Scielo RSS <![CDATA[Revista Electrónica Educare]]> http://www.scielo.sa.cr/rss.php?pid=1409-425820150003&lang=pt vol. 19 num. 3 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.sa.cr/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.sa.cr <![CDATA[<strong><em>The Early Diagnosis of Boys and Girls in Academic Risk Using the Perceptual-Motor Diagnostic System: A Longitudinal Retrospective Study of Evidences of its Effectiveness</em></strong>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582015000300001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen:El objetivo principal del estudio es evidenciar la eficacia del Sistema Peques como una herramienta útil para diagnosticar, de forma temprana, posibles dificultades que afectarían el rendimiento académico. Es un estudio longitudinal a tres años, se aplicó el sistema de diagnóstico perceptual-motor (Peques) en una muestra de 149 participantes (77 niños y 72 niñas), cuando iniciaban el nivel de educación preescolar. De esa muestra se clasificaron 38 participantes como de alto riesgo de llegar a perder algún año lectivo en primaria. En el transcurso de los tres años de seguimiento (I ciclo de la enseñanza primaria), se determinó que 23 de 127 personas permanecientes en el estudio (18%), reprobaron ya sea primero, segundo o tercer año. Del grupo de riesgo diagnosticado por el sistema Peques, un 83 % efectivamente reprobó el año lectivo. En estos niños y niñas se observaron dificultades en diferentes aspectos de su capacidad de procesamiento de información, desarrollo motor, imagen corporal, desarrollo Gestalt y coordinación corporal. Se concluye que el sistema Peques predice el fracaso académico en la educación primaria, a partir del desarrollo perceptual-motor alcanzado en la etapa preescolar. A partir de esta experiencia se recomienda poner especial atención al desarrollo perceptual-motor, ya que este juega un papel fundamental en los éxitos académicos de los niños y las niñas.<hr/>Abstract:The main objective in this study is to evidence the efficiency of the Peques System as a useful tool to diagnose, at an early stage, possible difficulties which will affect the academic performance. In a 3-year longitudinal study, the Perceptual-Motor Diagnostic System (Peques) was applied to a sample of 149 participants (77 boys and 72 girls), who were beginning preschool education. Peques classified 38 children with a high risk to lose a year at primary school level. After a three-year follow-up (first primary school level), it was determined that 23 of the 127 who remained in the study (18%), had failed the first, second or third school year. From the high-risk group diagnosed by the Peques System, an 83% indeed lost a school year. These boys and girls had difficulties in different aspects, such as their information processing capacity, motor development, corporal image, Gestalt development and corporal coordination. We concluded that Peques System was able to predict the academic failure in the primary school level, based on the perceptual-motor development reached at preschool level. Further, based on this experience it is recommended to pay special attention to perceptual-motor development, since it plays a basic role in the academic success of boys and girls. <![CDATA[<strong><em>Incidence Factors of Negative Environmental Behavior towards the Swamps of Bañó and Los Negros</em></strong>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582015000300015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen:El propósito de este artículo es establecer los factores que están influyendo en conductas ambientalmente negativas por parte de los habitantes de los humedales de Bañó y Los Negros hacia estos. Para ello, se diseñó, validó mediante panel de expertos y aplicó un instrumento de investigación tipo cuestionario. Se establecieron, con base en el universo poblacional de 645 viviendas, dos tipos de diseño muestral para la aplicación del cuestionario -sistemático y aleatorio-, además de desarrollar su respectivo análisis estadístico, sin omitir el análisis de contenido de la información secundaria recolectada mediante fichas. Factores como el bajo nivel educativo, las escasas oportunidades de empleo y los pocos ingresos por núcleo familiar inciden de forma directa en el deterioro de los humedales. Casi un 50% de la población residente de los humedales no ha finalizado sus estudios básicos, por lo tanto, la capacidad de reflexión sobre las acciones que realizan los pobladores en los espejos de agua es poca, sobre todo cuando los ingresos económicos familiares son muy bajos (un 53% de las familiar reciben ingresos menores a COL$10.000 diarios). La escasa organización que presentan las comunidades ha contribuido a que no se desarrollen trabajos comunitarios articulados entre las poblaciones vecinas de los humedales y mucho menos alcanzar metas comunes. Por otra parte, la inoperancia de las autoridades ambientales tanto locales como nacionales ha favorecido la degradación de los ecosistemas, debido a la ineficiente gestión ambiental que han ejercido con el transcurrir del tiempo. Los humedales son la principal fuente de recursos naturales para estas comunidades y la permanencia de tales comunidades en el territorio está directamente relacionada con su conservación. La sinergia de los factores arriba mencionados ha desatado una problemática ambiental que se ha concretado en la disminución de la capacidad ecológica del humedal y de las condiciones ambientales del área de estudio.<hr/>Abstract:The purpose of this article is to determine the factors that are influencing the environmentally negative behavior of the inhabitants of Bañó and Los Negros towards these wetlands. For this, a questionnaire was designed, validated by a panel of experts, and implemented. Based on a population of 645 households, we used two types of sample designs -systematic and random- to implement the research instrument. In addition to their respective statistical analysis, a content analysis was carried out with the secondary information collected using index cards. Factors such as low education, scarce employment opportunities, and low income per household have a direct impact on the deterioration of these wetlands. Almost 50% of the population living in the wetlands has not completed basic education. Thus, the possibilities to relect on the actions done by people against the water mirrors are poor, especially when family incomes are very low (53% of the families receive incomes of less than COL$ 10,000 a day). The scarce organization of the communities has prejudiced the development of joint activities between the neighboring communities of the wetlands, as well as the achievement of common goals. Furthermore, the ineffectiveness of local and national environmental authorities has contributed to the degradation of ecosystems due to an inefficient environmental management over the years. Wetlands are the main source of natural resources for these people and the permanence of such communities in the territory is directly related to the wetlands' conservation. The synergy of the above factors has unleashed environmental problems that have resulted in the reduction of the ecological capacity of these wetlands and the deterioration of environmental conditions in the area of study. <![CDATA[<strong><em>Citizenship and Citizenship Education: What happens in the classroom of a public university in Madrid where future elementary school teachers are being trained?</em></strong>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582015000300031&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen:El objetivo del artículo es comprender de qué modo influye la formación inicial docente en la configuración de las representaciones sociales que posee el estudiantado que estudia para ser maestro o maestra, sobre la ciudadanía y la formación ciudadana que desarrolla la escuela. La metodología utilizada corresponde a la cualitativa con enfoque etnográico, y la principal técnica utilizada es la observación participante. Los resultados arrojan que la forma que tiene el futuro profesorado de concebir la formación ciudadana en la escuela está mediada por una visión de la educación centrada en aspectos técnicos pedagógicos. De este modo, enfatizan el papel de la didáctica como herramienta que les garantizará saber enseñar, a sus estudiantes, el conjunto de normas y valores que permitan reproducir el orden social, tanto en la escuela como en la sociedad de la que forman parte.<hr/>Abstract:The objective of this article is to understand the way in which the startup training for teachers affects the social representation setup of students, who study to become teachers, over the citizenship and the citizenship education developed by the school. The methodology used is qualitative with an ethnographic approach, and the main technique used is the observation of the participants. The results show that the way in which prospective teachers understand citizenship education in school is mediated by the vision of education centered in pedagogical technical aspects. Thus, they emphasize the role of the didactic as a tool to ensure their students learning how to teach, the group of guidelines and values which allow them to reproduce the social order at school as well as in the society where they are a part of. <![CDATA[<strong><em>Dating Violence: Study with Adolescents from Heredia (Costa Rica)</em></strong>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582015000300045&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen:Gran parte del comportamiento agresivo humano se da en el contexto de una relación amorosa. El colectivo adolescente no es una excepción: las investigaciones señalan una notable prevalencia de este problema, evidenciándose la necesidad de profundizar en su estudio, especialmente en Iberoamérica, dada la escasez de trabajos al respecto. Este estudio tiene como objetivos fortalecer el conocimiento sobre el comportamiento agresivo en parejas adolescentes de Costa Rica. Para ello, se toman en consideración diferentes formas de agresión, en lugar de analizar únicamente agresiones físicas o sexuales; además se estudian posibles diferencias en función del sexo. Basándose en un diseño ex post facto, se aplica un instrumento estandarizado a 468 adolescentes de Heredia (Costa Rica), que analiza cinco formas de agresión: verbal-emocional; física; sexual; relacional y amenazas. Los resultados muestran que son escasos los participantes en la investigación que no cometieron o sufrieron alguna agresión en pareja, especialmente verbales-emocionales o verbales-emocionales y sexuales, si bien la frecuencia de estas fue baja; además, se detectan algunas diferencias significativas intersexos. De los hallazgos obtenidos se concluye la existencia de dificultades en los adolescentes para afrontar, de forma constructiva, conflictos que se presentan en sus relaciones, algo que debe ser abordado de manera integral para incrementar la eficacia de los programas preventivos para jóvenes.<hr/>Abstract:Most of human aggressive behavior occurs in the context of a romantic relationship. Adolescents are not an exception: research show a significant prevalence of dating violence, revealing the need for further study, especially in Latin America, given the lack of research on this topic. This study aims at strengthening knowledge about aggressive behavior in adolescent dating relationships in Costa Rica, taking into account different aggressive behaviors, not only physical or sexual abuse; differences by gender are also analyzed. Based on an ex post facto design, a standardized instrument was used to measure five types of aggressive behavior (i.e., verbal-emotional, physical, sexual, relational and threats) in a sample of 468 adolescents from Heredia (Costa Rica). Results show that most participants had committed or suffered aggressions in dating relationships, especially verbal-emotional or both verbal-emotional and sexual abuse, but the mean frequency of reported aggression was low; some significant intersex differences were also found. Results obtained indicate that adolescents have difficulties to deal with conflicts in their romantic relationship; thus this problem needs to be addressed holistically in order to increase the impact of prevention programs for youth. <![CDATA[<strong><em>Development of Moral Judgment according to Kohlberg as an Academic Performance Determining Factor in Social Sciences for a Group of Secondary Education Students</em></strong>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582015000300072&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen:Este estudio pretende determinar qué relación se produce entre el nivel de desarrollo moral del alumnado y su rendimiento académico en la asignatura de ciencias sociales-geografía, tomando como participantes a 12 estudiantes de tercer curso de educación secundaria obligatoria en un centro educativo de la ciudad de Murcia, España. Kohlberg teorizó un proceso de desarrollo del juicio moral en el que las personas pasamos por seis estadios, determinando en cada uno de ellos cómo afrontemos un dilema moral que se nos pueda plantear; un instrumento diseñado para esta investigación, basado en esta teoría, permitirá conocer el estadio de desarrollo moral de sus participantes. Los resultados serán reveladores de la existencia de una tendencia a que dicha relación sea directa y positiva, permitiendo concluir que resulta interesante atender al estadio de juicio moral en las aulas y a una serie de recomendaciones pedagógicas e investigadoras con las que concluye este artículo.<hr/>Abstract:This study aims at defining the relation between the students' moral development level and their academic performance in the subject of Social Sciences-Geography, with the participation of twelve students enrolled in the third year of compulsory secondary education in school of Murcia, Spain. Kohlberg theorized the moral judgment development process in which people go through six stages, identifying in each one of them how we react when confronted with a moral dilemma; an instrument designed for this study, based on such theory, will allow us to know the stage of moral development of the participants. The results will reveal a tendency to a direct and positive relation, leading to the conclusion that it is interesting to examine the stage of moral judgment in the classroom. In addition, some educational and research recommendations are provided at the end of this paper. <![CDATA[Assessment of the Rural Teacher's Profile from the Perspective of the Training Process and the Educational Practice]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582015000300086&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen:Este artículo presenta los resultados de una evaluación del perfil del personal docente rural desde la práctica educativa. La bibliografía manifiesta diferentes planteamientos de perfil por funciones, características, rasgos y competencias en los que se consignan aspectos esenciales que lo conforman tales como habilidades, destrezas, saberes, actitudes y valores. En consecuencia, para evaluar los aspectos que configuran la actuación del personal rural, la práctica educativa es el espacio idóneo que permite contrastar distintas propuestas de este perfil profesional. El proceso investigativo consideró una metodología cualitativa con la aplicación de la técnicas de observación participante y entrevista a profundidad a seis docentes de escuelas unidocentes y dirección 1 de escuelas rurales de Costa Rica, con formación académica universitaria en educación rural. Se valoraron las características pedagógico-comunitarias que presenta la práctica educativa y que, a la vez, posibilitan la inserción en espacios laborales alternativos para la zona rural, para recuperar la información necesaria que permitiera valorar el perfil de docentes participantes.<hr/>Abstract:This paper presents the results of an evaluation of the profile of rural teachers from the perspective of the teaching practice. The literary sources show different profile approaches that are based on the functions, characteristics, traits, and skills and where the essential aspects of the profile such as skills, abilities, knowledge, attitudes, and values are determined. Consequently, the teaching practice is the ideal context to assess the aspects that shape the rural teacher performance since it allows us to compare the various profile approaches. For the research process, a qualitative methodology was applied, through participant observation techniques and an in-depth interview, to six teachers with university studies in rural education of schools classified as single-teacher and administration 1, located in rural areas of Costa Rica. To retrieve the necessary information to assess the profile of the participants, this research examined the pedagogical-community characteristics of the educational practice, which, at the same time, allow the teacher insertion in alternative work spaces in the rural areas. <![CDATA[Metacognition: A Tool to Promote an Inclusive Classroom Environment for Students with Disabilities]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582015000300112&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen:El tema del presente ensayo plantea la metacognición como una herramienta para promover un ambiente de aula inclusivo para estudiantes con discapacidad. Como objetivo se pretende propiciar la reflexión respecto de la metodología empleada para atender la diversidad dentro de la sala de clases, tomando en cuenta la discapacidad como uno de los grupos importantes por considerar. Dentro del planteamiento conceptual, se concibe la educación inclusiva como la forma en la que se da atención a la diversidad en el sistema educativo costarricense, en donde la educación se entiende como un derecho humano fundamental. El Ministerio de Educación Pública (MEP) de Costa Rica transita de un enfoque rehabilitador hacia el abordaje de la Educación Inclusiva. La metacognición es un medio para la toma de conciencia en la mediación pedagógica en el contexto de aula. Se plantean resultados de una serie de investigaciones descriptivas y cualitativas realizadas en la Universidad Nacional que demuestran que muchas de las dificultades presentadas en la población estudiantil se deben a formas inadecuadas de entregar los contenidos y aspectos metodológicos del cuerpo docente. La metodología empleada permite extraer las formas en las que la población estudiantil efectúa los procesos cognitivos al realizar estrategias metacognitivas. Se concluye que la propuesta de estrategias pedagógicas que satisfagan de manera integral las necesidades educativas, es fundamental para el logro de procesos educativos inclusivos.<hr/>Abstract:This essay presents metacognition as a tool to promote a classroom environment inclusive for students with disabilities. It aims at promoting reflection on the methodology to address diversity within the classroom, considering the population with disabilities as one of the major groups to bear in mind. Within the conceptual approach, inclusive education is seen as the way to address diversity in the Costa Rican education system, where education is considered a fundamental human right. The Ministry of Public Education of Costa Rica is moving from a rehabilitative approach to an inclusive education approach. Metacognition is a way to raise awareness on the pedagogical mediation within the classroom environment. This paper includes results from a series of descriptive and qualitative studies conducted at Universidad Nacional, Costa Rica, which demonstrate that many of the difficulties presented in the student population are due to methodological aspects and an inadequate delivery of the contents by the teachers. The methodology used helps us to understand the ways in which students perform the cognitive processes through metacognitive strategies. It is concluded that the teaching strategies proposed to meet the educational needs comprehensively is fundamental for achieving inclusive educational processes. <![CDATA[<strong><em>Classroom Environments That Promote Learning from the Perspective of School Children</em></strong>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582015000300132&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen:El artículo que se presenta seguidamente se realizó con base en la investigación1 relacionada con los ambientes escolares que propician el aprendizaje de los niños y niñas. El objetivo planteado buscó "determinar los factores físicos y socioemocionales de los ambientes escolares que favorecen el aprendizaje". Para tal efecto, la investigación tuvo un enfoque mixto de tipo exploratorio y descriptivo de los diversos elementos físicos y emocionales que inciden en el ambiente de aula y, por consiguiente, en el aprendizaje. Para efecto del presente artículo solo se hace referencia a los datos aportados por la población infantil participante que correspondió a 307 niños y niñas escolares de centros educativos públicos de seis provincias del país, seleccionados intencionalmente, a través de la coordinación y negociación con las autoridades de centros educativos que accedieron a participar. Los instrumentos empleados en la recopilación de los datos fueron dos cuestionarios con preguntas cerradas y abiertas, un registro anecdótico y una guía con base en la cual se realizó la técnica de observación. El análisis de la información derivada de la técnica y los instrumentos utilizados se elaboró complementando los datos cuantitativos con los cualitativos. Para la interpretación de estos últimos, se crearon categorías emergentes. Se espera que la información brindada por los niños y niñas sea un insumo para que tanto las universidades como autoridades y docentes se sensibilicen ante la imperante necesidad de que los ambientes escolares sean estéticos, agradables, motivantes, cómodos, limpios y promuevan la estabilidad emocional que todo ser humano requiere para que el proceso de aprendizaje sea exitoso.<hr/>Abstract:The following paper is based on a research2 made on school environments that promote learning in children. Its objective was "to determine the physical and socio-emotional factors of school environments that promote learning." To this end, the investigation had both an exploratory and descriptive approach in terms of the various physical and emotional elements that influence the classroom environment and, therefore, the learning process. In this paper, reference is made only to the data provided by the child population. Such group was comprised of 307 boys and girls of public schools from six provinces in the country, intentionally selected through coordination and negotiation with the authorities of schools that agreed to participate. The data collection instruments used were two questionnaires with closed and open questions, an anecdotal record, and a guide on which the observation technique was performed. The analysis of the information derived from the technique and instruments used was developed by complementing quantitative data with qualitative data. Emerging categories were created to interpret the latter. The information provided by the boys and girls will hopefully serve as input to raise awareness among universities, authorities and teachers about the imperative need for school environments that are aesthetic, pleasant, motivating, comfortable, clean and promote the emotional stability every human being requires for the learning process to be successful. <![CDATA[<strong><em>Building Governance Based on the Experience Acquired by Municipal Youth Councils in the Colombian Central-Eastern Region: A Case Study</em></strong>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582015000300164&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen:Este trabajo de investigación presenta los resultados de un estudio de caso en el centro oriente colombiano, en donde a partir de la normatividad vigente y no vigente, se realizó un acercamiento a la experiencia de los Consejos Municipales de Juventud (CMJ's) de los municipios de Tunja y Paipa, permitiendo conocer escenarios de participación, procesos y dinámicas que han coadyuvado a la construcción de gobernabilidad. La investigación se desarrolla a partir de un diálogo entre los referentes legales y teóricos, así como desde la dinámica que ha caracterizado a los Consejos Municipales de Juventud en las administraciones departamentales y municipales correspondientes al periodo comprendido entre 2006 y 2013, permitiendo posteriormente realizar un análisis al nuevo estatuto de juventud. Se aplica, entre otras técnicas de investigación, el análisis de archivo de fuentes.<hr/>Abstract:This research presents the findings of a case study conducted in the central-eastern region of Colombia. Based on the existing regulations and those not yet in force, an approach to the experience of the Youth Municipal Councils of Tunja and Paipa was made, which allowed us to identify engagement scenarios, processes, and dynamics that have contributed to the governance building process. The research was conducted considering legal and theoretical aspects, as well as the dynamics that have characterized the Municipal Youth Councils (CMJ, in Spanish) in department and municipal administrations since 2006 until 2013. Subsequently, it will allow us to analyze the new youth statute. A source file analysis is applied, among other research techniques. <![CDATA[A Importancia Relativa dos Fatores de Qualidade e seus Determinantes na Selecto de Cursos de Línguas Estrangeiras em Redes Sociais]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582015000300195&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo:Opresente estudo teve como objetivo investigar a importancia relativa dos fatores de qualidade e seus determinantes na selecáo de curso de línguas em ambiente virtual, fundamentando-se em Lee e Kozar (2006). Para tanto, utilizou-se o método Análise da Hierarquia de Processos (AHP). Foi conduzida uma pesquisa com 200 sujeitos que tiveram experiencia com algum tipo de servico educacional em ambiente virtual. O fator qualidade do sistema teve o maior peso, seguido pela qualidade do servico, qualidade da informacáo e qualidade do vendedor específico, e os principais subfatores foram: capacidade de resposta, tempo de resposta, navegabilidade, compreensibilidade e seguranca. Ao final do estudo, concluiu-se que as redes sociais mais bem estruturadas facilitam a compra e podem induzir os consumidores a uma mudanca de comportamento, trocando ambientes convencionais por aqueles virtuais. A descoberta da hierarquia dos fatores de qualidade para escolha da rede social para o estudo de idiomas sugere que os desenvolvedores devem projetar os websitesfornecendo experiencias de oferta de servicos educacionais mais estéticas, cómodas e efetivas, de acordo com as expectativas dos consumidores.<hr/>Abstract:This paper is based on a research of the relative importance of quality factors and determinants for the selection of language courses in a virtual environment, according to Lee e Kozar (2006). The method used was the Analytic Hierarchy Process. A survey was carried out with 200 individuals who had experiences with any type of educational service in the virtual environment. The more significant factor was the system's quality, followed by the quality of service, the quality of the information, and the quality of a specific vendor. The main sub-factors were responsiveness, response time, navigability, and security. The study concludes that better-structured social networks facilitate purchases and can induce consumers to change their behavior, moving from conventional to virtual environments. The discovery of the quality factor hierarchy for selecting the social network to study languages suggests that the developers should design websites that present more aesthetic, comfortable, and effective educational services provision, in accordance with the consumers' expectations.<hr/>Resumen:El presente estudio tuvo como objetivo investigar la importancia relativa de los factores de calidad y sus determinantes en la elección de cursos de idiomas en entorno virtual, basándose en Lee e Kozar (2006). Para ello, se utilizó el método del Proceso Analítico Jerárquico (PAJ). Se ha conducido una encuesta con 200 personas que tuvieron experiencia con algún tipo de servicio educativo en el entorno virtual. El factor de calidad del sistema tuvo el mayor peso, seguido de la calidad del servicio, la calidad de la información y la calidad del vendedor específico, y los principales sub-factores fueron: la capacidad de respuesta, tiempo de respuesta, la navegabilidad, la capacidad de respuesta y seguridad. Al final del estudio, se concluyó que las redes sociales mejor estructuradas facilitan la compra y pueden inducir a los consumidores a cambiar su comportamiento, canjeando los entornos convencionales por aquellos virtuales. El descubrimiento de la jerarquía de los factores de calidad para la elección de red social para el estudio de las lenguas sugiere que los desarrolladores deben diseñar los sitios web ofreciendo experiencias de oferta de servicios educativos más estéticas, cómodas y eficaces, de acuerdo con las expectativas del consumidor. <![CDATA[<strong><em>Skill-Based Approach Applied to Gifted Students, its Potential in Latin America</em></strong>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582015000300218&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen:Este artículo presenta a modo de ensayo reflexivo la situación actual educativa de alumnos sobredotados (con mayor inteligencia que el promedio) en América Latina y el potencial de utilizar programas basados en competencias dentro de la educación diferenciada (destinada para personas con capacidades superiores), sector en el cual se han realizado escasos estudios científicos y aún no se crea un consenso sobre un "modelo educativo ideal". Actualmente, esta población estudiantil, en general, carece de atención educativa especializada destinada a detectar y desarrollar sus capacidades cognitivas, por lo que se estima que un alto porcentaje de esta (95%) no es detectada en un sistema educativo tradicional. Aunque existen modelos de educación diferenciada para dicho grupo, estos son escasamente aplicados; es por ello que se propone el uso de programas educativos centrados en el alumno como una solución a esta problemática, con la finalidad de buscar una aplicación de este modelo pedagógico con mayor cobertura a este alumnado. Se analizan las características de este programa que lo hacen compatible con la educación diferenciada para personas sobredotadas con experiencias desarrolladas en Estados Unidos, Europa y América Latina. Finalmente, se concluye este ensayo con un análisis de posibles líneas de investigación que, en caso de realizarse en un futuro, permitirían resolver varias incógnitas acerca de la relación y viabilidad entre programas basados en competencias y la educación diferenciada para estudiantes con sobredotación intelectual, quienes por sus capacidades especiales conforman un sector vulnerable dentro de la educación.<hr/>Abstract:This paper presents, as a reflective essay, the current educational situation of gifted students (with more intelligence than the average) in Latin America and the possibility of using skill-based education within differentiated programs (intended for gifted individuals), a sector where scarce scientific studies have been done and a consensus of an ideal educative model has not been reached yet. Currently these students, in general, lack of specialized educational assistance intended to identify and develop their cognitive abilities, so it is estimated that a high percentage (95%) of such population is not detected in the traditional education system. Although there are differentiated education models, they are rarely applied. A student-centered education program is a solution proposed to apply this pedagogical model and cover such population. The characteristics of this program that do support differentiated instruction for gifted individuals compatible with experiences in the US, Europe and Latin America are analyzed. Finally, this paper concludes with an analysis of possible research areas that, if explored in the future, would help us to find answers about the feasibility and relation between skill-based programs and differentiated education for gifted students. <![CDATA[<strong><em>Teachers and the Mapuche Historical-Educational Knowledge in the Teaching of History</em></strong>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582015000300241&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen:El artículo presenta los resultados de una investigación que tuvo como objetivo develar las significaciones docentes respecto de los saberes histórico-educativos mapuche y su incorporación como conocimiento educativo en la historia escolar. Los sujetos de investigación fueron profesores de historia que se desempeñan en Liceos de la provincia de Arauco, cuyos estudiantes pertenecen mayoritariamente a la identidad territorial mapuche-lafkenche. El estudio se realizó desde la metodología cualitativa, con un diseño de estudio de casos, utilizándose como técnica de recogida de información la entrevista semiestructurada y el método fenomenológico para el análisis de los datos y concentración de los significados. Los resultados evidencian significaciones comunes en la atribución de una alta relevancia al conocimiento cultural mapuche como saber escolar, en la manifestación de un escaso conocimiento de los saberes histórico-educativos mapuche, además de la ausencia de un trabajo pedagógico con estos saberes en la enseñanza de la historia. Se concluye que, no obstante los discursos de reconocimiento y valoración de la diversidad cultural, de los derechos educativos y culturales indígenas, la historia escolar en contexto interétnico propone y promueve unos conocimientos culturales eurocéntricos que reproducen el tradicional discurso pedagógico de la historia.<hr/>Abstract:This paper presents the results of a research aimed at revealing the significance of the historical-educational Mapuche knowledge for teachers and its incorporation in the school history. The research subjects were teachers of History at secondary schools located in the province of Arauco, whose students are mostly of Mapuche-lafkenche territorial identity. The study was conducted from a qualitative methodology with a case study design, using the semi-structured interview technique for data collection and a phenomenological method for data analysis and concentration of meanings. The results demonstrate common significance in terms of the relevance of the Mapuche cultural knowledge within the school knowledge, the manifestation of a poor understanding of the Mapuche historical-educational knowledge, and the absence of a pedagogical work including this knowledge in the teaching of History. We conclude that even with the discourses of recognition and appreciation of cultural diversity and of indigenous cultural and educational rights, the school history, in the interethnic context, proposes and promotes a Eurocentric cultural knowledge that replicates the traditional pedagogical discourse of History. <![CDATA[<strong><em>Locus of Control and Academic Achievement in Higher Education: A Bibliographic Review</em></strong>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582015000300261&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen:El propósito de este artículo es ofrecer una revisión bibliográfica sobre la relación entre locus de control (LC) y rendimiento académico en el estudiantado universitario. Los repositorios en línea constituyen la principal fuente de información. Los hallazgos más importantes muestran que: (a) el constructo LC ha evolucionado de ser una variable dicotómica a multidimensional, (b) existen muy pocas investigaciones recientes en el ámbito internacional, en tanto que ninguna para Latinoamérica, (c) son escasas las investigaciones interdisciplinarias y se nota la ausencia de la tradición cualitativa, (d) sea de manera indirecta o directa, la mayoría de las investigaciones muestran una relación entre el LC y el rendimiento académico en educación universitaria. Estos resultados evidencian la necesidad de abordar la temática en Latinoamérica. Se sugiere llevar a cabo estudios interdisciplinarios, cualitativos y cuantitativos longitudinales, que incluyan variables sujetas al control de instituciones y docentes, cuyos resultados permitan diseñar intervenciones en pro de la mejora de la calidad de la educación.<hr/>Abstract:The purpose of this paper is to provide a bibliographic review about the relation between locus of control (LC) and academic achievement in higher education students. Online repositories were the main source of information. The most important findings show that, (a) the LC construct has evolved from being a dichotomist to a multidimensional variable; (b) there are very few recent international studies and none of them covers Latin-America; (c) interdisciplinary research is scarce and the absence of the qualitative approach is noticeable; and, (d) whether direct or indirectly, most studies show a relation between LC and academic achievement in higher education. These findings show the need to address this topic in Latin America. It is suggested to conduct interdisciplinary, longitudinal, qualitative, and quantitative studies under the supervision of institutions and teachers; the results would be used to design interventions to improve que quality of education. <![CDATA[<strong><em>Talent or Talents: Intellectual Exceptionality Approaches and their Implications in the Educational Process</em></strong>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582015000300284&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen:El presente ensayo pone de relieve la valoración que en la práctica hace el sistema educacional respecto al talento académico, dejando en un segundo plano otras formas de talento tales como las descritas en la teoría de las inteligencias múltiples o la inteligencia emocional. El objetivo de este trabajo es exponer distintas concepciones de talento que subyacen y coexisten en la educación a distintos niveles, evidenciando algunas de las potenciales implicancias que estas pudieran tener en la práctica educativa y el logro de aprendizajes del estudiantado. En este sentido, la emergencia de cuerpos teóricos recientes como la teoría de las inteligencias múltiples de Gardner (2001), la teoría de la inteligencia emocional de Mayer y Salovey (1997), ha puesto en cuestionamiento las concepciones tradicionales de inteligencia, que han influido en el concepto y la práctica que el profesorado tiene respecto a una educación formal exitosa, todo lo cual tiende a aumentar la brecha entre "inteligentes" y "normales'; perpetuando la cultura de segregación por la vía académica. A partir de ello, se propone la necesidad de incluir las distintas habilidades y talentos que el alumnado posee, en la planificación y evaluación del proceso de enseñanza-aprendizaje, así como también potenciar la formación del profesorado en metodologías didácticas y evaluativas que permitan realizar esta integración. Se enuncian algunas metodologías evaluativas y de trabajo en aula que responden a este derrotero; no obstante, se establece la necesidad de desarrollar, sistematizar y validar una gama más amplia de metodologías de enseñanza-aprendizaje susceptibles de ser transmisibles al cuerpo docente, a fin de transitar paulatinamente a una educación más inclusiva y de mayor calidad.<hr/>Abstract:This paper points out the importance that, in the practice, the educational system gives to the academic talent, leaving in a second place other forms of talent, for example, those comprised in the multiple intelligence or emotional intelligence theories. The purpose of this paper is to present different underlying approaches of talent coexisting in education at various levels, demonstrating some of their potential implications in the educational practice and in the academic achievement of students. In this regard, the emergence of recent theories -as the multiple intelligence Gardner (2001), and the emotional intelligence Mayer and Salovey (1997) theories- has put into question the traditional intelligence approaches, which have influenced the concept and practice of teachers concerning a successful formal education. All of this tends to increase the gap between "smart" and "normal", perpetuating the segregation culture through academic means. Based on this, this paper exposes the need to take into consideration the students' different skills and talents when planning and evaluating the teaching-learning process, and enhance teaching training through didactic and evaluation methodologies to achieve such integration. For this, the present study provides some evaluation and classroom methodologies. The study also highlights the need to develop, systematize, and validate a broader range of teaching-learning methodologies that can be transmitted to the faculty, in order to gradually move towards a more inclusive, higher quality education. <![CDATA[<strong><em>The Transversal Competence of Using ICTs in Students of Archival Studies</em></strong>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582015000300300&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen:El objetivo general de esta investigación es describir los atributos que distinguen al grupo de estudiantes expertos en la competencia uso de las TIC, entre estudiantes de Archivística. La investigación siguió la estrategia de los métodos mixtos y su referente base es la teoría de principiantes y expertos. El trabajo se llevó a cabo en la Sección de Archivística de la Escuela de Historia de la Universidad de Costa Rica, con estudiantes cuya edad osciló entre los 18 y los 28 años. Tuvo una fase cualitativa y una fase cuantitativa. Después de analizar la información recolectada, se procedió a responder las preguntas de investigación. Entre los resultados destaca la caracterización de estudiantes expertos en uso de las TIC y una serie de recomendaciones sobre cómo se podría estimular el desarrollo de esta competencia. El grupo de aprendices expertos en uso de las TIC presentan una serie de características: autonomía y creatividad para resolver desafíos relacionados con el uso de las TIC, capacidad para el autoaprendizaje, tendencia a satisfacer la curiosidad, disposición a buscar soluciones para los desafíos tecnológicos asociados a la vida cotidiana, interés por desarrollar un desempeño mejor que el de sus pares en el uso de herramientas tecnológicas, incorporación de la tecnología a la vida personal, actitud crítica ante la información, interés por aprender constantemente.<hr/>Abstract:The main purpose of this research is "to describe the characteristics that distinguish expert apprentices at the competence of using ICTs among students of Archival Studies."The methodology was based on mix methods research and the main theory used was the theory of beginners and experts. The research was developed at the Archival Studies Section of the School of History at the Universidad of Costa Rica. The study was developed with students 18 to 28 years old. There were two phases, qualitative and quantitative. After analyzing the data collected, the research questions were answered. Results include a list of characteristics of expert apprentices at using ICTs and recommendations about how to encourage this skill. Experts apprentices in ICTs use a number of characteristics: autonomy and creativity to solve challenges related to the use of ICTs for self-learning, tendency to satisfy curiosity, willingness to seek solutions to the technological challenges associated with the everyday life, interest in developing a better performance than their peers in the use of technological tools, incorporating technology to personal life, critical attitude about information, and permanent interest in learning. <![CDATA[<strong><em>Sexual Education of Young University Students: Some Key Factors and Challenges</em></strong>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582015000300324&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen:Las instituciones de educación superior no solo enfrentan el reto de enseñar alguna disciplina a sus estudiantes, sino también de fortalecer sus capacidades y aptitudes para la vida. Al ser la población estudiantil universitaria mayoritariamente joven, la aspiración de brindarle una formación integral adquiere particular relevancia, pues es en esta etapa de la vida cuando se modelan las conductas propias y se sientan pautas de comportamiento para la vida adulta. En este reto formativo, la educación sexual asume un papel determinante. El presente artículo de investigación tiene por objetivo evidenciar que persisten en el estudiantado universitario vacíos de información, prácticas sexuales en condiciones de riesgo, mitos, prejuicios y estereotipos, que no les permiten vivir de manera segura y placentera su sexualidad, y ponen de manifiesto la necesidad de que las instituciones costarricenses de educación superior fortalezcan sus acciones en educación sexual. Se elabora un breve recorrido por distintos ángulos de las vivencias de la sexualidad de la población estudiantil universitaria, entre los que destacan: sus percepciones acerca de los requerimientos de formación que enfrentan, las principales dudas que les inquietan, las prácticas sexuales en condiciones de riesgo que realizan, la falta de capacidades para negociar el cuidado de su salud sexual y reproductiva, sus conocimientos y prácticas preventivas en salud sexual y reproductiva, la existencia de formas de violencia a lo interno de la vida universitaria, entre otros. Los hallazgos que se exponen forman parte de un trabajo de investigación más amplio, sustentado en aportes de la teoría de género y el construccionismo social, cuyos datos se derivan de la aplicación de un cuestionario a una muestra por conglomerados desiguales estratificados, compuesta por 766 estudiantes regulares de las carreras de grado, matriculados en el I ciclo de 2011, en la Universidad Nacional de Costa Rica. El margen de error es de 1,5% y el nivel de confianza del 95%. Los datos fueron tabulados con el software CSPRO y analizados con el software R. Una vez obtenidos los resultados de la aplicación del instrumento, se realizó un grupo focal con participación de docentes que imparten cursos de sexualidad en esta casa de estudios, y otros dos grupos con estudiantes, con el objetivo de analizar los hallazgos encontrados y proponer acciones para su atención, desde el ámbito universitario.<hr/>Abstract:In general terms, higher education institutions not only face the challenge of teaching some discipline to their students, but also of strengthening their life skills. Since university students are majorly young, the desire to provide them with comprehensive training is particularly relevant, since it is at this stage of life when they model their behavior for adulthood. In this training challenge, sex education plays a decisive role. This research paper aims to show that factors such as information gaps, unsafe sexual practices, myths, prejudices and stereotypes persist in the university student population and do not allow them to live sexuality safely and pleasurable. Moreover, these factors show Costa Rica's need for higher education institutions to strengthen their actions in sex education. A brief tour is made from various angles through the sexual experiences of the university student population, namely: their perceptions about the training requirements they face, their main concerns, their unsafe sexual practices, their inability to negotiate sexual and reproductive health care, their knowledge and preventive practices in terms of sexual and reproductive health, the existence of forms of violence within university life, among others. The findings set out are part of a larger research, based on contributions from the theory of gender and social constructionism. Such data derives from the application of a questionnaire to a sample stratified by unequal conglomerates composed of 766 regular students of undergraduate courses, enrolled in the first cycle of 2011, at Universidad Nacional de Costa Rica. The margin of error is 1.5% and the confidence level, 95%. The data was tabulated using the software CSPRO and analyzed with software R. After obtaining the results of the instrument's application, a focus group was created with the participation of professionals who teach sexuality courses in this university, and two other groups with students, aimed at analyzing the findings and propose actions for their care, at a university level. <![CDATA[<strong><em>Public Class of a Statistics Lesson Study: An Instance to Change Teachers' Beliefs</em></strong>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582015000300339&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen:Se investiga el impacto de la implementación de una lección de estadística en las creencias del profesorado que observa la lección. Bajo un diseño cuasi-experimental participan del estudio 18 docentes y 7 estudiantes de docencia, quienes responden un cuestionario validado, con 6 proposiciones bajo una escala Likert. El cuestionario de creencias sobre cómo enseñar estadística se aplicó individualmente a cada docente cuando llega al salón donde se realiza la clase pública, y al terminar la misma, es respondido como postest. La clase observada tuvo una duración de alrededor de 90 minutos. Se usó la prueba no paramétrica de Wilcoxon para comparar las medianas entre ambas aplicaciones. Los resultados dan cuenta de leves diferencias en "cómo enseñar estadística'; sin llegar a ser significativa. Esta investigación invita a continuar la exploración y comprensión del cambio de creencias a partir de una clase pública de Estudio de Clases como método de formación continua.<hr/>Abstract:This paper presents a research on the impact of the implementation of a Statistics Lesson from the point of view of the beliefs of the teachers who observed the lesson. Eighteen teachers and seven future teachers participated in this quasi-experimental design and responded to a validated questionnaire with six propositions under a Likert scale. The questionnaire of beliefs on how to teach Statistics was applied individually to each teacher when they came to the room where public class was being delivered and it was responded as a posttest. The class observed lasted around 90 minutes. The non-parametric Wilcoxon test was used to compare the averages between the two applications. The results show slight differences, which do not become significant, on "how to teach Statistics". This research is an invitation to a further exploration and understanding of the changes of beliefs based on a public class of a lesson study as a continuous training method. <![CDATA[<strong><em>Guiding New Teacher Training towards the Acquisition of a Systemic Paradigm</em></strong>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582015000300356&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen:Mediante una distinción entre el paradigma disciplinario positivista, que segmenta el saber humano en disciplinas aisladas y el paradigma sistémico, que busca la integración del conocimiento con el recurso a la inter y transdisciplinaridad, se señala la conveniencia y necesidad de preparar al personal docente nuevo en este último. Se expone un ejemplo de cómo realizar la experiencia formativa según el paradigma sistémico en un curso de Lectura avanzada en inglés, en una carrera de formación de docentes.<hr/>Abstract:This paper distinguishes between positivist disciplinary paradigm, which classifies human knowledge into isolated disciplines, and systemic paradigm, which aims at integrating knowledge and an inter-and trans-disciplinarity approach. The need and convenience of preparing new professionals in the latter is discussed. An example on how to develop a training experience based on the systemic paradigm in an advanced English reading course, in a teacher-training career is also described. <![CDATA[<strong><em>Analysis of Performance Differences among Students in Urban and Non-urban Centers Based on Compulsory Secondary Education Special Awards</em></strong>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582015000300366&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen:Este trabajo analiza cómo inciden, en el rendimiento del alumnado que se presenta al premio extraordinario de educación secundaria obligatoria (ESO) de Galicia, los contextos de enseñanza-aprendizaje referentes a los ámbitos (urbano y no urbano) de las cuatro provincias y las diferentes localidades. La población está formada por 1212 estudiantes una vez que han terminado 4° de ESO con una calificación media superior a 9 entre los años 2008-2012. A tal objeto, se realizó un análisis comparativo a través de muestras independientes con la prueba de Levene, mediante el paquete estadístico SPSS V. 22.0.0.0. Los resultados indican que, de las 12 calificaciones (lengua gallega, castellana y extranjera, matemáticas y ciencias sociales, geografía e historia) y un examen a elegir entre diversas modalidades (física y química, biología y geología, latín, música, tecnología y educación plástica), en diez de ellas son mejores los procedentes de los centros urbanos (83,33%) con diferencias significativas en seis.<hr/>Abstract:This research analyzes how the teaching-learning contexts (urban and non-urban) of four provinces and their different towns influence the school performance of Galician students who apply for the compulsory secondary education (ESO, in Spanish) special award. The sample is of 1,212 students who have finished the 4th level of ESO with an average score greater than or equal to 9 between 2008 and 2012. For such purpose, we made a comparative analysis using independent samples with Levene's test through the SPSS V. 22.0.0.0 statistical package. The results indicate that, out of the 12 scores (Galician, Spanish, foreign language, Mathematics and Social Sciences, Geography and History) and a test to choose from different options (Physics and Chemistry, Biology and Geology, Latin, Music, Technology and Arts), students from urban schools get better results in 10 of them (83.33%), with significant differences in 6 subjects. <![CDATA[Healthy Academic Processes in the University Context]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582015000300385&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract:This scientific article aims to identify the perceptions of healthy academic administrative processes in the university context. This contribution was directed by socio-educational research processes generated at the National University of Costa Rica (UNA), in the Center for Research and Teaching in Education (CIDE). The issue of health is part of the institutional plan and the Center. Whereas health, like education, is a fundamental human right that deserves responsibilities from pedagogy as educational science research, which analyzes and transforms; it is urgent, in the face of new global challenges, to address planetary crises linked to health. This research is based on the naturalistic paradigm and methodology that assumes a type of joint research, where using a semi-structured interview achieves a deeper analysis that allows contrasting perceptions, theories and practices by comparing qualitative and quantitative data. From the impact results, it can be inferred that the concept of Healthy Pedagogy is unknown in the university context. The connection between education and health as a holistic theoretical, epistemological and axiological construction that considers the complexity theory allows the university to take challenges with an enormous potential; promote environments, styles and healthy organizations from academic administrations out of individual and collective aspects. It is possible to construct new sense of orders, which assume in a jointly responsible manner to re-dignify the university life in its various stances and dimensions. Research has the valuable potential to become a dynamic element of institutional policies in favor of life.<hr/>Resumen:El presente artículo científico tiene como objetivo identificar las percepciones con respecto a los procesos de gestión académica saludable en el contexto universitario. Aporte gracias a los procesos de investigación socioeducativa que se generan en la Universidad Nacional de Costa Rica (UNA), en el Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE). El tema de la salud es parte del plan institucional y del Centro. Considerando que la salud, al igual que la educación, es un derecho humano fundamental que amerita responsabilidades desde la pedagogía como ciencia de la educación que investiga, analiza y transforma, es urgente, de cara a los nuevos desafíos mundiales que ponen en evidencia las crisis planetarias vinculadas a la salud, atenderlo. La investigación se fundamenta en el paradigma naturalista y una metodología que asume un tipo de investigación mixta, donde se contrastan datos cualitativos y cualitativos a partir de la utilización de entrevista semiestructurada para lograr un análisis más profundo que permite contrastar percepciones, teorías y prácticas. De los resultados de impacto se tiene que es inédito el concepto pedagogía saludable en el contexto universitario. La vinculación entre pedagogía y salud como un constructo teórico, epistemológico, axiológico holístico que contempla la teoría de la complejidad permite a la universidad asumir desafíos con sus enormes potencialidades; promover ambientes, estilos, organizaciones saludables desde la gestión académica desde la vertiente individual y colectiva. Es posible la construcción de nuevos órdenes de sentido que asumen de manera corresponsable la redignificación de la vida universitaria en sus diversos espacios y dimensiones. La investigación tiene el valioso potencial de convertirse en un elemento dinamizador de políticas institucionales que favorecen la vida. <![CDATA[<strong><em>Human Rights Education: A Pedagogical and Didactic (Teaching) Strategy Focused in a controversial perspective</em></strong>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582015000300410&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen:El propósito de este artículo, que puede ser concebido como un ensayo, es presentar una estrategia pedagógica-didáctica para la educación en derechos humanos centrada en la controversia. Para fundamentarla, se exponen los desarrollos y obstáculos que ha enfrentado la educación en derechos humanos en América Latina. De ahí, se evidencia que ella ha negado el conflicto y se explica la necesidad de su inclusión bajo la noción de 'tema controversial'. Luego, se muestra la existencia de conflictos en la interpretación, vulneración o aplicación de los derechos humanos. Se exponen las principales tensiones que los cruzan. En función de lo anterior, se fundamenta la necesidad de la existencia de una enseñanza de los derechos humanos centrada en el conflicto y se describen elementos centrales de su estrategia pedagógica, para finalizar refiriéndose a su estrategia didáctica y al rol que debe asumir el profesorado para enseñar derechos humanos incorporando el conflicto.<hr/>Abstract:The purpose of this article, which can be envision as an essay, is to present a pedagogical-didactic strategy for human rights education focusing on the controversy. Advancements and setbacks faced by human rights education in Latin America are exposed in order to support this strategy. Therefore, it indicates that education has denied the conflict and explains the need for its inclusion under the idea of 'controversial issue. Additionally, the existence of conflicts in the interpretation, violation and/or respect for human rights is pointed out. The principal tensions that cross human rights are displayed. Based on the above, the need to support the existence of a human rights education focusing on the conflict and central components of its teaching strategy are described, and it ends by referring to its didactic approach and the role which should be assumed by faculty when teaching human rights including the conflict. <![CDATA[<strong><em>The Right to Research and the New Ways of Disseminating Scientific Knowledge: "Open Access"</em></strong>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582015000300426&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen:Se presenta un artículo que plasma una introducción al movimiento de acceso abierto (Open Access) y las principales características y herramientas que de él se derivan. Además, se conciencia sobre la importancia del acceso a la investigación y al conocimiento científico.<hr/>Abstract:This article embodies an introduction to the "open access" movement and the main features and tools derived from it. In addition, it raises awareness about the importance of access to research and to scientific knowledge. <![CDATA[<strong><em>Environmental Education and Sustainable Development in the Colombian Context</em></strong>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582015000300432&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen:El objetivo de esta discusión es hacer un análisis de la educación ambiental en Colombia y su contexto frente al desarrollo sostenible, considerando la forma de abordaje del tema de la sostenibilidad como un proceso de inclusión de las instituciones educativas y con base en los lineamientos de política nacional. Se resalta, además, la importancia del abordaje de la educación ambiental en un contexto de la participación social como una forma de apropiación y acción; en este sentido, metodológicamente para el desarrollo del análisis se retoman algunas bases conceptuales para, desde allí, plantear una postura analítica y crítica. Para su análisis se consideran cuatro aspectos importantes: i) el desarrollo sostenible desde su concepto y evolución, ii) el concepto de sostenibilidad en la educación, iii) la educación ambiental en Colombia, su evolución e impactos y iv) la investigación acción participativa como una estrategia importante para el abordaje de los procesos de educación ambiental. Se obtienen las siguientes conclusiones: i) es necesario hacer análisis de los impactos que han generado los procesos de educación ambiental en Colombia, para determinar si las formas de abordaje han sido las más efectivas o si, por el contrario, se necesita repensar y promover nuevos escenarios para hacer procesos de transformación efectivos; ii) la educación ambiental es un reto de todos y todas que se debe manejar de forma sistémica e integral. Con el análisis se concluye que, a pesar de los grandes esfuerzos realizados en Colombia frente a la educación ambiental, el país aún adolece de la problematización y adopción de una educación para el desarrollo sostenible, que permita garantizar una formación integral que involucre, de manera sistémica, todos los escenarios que comprende la sostenibilidad.<hr/>Abstract:The aim of this discussion is to analyze environmental education in Colombia and its context in view of sustainable development, considering how to approach sustainability as a process of inclusion of educational institutions and based on the guidelines of national policy. Further, it highlights the importance of addressing environmental education in a context of social participation as a form of appropriation and action; in this sense, some conceptual bases are methodologically taken up and, from that point, we will be able to establish an analytical and critical stance. Its analysis considers four important aspects: i) sustainable development from its concept and evolution, ii) the concept of sustainability in education, iii) environmental education in Colombia, its evolution and impacts and iv) participatory action research as an important strategy to address the environmental education processes. The following conclusions were obtained: i) it is necessary to analyze the impacts generated by environmental education processes in Colombia, to determine whether its approach has been the most effective or if, on the contrary, there is a need to rethink and promote new scenarios for effective transformation processes; ii) environmental education is a challenge for all and it must be managed systemically and comprehensively. The analysis helps us to conclude that despite the great efforts that have been made in Colombia regarding environmental education, the country is still suffering from the problematization and adoption of an education for sustainable development that will allow for comprehensive training systemically involving all the scenarios that comprise sustainability. <![CDATA[<strong><em>Personal and Social Transformation in the Health Area through Education: A Brief Journey from the Ancestral Indigenous Wisdom to the Modern Tyranny of Healthiness</em></strong>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582015000300444&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen:El artículo busca una reivindicación de la sabiduría ancestral de los pueblos indígenas en el ámbito de la salud, analizando cómo esta ha sido mercantilizada por intereses de grandes compañías (entre las que destacan las relacionadas con la industria farmacéutica) en detrimento de una concepción holística del bienestar a través de la educación. Por otra parte, el concepto de salud como derecho entra en conflicto con su comercialización al mejor postor, incidiendo en la deshumanización de los servicios sanitarios y en la desinformación ciudadana. La profusión de autodenominados gurús o sanadores que apelan a la autosugestión contribuye a la confusión y al culto no saludable de lo saludable.<hr/>Abstract:This paper aims at claiming the ancestral wisdom of indigenous people in the health area. It analyzes how health has been commodified in the interest of large companies (particularly those related to the pharmaceutical industry) to the detriment of a holistic definition of wellness through education. Furthermore, the concept of health as a right disagrees with such commodification or sale to the highest bidder, which prompts dehumanization of health services and public misinformation. The abundance of self-proclaimed gurus or healers who appeal to autosuggestion contributes both to confusion and to an unhealthy cult of healthiness.