Scielo RSS <![CDATA[Diálogos Revista Electrónica de Historia]]> http://www.scielo.sa.cr/rss.php?pid=1409-469X20220001&lang=en vol. 23 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.sa.cr/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.sa.cr <![CDATA[Friends in high places: the U.S. contribution to Costa Rica state-building in the Figueres years]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-469X2022000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El ascenso a la presidencia de Costa Rica de José Figueres en 1953, las actividades de sus enemigos en Nicaragua para darle un golpe de Estado y sus enfrentamientos con Somoza son hechos bien conocidos. En cambio, se conoce menos el papel de ciertos políticos en los Estados Unidos -especialmente “demócratas liberales”- en el sostenimiento y ayuda al gobierno de Figueres en contra de posibles actores hostiles en los Estados Unidos y en la región latinoamericana, así como dentro de Costa Rica. Este artículo se concentra en el papel de amigo de Figueres que tuvo el influyente economista del New Deal y Secretario de Estado para los asuntos latinoamericanos: Adolf Berle.<hr/>Abstract José Figueres’s rise to power as president in Costa Rica in 1953, his enemies activities in Nicaragua to overthrow him, and his confrontation with Anastasio Somoza are well known facts. Less well-known, perhaps, is the role of certain U.S. actors -especially “liberal Democrats”- who helped protect the Figueres regime from would-be hostile actors in the U.S. and elsewhere in the region as well as within the country itself. In this paper, I concentrate on the role of influential New Deal economist and former secretary of state for Latin American Affairs Adolf Berle. <![CDATA[The socio-historical construction of the “social risk” notion. Intervention, legislation and institutions in Costa Rica (1821-1880)]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-469X2022000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo analiza cómo se desarrolló la atención hacia diversos sectores pobres en Costa Rica. A través de la revisión de leyes, decretos y circulares oficiales, se demuestra que el Estado practicó diversas medidas de protección mediante la institucionalización temprana de la caridad, la exoneración parcial o total de ciertos cobros, la repartición de tierras y el fomento de la salud pública a través de la medicina y de los hospitales. Diversos actores fueron clave en su desarrollo, como la ciudadanía, la Iglesia católica y algunos integrantes de las élites. Sus propósitos también fueron el fortalecimiento del capitalismo, el fomento de la producción agrícola y la lucha contra la vagancia. Se concluye que el Estado fue institucionalizando la caridad y la salud pública hacia las poblaciones pobres a través del financiamiento y la fiscalización de diversos actores.<hr/>Abstract The article analyzes how social care was developed for various poor sectors in Costa Rica. Through the review of laws, decrees and official circulars, it is shown that the State practiced different protection measures through the early institutionalization of charity, the partial or total exoneration of certain charges, the distribution of land and the promotion of public health through medicine and hospitals. Various actors were key in its development, such as citizens, the catholic Church and some members of the elites. Its purposes were also the strengthening of capitalism, the promotion of the agricultural production and the fight against vagrancy. It is concluded that the State was institutionalizing charity and public health towards poor populations through the financing and supervision of various actors. <![CDATA[The mega-niño of 1925-1926 and its repercussions on Costa Rican society]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-469X2022000100047&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El objetivo del presente artículo consiste en caracterizar el evento extremo del Mega-Niño costero de 1925-1926 en el sur de América Central a partir de una serie de anomalías geofísicas calculadas mediante los registros meteorológicos de estaciones ubicadas en Costa Rica y Panamá. También, indagar sus repercusiones en la sociedad costarricense a través del análisis documental de fuentes primarias oficiales y hemerográficas. Los hallazgos de este artículo permiten afirmar que este Mega-Niño se manifestó en Costa Rica a través de un incremento en la magnitud del viento alisio, temperaturas superficiales del aire y del océano más cálidas de lo usual y una disminución de las precipitaciones respecto a su valor promedio. Asimismo, que el fenómeno tuvo un impacto social ligado a condiciones de sequía; expresado en plagas de langostas, carestías de agua potable, descensos en los rendimientos de las cosechas y prolongaciones en las actividades de veraneo. También, se dio una afección de vientos fuertes y oleaje alto al comercio de cabotaje en el litoral pacífico, así como daños a infraestructuras costeras y urbanas. Se concluye que estas repercusiones sociales se concentraron a una escala local del país, y fueron moderadas en los distintos sitios de afección.<hr/>Abstract The objective of this article is to characterize the extreme event of the coastal Mega-Niño of 1925-1926 in Southern Central America from a series of geophysical anomalies calculated from meteorological records of stations located in Costa Rica and Panama. In addition, to inquire its repercussions on Costa Rican society through documentary analysis of primary official and newspaper sources. The findings of this article allow to affirm that this Mega-Niño manifested itself in Costa Rica through an increase in the magnitude of the trade wind, warmer than usual surface temperatures of the air and ocean, and a decrease in rainfall compared to its average value. Likewise, this phenomenon had several social impacts linked to drought condition scenarios; expressed in locust plagues, shortages of drinking water, decreases in crop yields and extensions in summer activities. Also, there was an affection of stronger winds and higher waves to the small boat operations on the Pacific coast, as well as damage to coastal and urban infrastructures. It is concluded that these social repercussions were concentrated on a local scale in the country, and were moderate in the different affected sites. <![CDATA[From gangs to “mini-cárteles criollos”: drug dealing and evolution of criminal’s groups of Pavas]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-469X2022000100088&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Mediante sesenta y siete entrevistas a residentes de Pavas, privados de libertad y autoridades policiales, y la consulta de material periodístico y estadísticas oficiales, los investigadores demuestran que la vinculación al narcomenudeo, por parte de los grupos criminales locales, provocó la transformación de sus prácticas. De tal manera, los autores plantean que la llegada masiva de droga a la localidad de Pavas llevó a estas agrupaciones a un mayor uso de la violencia para resolver conflictos y a estructurarse más, pasando de ser pandillas a lo que hoy en día las autoridades denominan “mini-cárteles criollos”. El artículo plantea un análisis de las etapas del conflicto entre los grupos criminales y relaciona diferentes aspectos tales como las características socioeconómicas del contexto analizado y los distintos actores involucrados en las luchas por controlar los puntos de venta y compra de estupefacientes.<hr/>Abstract Through sixty-seven interviews to residents of Pavas, men deprived of liberty and police authorities, and after consulting journalistic material and official statistics, the researchers demonstrate that the practices of local criminal groups are transformed when they undertake drug-dealing activities. The authors state that the massive arrival of drugs to Pavas caused a raise in the use of violence for conflict resolution and increased the structuring of the criminal groups which transformed them from gangs to “criollo mini-cartels”, as defined by the authorities. The article analyzes the stages of the conflict among criminal groups and establishes relations among different aspects such as the socioeconomic characteristics of the context and the variety of actors involved in the struggles to control drug-selling and buying points. <![CDATA[Matías Romero Avendaño and coffee production in Oaxaca, Mexico, in the late 19th century]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-469X2022000100117&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La investigación se encuentra sustentada en las Memorias de Gobierno disponibles en el Archivo General del Poder Ejecutivo del Estado de Oaxaca. Se documentó el impulso que tuvo la producción de café a través de las iniciativas de Matías Romero Avendaño a finales del siglo diecinueve; funcionario público y empresario cafeticultor oaxaqueño que plasmó su experiencia en diversos textos. Se encontró que esta actividad agrícola tuvo un impacto positivo en la economía de Oaxaca: la tasa media de crecimiento de la producción de café, medida en quintales, para la década de 1890 fue de 35.3% y, para el mismo periodo, el valor de la producción de café creció a una tasa promedio de 24.72%.<hr/>Abstract The research conducted for this article was found in the Memorias de Gobierno available in the Archivo General del Poder Ejecutivo del Estado de Oaxaca (the Oaxacan Government Reports´ Historical Archive). In this article, we document how the initiatives of Matías Romero Avendaño undertaken in the late nineteenth century, reinvigorated the production of coffee in the state of Oaxaca. Matías Romero Avendaño was a Oaxacan public official and a coffee-growing businessman who reflected on his experiences in various written texts. We discovered that this agricultural activity had an enormously positive impact on the general economy of Oaxaca at the time. The average growth rate of coffee production, measured in quintals, during the 1890s was 35.3% and for the same period, the value of production of coffee grew at an average rate of 24.72%. <![CDATA[Venezuela in the estertors of the spanish domain and its relationship with the foreign antilles, 1820-1823]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-469X2022000100137&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El eje central de este artículo apunta a abordar la relación que existió entre las autoridades políticas y militares españolas en Venezuela y las Colonias extranjeras en el Caribe en la etapa culminante de la lucha independentista. Bajo el ambiente de tensión e incertidumbre a causa de la guerra, fue clave el despliegue diplomático del gobierno español asentado en Venezuela, no solo en su acercamiento con los gobiernos de aquellas islas sino con las potencias de las cuales dependían. Aún con todas las dificultades, fue valioso el auxilio de estas colonias extranjeras al agónico gobierno de Venezuela, aunque no fue suficiente para evitar que sucumbiera frente a la ofensiva de los republicanos, quienes de manera creciente recurrieron también el apoyo político, económico y militar de las posesiones insulares en el Caribe.<hr/>Abstract The central axis of this article aims to address the relationship of the Spanish political and military authorities settled in Venezuela with the foreign colonies in the Caribbean in the culminating stage of the independence struggle. Under the atmosphere of tension and uncertainty due to the war, the diplomatic deployment of the Spanish government based in Venezuela was key, not only in its rapprochement with the governments of those islands but with the powers on which they depend. Even with all the difficulties, the aid of these foreign colonies to the agonizing government of Venezuela was valuable, although it was not enough to prevent it from succumbing to the offensive of the republican government, which increasingly resorted to the political, economic and military support of island possessions in the Caribbean. <![CDATA[«El goze de los derechos de ciudadano»: elections and citizenship in Central America, CA. 1770-1850]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-469X2022000100165&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Entre 1808 y 1850, las provincias y luego los estados independientes centroamericanos organizaron centenares de elecciones. Este artículo examina las constituciones y reglamentos electorales para entender la teoría electoral. Ponen en en conversación esas constituciones y reglamentos con los libros de elecciones, listados de votantes, periódicos, correspondencia, y otros documentos que revelan las prácticas a nivel municipal, estatal, y federal. El análisis muestra que el resultado de ese sistema que privilegió el voto indirecto y el poder del cuerpo legislativo en imponer resultados sorprendentemente, fue un importante compromiso ciudadano que, al final, preparó a la región para ampliar los derechos del ciudadano (al menos en el papel) durante la segunda mitad del siglo XIX.<hr/>Abstract Between 1808 and 1850, the provinces and then independent Central American states organized hundreds of elections. This article examines the electoral theory set out in the region’s constitutions and electoral regulations and explores the implementation as shown in election books, voter lists, newspapers, correspondence, and other documents that reveal voting and political practices at the municipal, state, and federal levels. The analysis shows that the surprising result of a system that privileged indirect voting and the power of the legislative body to impose results was a substantial citizen commitment to active political participation that ultimately prepared the region to expand citizen rights (at least on paper) in the second half of the nineteenth century. <![CDATA[Molina Jiménez, I. y Díaz Arias, D. eds. (2021). El héroe de la discordia. Juan Rafael Mora Porras y la cultura costarricense. Editorial de la Universidad de Costa Rica|CIHAC.]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-469X2022000100207&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Entre 1808 y 1850, las provincias y luego los estados independientes centroamericanos organizaron centenares de elecciones. Este artículo examina las constituciones y reglamentos electorales para entender la teoría electoral. Ponen en en conversación esas constituciones y reglamentos con los libros de elecciones, listados de votantes, periódicos, correspondencia, y otros documentos que revelan las prácticas a nivel municipal, estatal, y federal. El análisis muestra que el resultado de ese sistema que privilegió el voto indirecto y el poder del cuerpo legislativo en imponer resultados sorprendentemente, fue un importante compromiso ciudadano que, al final, preparó a la región para ampliar los derechos del ciudadano (al menos en el papel) durante la segunda mitad del siglo XIX.<hr/>Abstract Between 1808 and 1850, the provinces and then independent Central American states organized hundreds of elections. This article examines the electoral theory set out in the region’s constitutions and electoral regulations and explores the implementation as shown in election books, voter lists, newspapers, correspondence, and other documents that reveal voting and political practices at the municipal, state, and federal levels. The analysis shows that the surprising result of a system that privileged indirect voting and the power of the legislative body to impose results was a substantial citizen commitment to active political participation that ultimately prepared the region to expand citizen rights (at least on paper) in the second half of the nineteenth century. <![CDATA[Chaves Zamora, R. (2021). Rebeldía en la memoria. El movimiento estudiantil contra Alcoa (Costa Rica, 1968-1970) (San José: EUNED, 2021)]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-469X2022000100213&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Entre 1808 y 1850, las provincias y luego los estados independientes centroamericanos organizaron centenares de elecciones. Este artículo examina las constituciones y reglamentos electorales para entender la teoría electoral. Ponen en en conversación esas constituciones y reglamentos con los libros de elecciones, listados de votantes, periódicos, correspondencia, y otros documentos que revelan las prácticas a nivel municipal, estatal, y federal. El análisis muestra que el resultado de ese sistema que privilegió el voto indirecto y el poder del cuerpo legislativo en imponer resultados sorprendentemente, fue un importante compromiso ciudadano que, al final, preparó a la región para ampliar los derechos del ciudadano (al menos en el papel) durante la segunda mitad del siglo XIX.<hr/>Abstract Between 1808 and 1850, the provinces and then independent Central American states organized hundreds of elections. This article examines the electoral theory set out in the region’s constitutions and electoral regulations and explores the implementation as shown in election books, voter lists, newspapers, correspondence, and other documents that reveal voting and political practices at the municipal, state, and federal levels. The analysis shows that the surprising result of a system that privileged indirect voting and the power of the legislative body to impose results was a substantial citizen commitment to active political participation that ultimately prepared the region to expand citizen rights (at least on paper) in the second half of the nineteenth century. <![CDATA[Molina Jiménez, I. y Díaz Arias, D., eds. (2021). El héroe de la discordia. Juan Rafael Mora Porras y la cultura costarricense. San José: Editorial de la Universidad de Costa Rica|CIHAC]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-469X2022000100220&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Entre 1808 y 1850, las provincias y luego los estados independientes centroamericanos organizaron centenares de elecciones. Este artículo examina las constituciones y reglamentos electorales para entender la teoría electoral. Ponen en en conversación esas constituciones y reglamentos con los libros de elecciones, listados de votantes, periódicos, correspondencia, y otros documentos que revelan las prácticas a nivel municipal, estatal, y federal. El análisis muestra que el resultado de ese sistema que privilegió el voto indirecto y el poder del cuerpo legislativo en imponer resultados sorprendentemente, fue un importante compromiso ciudadano que, al final, preparó a la región para ampliar los derechos del ciudadano (al menos en el papel) durante la segunda mitad del siglo XIX.<hr/>Abstract Between 1808 and 1850, the provinces and then independent Central American states organized hundreds of elections. This article examines the electoral theory set out in the region’s constitutions and electoral regulations and explores the implementation as shown in election books, voter lists, newspapers, correspondence, and other documents that reveal voting and political practices at the municipal, state, and federal levels. The analysis shows that the surprising result of a system that privileged indirect voting and the power of the legislative body to impose results was a substantial citizen commitment to active political participation that ultimately prepared the region to expand citizen rights (at least on paper) in the second half of the nineteenth century. <![CDATA[Análisis de la obra: ¿La rebeldía se volvió de derecha? Cómo el antiprogresismo y la anticorrección política están construyendo un nuevo sentido común (y por qué la izquierda debería tomarlos en serio), de Pablo Stefanoni]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-469X2022000100226&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Entre 1808 y 1850, las provincias y luego los estados independientes centroamericanos organizaron centenares de elecciones. Este artículo examina las constituciones y reglamentos electorales para entender la teoría electoral. Ponen en en conversación esas constituciones y reglamentos con los libros de elecciones, listados de votantes, periódicos, correspondencia, y otros documentos que revelan las prácticas a nivel municipal, estatal, y federal. El análisis muestra que el resultado de ese sistema que privilegió el voto indirecto y el poder del cuerpo legislativo en imponer resultados sorprendentemente, fue un importante compromiso ciudadano que, al final, preparó a la región para ampliar los derechos del ciudadano (al menos en el papel) durante la segunda mitad del siglo XIX.<hr/>Abstract Between 1808 and 1850, the provinces and then independent Central American states organized hundreds of elections. This article examines the electoral theory set out in the region’s constitutions and electoral regulations and explores the implementation as shown in election books, voter lists, newspapers, correspondence, and other documents that reveal voting and political practices at the municipal, state, and federal levels. The analysis shows that the surprising result of a system that privileged indirect voting and the power of the legislative body to impose results was a substantial citizen commitment to active political participation that ultimately prepared the region to expand citizen rights (at least on paper) in the second half of the nineteenth century. <![CDATA[Ficker, S. K. (Ed.). (2019). La primera era exportadora reconsiderada: una revaloración de su contribución a las economías latinoamericanas. El Colegio de Mexico AC]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-469X2022000100240&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Entre 1808 y 1850, las provincias y luego los estados independientes centroamericanos organizaron centenares de elecciones. Este artículo examina las constituciones y reglamentos electorales para entender la teoría electoral. Ponen en en conversación esas constituciones y reglamentos con los libros de elecciones, listados de votantes, periódicos, correspondencia, y otros documentos que revelan las prácticas a nivel municipal, estatal, y federal. El análisis muestra que el resultado de ese sistema que privilegió el voto indirecto y el poder del cuerpo legislativo en imponer resultados sorprendentemente, fue un importante compromiso ciudadano que, al final, preparó a la región para ampliar los derechos del ciudadano (al menos en el papel) durante la segunda mitad del siglo XIX.<hr/>Abstract Between 1808 and 1850, the provinces and then independent Central American states organized hundreds of elections. This article examines the electoral theory set out in the region’s constitutions and electoral regulations and explores the implementation as shown in election books, voter lists, newspapers, correspondence, and other documents that reveal voting and political practices at the municipal, state, and federal levels. The analysis shows that the surprising result of a system that privileged indirect voting and the power of the legislative body to impose results was a substantial citizen commitment to active political participation that ultimately prepared the region to expand citizen rights (at least on paper) in the second half of the nineteenth century. <![CDATA[Comentario del libro: Díaz Arias, David. Chicago Boys del Trópico: Historia del Neoliberalismo en Costa Rica (1965-2000), San José: EUCR, 2021]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-469X2022000100245&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Entre 1808 y 1850, las provincias y luego los estados independientes centroamericanos organizaron centenares de elecciones. Este artículo examina las constituciones y reglamentos electorales para entender la teoría electoral. Ponen en en conversación esas constituciones y reglamentos con los libros de elecciones, listados de votantes, periódicos, correspondencia, y otros documentos que revelan las prácticas a nivel municipal, estatal, y federal. El análisis muestra que el resultado de ese sistema que privilegió el voto indirecto y el poder del cuerpo legislativo en imponer resultados sorprendentemente, fue un importante compromiso ciudadano que, al final, preparó a la región para ampliar los derechos del ciudadano (al menos en el papel) durante la segunda mitad del siglo XIX.<hr/>Abstract Between 1808 and 1850, the provinces and then independent Central American states organized hundreds of elections. This article examines the electoral theory set out in the region’s constitutions and electoral regulations and explores the implementation as shown in election books, voter lists, newspapers, correspondence, and other documents that reveal voting and political practices at the municipal, state, and federal levels. The analysis shows that the surprising result of a system that privileged indirect voting and the power of the legislative body to impose results was a substantial citizen commitment to active political participation that ultimately prepared the region to expand citizen rights (at least on paper) in the second half of the nineteenth century.