn the opinion of the participants a questionnaire was applied as a part of a case study. The objective is to share the scope of the research, as well as the opinion and recommendations given by the Special Education professors who participated, regarding their needs in both the technical and educational need for TIC in university teaching. The main conclusions reveal that there is a good disposition and attitude towards the incorporation of TIC as a support in university didactic. At the same time, it is believed that trainings are needed to learn the technical and educational uses of these resources to make the most out of them. If TIC are incorporated as a support tool in the academic training of the professors, they will assume a role of mediators in the learning process. Furthermore the professors will benefit from this learning both at the beginning and permanently. <![CDATA[<b>Conocimientos y Experiencias de Candidatos a Maestros sobre la Aplicación de Prácticas Promotoras de Resiliencia Educativa</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032014000300013&lng=es&nrm=iso&tlng=es El propósito de este artículo fue explorar los conocimientos y experiencias de estudiantes matriculados en la práctica docente de una universidad privada en Puerto Rico, sobre la implantación de prácticas en la sala de clases que contribuyan al desarrollo de la resiliencia educativa. El marco teórico fue el modelo de la Rueda de Resiliencia de Henderson y Milstein. Los participantes fueron seleccionados de la población de estudiantes de práctica docente del nivel elemental y secundario de un recinto de una universidad privada. El diseño fue cualitativo hermenéutico y se utilizó la técnica de entrevistas de grupo focal. Cuatro grupos focales se configuraron: dos para explorar los conocimientos y experiencias de los participantes del nivel elemental y dos para el nivel secundario. Los hallazgos más significativos recayeron en la falta de conocimiento del concepto resiliencia. A pesar de esta falta de conocimiento, la mayoría de los participantes (70%) mencionaron la aplicación de diversas prácticas que se relacionan con la promoción de la resiliencia educativa y enfatizaron la importancia que tenía para ellos el establecimiento de una relación estudiante-docente caracterizada por apoyo y afecto. Sin embargo, menos del 50% de los candidatos a maestro expresó la aplicación de las siguientes prácticas que promueven la resiliencia: Enseñar destrezas de asertividad, implantar tutorías entre pares y promover las actividades extracurriculares. Los participantes indicaron la necesidad de recibir mayor preparación en el entendimiento de qué es la resiliencia y en cómo promover la resiliencia educativa.<hr/>The purpose of this article was to explore the knowledge and experiences of students enrolled in a teacher preparation program at a private university in Puerto Rico, on their ability to implement strategies in the classroom that contribute to the development of educational resilience. The theoretical framework was the resilience wheel developed by Henderson and Milstein. Participants were selected from the population of pre-service students enrolled in the student teaching, both elementary and secondary levels, in a private university. The design was qualitative, hermeneutic and used focus group interviews. Four focus groups were conducted, two to explore the knowledge and experiences of participants in the elementary level and two at the secondary level. The most significant finding was the lack of knowledge of the resilience concept. Despite this lack of knowledge, most participants (70%) reported the implementation of practices that related to the promotion of educational resilience and emphasized the importance of establishing a supportive and caring teacher-student relationship. However, less than 50% of the teacher candidates expressed implementing the following practices that promote resilience: assertiveness skills, peer tutoring and extracurricular activities. Participants indicated the need for more preparation in resilience aspects, including how to promote educational resilience. <![CDATA[<b>Experimentos de Enseñanza</b>: <b>Una Alternativa Metodológica para Investigar en el Contexto de la Formación Inicial de Docentes</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032014000300014&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este artículo se presenta una descripción general de uno de los estudios frecuentemente realizados dentro del enfoque de la investigación de diseño, como son los experimentos de enseñanza; en particular, se centra en aquellos denominados Teacher Development Experiment (TDE). Se describen los principios que los fundamentan y sus características centrales, con base en una revisión de documentos sobre el tema. Este análisis de documentos sirvió de sustento para estructurar la metodología de un estudio desarrollado por la autora en la Universidad de Granada, durante el periodo comprendido entre 2008 y 2012. Como parte de las conclusiones de tal estudio, se argumenta el potencial de esta metodología de investigación para explorar el desarrollo del conocimiento matemático del futuro docente de educación primaria. Con este aporte se pretende promover el uso de esta opción metodológica en la investigación educativa, especialmente la desarrollada en el contexto de la formación inicial de docentes.<hr/>This report presents a general description of one of the studies frequently done inside the approach of Design Research, the Teaching Experiments. It focuses in particular on the experiments called Teacher Development Experiment (TDE) and describes the principles that sustain them and their main characteristics. This article was done by analyzing papers on the subject. The document analysis was used to structure the methodology of a study conducted by the author at the University of Granada during the period between 2008 and 2012. As part of the conclusions, the author argued the potential of this research methodology to explore the development of the mathematical knowledge of future teachers of elementary education. The aim of this paper is to promote the knowledge and the use of this methodological alternative in the investigation in Education, particularly that one developed in the context of the initial teacher training. <![CDATA[<b>Evaluación de un Programa de Intervención para Promover Prácticas Docentes Inclusivas</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032014000300015&lng=es&nrm=iso&tlng=es La educación inclusiva puede definirse como aquella que brinda las oportunidades para desarrollarse a toda la población estudiantil; se basa en la valoración de la diversidad y en el desarrollo de estrategias para enriquecer los procesos de enseñanza y aprendizaje, con lo cual se disminuyen la exclusión y la desigualdad. En el presente artículo se evaluaron las prácticas inclusivas realizadas por el personal docente de una escuela primaria antes y después de la aplicación de un programa de intervención, cuyo objetivo fue proporcionarles herramientas teóricas y metodológicas sobre la educación inclusiva, a fin de sensibilizarlos para la atención a la diversidad y para propiciar el desarrollo de prácticas inclusivas. En la investigación se trabajó con el personal docente de una escuela primaria pública del estado de San Luis Potosí, México, durante el año 2013. El instrumento que se utilizó para el diagnóstico y la evaluación del proyecto fue la Guía de Evaluación de Prácticas Inclusivas en el Aula, GEPIA, en sus dos versiones: auto reporte y observación, lo cual permitió que se registraran las prácticas, políticas y actitudes de la planta docente en la escuela en relación con la inclusión. Entre los principales resultados se encontraron diferencias importantes en la GEPIA sobre las prácticas inclusivas en el aula. El personal docente adquirió estrategias para atender de mejor manera la diversidad en sus grupos, aunque los logros fueron más individuales que institucionales.<hr/>Inclusive education can be defined as one that provides equal opportunity for all students develop and is based on the value of diversity and the development of strategies to enhance the teaching and learning processes, which helps reduce exclusion and inequality. In the present article were evaluated inclusive practices by teachers in a primary school before and after the implementation of an intervention program whose goal was to provide teachers of a primary school on theoretical and methodological tools inclusive education in order to promote their sensitization to the attention to diversity, and the development of inclusive practices. The investigation worked with teachers in a public elementary school in the state of San Luis Potosi, Mexico, in 2013. The instrument used for the diagnosis and evaluation of the project was the Evaluation Guide Inclusive Practices in the classroom GEPIA in two versions: self-report and observation, which allowed the practices, policies and attitudes of teachers regarding inclusion were recorded. Among the main results have important differences in GEPIA indicating greater inclusive practices in the classroom. Teachers acquired strategies to better address diversity in their groups, although the gains were more individual than institutional. <![CDATA[<b>Relación entre los Insumos del Plan Estratégico y los Resultados para la Acreditación</b>: <b>Caso Aplicado a Universidades Chilenas</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032014000300016&lng=es&nrm=iso&tlng=es Es importante conocer el proceso de planificación estratégica que formulan las universidades, ya que les permite analizar los impactos en los resultados que obtienen, el logro de ciertos sellos diferenciadores y ventajas competitivas en relación a sus competidores, entre otros aspectos. Hoy en día los directivos universitarios deben reflexionar y cuestionarse cómo enfrentar este proceso y cuáles son las ventajas para una organización que lo posee. Es por esto que el objetivo de este artículo es analizar el grado de avance de los distintos insumos utilizados en la planificación estratégica y su relación con los resultados de las universidades en cuanto a acreditación, que les permitirán contar con una certificación de calidad en los procesos internos, y de este modo diferenciarse de otras instituciones de educación superior. Se utiliza como metodología la revisión bibliográfica de los términos relevantes del estudio, así como información secundaria de datos obtenidos de todas las universidades chilenas pertenecientes al Consorcio de Universidades Estatales Chilenas (CUECH). Luego, se definen criterios para cuantificar el grado de avance que presentan las universidades en relación a los insumos involucrados en la formulación del plan estratégico, se analiza su relación con los resultados y se concluye que los planes estratégicos de las universidades están compuestos de distintos insumos y que el grado de avance en cuanto a su elaboración, no tiene impacto en los resultados de las universidades.<hr/>It’s important to know the process of strategic planning that the universities develop because it allows them to analize impact in their results, as well as the achievement of certain differentiating seals and competitive advantages in relation to their competitors. Nowadays, university directors must think and question how to approach this process and which are the advantages for an organization that has them. This is why the objective of this article is to analize the degree of progress of different inputs used in strategic planning and its relation to results of universities about accreditation, that will allow them to have a quality certification in internal processes and with this, differentiate from other higher education institutions. Bibliographic review of relevant concepts is used as a methodology as well as secondary data information obtained from all chilean universities that are part of The State Universities Consortium of Chile (CUECH). Later, criteria are defined in order to quantify the degree of progress in universities regarding inputs involved in the formulation of the strategic plan. Its relation with the results are analized and it is concluded that strategic plans of universities are formed of various inputs and the degree of progress regarding their formulation, doesn’t have impact in these. <![CDATA[<b>Los Símbolos Nacionales de Costa Rica y el Enfoque Educativo</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032014000300017&lng=es&nrm=iso&tlng=es El presente ensayo explora la forma en que se ha abordado el tema de los símbolos nacionales de Costa Rica, desde el ámbito educativo. Para ello realiza un recorrido desde la implementación de la materia de Cívica, a finales del siglo XIX y hasta la actualidad, a la vez que analiza la manera en que estos símbolos patrios han servido para plasmar un imaginario de identidad, al naturalizar discursos ideológicos enmarcados en las representaciones patrias.<hr/>The following essay explores the way in which the topic of national symbols has been taken from the educational ambit. To achieve this, it journeys from the implementation of the subject of Civics towards the end of the 19th Century until the present, while analyzing the way in which these patriotic symbols have been used to represent and construct an imaginary of identity when naturalizing ideological speeches framed in the patriotic representations. <![CDATA[<b>Análisis Comparativo de Criterios de Desempeño Profesional para la Enseñanza en Cuatro Países de America</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032014000300018&lng=es&nrm=iso&tlng=es Una de las tendencias de los sistemas educativos para fortalecer la profesión docente ha sido la elaboración de marcos para la enseñanza o criterios de desempeño profesional, que sirven como base para la formación inicial y continua, la evaluación de la práctica y la definición de la identidad docente. Al respecto, diversos países han establecido sus marcos a partir del consenso entre docentes, investigadores y autoridades educativas. Por lo anterior, el presente ensayo tiene como finalidad revisar los modelos para definir criterios de desempeño profesional propuestos en cuatro países: los Estados Unidos, Chile, Perú y México. Los modelos se analizaron en forma comparativa en tres ejes: finalidad, componentes y dominios. A partir de esta revisión, el ensayo propone algunas orientaciones que podrían retomarse para la elaboración de marcos para la enseñanza en otros contextos.<hr/>One of the trends of education systems to strengthen the teaching profession has been to develop frameworks for teaching or professional performance criteria. They serve as a basis for initial and continuing training, assessment practice and the definition of teacher identity. Several countries have established their frames to be discussed by teachers, researchers and educational authorities. This paper aims to review the frameworks for good teaching developed in four countries: the United States, Chile, Peru and Mexico. The models were analyzed comparatively in three areas: purpose, components and domains. From this review, the paper proposes some guidelines which could be taken up for the development of frameworks for teaching in other contexts. <![CDATA[<b>Frustración Docente y Desafíos que las Prácticas Informacionales Traen al Escenario Educativo</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032014000300019&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este ensayo reflexiona algunas directrices que están cambiando el escenario educativo en la actualidad. Repasa la frustración y la incapacidad con la que miembros de las instituciones educativas afrontan los desafíos que las prácticas informacionales traen a los nuevos escenarios del aprendizaje. Se describe un caso (que ha cobrado visibilidad a lo largo de varios años), en el que un profesor decide hacer pública su frustración y consecuente renuncia ante la incapacidad para establecer empatía con sus estudiantes. Se reflexionan los imaginarios sobre el poder de la tecnología en la educación. A modo de conclusión se plantean elementos y enfoques que cada vez más se advierten indispensables de investigar en el escenario educomunicativo.<hr/>This essay thinks over some guidelines that are changing the education scenario today. Review the frustration and inability with which members of educational institutions face the challenges that the informational practices bring to the new learning scenarios. One case (that has gained visibility over several years), in which a teacher decides to make public his frustration and consequent resignation given the inability to empathize with their students is described. It also thinks over the imaginaries about the power of technology in education. As a way of conclusion it raises elements and approaches that are increasingly essential to investigate in the educommunicative scenario. <![CDATA[<b>Digital Technologies in the School and Teacher Education</b>: <b>Representations, Appropriations and Practices</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032014000300020&lng=es&nrm=iso&tlng=es O texto discute a relação entre formação de professores e tecnologias digitais na escola. Procura compreender as representações, apropriações e práticas de professores da educação básica, analisando criticamente a formação docente para o uso das novas tecnologias na escola. O universo da pesquisa contemplou instituições municipais públicas da cidade de Curitiba e região metropolitana, do Estado do Paraná, responsáveis pelas séries iniciais do Ensino Fundamental. Estas instituições receberam ferramentas pedagógicas digitais como notebooks e lousas interativas. A metodologia utilizada foi de abordagem qualitativa, realizada mediante a aplicação de questionários com perguntas fechadas e abertas. Os resultados obtidos tornaram evidente a necessidade sentida pelos sujeitos escolares, em especial os professores, de uma prática pedagógica transformadora a partir do uso das tecnologias digitais. A falta de aportes teóricos, técnicos e pedagógicos, necessários ao processo de formação docente para o uso das novas tecnologias na escola, foi um dos aspectos que configuraram as dificuldades em introjetar novas práticas pedagógicas no processo de ensino e aprendizagem do contexto analisado.<hr/>El texto discute la relación entre formación de maestros y tecnologías digitales en la escuela. Busca comprender las representaciones, apropiaciones y prácticas de profesores de la Educación Básica, analizando críticamente la formación docente para el uso de las nuevas tecnologías en la escuela. El universo de la investigación contempló escuelas públicas de la ciudad de Curitiba y región metropolitana, en el Estado de Paraná, responsables de los años iniciales de la Escuela Primaria. Estas instituciones recibieron herramientas pedagógicas digitales como ordenadores portátiles y pizarras interactivas. La metodología utilizada fue cualitativa y realizada mediante la aplicación de cuestionarios con preguntas cerradas y abiertas. Los resultados ponen de manifiesto la necesidad sentida por los actores escolares, especialmente los maestros, de una práctica pedagógica transformadora a partir del uso de las tecnologías digitales. La falta de aportes teóricos, técnicos y pedagógicos, necesarios al proceso de formación docente para el uso de las nuevas tecnologías en la escuela, fue uno de los aspectos que configuraron las dificultades en asimilar nuevas prácticas pedagógicas al proceso de enseñanza y aprendizaje del contexto analizado.<hr/>The text discusses the relationship between teacher education and digital technologies in the school. It tries to understand the representations, appropriations and practices of elementary school teachers, while critically analyzing teacher education for the use of new technologies in the school. The universe of the research included public schools in the city of Curitiba and its metropolitan region in the state of Paraná, which are responsible for the teaching of the early grades of Elementary Education. Such institutions receive digital pedagogical tools such as laptop computers and interactive whiteboards. The methodology is based on a qualitative approach and it was performed by means of questionnaires given with closed-ended and open-ended questions. The results found made clear the need felt by the school subjects, especially by the teachers, for a transforming pedagogical practice based on the use of digital technologies. The lack of theoretical, technical and pedagogical contributions, which are necessary to the process of teacher education for the use of new technologies in the school, was one of the aspects that represented the difficulties to incorporate new pedagogical practices in the teaching and learning process of the analyzed context. <![CDATA[<b>Positivismo, Dialéctica Materialista y Fenomenología</b>: <b>Tres Enfoques Filosóficos del Método Científico y la Investigación Educativa</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032014000300021&lng=es&nrm=iso&tlng=es En el presente ensayo los autores pretenden exponer consideraciones acerca del lugar y la presencia del positivismo, la dialéctica materialista y la fenomenología como enfoques del método científico, al mismo tiempo, identificar su valor para la investigación educativa. No se consideran estas tres orientaciones como las únicas, ni las más importantes, es solo que tienen un espacio considerable en las creencias de los investigadores y en el debate académico y pueden ser puentes para asumir ideas filosóficas novedosas. La reflexión se hace desde una perspectiva que entra a cavilar sobre la realidad latinoamericana y en la que se muestran argumentos básicos de la interacción entre la filosofía y el método científico. El trabajo ha sido desarrollado a partir de la consulta de una extensa bibliografía que incluye tesis de maestría y de opción al grado científico de Doctor y de escuchar las opiniones de varios estudiosos que toman como campo la educación. Desde perspectivas muy heterogéneas, las distintas corrientes del pensamiento social y filosófico de los últimos siglos han estado ligadas a la evolución del proceder científico de producir el conocimiento, por lo que reflexionar sobre ello ofrece la oportunidad de apropiarse de criterios que pueden ser útiles para los científicos. Estar en posesión de buenos argumentos filosóficos para justificar las acciones investigativas impacta de manera positiva la actividad científica.<hr/>Through this essay authors intend to expose some considerations related to the place and presence of positivism, materialist dialectic and phenomenology as approaches of the scientific method, and at the same time to identify its value to the educative investigation. These three orientation lines are not considered as the only ones or the most important one. It is just that they have a considerable space in the researcher’s believes and in nowadays academic debate and they can be bridges to assume new philosophical ideas. The reflection is made from a perspective that leads to think over the Latin American reality and where basic arguments of the interaction between philosophy and the scientific method are expressed. This work has been carried out from the revision of a wide bibliography that includes Master degree and PhD thesis and listening to different opinions from outstanding people who take education as field of action. From very heterogeneous perspectives the different social and philosophical and social thought tendencies of the last centuries have been linked to the evolution of the scientific way to produce knowledge, that’s why to think over it offers an opportunity to grasp the criteria that can be useful for scientists. To have good philosophical arguments to justify the researching actions makes a positive impact on the scientific activity. <![CDATA[<b>Cultura y Liderazgo Escolar</b>: <b>Factores Claves para el Desarrollo de la Inclusión Educativa</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032014000300022&lng=es&nrm=iso&tlng=es El siguiente trabajo es un ensayo teórico donde se presenta un análisis sobre el proceso de inclusión de niños y niñas con discapacidad en Chile. Al respecto, se considera que la cultura escolar y el liderazgo son dimensiones claves para la gestión en la institución educativa. Específicamente, se argumenta que la cultura escolar presenta características que incidirían en el nivel de aceptación y efectividad de la inclusión educativa. Su adecuada implementación necesita de procesos de cambio organizacional que generen una cultura acorde a las necesidades de inclusión; en caso contrario, la inclusión se queda en el plano declarativo, lo que permitiría, en ocasiones, mantener prácticas de exclusión en los establecimientos escolares. Se concluye que la cultura y el liderazgo escolar son herramientas importantes para el desarrollo de una educación inclusiva. Coincidiendo con el modelo de Booth y Ainscow, la gestión escolar debe promover una cultura que permita dicha inclusión. Para ello, se necesita un liderazgo escolar que considere las creencias y los valores en la implementación de prácticas que respeten la diversidad.<hr/>The following work is a theoretical essay in which an analysis of inclusion of children with disabilities’s process in Chile is presented. It is considered that the school culture and leadership are key factors in school management. Specifically, it is argued that school culture has characteristics that would impact in acceptability and effectiveness of inclusive education. Its proper implementation requires organizational change processes that create a culture according to the requirements of inclusion; otherwise, including stays at the declarative level, which would sometimes keep exclusionary practices in schools. It is concluded that culture and school leadership are important tools for the development of inclusive education tools. Coinciding with Booth & Ainscow’s model school management should promote a culture that allows this inclusion. To do this Project real we need a school leadership to consider beliefs and values in the implementation of practices respecting diversity. <![CDATA[<b>Mecanomorfia Educacional</b>: <b>Una Crítica a Partir de la Teoría Comportamentalista de Alberto Guerreiro Ramos</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032014000300023&lng=es&nrm=iso&tlng=es A crítica da modernidade se tornou debate comum nas últimas décadas do século XX, empreendida por autores preocupados com a construção de alternativas societárias. Uma das linhas teóricas centrais do debate refere-se ao conceito de racionalidade, tendo sido preocupação central em Weber, Mannheim, Horkheimer, Adorno e outros. Alberto Guerreiro Ramos, expoente sociólogo brasileiro da segunda metade do século XX, propõe uma crítica da modernidade pela perspectiva de sua racionalidade organizacional, condensada em sua Teoria da Síndrome Comportamentalista. Essa teoria tenta compreender os fundamentos e as dimensões básicas da razão moderna: Individualismo, Perspectivismo, Formalismo e Operacionalismo. Em suma, a teoria mostra que vivemos imersos numa razão centrada no mercado, que fomenta comportamentos em detrimento da ação (criativa) e que reduz a capacidade racional humana aos seus aspectos instrumentais e mercadológicos. A partir disso, tentaremos compreender em que medida a racionalidade moderna acaba forjando um paradigma educacional funcionalista, reprodutivista e mecanomórfico.<hr/>The critic of the modernity became common debate in the last decades of the century XX, undertaken by authors worried with the construction of alternative partners. One of the central theoretical lines of the debate refers to the concept of rationality of the modernity, having been central concern in Weber, Mannheim, Horkheimer, Adorno and others. Alberto Guerreiro Ramos, exponent Brazilian sociologist of the second half of the century XX, proposes a critic of the modernity for the perspective of its rationality organizacional, condensed in its Syndrome Theory Behavioral. That theory tries to understand the foundations and the basic dimensions of the modern reason: individualism, perspectivism, formalism and operationalism. In highest, the theory shows that lived immerged in a reason centered in the market, that foments behaviors in detriment of the action (creative) and that reduces the human rational capacity to its instrumental aspects and marketing. Starting from that, we will try to understand in that measured the modern rationality ends up forging a paradigm educational.<hr/>La crítica de la modernidad se convirtió en debate común en las últimas décadas del siglo XX, emprendida por autores preocupados por la construcción de alternativas solidarias. Una de las líneas teóricas centrales del debate se refiere al concepto de racionalidad, y fue preocupación central en Weber, Mannheim, Horkheimer, Adorno y otros. Alberto Guerreiro Ramos, exponente sociólogo brasileño de la segunda mitad del siglo XX, propone una crítica a la modernidad desde la perspectiva de su racionalidad organizacional, condensada en su Teoría de la Síndrome Comportamentalista. Esa teoría intenta comprender los fundamentos y las dimensiones básicas de la razón moderna: Individualismo, Perspectivismo, Formalismo y Operacionalismo. En síntesis, la teoría muestra que vivimos inmersos en una razón centrada en el mercado, que fomenta comportamientos en detrimento de la acción (creativa) y que reduce la capacidad racional humana a sus aspectos instrumentales y mercadológicos. A partir de eso, en este documento intentaremos comprender en qué medida la racionalidad moderna acaba por forjar un paradigma educacional funcionalista, reproductivista y mecanomórfico.