Scielo RSS <![CDATA[Actualidades Investigativas en Educación]]> http://www.scielo.sa.cr/rss.php?pid=1409-470320130002&lang=en vol. 13 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.sa.cr/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.sa.cr <![CDATA[<b>Beliefs about obesity of school children with this condition and their parents</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032013000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en El propósito de este artículo es evidenciar, mediante el método etnográfico, las creencias sobre la obesidad de niños y niñas en edad escolar y las de sus progenitores, pertenecientes a una escuela urbana y pública de San José, Costa Rica. Los resultados apuntan hacia las creencias negativas de la niñez respecto a sus pares con obesidad y sus implicaciones psicosociales y afectivas. En relación con los progenitores se señalan las causas y estrategias de control, las implicaciones de la obesidad, referente a enfermedades físicas y emocionales; el papel del hogar y de la escuela en su prevención. Se concluye que los niños y las niñas creen que la obesidad no es una enfermedad, sino una expresión fenotípica, a la cual le dan grado de relatividad o de escala y la consideran no deseable, resultado que concuerda con la de sus progenitores. Las niñas participantes con obesidad expresaron sus posiciones de defensa y molestia, en relación con experiencias burlescas. Al contrario de sus hijos e hijas, la mayoría de los progenitores sí cree que la obesidad es una enfermedad o un problema de salud o de estética. Además, estiman que esta se controla utilizando una dieta saludable y equilibrada, dando consejos sobre las consecuencias físicas y emocionales de la obesidad y ofreciendo modelos de personas saludables. Por lo tanto, los progenitores y el personal docente creen que la escuela poco puede hacer respecto a la alimentación saludable del alumnado, pues el hogar es el lugar que tiene un papel primordial.<hr/>The purpose of this paper is to unveil beliefs about obesity of school children with this condition and those of their parents, in an urban public school in San Jose, Costa Rica. Ethnography was used to describe and understand, in depth, the beliefs toward children with obesity. The results were: children negative beliefs about obesity, its psychological, social and affective consequences, parents beliefs refer to :causes and consequences of obesity in physical and emotional diseases and the way of controlling obesity in their children, the rol of the family and the school in preventing this sicknesses. The conclusions were: children believe obesity is not sicknesses, but a physical trait, which is not accepted. The obese girls expressed a defensive attitude toward insults related to this condition. The parents believe obesity is a physical trait, undesirable and not accepted. The majority of mothers believe that obesity is a disease that can disappeared as the children grow, but its durability brings problems in their self.-esteem, peers interaction, slowness in movement, chronic diseases. The rol of the school is limited, family comes first. <![CDATA[<b>Student engagement</b>: <b>questionnaire for the assessment of teachers’ needs in continuing education</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032013000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo presenta los resultados de una investigación realizada durante los años 2011-2012 con una muestra representativa de docentes de la Región Educativa de Cartago en la primera medición, y docentes de cinco colegios de San José en una segunda fase. La metodología utilizada es cuantitativa; se realizó un análisis factorial exploratorio para elaborar una estructura que mide necesidades de capacitación del personal docente de secundaria, específicamente en el área de promoción del involucramiento del estudiantado en el proceso educativo, debido a la importancia de la figura docente en este fenómeno, y su relación con el logro escolar y la permanencia en el colegio. La primera prueba fue aplicada a 365 docentes; luego de analizar las respuestas de los ítemes, se propuso un cuestionario estableciendo dos categorías. La primera es las estrategias para la promoción del logro, la cual incluye los factores condicionantes que favorecen el proceso formativo, apoyo al logro y aspectos pedagógicos, y se relacionó el 73% de las y los docentes con estas acciones. El porcentaje restante (27%) se relacionó con acciones que enriquecen el ambiente institucional que es la segunda categoría. Producto del análisis de los resultados de esta primera etapa, se elaboró un cuestionario que discriminó los ítemes con porcentajes bajos en la estructura factorial. Esta prueba fue aplicada a 90 docentes de San José. En conclusión, se propone un cuestionario de 26 ítemes que mide los cuatro factores identificados para ser utilizado por profesionales en Orientación en el planeamiento de capacitaciones para el profesorado.<hr/>This paper presents the results of a study that took place between 2011 and 2012. In a first phase, participants were a representative sample of secondary school teachers from the Educational Region of Cartago; the second phase took place in San José, with the participation of teachers from five secondary schools. A quantitative methodology was used; an exploratory factor analysis was run to determine a structure that measures the educators’ professional development needs, in relation to the promotion of student engagement, because of the importance of educators in this phenomenon, and because of its relation to school success and completion. First, the questionnaire was applied to 365 teachers and the analysis of responses led to the construction of another version of the questionnaire based on two categories. The first category refers to strategies for the promotion of school success and includes: conditions that enhance the formative process support for success, and pedagogical aspects; 73 % of participants fell into this category. The remaining percentage of participants (27%) emphasize on actions related to the enrichment of the school climate. After the first application, a more consistent and reduced version that discriminates items with low percentages in the factorial structure was constructed. This was the version that was applied to the teachers from San José (n=90). In conclusion, a 26 item questionnaire that measures the four identified factors is proposed to be used by school counselors in their planning of consultations with secondary school teachers. <![CDATA[<b>Malted program</b>: <b>a didactic proposal to teach spanish to immigrants at the primary school in spain</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032013000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este artículo se pretende dar un ejemplo práctico de cómo crear materiales multimedia (con el programa MALTED, del Ministerio de Educación español) para la enseñanza del español como segunda lengua en Educación Primaria. La continua llegada de inmigrantes a España, en la mayor parte de los casos de países en vías de desarrollo con hijos en edad escolar reclama la adopción de nuevas perspectivas a la hora de enseñar la lengua en el sistema educativo español. Debe enseñarse a los alumnos el manejo de las nuevas tecnologías, a la vez que se sigue un enfoque comunicativo al enseñar la lengua. Este proyecto fue desarrollado durante el curso 2010-2011 en la Universidad de Cantabria, Santander, España.<hr/>This paper gives an example of how to create multimedia materials to teach Spanish as a Second Language in primary schools (using MALTED, software by the Spanish Ministry of Education). The continuous arrival of immigrants to Spain, mostly from undeveloped countries, demands new perspectives on teaching the language. It is necessary to teach these students how to use new technologies, and, at the same time teaching the language with a communicative approach. This project was developed during the course 2010-2011 at the University of Cantabria, Santander, Spain. <![CDATA[<b>Difficulties for the construction of literacity in medical education</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032013000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo del estudio que se describe en este artículo fue analizar los apoyos pedagógicos con que contaron estudiantes de medicina para construir conocimiento a partir de información que ha de leerse en diferentes textos y en diferentes formatos. Para ello, se realizó una investigación cualitativa de estudio de caso de tipo de correlación/prospectivo. Los participantes fueron 100 de los 350 estudiantes de nuevo ingreso a Medicina en la Universidad de Tabasco, México, para el ciclo escolar que inició en la última semana de agosto de 2011. Las categorías de análisis fueron: a) las indicaciones y apoyos que recibieron de los docentes para la elaboración de escritos, b) las prácticas del estudiantado para hacer sus escritos y c) las motivaciones que tenían los estudiantes para desarrollarlos. Se encontró que el personal docente, en la mayor parte de las asignaturas, les solicitó escritos de tipo ensayo. Las instrucciones de docentes fueron con predominio de formato (extensión, tipo de letra). Los estudiantes y las estudiantes valoraron la escritura académica y la consideran necesaria para aprender y elaborar opiniones informadas, pero los escritos los calificaron prioritariamente los docentes con base en ortografía y gramática. Es necesaria la retroalimentación presencial y virtual para el logro de la competencia de literacidad.<hr/>The purpose of the study described in this article was to analyze the pedagogical supports that have medical students to construct knowledge from information that has to be read in different texts in different formats. It was a qualitative case study of correlation type research / prospective. The participants were 100 of 350 students from new entrants to medicine at the University of Tabasco, Mexico, for the school year that began in the last week of August, 2011. The analysis categories were a) indications and support they received of teachers for the preparation of briefs, b) the practices of the students to make their writings and c) motivations that students had to develop them. The instructions of teachers were predominantly about format (extension, font). Students valued academic writing and considered it necessary to learn and to develop informed opinions, but most teachers rated the writings based on spelling and grammar. It is necessary to have online and presence feedback for the achievement of the literacity competence <![CDATA[<b>Analysis of inclusive and exclusive practices in two schools in the basque country</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032013000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo relaciona los datos recolectados a través de una tesis doctoral en un centro de Educación Primaria y otro de Educación Secundaria del País Vasco, con aportaciones que la disciplina de la organización escolar puede aportar al desarrollo del proceso de la educación inclusiva. El estudio de corte etnográfico se llevó a cabo a través de observación no participante recogida fundamentalmente en video y entrevistas al profesorado implicado. Se elaboró un instrumento de recogida y codificación de la información basado en el modelo ecológico del aula y complementado con categorías extraídas del Index. Los resultados, analizados detalladamente en cada centro objeto de análisis, muestran prácticas que se acercan a la inclusión y otras que se alejan. Como conclusión, se señala que la cultura institucional, las estructuras organizativas y las creencias del profesorado, entre otros aspectos, son claves para seguir avanzando hacia prácticas más inclusivas.<hr/>This article analyses the data collected for a PhD dissertation on one Primary and another Secondary school in the Basque Country, on the basis of the contributions to the discipline of the school organization regarding the process of inclusive education. The ethnographic study was conducted through a non -participant observation, transferred mainly to video and interviews with the teachers involved. A questionnai re was designed and the information was coded following the classroom ecological model and complemented with categories drawn from the Index. The results analysed in detail for each school, show varying practices towards inclusiveness approaches. In conclusion, we have identified how certain elements, such as the organizational culture, the organizational structures and the teachers’ beliefs, among others aspects, become key factors to further progress towards more inclusive practices. <![CDATA[<b>An introduction of technology in the classroom of two costa rican public preschools</b>: <b>self-management strategies, possibilities and limitations</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032013000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo sistematiza el proceso de introducción de la tecnología dentro de dos aulas de Preescolar, específicamente el uso de la computadora como un área más dentro del periodo “Juego-Trabajo”, en dos jardines de niños y niñas de la comunidad de Tres Ríos, Cartago. Se detalla el origen de las propuestas y el proceso desarrollado mediante la autogestión del recurso, ya que el sistema educativo costarricense no cuenta con una política generalizada en el uso de la tecnología accesible al nivel de Preescolar. La información se adquirió por medio de entrevistas a directoras y cuestionarios a docentes; además, se observó la conducta de los niños al enfrentarse a la tecnología en el aula y se documentaron los alcances y las limitaciones percibidas por docentes y administrativas, así como sugerencias de los involucrados para que esfuerzos de este tipo sean viables y sostenibles en el tiempo. Se concluye que cuando hay una visión y propósitos comunes, a partir de un liderazgo que coordine la acción, el diseño y la ejecución de un plan estratégico escolar que se deriva de las necesidades que hay que resolver, es posible lograr proyectos, a pesar de no contar con el apoyo directo de instancias políticas y gubernamentales.<hr/>This article systematizes the introduction process of technology inside two preschool classrooms, specifically, the use of a computer as an additional area inside the play and work time, in two children gardens community of Tres Ríos, Cartago. It details the proposals' origin and the developed process from the resource's self-management, given that the Costa Rican educational system lacks a general policy in the use of accessible technologies at the preschool level. All the data was gathered from interviews to principals and written forms to teachers, and also from observation to students' behavior when it came to using the technology inside their classroom. The possibilities and limitations noticed by teachers and staff, in addition to suggestions from people involved so this kind of projects can be possible and sustained over time were documented. Concluding, when there's a vision and will in common, starting from a leadership that coordinates the actions, design and development of a strategic plan that comes from the needs that must be resolved, it's possible to achieve projects, even when there's no direct support from political instances <![CDATA[<b>Academic productivity in public technological institutions</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032013000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este artículo se realiza un análisis comparativo de la productividad del académico de tiempo completo de las Instituciones Públicas Tecnológicas y otras instituciones de Educación Superior en México. Se trabajó con la información generada en el estudio La Reconfiguración de la Profesión Académica en México realizada en el ciclo escolar 2007-2008. Se presentan aspectos generales como formación académica y género, y se analizan las variables asociadas a la productividad académica como las actividades de docencia e investigación. Para las actividades de docencia se consideraron: horas dedicadas a la docencia, número de grupos y estudiantes atendidos; para las actividades de investigación: horas dedicadas a la investigación, número de artículos publicados, presentaciones en congresos, patentes así como su pertenencia a los programas de Mejoramiento del Profesorado y al Sistema Nacional de Investigadores. La media de horas totales por semana que los académicos dedican a las actividades de docencia e investigación muestran que las instituciones de Educación Superior en México están más dedicadas a la docencia que a la investigación, sobre todo en las Instituciones Públicas Tecnológicas, donde los académicos dedican, en promedio, 16.4 horas a la semana a actividades de docencia y solo 4.1 a actividades de investigación. El análisis de los resultados permite delinear, a manera de conclusión, que el académico de las Instituciones Públicas Tecnológicas está muy centrado en la enseñanza masiva de licenciatura, contando con poco tiempo para la investigación.<hr/>This article makes a comparative analysis of the productivity of full-time academic in Public Technology Institutions and other higher education institutions in Mexico. We worked with the information generated by the study Reconfiguration of the Academic Profession in Mexico "RPAM 2007-2008". General aspects are presented as educational background, gender, and academic productivity aspects associated with teaching and research activities they perform. For teaching activities were considered: hours devoted to teaching, number of groups, and students served, for research activities: hours spent on research, number of publications, conference presentations, patents and belonging to Teacher Improvement Programs and the National System of Researchers. The average total hours per week than academic engaged in teaching and research activities also show that higher education institutions in Mexico are more dedicated to teaching than research, especially in Public Technology Institutions in which scholars spend an average 16.4 hours a week to teaching activities and only 4.1 to research. The analysis of the results allows delineate, in conclusion, that the academic in Public Technology Institutions is much focused on undergraduate massive education, with little time to research. <![CDATA[<b>Practical work microscale-based as a teaching strategie in high school chemistry courses</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032013000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este artículo se presenta una propuesta de renovación de los Trabajos Prácticos (TP) que tradicionalmente se desarrollan en los cursos de Química de la enseñanza media en Panamá. Para tales fines, junto con explorar la actitud y la motivación de los estudiantes hacia el trabajo experimental, se realiza una investigación etnográfica, que se aplican dentro de un diseño de TP centrados en la actividad de estudiantes de 12º de colegios oficiales del país, durante el año escolar 2010. Se priorizan no solo aspectos conceptuales, sino que se busca el balance adecuado de estos con los contenidos procedimentales y actitudinales. También, se ofrece a los profesores la oportunidad de valorar la experimentación en microescala, en términos del tiempo de ejecución y las etapas del ciclo de aprendizaje que cubren durante cada sesión. Se utiliza la investigación-acción como método de investigación, apoyada en la recolección de información mediante grabaciones de audio y video, fotografías, notas de campo, entrevistas y encuestas. Una vez triangulada la información, se concluye que la microescala y el enfoque didáctico resultan apropiados para el trabajo experimental, pues se evidencian las bondades de la técnica, su ajuste eficiente al tiempo establecido para cada periodo de laboratorio y, se crean espacios de aprendizaje que se aproximan al ambiente que rodea el quehacer científico. Finalmente, la investigación conduce a la reflexión docente, al mirar su propia práctica como una alternativa válida para desarrollar un modelo de perfeccionamiento profesional.<hr/>This article presents a proposal for the renewal of practical works that have traditionally been applie d in chemistry courses in Panamanian high schools. These practices serve such purposes as, exploring the attitudes and motivation of students for experimental work, as well as, developing ethnographic research, which are applied in a design of practical works focused on the activity of 12th grade students from state schools of the country, during the year 2010. Priority is given not only to conceptual issues, but also in obtaining a balance of these aspects with the procedural and attitudinal contents. It also offers a scenario for teachers to experience and evaluate microscale techniques in terms of execution time, and the stages of learning that must be covered during each session. Action research methodologies were used based on the collection of information through audio/video recordings, photographs, field notes, interviews and surveys. Once triangulated, the information concluded that the microscale and the teaching approach are suitable for experimental work. The reasons for this statement are based on methodical benefits obtained by this technique and its efficient adjustment in the time established for each practical work. Also, the environment created in this type of activity and its resemblance of realistic actual scientific work. Finally, participation in this research led the teachers to reflect on their own practices as a valid alternative to develop a general model for professional growth. <![CDATA[<b>An exploratory study by caracterization of lecture practices in a group of university students and non- universitarian young people</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032013000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo es un artículo científico que concibe la lectura como una práctica socio-cultural con características y formatos variados. Su objetivo es abordar el estudio de las prácticas de lectura de un grupo de jóvenes universitarios y no universitarios de La Habana, Cuba. Los estudiantes universitarios que integran la muestra pertenecen a las carreras de Psicología y Matemática respectivamente, mientras que los jóvenes restantes no tienen ningún vínculo académico. Para evaluar las prácticas de lectura usamos un cuestionario que consta de 11 preguntas. Los resultados muestran que no existen diferencias significativas entre las prácticas de lecturas llevadas a cabo por los sujetos pertenecientes a ambos grupos, lo cual sugiere que, en este caso, la inserción en el contexto académico no está siendo un factor de significativa importancia en la elección de los libros, las fuentes de información, las vías de acceso, ni en las acciones que se realizan con ellos.<hr/>The present project is a scientific article that conceives reading as a socio-cultural practice with varied features and formats. It aims to address the study of reading practices of a group of young university students and non university students of Havana, Cuba. The university students comprising the sample belong to the careers Psychology and Mathematics respectively. To evaluate reading practices we used a questionnaire consisting of 11 questions. Results show no significant differences between reading practices taken by the students from both groups, which suggests that in this case, the inclusion in an academic context is not being a significant factor in choosing books, information sources, access paths, not even in the actions that are done with them <![CDATA[<b>Evaluation of the environmental education programa “open classroom”, reserva los coyotes</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032013000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo muestra la evaluación realizada al programa “Aula al Aire Libre” de la Reserva Los Coyotes (Mata de Plátano, Goicoechea, en San José, Costa Rica), con el fin de presentarlo como una metodología innovadora y efectiva para la educación formal. Durante el 2010, se evaluó el nivel de conocimiento de los estudiantes participantes (n= 1085) antes y después del trabajo de campo utilizando pruebas cortas. El análisis de los resultados indicó que el momento de la prueba (antes/después) tiene un efecto significativo en la nota obtenida; es decir, como consecuencia de su trabajo en Los Coyotes la cantidad de respuestas correctas aumentó de manera significativa. Para comparar la eficiencia de esta metodología con la del sistema tradicional de enseñanza, las evaluaciones post-visita fueron también administradas a un grupo control (n=498). Los resultados revelaron que los estudiantes participantes tienen un mejor manejo de los temas en cuestión que los estudiantes del grupo control. Además se aplicaron encuestas a los estudiantes y docentes de las escuelas participantes; tanto docentes como estudiantes mostraron altos niveles de satisfacción y consideraron el programa como una herramienta eficiente en la enseñanza de los contenidos formales. La encuesta además permitió identificar las fortalezas y debilidades del programa, dando así al personal de Los Coyotes información importante para reformular y mejorar la práctica.<hr/>This paper presents the evaluation of the program "Outdoor Classroom" of Reserva Los Coyotes (Mata de Plátano, Goicoechea, in San José, Costa Rica), in order to evince it as an innovative and effective methodology for formal education. During 2010, the level of knowledge of participating students (n = 1085) was assessed before and after the field work, using quiz-like instruments. The analysis of the results indicated that the moment of testing (before / after) has a significant effect on the grade obtained, ie as a result of their work at Los Coyotes the number of correct answers increased significantly. To compare the efficiency of this methodology to the traditional education system, post-visit assessments were also administered to a control group (n = 498). The results revealed that participating students have a better handle of the topics developed than the students in the control group. Additional surveys were applied to students and teachers from the participating schools; both teachers and students showed high levels of satisfaction and rated the program as an effective tool in the teaching of formal contents. The survey also identified the strengths and weaknesses of the program, thus giving Los Coyotes staff important information to reformulate and improve practice. <![CDATA[<b>School violence, an increasing problem in costarrican elementary schools</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032013000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este artículo se compararon los datos de investigaciones previas, sobre la presencia del matonismo escolar en muestras costarricenses, con los datos obtenidos en un estudio reciente, cuyo fin fue el de determinar si este fenómeno había aumentado en el país. Para ello se seleccionaron de forma intencional, 34 grupos de niños y niñas cuyas edades se encontraban entre los 8 y 15 años quienes cursaban estudios de tercero a sexto grado, en diferentes centros educativos, para un total de 1155 estudiantes. Una vez contabilizadas las preguntas y transformadas a porcentajes de respuestas, se compararon con los porcentajes obtenidos en estudios realizados en Costa Rica por Cabezas (2007, 2010) en grupos similares, hallándose diferencias significativas que hacen presumir que ésta es una realidad, que va en aumento en el país.<hr/>This article compares previous results with those from a recent research on bullying among school children in Costa Rica to determine if this undesirable behavior had increased in the country. We selected, intentionally, 34 groups of elementary students, third through sixth grade, ages 8 through 15 years old, from different schools. The total of students participating was 1155. They were given the same survey and once the tally was converted to percentages of responses, they were compared with results obtained from previous studies done in different regions of Costa Rica by Cabezas (2007, 2010), under similar circumstances. This new results show significant differences that make us presume that bullying is a reality and is increasing in Costa Rican schools <![CDATA[<b>Towards</b> <b>compulsory high school education </b>: <b>notes of the process in the argentine republic</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032013000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente ensayo se propone revisar y discutir las transformaciones por las que está atravesando la Educación Media/Secundaria en Argentina, en el contexto de un período de transición y resignificación, donde conviven factores vinculados a los dos últimos marcos normativos: la Ley Federal de Educación Nº 24.195 y la Ley de Educación Nacional N.º 26.206. Para ello, se identifican los cambios institucionales y pedagógicos más relevantes que se han suscitado en el lapso que abarca desde el año 2001 hasta la fecha y se reflexiona sobre ellos. Posteriormente, se focaliza el análisis en torno a los logros alcanzados y los desafíos pendientes. Se concluye que -bajo el denominador común de un modelo de trabajo participativo- existe continuidad en las líneas de trabajo, aunque cabe reconocer que la situación en el país es diversa y que restan acciones a concretar y aspectos a fortalecer.<hr/>The aim of the present essay is to review and discuss the transformations High School Education in Argentina is going through, in the context of a period of transition/redefinition in which factors related to t he two latest normative frameworks (Federal Law of Education number 24.195 and Law of National Education number 26.206) coexist. Thus, the most relevant institutional and pedagogical changes that have taken place in the period ranging from 2001 up to the present are identified and then reflected upon. Then, we focus on the analysis about the achieved aims and the pending challenges. We conclude that - under a common denominator of a participatory work model - there is a continuity in the work cores, although we have to acknowledge the fact that the situation in the country is diverse and that there are still some actions to do and some aspects to reinforce. <![CDATA[<b>Social networks as a tool for teaching mediation</b>: <b>scope and limitations</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032013000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente ensayo surgió de una revisión bibliográfica que permitió conocer los alcances y las limitaciones de utilizar la Internet y las redes sociales como instrumento de mediación pedagógica. La Internet y las redes sociales han pasado a ocupar un espacio preponderante en la sociedad actual, utilizándose para promover bienes, servicios, entretenimiento y, en algunos casos, como instrumento de mediación pedagógica. Como resultado de la revisión realizada se pudo constatar que la utilización de las redes sociales como instrumento de mediación pedagógica ha permitido identificar sus bondades como mayor cobertura, asincronía en la mediación, aprendizaje colaborativo, aprendizaje autónomo, entre otros. Sin embargo, en contraste con las bondades que presenta, también tiene sus limitación es como la falta de pericia de docentes y estudiantes en el uso de la tecnología, el acceso, mayor inversión de tiempo en la mediación pedagógica, la renuencia de algunas personas al uso de la tecnología, la dificultad para controlar si es realmente el estudiante quien participa en las actividades pedagógicas, entre otros. Se concluye que todavía es muy apresurado hacer conjeturas acerca del futuro que le espera al uso de las redes sociales como instrumento de mediación pedagógica, pues algunos de estos alcances y limitaciones irán desapareciendo conforme vayamos adquiriendo mayor experiencia en su utilización, y su presencia sea cotidiana en nuestro sistema educativo, mientras que otros se seguirán manteniendo o, incluso, se pueden incrementar, por lo que debe analizarse su uso a la luz del contexto y la realidad de cada institución educativa.<hr/>This essay emerged from a literature review that yielded information on the scope and limitations of using the Internet and social media as a tool for teaching mediation. The Internet and social networks have come to occupy a prominent space in today´s society, being utilized to promote products, services, entertainment and sometimes, as a pedagogic mediation instrument. As a result of the review it was found that the use of social networks as a tool for teaching mediation has identified its benefits as a greater asynchrony coverage in mediation, collaborative learning, autonomous learning, among others. However, in contrast to its benefits it has its limitations such as lack of teachers expertise, the technology, students usage, accesses, significant time in the pedagogical mediation, the reluctance of some towards the use of technology, the difficulty to control whether the student is actually participating in educational activities, among others. We conclude that it is too hasty to speculate about the future that awaits the use of social networks as a tool for teaching mediation, as some of these achievements and limitations will disappear as we gain more experience in their use, and their presence is more usual in our educational system, while others will be maintained or even may increase, so their use should be analyzed in light of the context and reality of each educational institution.