Scielo RSS <![CDATA[Enfermería Actual de Costa Rica]]> http://www.scielo.sa.cr/rss.php?pid=1409-456820160001&lang=en vol. num. 30 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.sa.cr/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.sa.cr <![CDATA[<em>Consumption of alcohol and tobacco in students of nursing</em>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-45682016000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en ResumenIntroducción. Los estudiantes de enfermería están inmersos en un contexto cultural tanto protector como de riesgo en cuanto al consumo de drogas, durante su proceso académico y/ o laboral, dado que enfrentan diversas situaciones físicas, emocionales y sociales que pueden aumentar la probabilidad de consumo con el fin de mitigar tales situaciones. El objetivo de la presente investigación fue determinar el tipo de consumo de alcohol y tabaco en estudiantes de enfermería.Método. La población estuvo formada por 172 estudiantes de un programa de Licenciatura en Enfermería de dos universidades privadas del área Metropolitana de Monterrey Nuevo León, México. El diseño del estudio es no experimental de tipo transversal descriptivo. Se utilizó una cédula de datos personales y de consumo de alcohol y tabaco y el Cuestionario de Identificación de Desórdenes por Uso de Alcohol (AUDIT).Resultados. Se identificó que predomina un tipo de consumo sensato de alcohol, seguido del dependiente y de uno dañino. En relación con el consumo de tabaco, prevalecieron los no fumadores, seguido de los fumadores experimentales, los exfumadores, los usuarios y los dependientes.Conclusión. Estos resultados permiten comprender mejor la magnitud del problema del consumo de alcohol y tabaco entre los estudiantes universitarios, específicamente entre los estudiantes de enfermería quienes serán futuros profesionales de la salud y que actuarán como educadores y promotores para la adopción de estilos de vida saludables en la población general.<hr/>SummaryIntroduction. Nursing students are immersed in a risky and protective cultural context on drugs consumption, during their academic term and/or work as they face various physical, emotional and social situations that may increase the likelihood of consuming alcohol and tobacco as a way to mitigate these situations. The objective of this research was to determine the type of alcohol and tobacco consumption among nursing students.Method. The population consisted of 172 students of a Nursing program of two private universities in the metropolitan area of Monterrey, Nuevo Leon, Mexico. The design of this study is non-experimental crosssectional. A Personal Data Document, which also included Alcohol and Tobacco consumption and a Questionnaire to identify Disorders for Alcohol consumption (AUDIT), was used.Results. It was identified that prudent consumption is predominant, followed by the dependent and harmful consumption. As for tobacco consumption, nonsmokers were predominant, followed by the experimental smokers, former smokers, users and dependent smokers.Conclusion. These results allow a better understanding about the magnitude of alcohol and tobacco consumption problem among college students, specifically among nursing students who will be future health professionals and act as educators and advocates for the adoption of healthy lifestyles in the general population. <![CDATA[<em>Validation appearance, content and internal consistency of the scale Appraisal of Self-care Agency (ASA) to Costa Rica, for second Spanish version known population healthy</em>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-45682016000100017&lng=en&nrm=iso&tlng=en ResumenIntroducción. Este artículo presenta los resultados obtenidos del proceso de validación de apariencia, contenido y consistencia interna al que fue sometida la segunda versión en español de la escala ASA con población costarricense conocida sana.Metodología. Se trata de un estudio descriptivo, transversal, de enfoque cuantitativo, diseño no experimental y psicométrico, realizado con una muestra de 105 personas en etapa de adultez temprana, intermedia y tardía.Resultado. La investigación determinó que el estudio factorial (método ACP) con rotación Varimax sugirió el análisis con cinco ejes factoriales que explican el 60,03% de la varianza total en Costa Rica. Del resultado de los dominios anteriores, se destaca que en la mayoría de ellos predomina la categoría relacionada al requisito universal de prevención de peligros contra la vida, el funcionamiento y bienestar humano.Conclusión.En Costa Rica, la enfermería puede contar con un instrumento válido y confiable para medir la capacidad de agencia de autocuidado en las personas conocidas sanas que se encuentran en la etapa de la adultez.<hr/>AbstractIntroduction. This article presents the results of the validation process of appearance, content and internal consistency that was submitted the second version in Spanish of the ASA scale known Costa Rican population healthy.Methodology. This is a transversal, descriptive study of quantitative approach, not experimental and psychometric design, conducted with a sample of 105 people on stage early, middle and late adulthood.Result. The investigation determined that the factorial study (ACP method) with Varimax rotation analysis suggested five factorial axes that explain 60.03% of the total variance in Costa Rica. The outcome of the above domains highlighted that in most of them the universal requirement category related to prevention of hazards to life, the functioning and human well-being prevails.Conclusion. In Costa Rica, the nurse may have a valid and reliable to measure the ability of self-care agency known in healthy people who are at the stage of adulthood instrument <![CDATA[<em>Performance of doulas in the care of the woman and her family during the gestational period, delivery and postpartum in Costa Rica</em>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-45682016000100028&lng=en&nrm=iso&tlng=en ResumenIntroducción: La presente investigación representa un acercamiento al desempeño en la atención que brindan las doulas a la mujer embarazada y sus familias en Costa Rica en la cual se evidencia sus conocimientos respecto de sus intervenciones con las mujeres embarazadas y las familias.Métodos: Se realizó una investigación cualitativa, con un enfoque en el modelo planteado por Maxwell, cuyos objetivos fueron concretados con el método etnográfico. Para recolectar la información, se aplicó entrevistas a profundidad y observaciones, entre otros, a un grupo de siete doulas que laboran en Costa Rica de forma independiente.Resultado principal: todas las doulas en nuestro país se capacitan en prácticas alternativas para complementar su labor, así como prácticas e intervenciones que no forman parte del perfil "internacional", ya que en Costa Rica no existe una entidad que regule dicha labor.Conclusión: el apoyo continuo a la mujer y su familia durante todo su embarazo, parto y postparto por una persona calificada que respete los principios éticos de su práctica, permite mejorar la experiencia del parto, motivo por el que se debe sensibilizar a la población de enfermeros obstetras en cuanto a mejorar la calidad en la atención que se brinda a las mujeres embarazadas de modo que promueva el acompañamiento continuo.<hr/>AbstractIntroduction: This research represents an approach to performance in doulas care with pregnant women and their families in Costa Rica which is can demonstrate knowledge that possess them in their interventions with pregnant women and their families.Methods: we conducted a qualitative research, with a focus on the model proposed by Maxwell. Using the ethnographic method for the achievement of the proposed objectives. For the collection of the information were conducted in-depth interviews and observations, among other things to a group of seven doulas working in Costa Rica independently.Primary outcome: all doulas in our country are trained in alternative practices to complement their work, most of doulas conducted practices and interventions that do not form part of the "international" profile since we don´t have an entity that regulates the work of doulas in Costa Rica.Conclusions: continuous support to the woman and her family throughout her pregnancy, childbirth and postpartum by a qualified person and which respects the principles of ethical practice, improves the experience of childbirth and reduces the risks of an adverse event for the mother or the baby, this is why it's important to educate the population of nurse-midwives to improve the quality of care provided to expectant mothers and promote the continuous support. <![CDATA[<em>Life skills as a strategy for promoting health in children at social risk: nursing education program</em>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-45682016000100043&lng=en&nrm=iso&tlng=en ResumenIntroducción: El siguiente artículo es el resultado de la investigación realizada para optar por la licenciatura en Enfermería, en la modalidad de práctica dirigida, el cual consistió en un programa educativo desde Enfermería de habilidades para la vida como estrategia de promoción de la salud en niños y niñas en riesgo social del Hogar Vista del Mar en San José, Costa Rica durante el año 2014.Metodología: participaron 23 niños y niñas en edades entre 9 a 11 años (cuantos del personal de la institución). Se aplicó una metodología cualitativa. Primeramente, se realizó un diagnóstico en el que participaron tanto los niños (as) del programa así como personal que labora para la institución. A partir de los resultados obtenidos en el diagnóstico, se diseñó el programa educativo, desarrollado mediante la metodología de taller con siete sesiones y una actividad de cierre en las que se empleó la estrategia de rally. La evaluación del programa se realizó al finalizar cada una de las sesiones, además de una evaluación general al terminar todo el programa (actividad de rally).Resultados: Los resultados fueron analizados a la luz del modelo conceptual de sistema abiertos de la teorizante en enfermería Imogene King, entre los que se destaca la importancia de la implementación y el reforzamiento constante de este tipo de programas que, desde Enfermería, proporcionan herramientas para que los infantes cuenten con un mayor control sobre su cuidado, de modo que implementen medidas para promover su salud de manera integral.Conclusión: Se evidencia la necesidad de reforzar las habilidades para la vida en las poblaciones en condición de riesgo social.<hr/>AbstractIntroduction. The following article is the result of research conducted to opt for a degree in nursing, which consisted of an educational program from Nursing life skills as a strategy for promoting health in children at social risk Home Vista del Mar in San Jose, Costa Rica in 2014.Methods. 23 children participated in ages between 9-11 years (how many staff of the institution). A qualitative methodology was applied. First, a diagnosis, which involved both, children and staff working for the institution was performed. From the results of the diagnosis, the education program developed by the methodology workshop with seven sessions and a closing activity in which strategy was employed rally was designed. Program evaluation was performed at the end of each session, along with a general assessment at the end of the entire program (activity rally).Result. The results were analyzed in the light of the conceptual model of open system theorist in nursing Imogene King, including the importance of implementation and constant reinforcement of these types of programs, from Nursing, provide tools for stands that infants have a greater control over their care, so that implement measures to promote their health holistically.Conclusion. The need to strengthen life skills in populations at social risk condition is evident. <![CDATA[<em>Contribution nursing to the anesthesiology in Costa Rica</em>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-45682016000100060&lng=en&nrm=iso&tlng=en ResumenIntroducción. En el presente artículo se presentan los resultados de un estudio que cuyo objetivo fue identificar la participación de la enfermería en el desarrollo de la anestesiología en Costa Rica.Método. Se aplicó la metodología de la investigación histórica para determinar los sucesos ocurridos en el pasado relacionados con el desarrollo de la anestesia, así como las contribuciones de enfermería. Se analizó fuentes primarias y secundarias que fueron sistematizadas, valoradas, ordenadas y sintetizadas. Se aplicó la técnica de grupo focal y entrevistas en profundidad a 23 enfermeras (os) técnicos en anestesia que laboran actualmente y a las enfermeras (os) pensionados.Resultados. Durante más de 90 años la administración de anestesia a las personas fue llevada a cabo por enfermeras (os), no obstante, la formación de enfermería en anestesia fue suspendida en 1981.Conclusión. El estudio determinó que este personal tenía una preparación formal dada por el doctor Sotela que luego fue ampliada a año y medio por la Escuela de Medicina de la Universidad de Costa Rica, institución de la que egresaban como técnicos en anestesia.<hr/>AbstractIntroduction. In this article the results of a study that aimed to identify the nursing involvement in the development of anesthesiology in Costa Rica are presented.Method. Historical research methodology is applied to determine the events related to the development of anesthesia as well as the contributions of nursing. The primary and secondary sources were systematized, evaluated, ordered and synthesized. The technique of focal group and interviews in depth with 23 nurses anesthesia technicians that currently working and pensioners was applied.Result. During more than 90 years staff of the discipline conducted the administration of anesthesia to people and training in anesthesia nursing was suspended in 1981.Conclusion. The study found that the staff had formal training given by Dr. Sotela which was later extended to one and a half by the School of Medicine of the University of Costa Rica, an institution that were teaching as technicians in anesthesia. <![CDATA[<em>Patterns of consumption of licit and illicit drugs patients entering an emergency room</em>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-45682016000100073&lng=en&nrm=iso&tlng=en ResumenIntroducción. El objetivo de este trabajo es identificar la disposición de las personas que acuden a una sala de urgencias en cuanto a modificar sus conductas de consumo de drogas lícitas e ilícitas.Método. El estudio fue de tipo descriptivo con un diseño transversal. La población la constituyeron 83 pacientes mayores de 18 años que sufrieron un accidente o lesión por violencia relacionado con el consumo de drogas y que ingresaron a la sala de urgencias de una institución pública de tercer nivel de atención en Monterrey, México. El muestreo se realizó en el año 2011.Resultados. La población de estudio estuvo integrada principalmente por hombres (fi=79, hi=95,2%), cuya ocupación era la de trabajador (fi=54, hi=71,1%), que ingresaron a la sala de urgencias por lesiones por violencia (fi=42, hi=50,6%), principalmente por consumo de alcohol (fi=71, hi=85,5%), seguido por el de marihuana (fi=7, hi=8,5%). Los participantes se encontraron mayormente en la etapa de contemplación, en un 62,2% (fi=46) y 77,8% (fi=7), respecto de drogas lícitas e ilícitas.Conclusión. Esencialmente, los entrevistados se encuentran en la etapa de contemplación tanto para el consumo de drogas licitas e ilícitas, lo cual precisa una corrección de tales conductas.<hr/>AbstractBackground. To identify the arrangement of people to change their consumption behavior of licit and illicit drugs that go to an emergency room.Method. A descriptive cross-sectional design study. The population of patients older than 18 who suffered an accident or injury by violence related to drug use and admitted to the emergency room of a public institution of tertiary care in Monterrey, Mexico, was established. 83 people participated and sampling was conducted in the year 2011.Results. The study oblation consisted mainly of men (fi=79, hi=95,2%), mostly whose occupation was that of worker (fi=54, hi=71,1%), admitted to the emergency room for injuries by violence (fi=42, hi=50,6%). Participants are mostly in the contemplation stage, 62,2% (fi=46) and 77,8% (fi=7), to legal and illegal drugs.Conclusion. Essentially the participants are in the contemplation stage for both legal and illegal consumption of drugs, indicating a correction to their behavior. <![CDATA[<em>Experiences of families living with a member diagnosed with Alzheimer</em>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-45682016000100086&lng=en&nrm=iso&tlng=en ResumenIntroducción. La demencia tipo Alzheimer es un trastorno neurológico progresivo y degenerativo que afecta principalmente el pensamiento, la memoria y el comportamiento; su evolución es lenta y los daños que produce, severos. Actualmente la enfermedad no tiene cura: el tratamiento consiste en aminorar los síntomas y retrasar el proceso degenerativo. El objetivo principal de esta investigación es analizar las experiencias de las familias que viven con una persona con Alzheimer, sustentada en la teoría de Imogene King.Metodología. El estudio requirió una aproximación cualitativa fenomenológica. La muestra utilizada incluye tres familias, cada una con un miembro que padece dicha enfermedad. Para la recolección de los datos se aplicó la entrevista a profundidad y la observación, así como otros instrumentos como genograma familiar y APGAR I y II.Resultados. Al analizar los datos, en las familias se identificó cambios en el sistema personal, interpersonal y el sistema social.Conclusión. Es importante reconocer la lucha de estas familias al convivir con una persona con la enfermedad de Alzheimer, lo cual implica no solo cambios, sino desafíos, además de un reajuste y una reestructuración de sus sistemas con el fin de cumplir con sus nuevas necesidades.<hr/>AbstractIntroduction. Alzheimer disease is a progressive, degenerative neurological disorder that primarily affects thinking, memory and behavior; its evolution is slow and damage occurs, severe. Currently the disease has no cure: the treatment is to lessen the symptoms and delay the degenerative process. The main objective of this research is to analyze the experiences of families living with a person with Alzheimer's, based on the theory of Imogene King.Methodology. The study required a phenomenological qualitative approach. The sample includes three families, each with a member with the disease. To collect data depth interviews and observation, as well as other instruments genogram and family APGAR I and II was applied.Results. In analyzing the data, families personnel changes system, interpersonal and social system was identified. Conclusion: It is important to recognize the struggle of these families to live with a person with Alzheimer's disease, which involves not only changes but challenges besides readjustment and restructuring their systems to meet their changing needs. <![CDATA[<em>Proposal to nursing with complementary therapies for the approach psychosocial risk factors at work</em>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-45682016000100108&lng=en&nrm=iso&tlng=en ResumenIntroducción: Es reconocido que el trabajo genera efectos positivos en las personas como seguridad económica, bienestar y satisfacción, aspectos que ofrecen beneficios en todo ámbito, inclusive en la salud. A pesar de lo anterior, el mundo laboral en la actualidad exige tomar decisiones, pensar críticamente, liderar, además de poseer conocimientos para ejecutar las labores en forma eficiente y eficaz, lo cual puede producir sobrecarga y disconfort que afectan física, psicológica y socialmente a un individuo.Desarrollo: El propósito de este trabajo es aportar al enfrentamiento de los riesgos psicosociales en el ámbito laboral, por medio de la utilización de terapias complementarias y/o alternativas desde la disciplina de Enfermería. Se postula que la enfermería posee un campo de saberes, ligados al cuidado holístico y a la promoción en salud, por ello se toma el marco legal actual y las bases disciplinares de Enfermería, las cuales dan soporte a la implementación de terapias complementarias o alternativas en salud laboral.Conclusión: Como consideraciones finales, se destaca que las bases disciplinares de la enfermería abogan por el cuidado de los trabajadores a través del uso de terapias complementaria, de modo que otorgue fundamentos teóricos y científicos al área de salud laboral para enfrentar los riesgos psicosociales en el trabajo desde una mirada trasformadora.<hr/>AbstractIntroduction: It is recognized that the work generates positive effects on people and economic security, wellbeing and satisfaction, both of which offer benefits in all areas, including health. Despite this, the world of work now requires decisions, think critically, lead, besides having expertise to perform tasks efficiently and effectively, which may result in overload and discomfort affecting physically, psychologically and socially an individual.Developing: This article is a theoretical reflection conducted with the purpose of contributing from the discipline of nursing, facing the psychosocial risk factors at work through the usage of complementary and/or alternative therapies. This is proposed since nursing possesses knowledge linked to holistic care and healthcare promotion. For that purpose, the current legal framework globally and nationally, and the disciplinary bases for nursing, are presented, which contribute to the implementation of complementary or alternative therapies on occupational health.Conclusion: As closing remarks, it is proposed that nursing possesses disciplinary bases which advocate for the workers healthcare through the usage of complementary therapies. Therefore, that profession might present theoretical and scientific fundamentals to the occupational healthcare in order to face psychosocial risk factors at work with a transforming perspective.