Scielo RSS <![CDATA[Diálogos Revista Electrónica de Historia]]> http://www.scielo.sa.cr/rss.php?pid=1409-469X20110001&lang=en vol. 12 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.sa.cr/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.sa.cr <![CDATA[<b>“Quiero que la gimnástica tome bastante incremento”</b>: <b>los orígenes de la gimnasia como actividad física  en Costa Rica (1855-1949)</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-469X2011000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo analiza los procesos históricos que condicionaron el desarrollo de la gimnasia en Costa Rica como actividad física desde mediados del siglo XIX hasta el decenio de 1940. La investigación puntualiza el papel de la gimnasia en los programas de estudios de los colegios de enseñanza secundaria y la conformación de grupos privados que fomentaron la enseñanza de esta actividad a lo largo del período de estudio.<hr/>The article analyzes the historical processes leading to the development of gymnastics in Costa Rica as physical activity since the mid-nineteenth century until the 1940’s. The research points out the role of gymnastics in the curriculum of secondary schools and the creation of private groups that <![CDATA[<b>Rentismo y modelo liberalizador en Costa Rica. El caso de la Fundación Omar Dengo: </b>: <b>1987-2009</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-469X2011000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo indaga sobre los alcances de las discusiones propuestas por algunos economistas costarricenses al utilizar el concepto de rentismo y hace extensivo el uso del concepto para analizar un caso en particular: las prácticas de una de las instituciones insignias del nuevo modelo liberalizador: la Fundación Omar Dengo, para probar la justeza de las afirmaciones de los economistas costarricenses, en el sentido que la libre competencia elimina las prácticas rentistas. El fenómeno del rentismo se trataba de un fenómeno exclusivo del modelo de sustitución de importaciones o se trata de una modalidad de usufructo extensiva al modelo liberalizador?. Y si esa modalidad de aprovechamiento es extensiva al nuevo modelo: ¿quiénes son los nuevos rentistas en la Costa Rica de la libre competencia y qué mecanismos utilizan para producir sus rentas?.<hr/>This paper examines the scope of the discussions proposed by some Costa Rican economists using the concept of rent-seeking and makes extensive use of the concept to analyze a particular case: the practices of the institutions of the new model badges liberalization: Fundación Omar Dengo, to prove the correctness of the statements of Costa Rican economists, in the sense that competition eliminates rent-seeking practices. The phenomenon of rent seeking was a phenomenon exclusive to the import substitution model or is it a form of usufruct extend the liberalization model?. And if this form of exploitation is extended to the new model: Who are the new renters in the Costa Rica of competition and what mechanisms they use to produce your income?. <![CDATA[<b>La economía de enclave forestal </b>: <b>la configuración capitalista del paisaje en Puerto Morelos, Quintana Roo, México (1902-1936)</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-469X2011000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en La explicación de la configuración paisajística de Puerto Morelos que se presenta en este trabajo abarca las primeras tres décadas de existencia de este poblado (1902 -1936), las cuales corresponden al periodo en el que el capital -vía las compañías extranjeras explotadoras de chicle- pone en marcha dinámicas de penetración y subsunción sobre el espacio puerto morelense que desencadenaron procesos de producción material y de reproducción social que dieron lugar a la configuración de un paisaje con características propias al enclave forestal que venía gestándose en el territorio federal de Quintana Roo desde finales del siglo XIX.<hr/>The explanation of the landscape configuration of Puerto Morelos that is presented in this paper covers the first three decades of existence of this town (1902 -1936), which correspond to the period in which the capital -by means of foreign companies exploiting gum- launched dynamic penetration and subsumption on this town that triggered processes of material production and social reproduction that led to the configuration of a landscape with characteristics of forest enclave that have been simmering in the federal territory of Quintana Roo, México from late nineteenth century <![CDATA[<b>Impacto de los Ciclones Tropicales del Atlántico en América Central, Temporada de 1968 y 1969</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-469X2011000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en En los años 1968 y 1969 se presentó una temporada de Ciclones Tropicales muy activa cerca de la costa Caribe de Costa Rica; sin embargo, a la fecha no hay estudios que resuman y enumeren los impactos provocados por el paso de estos sistemas sobre los diferentes sectores socioeconómicos de las comunidades afectadas. Por esta razón, este trabajo analizó la presencia e impacto de estos fenómenos en los años de 1968 y 1969 en algunas islas del Mar Caribe, México, los Estados Unidos y América Central, enfatizando su estudio en el territorio costarricense. Para 1968 se profundiza en el estudio y análisis del ciclón tropical Gladys (13-21 octubre). En la temporada de 1969 en los ciclones tropicales Camille (14-16 agosto), Francelia (29 agosto-4 setiembre), Jenny (1-2 octubre) y Martha (21-25 noviembre).<hr/>In the years of 1968 and 1969, the hurricane season was very active near the Caribbean coast of Costa Rica; however, at present there are not studies of the impact of these systems over the different socioeconomic sector affected. For this reason, this paper analyze the presence and impact of these phenomena, in the years of 1968 and 1969, over some Caribbean Islands, Mexico and the United States, emphasizing Costa Rican territory. Respect to 1968, the study and analysis focus is the hurricane Gladys (October 16-21). In the 1969 season with the tropical cyclones Camille (August 14-16), Francelia (August 29 - September 4), Jenny (October 1-2) and Martha (November 21-25). <![CDATA[<b>Mujeres, trabajo y educación A principios del siglo XX</b>: <b>las maestras en la prensa católica del sudoeste bonaerense argentino</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-469X2011000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en La figura de la maestra es significativa para los católicos, ya que abarca varios problemas acuciantes para la Iglesia Católica desde fines del siglo XIX: la laicidad de la enseñanza pública, el trabajo femenino extra-familiar asalariado y la educación secundaria de las mujeres. Precisamente, el objetivo del presente artículo es identificar los argumentos a partir de los cuales los católicos realizan sus evaluaciones sobre el magisterio, tomando como fuente la prensa de tendencia católica que aparece en Bahía Blanca y circula por su vasta región de influencia que comprende el sudoeste bonaerense, el territorio de La Pampa y el norte de la Patagonia, en las tres primeras décadas del siglo XX. Abordando el discurso periodístico desde una perspectiva de género, se intentará demostrar que, a pesar de los procesos de laicización, las formulaciones católicas colaboran en la construcción del perfil laboral del magisterio como misión femenina enraizada en la naturaleza maternal y que, si bien estas ideas no tienen en sí mismas la intención de subvertir las relaciones de género, avalan ciertas mutaciones en la condición femenina pues, en algunos casos, operan legitimando el acceso a la educación y al trabajo, así como también el derecho de asociación. Se reconstruye, en primera instancia, la realidad particular de la docencia como rubro de inserción laboral femenina en el sudoeste de la Provincia de Buenos Aires para pasar, en segundo término, a estudiar la visión transmitida por la prensa de tendencia católica en torno al magisterio.<hr/>The figure of the teacher is significant for the catholics because it resumes many important problems for the Catholic Church in the end of the XIX Century and the first decades of the next: the laicism in public education, the remunerated work of women out of the house and the secondary education of women. In particular, the objective of this article is to identify the arguments the catholics used to evaluate the teaching profession. The sources used are the press publications that are printed in Bahia Blanca and are disseminated in a wide area of influence that covers the southwest of the Provincia de Buenos Aires, the federal territory of La Pampa and the north of Patagonia, during the first three decades of the XX Century. Looking at the press discourse from a genre point of view, it will be shown that although there is a laicism process, the catholic formulations contribute in the profile construction of the teaching profession as a feminine mission with roots in the maternal nature. Also, even when these ideas are not meant to subvert the genre relations, they support some mutations in the feminine condition because in some cases they legitimate the access to higher education, the work and the right to associate. In the first place, the particular situation of the teaching as a job for women in the southwest of Provincia de Buenos Aires is reconstructed. In the second place, the point of view about the teaching profession transmitted by the catholic press is analyzed. <![CDATA[<b>Memorias de mujeres centroamericanas vinculadas a una organización comunitaria</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-469X2011000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en El siguiente documento presenta el análisis de la información de cuarenta y seis autobiografías, pequeñas historias o referencias de mujeres participantes en la organización de Madres-Maestras (OMMA) procedentes de tres países centroamericanos. Es el resultado de una investigación realizada desde la Universidad de Costa Rica en el Instituto de Investigación (INIE) por tal razón se incluye el marco referencial, la metodología empleada y los resultados. Se finaliza con una reflexión de la experiencia de las mujeres y la importancia de la organización comunitaria para la apertura de oportunidades que esta agrupación ha desarrollado en el contexto de mujeres pobres.<hr/>The following document presents the data analysis of forty-six autobiographies, short stories or references to women participating in the Mother-Teacher Organization (OMMA) from three Central American countries. It is the result of an investigation conducted by the University of Costa Rica at the Institute of Research (INIE) for this reason include the frame of reference, methodology and results. It ends with a reflection on the experience of women and the importance of community organizing for the opening of opportunities that this group has developed in the context of poor women. <![CDATA[<b>Rentas eclesiásticas del obispado de Nicaragua y Costa Rica en 1704</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-469X2011000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en En 1699 el papa Inocencio I concedió a la corona española un subsidio eclesiástico por un millón de ducados de plata, el cual debía recaudarse del 10% de todas las rentas eclesiásticas de las diócesis de América. En primera instancia, las órdenes llegaron al arzobispado de México y de ahí se reenviaron a las diócesis sufragáneas, estableciéndose entonces una correspondencia entre el arzobispo y los obispos. En este trabajo se presenta una carta de 1706, de fray Diego Morcillo, recién nombrado obispo de Nicaragua, acompañada de una relación del monto del subsidio eclesiástico que se había regulado en el mismo obispado, de 1704. La carta del obispo Morcillo va dirigida al arzobispo de México, dándole cuenta del estado que guardaba la recaudación en Nicaragua y Costa Rica, además de algunos otros problemas de gobierno del prelado. La relación de las rentas fue elaborada por el colector general del obispado, Pablo de la Madriz Paniagu a, cura más antiguo del Sagrario de la catedral de León y comisario de la Santa Cruzada.<hr/>In 1699 Pope Innocent I granted to Spanish crown a ecclesiastical subsidy for a million ducats of silver, which had collected 10% of all ecclesiastical revenues of the dioceses of America. Firstly, the orders came to the archbishopric of Mexico and from there forwarded to the suffragan dioceses, then establishing a correspondence between the Archbishop and bishops. This paper presents a letter of 1706, Fray Diego Morcillo, newly appointed bishop of Nicaragua, accompanied by a relationship of ecclesiastical subsidy amount was regulated in the same diocese, 1704. Morcillo Bishop’s letter is addressed to the Archbishop of Mexico, giving an account of the state kept the collection in Nicaragua and Costa Rica, plus some other problems of government of the prelate. The ratio of the income was produced by the collector general of the bishopric, Pablo de la Madriz Paniagua, Sagrario’s oldest priest of the Cathedral of León and curator of the Holy Crusade. <![CDATA[<b>Base de datos de foráneos</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-469X2011000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en En 1699 el papa Inocencio I concedió a la corona española un subsidio eclesiástico por un millón de ducados de plata, el cual debía recaudarse del 10% de todas las rentas eclesiásticas de las diócesis de América. En primera instancia, las órdenes llegaron al arzobispado de México y de ahí se reenviaron a las diócesis sufragáneas, estableciéndose entonces una correspondencia entre el arzobispo y los obispos. En este trabajo se presenta una carta de 1706, de fray Diego Morcillo, recién nombrado obispo de Nicaragua, acompañada de una relación del monto del subsidio eclesiástico que se había regulado en el mismo obispado, de 1704. La carta del obispo Morcillo va dirigida al arzobispo de México, dándole cuenta del estado que guardaba la recaudación en Nicaragua y Costa Rica, además de algunos otros problemas de gobierno del prelado. La relación de las rentas fue elaborada por el colector general del obispado, Pablo de la Madriz Paniagu a, cura más antiguo del Sagrario de la catedral de León y comisario de la Santa Cruzada.<hr/>In 1699 Pope Innocent I granted to Spanish crown a ecclesiastical subsidy for a million ducats of silver, which had collected 10% of all ecclesiastical revenues of the dioceses of America. Firstly, the orders came to the archbishopric of Mexico and from there forwarded to the suffragan dioceses, then establishing a correspondence between the Archbishop and bishops. This paper presents a letter of 1706, Fray Diego Morcillo, newly appointed bishop of Nicaragua, accompanied by a relationship of ecclesiastical subsidy amount was regulated in the same diocese, 1704. Morcillo Bishop’s letter is addressed to the Archbishop of Mexico, giving an account of the state kept the collection in Nicaragua and Costa Rica, plus some other problems of government of the prelate. The ratio of the income was produced by the collector general of the bishopric, Pablo de la Madriz Paniagua, Sagrario’s oldest priest of the Cathedral of León and curator of the Holy Crusade. <![CDATA[<b>Maestros y profesores en la Costa Rica del período 1929-1933</b>: <b>tres bases de datos</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-469X2011000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en En 1699 el papa Inocencio I concedió a la corona española un subsidio eclesiástico por un millón de ducados de plata, el cual debía recaudarse del 10% de todas las rentas eclesiásticas de las diócesis de América. En primera instancia, las órdenes llegaron al arzobispado de México y de ahí se reenviaron a las diócesis sufragáneas, estableciéndose entonces una correspondencia entre el arzobispo y los obispos. En este trabajo se presenta una carta de 1706, de fray Diego Morcillo, recién nombrado obispo de Nicaragua, acompañada de una relación del monto del subsidio eclesiástico que se había regulado en el mismo obispado, de 1704. La carta del obispo Morcillo va dirigida al arzobispo de México, dándole cuenta del estado que guardaba la recaudación en Nicaragua y Costa Rica, además de algunos otros problemas de gobierno del prelado. La relación de las rentas fue elaborada por el colector general del obispado, Pablo de la Madriz Paniagu a, cura más antiguo del Sagrario de la catedral de León y comisario de la Santa Cruzada.<hr/>In 1699 Pope Innocent I granted to Spanish crown a ecclesiastical subsidy for a million ducats of silver, which had collected 10% of all ecclesiastical revenues of the dioceses of America. Firstly, the orders came to the archbishopric of Mexico and from there forwarded to the suffragan dioceses, then establishing a correspondence between the Archbishop and bishops. This paper presents a letter of 1706, Fray Diego Morcillo, newly appointed bishop of Nicaragua, accompanied by a relationship of ecclesiastical subsidy amount was regulated in the same diocese, 1704. Morcillo Bishop’s letter is addressed to the Archbishop of Mexico, giving an account of the state kept the collection in Nicaragua and Costa Rica, plus some other problems of government of the prelate. The ratio of the income was produced by the collector general of the bishopric, Pablo de la Madriz Paniagua, Sagrario’s oldest priest of the Cathedral of León and curator of the Holy Crusade. <![CDATA[<b>Base de datos de los contenidos de la Revista del Archivo Nacional de Costa Rica</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-469X2011000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en En 1699 el papa Inocencio I concedió a la corona española un subsidio eclesiástico por un millón de ducados de plata, el cual debía recaudarse del 10% de todas las rentas eclesiásticas de las diócesis de América. En primera instancia, las órdenes llegaron al arzobispado de México y de ahí se reenviaron a las diócesis sufragáneas, estableciéndose entonces una correspondencia entre el arzobispo y los obispos. En este trabajo se presenta una carta de 1706, de fray Diego Morcillo, recién nombrado obispo de Nicaragua, acompañada de una relación del monto del subsidio eclesiástico que se había regulado en el mismo obispado, de 1704. La carta del obispo Morcillo va dirigida al arzobispo de México, dándole cuenta del estado que guardaba la recaudación en Nicaragua y Costa Rica, además de algunos otros problemas de gobierno del prelado. La relación de las rentas fue elaborada por el colector general del obispado, Pablo de la Madriz Paniagu a, cura más antiguo del Sagrario de la catedral de León y comisario de la Santa Cruzada.<hr/>In 1699 Pope Innocent I granted to Spanish crown a ecclesiastical subsidy for a million ducats of silver, which had collected 10% of all ecclesiastical revenues of the dioceses of America. Firstly, the orders came to the archbishopric of Mexico and from there forwarded to the suffragan dioceses, then establishing a correspondence between the Archbishop and bishops. This paper presents a letter of 1706, Fray Diego Morcillo, newly appointed bishop of Nicaragua, accompanied by a relationship of ecclesiastical subsidy amount was regulated in the same diocese, 1704. Morcillo Bishop’s letter is addressed to the Archbishop of Mexico, giving an account of the state kept the collection in Nicaragua and Costa Rica, plus some other problems of government of the prelate. The ratio of the income was produced by the collector general of the bishopric, Pablo de la Madriz Paniagua, Sagrario’s oldest priest of the Cathedral of León and curator of the Holy Crusade.