Scielo RSS <![CDATA[Revista Electrónica Educare]]> http://www.scielo.sa.cr/rss.php?pid=1409-425820140002&lang=en vol. 18 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.sa.cr/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.sa.cr <![CDATA[<b>A Proposal for Cognitive Enhancement of the Elderly</b>: <b>An Alternative to Brain Training</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582014000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo tiene por objetivo proponer una alternativa del mejoramiento cognitivo en el adulto mayor; de acuerdo con los aportes y evidencias presentadas por expertos en el área. Se analizan las posturas científicas a favor y en contra, en cuanto al uso del entrenamiento cerebral. Se argumenta sobre la viabilidad de esta propuesta según las evidencias empíricas presentadas por teóricos e investigadores en el campo de las neurociencias, apoyados en las modernas tecnologías de mapeo cerebral (brain scanning). Se concluye que a pesar de la vulnerabilidad natural del adulto en ocasión de su envejecimiento, esta propuesta hace factible su mejoramiento cognitivo, como una alternativa al entrenamiento cerebral.<hr/>This paper is aimed at proposing an alternative for cognitive enhancement in the elderly, based on contributions and evidence presented by experts in the field. Scientific positions for and against the use of brain training are analyzed. The viability of this proposal is argued based on empirical evidence presented by theorists and researchers in the field of neuroscience, supported by modern brain scanning technologies. It is concluded that, despite the natural vulnerability during aging, this proposal makes cognitive improvement possible as alternative brain training. <![CDATA[<b>Perceptions and Beliefs of Rural High School Coordinators in Costa Rica</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582014000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Los contextos rurales del país contemplan poblaciones indígenas y de zonas dispersas que demandan la consideración de aspectos como lengua y cultura, entre otros, para el logro de un desarrollo curricular pertinente. El Instituto Nacional de Estadística y Censo (INEC) define la ruralidad, en cuanto a la existencia o carencia de servicios públicos como caminos, comunicaciones, servicios básicos, conformación del grupo familiar, participación en las actividades agrícolas, entre otros. La presente investigación busca interpretar las percepciones y creencias de los directores y las directores de liceos rurales de Costa Rica, acerca de las condiciones técnicas y administrativas, en cumplimiento con los objetivos de su creación. Se trata de un estudio cualitativo longitudinal, debido a que se utilizaron dos talleres, uno en el 2010 con 49 coordinadores de liceos rurales y otro en el 2012 con 205 participantes entre directores y directoras y personal docente. Para el análisis de la información se realizó un cuestionario con preguntas abiertas, el diagrama de Venn, se visitaron 17 liceos rurales y se entrevistó a estudiantes, docentes, y padres y madres de familia de 45 liceos rurales durante los años 2011 y 2012. Se concluye que aún hace falta una verdadera integración de las áreas socio productiva, personal y social con la académica; por tanto, se requiere profesionalizar a docentes del área académica en aspectos vocacionales de emprededurismo, cooperativismo, gestión empresarial, así como la orientación, educación física, artes y música para que, realmente, puedan cumplir con los objetivos de creación de los liceos rurales.<hr/>Costa Rican rural settings include indigenous populations and groups in scattered areas that require considering issues such as language and culture, among others, to achieve an appropriate curriculum development. The National Institute of Statistics and Census (INEC) defines rurality based on the existence or lack of public services such as roads, communication, utilities, formation of the household, and participation in agricultural activities, among others. This research seeks to interpret the perceptions and beliefs of rural high school principals in Costa Rica, regarding technical and administrative conditions in compliance with the objectives for which the institutions were created. This is a longitudinal qualitative study, since data was taken from two workshops, one in 2010 with 49 rural high school coordinators and another one in 2012 with 205 participants including principals and teaching staff. Information was analyzed using an open-question questionnaire and a Venn diagram. Seventeen rural high schools were visited, and students, teachers, and parents from 45 rural high schools were interviewed during 2011 and 2012. It is concluded that there is still no real integration between the socio productive, personal and social areas with the academic area; therefore, teachers in the academic area should be trained in vocational aspects such as entrepreneurship, cooperativism, business management, as well as counsoling, physical education, arts, and music to trully meet the objectives for which rural high schools were created. <![CDATA[<b>Teaching Strategies for the course <i>EIF-203 Discrete Structures for Computer Sciences</i> through the use of the <i>Facebook </i>and <i>Twitter </i>social networks</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582014000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo corresponde a un trabajo científico derivado del proyecto de investigación en docencia adscrito a la Escuela de Informática de la Universidad Nacional de Costa Rica (UNA), titulado: Facebook como herramienta de enseñanza y aprendizaje para el curso EIF-203 Estructuras discretas para informática a través del uso de cuadernos interactivos. El objetivo general del proyecto consistió en analizar técnica y pedagógicamente la red social Facebook como un entorno de enseñanza y aprendizaje. En este documento se presenta una serie de estrategias de enseñanza creadas para complementar la docencia en el contexto del curso EIF-203, utilizando como plataforma educativa las redes sociales Facebook y Twitter. Las estrategias compartidas constituyen una intensa búsqueda de nuevas metodologías para mejorar los procesos de enseñanza e, idealmente, los procesos de aprendizaje en la materia EIF-203, integrada dentro del plan de estudios de la carrera Ingeniería en Sistemas de Información de la UNA. Estas fueron implementadas en un grupo de 31 estudiantes de la Sede Interuniversitaria de Alajuela, durante el I semestre 2013. Lo anterior permitió evaluar las estrategias de enseñanza desarrolladas utilizando una metodología de carácter cuantitativo. El instrumento empleado (un cuestionario) se validó mediante una prueba de fiabilidad “Alfa de Cronbach” recurriendo a una muestra de 65 participantes. Los resultados obtenidos forman parte del análisis expuesto en el presente trabajo.<hr/>This paper is the result of the teaching research project ascribed to the School of Computer Sciences from Universidad Nacional de Costa Rica (UNA), entitled “Facebook as a Teaching and Learning Tool for the Course EIF-203 Discrete Structures for Computer Sciences through the Use of Interactive Books”. The overall objective of the project was to analyze the Facebook social network as a teaching and learning environment from a technical and pedagogical point of view. A number of teaching strategies are presented in this paper, which were created to complement the teaching of the EIF -203 course, using the Facebook and Twitter social networks as an educational platform. Shared strategies constitute an intensive search for new methodologies to enhance the teaching and ideally the learning processes in the EIF -203 course, which is part of the curriculum of the Computer Engineering Program at UNA. These strategies were implemented in a group of 31 students from the Alajuela Campus during the first semester of 2013. This permitted the evaluation of the teaching strategies developed using a quantitative methodology. The instrument used (a questionnaire) was validated by a “Cronbach’s Alpha” reliability test using a sample of 65 participants. The results are part of the analysis presented in this paper. <![CDATA[<b>Practice Teaching in Multicultural Contexts</b>: <b>Lessons to Training in Intercultural Teaching Skills</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582014000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo proviene de una investigación titulada Ejercicios docentes en contextos multiculturales: Lecciones para la formación en competencias docentes interculturales, realizada durante el 2011-2012, por el Departamento de Estudios e Investigación Educativa del Ministerio de Educación Pública (Escalante, Fernández y Gaete, 2012), con la finalidad de explorar la diversidad cultural en las aulas e instituciones educativas en Costa Rica. Este fenómeno multicultural ha obligado a prestar especial atención a la oferta educativa que se brinda, principalmente, en primaria. Además, ha generado la discusión con respecto a los vacíos conceptuales y pedagógicos en el personal y en sus habilidades y destrezas en el proceso de enseñanza de estas poblaciones de origen distinto. De igual manera se impone una reflexión de los currículos educativos, los que resultan mayoritariamente nacionales y básicos. El estudio se realizó en 12 instituciones de primaria de diferente direcciones regionales, que tienen una alta diversidad cultural entre el alumnado. Por medio de técnicas cualitativas de investigación se explora las opiniones de directores, docentes y estudiantes al respecto. La conclusión más importante a la que se ha llegado es la ausencia de una pedagogía intercultural en las aulas nacionales y la necesidad de preparar al cuerpo docente en este sentido.<hr/>This paper presents the results of a research project entitled Teaching Exercises in Multicultural Contexts: Lessons to Training in Intercultural Teaching Skills, which was conducted during 2011-2012 by the Department of Teaching Research and Studies from the Costa Rican Ministry of Public Education (Escalante, Fernández and Gaete, 2012), in order to explore cultural diversity in classrooms and educational institutions in Costa Rica. This multicultural phenomenon has forced authorities to pay special attention to the educational services provided, particularly in elementary. In addition, it has sparked a discussion regarding the teachers’ conceptual and pedagogical void and a gap in their teaching skills to deal with student populations of different origins. Similarly, it leads to a reflection about the basic national educational curriculum. The research was conducted in 12 elementary schools from different educational districts, which have a high cultural diversity among students. Using qualitative research techniques, the opinions of principals, teachers and students regarding this topic are explored. The most important conclusion reached in this study is the absence of an intercultural pedagogy in the country’s classrooms and the need to prepare teachers in this respect. <![CDATA[<b>Moral Dilemmas for Rural Contexts:</b>: <b>Construction and Validation in a Colombian Secondary School</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582014000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo se deriva de un trabajo de investigación cuyo propósito central fue construir y validar dilemas morales para estudiantes de contextos rurales. En una primera fase, la profesora recopiló situaciones morales de interés para sus estudiantes; en la segunda, los investigadores diseñaron dilemas atendiendo a criterios predeterminados, y en una tercera la profesora desarrolló nueve dilemas en el aula. En esta última fase el equipo analizó la información de videos, carteleras y hojas de trabajo del estudiantado, diario de campo de la profesora y registros de observación de los investigadores. Así se llegó a los resultados: quince dilemas morales; de los cuales se llevaron a la práctica nueve, y seis de aquellos resultaron válidos. Los tres que fueron declarados no válidos son susceptibles de afinamiento, gracias a los aprendizajes que la experiencia le deja al equipo en cuanto a la construcción misma de los dilemas, al desempeño de los estudiantes frente a los dilemas y al rol docente en el desarrollo de dilemas en el aula. Así se abre un panorama rico en problemas de investigación diversos relacionadas con los dilemas morales.<hr/>This paper is the result of a research project aimed at constructing and validating moral dilemmas for students of rural contexts. In the first phase the teacher compiled moral situations of interest to her students. During the second phase, the researchers designed dilemmas responding to predetermined criteria, and in the third phase the teacher presented 9 dilemmas to her class. The group analyzed the information in videos, students’ posters and worksheets, the teacher’s daily activity report, and the researchers’ observation log. Fifteen moral dilemmas resulted at the end, from which nine were put into practice, and of those six were validated. The remaining three dilemmas that were not validated could be polished thanks to the learning experience gained by the research team in relation to creating dilemmas, the students’ performance at facing dilemmas and the teacher´s role in the development of dilemmas in class. This opens a new panorama full of different research problems related to moral dilemmas. <![CDATA[<b>Relationship between Affective Dimension and Math Learning</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582014000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Las matemáticas se han convertido, para un número importante de estudiantes, en un obstáculo para el logro de sus objetivos escolares, de manera que ha trascendido la parte académica y se ha establecido como un impedimento cognitivo y emocional. Lo que el estudiantado siente, percibe, cree y su actuación influye directamente en esto. Aunado a lo anterior, lo que el sujeto docente siente, percibe, sus expectativas, creencias y actitudes respecto a la disciplina, también juegan un importante papel en el tipo de enseñanza que realiza y la dimensión afectiva de sus estudiantes. El presente artículo tiene como propósito abordar, basado en aspectos teóricos de varios autores, algunos elementos de la dimensión afectiva y, a partir de ellos, mostrar elementos concernientes tanto a docentes como a estudiantes y su relación con la enseñanza y aprendizaje de la matemática. Se obtuvo que el papel de la dimensión afectiva en el aprendizaje de las matemáticas debe ser un elemento abordado por la educación matemática como un medio para comprender este proceso desde la perspectiva de los actores relacionados con él, estudiantes y profesorado, así como para lograr un cambio en dicha disciplina a partir del mejoramiento de las creencias y actitudes del alumnado y personal docente hacia esta área del conocimiento.<hr/>Math has become an obstacle to achieve educational goals for a large number of students; thus it has transcended the academic world and has become a cognitive and emotional impairment. What students feel, perceive, believe, and how they act directly influences this. In addition, what teachers feel and perceive, their expectations, beliefs and attitudes towards the discipline also play an important role in how they teach and in the affective dimension of their students. Based on theoretical aspects from various authors, this paper is aimed at addressing some elements regarding the affective dimension, and at showing elements pertaining to teachers and students, and their relationship with math learning and teaching. It was concluded that the role of the affective dimension in math learning must be addressed by math educators in order to understand the process from the perspective of the actors associated with it, both students and teachers, as well as to achieve a change in the discipline by improving the beliefs and attitudes of students and teachers. <![CDATA[<b>Diagnostic Study of School Opportunities for High School Alumni in the City of Tlalnepantla, State of Mexico</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582014000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Actualmente es vital que el sistema escolar promueva que las oportunidades educativas se distribuyan equitativamente entre todos los sectores sociales e impulsar que los egresados y las egresadas tengan la oportunidad de desempeñar ocupaciones en las que puedan aprovechar cabalmente la escolaridad que hayan adquirido. Por tanto, este trabajo tuvo como objetivo diagnosticar las oportunidades escolares que han tenido los egresados y las egresadas en el nivel medio superior, con respecto a la formación académica y su relación con el desempeño profesional y laboral. Se realizó una investigación de tipo exploratorio, al determinar las oportunidades escolares de los egresados y las egresadas; descriptiva porque se identificaron los medios de inserción laboral, su continuidad en la educación superior y el grado de satisfacción del servicio educativo recibido. El diseño fue de carácter transversal, ya que se recolectaron los datos en un tiempo único, aplicando un cuestionario de 44 preguntas, a 65 egresados (36) y egresadas(29), los resultados mostraron que los puestos donde se desempeñan son semejantes a los de sus padres o madres: empleados 36.9% y obreros 13.8% y solo el 41.5% logró continuar sus estudios superiores en instituciones públicas, lo cual refleja que los estudiantes pobres se encuentran en desventaja debido a sus antecedentes socioeconómicos y culturales.<hr/>It is vital that the school system currently promotes an equal distribution of educational opportunities between all social sectors and encourages alumni to have the opportunity to work in positions where they can take full advantage of the education they received. Therefore, the objective of this study was to diagnose the school opportunities that high school alumni have regarding their academic education and the relationship with their professional and job performance. The research was exploratory since it determined school opportunities for alumni as well as descriptive since it identified means for work insertion, continuity in higher education, and the degree of satisfaction of the educational services received. The design was cross-sectional because data was collected at one specific point in time, using a 44-item questionnaire applied to 65 alumni (36 male and 29 female). Results showed that the jobs they have are similar to those of their parents: 36.9% employees and 13.8% laborers. Only 41.5% were able to continue with higher education in public institutions, which reflects that poor students are disadvantaged due to their socio-economic and cultural background. <![CDATA[<b>Implementation of Collaborative Learning during the Applied Pharmaceutical Calculations Laboratory at the School of Pharmacy from the<i> Universidad de Costa Rica</i></b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582014000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en En la actualidad, existe un problema en la Facultad de Farmacia referente a la existencia de poca o nula comunicación entre el estudiantado en un mismo curso o nivel académico. El aprendizaje colaborativo es una estrategia metodológica que va más allá de un simple trabajo en grupo, debido a que se forman equipos pequeños que, luego de haber recibido las indicaciones del personal docente, intercambian conocimiento y trabajan en una asignación hasta que todas las personas que conforman el grupo la han comprendido y finalizado, aprendiendo mediante la colaboración. Los elementos principales de este aprendizaje incluyen: el diseño intencional, mediante la estructuración de actividades por parte del personal académico, la colaboración a través de un compromiso activo de todas las personas del grupo de trabajo y la enseñanza significativa mediante el incremento y la profundización de los conocimientos individuales y colectivos en relación con un determinado tema. Por esta razón, se realizó esta experiencia didáctica durante tres sesiones del Laboratorio de Cálculos Farmacéuticos Aplicados (FA-2023) en el segundo semestre de 2012. En ellas, los grupos de estudiantes se dividieron en parejas y se les asignaron tareas particulares que debían ser cumplidas antes, durante y después de cada sesión de laboratorio. Para determinar el resultado de la estrategia empleada, se observaron las calificaciones obtenidas por parte de la totalidad de los grupos (24 estudiantes) en los exámenes cortos y los reportes de dichas sesiones, y se compararon frente a las calificaciones obtenidas en ambos rubros en las sesiones en las cuales no se usó el aprendizaje colaborativo. También, se empleó la encuesta, específicamente un cuestionario, para conocer la opinión estudiantil con respecto a esta estrategia metodológica. Para el análisis de los datos, se llevó a cabo un análisis sociodemográfico para la edad y el sexo, y un análisis descriptivo con distribución de frecuencias para el resto de las preguntas del cuestionario. Los resultados obtenidos muestran una experiencia muy enriquecedora tanto desde la perspectiva docente como del estudiantado. Por ello, es necesaria y recomendable la implementación de esta estrategia para los procesos de formación en todos los niveles de educación en el país.<hr/>The School of Pharmacy is currently facing a problem due to little or no communication among students of the same class or same academic level. Collaborative learning is a methodological strategy that goes beyond just working in groups. Small groups are formed and, after receiving instructions from the professor, group members exchange knowledge and work on an assignment until every person in the group has understood and completed the task, thus learning through collaboration. The main elements of this learning technique include: intentional design through the use of activities prepared by the teacher, collaboration through the active commitment of all the members of the work team, and significant learning through the increase of individual and collective in-depth knowledge on a given topic. Due to the foregoing, this learning experience was conducted during three sessions of the Applied Pharmaceutical Calculations Laboratory (FA-2023) during the second semester of 2012. During these sessions, students were paired and assigned specific tasks that had to be completed before, during and after each lab session. In order to determine the result of the strategy used, the grades obtained by all the groups (24 students) in quizzes and reports during those sessions were compared against the grades obtained in both items during the sessions where no collaborative learning approach was used. In addition, a survey in the form of a questionnaire was used to know the students’ opinion regarding this methodological strategy. Data was examined using a sociodemographic analysis for age and gender, and a descriptive analysis with frequency distribution for the rest of the items in the questionnaire. Results obtained show an enriching experience from the perspective of both the professor and the students. Consequently, the implementation of this strategy is necessary and advisable for the education processes of all learning levels in Costa Rica. <![CDATA[<b>Theoretical Systematization of Research Competence</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582014000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Es un artículo de revisión bibliográfica donde se evidencia que la formación de competencia en la educación superior ha tomado mayor auge en el siglo XXI, y una de las competencias en las cuales se ha trabajado es la investigativa. Este trabajo tiene como objetivo realizar una sistematización teórica a partir de 1999-2013 acerca de las investigaciones existentes para la formación y desarrollo de la competencia investigativa en la educación superior, partiendo de su concepto, y las relaciones entre cada uno de sus componentes y dimensiones. Para la realización de la investigación se utilizaron como método investigativo el histórico-lógico y el analítico-sintético y como técnica el análisis documental de 40 investigaciones presentadas por autores europeos, asiáticos y americanos (América del Norte y América del Sur). En el trabajo se presenta un análisis pedagógico de los resultados obtenidos en la investigación, se identifican fortalezas y debilidades, y además se proponen una serie de consideraciones pedagógicas a tener en cuenta para la formación y desarrollo de dicha competencia. El principal resultado que se obtuvo es que no se ha logrado integrar completamente un componente profesional y otro tecnológico a la estructura de la competencia investigativa.<hr/>This paper constitutes a literature review that evidences that competency acquisition in higher education has boomed in the XXI century and that one of the competencies developed is research. The objective of this paper is to prepare a theoretical systematization of the years 1999-2013 using the existing research projects regarding the acquisition and development of research competence in higher education, based on its concept and the relationships between each of its components and dimensions. The research methods used were historical-logical and analytic-synthetic and the technique used was the document analysis of 40 papers by authors from Europe, Asia and the Americas. The paper presents a pedagogical analysis of the results obtained, identifies strengths and weaknesses, and proposes a number of pedagogical considerations to be included in the acquisition and development of this competence. The main result obtained is that neither a professional nor a technological component has been fully integrated to the research competence structure. <![CDATA[<b>The Experience of Final Graduation Projects in the Basic Education Division of the Education Research and Teaching Center of the Universidad Nacional</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582014000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo reconoce el proceso que vive el estudiantado del nivel de licenciatura y el personal académico durante la ejecución de los trabajos finales de graduación (TFG) en la División de Educación Básica (DEB). La necesidad de valorar el proceso surge de una reflexión continua de la gestión de la División. Para comprender la información compilada en las bases de datos, estos se agruparon por carreras con la intención de indagar sobre los procesos individuales que surgen a lo interno de estas. Los resultados de este estudio muestran que existen diferencias significativas utilizando la prueba Chi cuadrado de Pearson (p≤ 0.05) entre el estado de los TFG de las diferentes carreras. A raíz de los resultados se vislumbra la necesidad de identificar factores diferenciales entre las carreras que promueven la culminación exitosa de los estudiantes en los procesos de investigación.<hr/>This paper studies the process experienced by graduate students and the academic staff in the Licentiate level [university degree between the Bachelor’s and the Master’s] during the execution of their final graduation projects in the Basic Education Division. The need to evaluate the process results from a continuing reflection by the Division’s Administration. In order to understand the information obtained from the database, data was grouped by academic programs with the purpose of analyzing their individual processes. Using the Pearson´s chi-square test, results show that there are significant differences (p≤ 0.05) between final graduation projects for the different programs. Due to these results, it is necessary to identify the factors that differentiate the programs and that promote the successful conclusion of the final graduation project. <![CDATA[<b>Teaching Strategies to Promote Self-Reflection of Pedagogical Praxis in Teacher Training Processes</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582014000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Como parte de la reflexión académica en la División de Educación Básica (DEB), acerca de la conceptualización y operacionalización de los procesos de praxis en la comunidad estudiantil de las carreras de la DEB, surge el proyecto de investigación La praxis profesional del docente en formación y del formador de formadores en el año 2013. Se persigue, a través de la concreción de este, generar espacios para reflexión-acción en las prácticas pedagógicas de los actores involucrados en las carreras de la DEB, mediante procesos de investigación-acción, tendientes al fortalecimiento de la praxis pedagógica. Asimismo, se comparten los resultados obtenidos en el equipo de académicas con el fin de conocer las reflexiones que realiza el estudiantado de las cuatro carreras de la DEB, durante el proceso de Práctica Profesional Supervisada, pero también identificar los aspectos más significativos vividos en sus prácticas docentes. Se diseñó una unidad didáctica para que recogiera durante su estancia en las escuelas de educación primaria aspectos de su propia práctica y reflexionara en torno a ello. Finalmente, el proyecto logró establecer la coherencia entre la teoría que reciben en las clases y la articulación del eje práctico pedagógico de los planes de estudio de las carreras de la DEB, en función de las prácticas que desarrolla el conglomerado estudiantil.<hr/>As part of a reflection process by the academic staff of the Basic Education Division (DEB) on the conceptualization and implementation of the praxis processes in the DEB student community, the research project entitled “Professional Praxis of Practice Teachers and Senior Teachers” was created in 2013. The main objective of this project is to provide spaces to reflect and/or take action on the practice teaching of the participants involved in the DEB academic programs through action-research processes aimed at strengthening pedagogical praxis. In addition, results obtained are shared by the academic team in order to know the reflections made by the students of the four DEB academic programs during their supervised practice teaching, and to identify the most significant aspects experienced during such practice teaching. A teaching unit was designed to collect and reflect on aspects regarding their practicum experiences in elementary schools. Finally, thanks to the project there was consistency between the theory students receive in classes and the practical-pedagogical axis in the curricula of the DEB academic programs, based on the practice teaching conducted by the student community. <![CDATA[<b>Civics Education at Schools</b>: <b>Problems and Challenges</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582014000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo informa los resultados de una investigación financiada por el Ministerio de Educación de Chile (FONIDE N.º 310894) y por el Centro de Investigación Avanzada en Educación, CIAE (FONDAP N.º 11-2009). El estudio tuvo como objetivo investigar la percepción de los estudiantes respecto de la formación ciudadana que, de acuerdo con el currículo escolar, deben recibir en la escuela; esto, con el propósito de detectar los problemas y desafíos que -de estas percepciones- se desprenden para el profesorado de historia y geografía en la educación general básica. La metodología utilizada fue de carácter cualitativa y fenomenológica. La muestra fue de tipo intencional y estuvo constituida por estudiantes de ambos sexos de octavo año, pertenecientes a doce escuelas de educación básica de distinta dependencia administrativa, pertenecientes a la comuna de Concepción-Chile. El instrumento para recoger la información fue una entrevista en profundidad del tipo semiestructurada y para su análisis se empleó el programa Atlas.ti. Los resultados obtenidos son muy poco auspiciosos, puesto que, a pesar de los recientes esfuerzos ministeriales que complementan las innovaciones efectuadas en la década pasada en materia de formación ciudadana, el estudiantado no posee una adecuada concepción de lo que es la formación ciudadana ni de lo que se pretende con esta, tampoco la perciben como un espacio que los ayude en esta formación.<hr/>This article reports the results of a research project financed by the Chilean Ministry of Education (FONIDE No. 310894) and the Center for Advanced Research in Education (AEIC) (FONDAP No. 11-2009). The aim of this research project was to investigate the students’ perception regarding civics education, which, according to school curricula, should be taught in school, in order to detect the problems and challenges resulting from those perceptions, which will be faced by history and geography teachers in schools. The methodology used was qualitative and phenomenological. Samples were selected using an intentional sampling method and included male and female eighth graders from twelve schools from different administrative units in the Concepción district in Chile. Information was obtained using a thorough semi structured interview and analyzed using the Atlas.ti Software. Results were not very promising since, despite the Ministry’s recent efforts, which included changes made during the last decade to civics education, students do not have an adequate notion of what civics education is or what it is for. Neither do they consider these classes a space that helps them in this respect. <![CDATA[<b>Intent to use e-learning in the Technology Management Program from a Technology Acceptance Model perspective</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582014000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo, derivado de investigación, busca contribuir al estudio de la intención del uso del e-learning por parte de estudiantes universitarios a través del uso del modelo de aceptación tecnológica. La metodología empleada se basa en una investigación cuantitativa exploratoria de carácter transversal y toma como instrumento metodológico el cuestionario auto-administrado aplicado a 100 estudiantes activos del programa de Administración Tecnológica del Instituto Tecnológico Metropolitano de Medellín. Para el análisis de datos se cuantificaron los niveles de asociación entre los constructos del modelo de aceptación tecnológica mediante el coeficiente V de Cramer, los que se examinaron a partir de las tipologías de estudiantes encuestados. Entre los principales hallazgos se verificó la capacidad explicativa del modelo de aceptación tecnológica al encontrar asociaciones entre la utilidad percibida, la facilidad de uso, la actitud y la intención de uso del e-learning. Se concluye que el estudiantado encuestado tiene mayor preferencia por una modalidad de estudio presencial con un soporte académico en herramientas virtuales de aprendizaje y se observa una baja intención en cursar un pregrado en modalidad virtual. Se recomienda impulsar una mayor capacitación y acompañamiento en el uso de herramientas e-learning como complemento a los procesos educativos del programa de Administración Tecnológica.<hr/>This article is derived from a research study and is aimed at contributing to the study of university students’ intentions to use e-learning by utilizing the Technology Acceptance Model. The methodology used is based on an exploratory quantitative transversal research and the methodological instrument is a self-administered questionnaire applied to 100 active students in the Technology Management Program from “Instituto Tecnológico Metropolitano” at Medellín. For the data analysis, the levels of association were quantified between the constructs of the Technology Acceptance Model using Cramer’s V coefficient, which were examined based on the typologies of surveyed students. Among the main findings, the explanatory capacity of the Technology Acceptance Model was verified by finding associations between perceived usefulness, ease of use, and student’s attitude and intention to use e-learning. It is concluded that surveyed students have greater preference for a classroom study with academic support on virtual learning tools and little intention to enroll in a virtual undergraduate program. More training and support in the use of e-learning tools is recommended to complement the educational processes of the Technology Management Program. <![CDATA[<b>Exercising Freedom over Time</b>: <b>Political and Cultural Implications</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582014000200014&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo que se ofrece a continuación se enmarca en una línea ensayística en atención a una temática que aborda el asunto de la gestación de una cultura de la recreación reivindicadora de elementos tan importantes como la libertad y la responsabilidad desde la práctica como proyecto de vida colectivo, coherente con los ideales y valores humanitarios. Es este un trabajo analítico que parte del cuestionamiento a categorías y premisas tales como tiempo libre, trabajo, capitalismo, entre otros. La intención del artículo radica en la deconstrucción de mitos que, a la luz de la teoría de la actividad y los idearios políticos emanados de la revolución industrial, subsumen a la recreación como actividad. No solo esto, sino que la remiten a la especificidad del tiempo coartando la posibilidad de la felicidad y la liberación de la conciencia desde un ideario de trabajo des-humanizante y des-humanizador.<hr/>The following paper addresses, in an essay format, the topic of the emergence of a culture that includes the redeeming recreation of important elements such as freedom and responsibility from a practical point of view, as a collective life project, consistent with humanitarian ideals and values. This is an analytical paper based on questions pertaining to categories and assumptions such as leisure time, work, and capitalism, among others. The objective of this analysis is the deconstruction of myths that, in the light of the theory and the political philosophies resulting from the industrial revolution, subsume recreation as an activity. Myths do not only do this but limit recreation to time specificity, thwarting the possibility of happiness and the liberation of consciousness from a dehumanizing and dehumanized ideology. <![CDATA[<b>Decolonizing Education from a Nurturing Approach</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582014000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este ensayo busca problematizar algunas transformaciones que se imponen a la educación en la actualidad, en el marco de los debates de deconstrucción de la educación colonizadora versus una educación definida como crianza. Crianza que, desde la perspectiva del diálogo de saberes y la práctica “otra” que implica la interculturalidad, retoma una educación que se desarrolla en múltiples espacios, en una expansión del saber gestado en la experiencia cotidiana, social, histórica y personal de las comunidades. Desde esta premisa, el presente texto ha sido construido con hilos discursivos, destacándose las palabras de Juan, un campesino de la zona central de Chile; pues desde la proposición foucaultiana, la fuerza y el sentido de los discursos estaría dado por las posiciones de poder; por ello, se apuesta a poner en circulación el pensamiento de un ser humano situado, inmerso en el cotidiano mundo de lo biótico³.<hr/>This paper seeks to problematize some changes currently imposed on education, as part of the discussions on the deconstruction of colonized education versus a type of education denominated nurturing. From the perspective of the dialogue of knowledge and interculturality, the term nurturing highlights the mutual care and creation between human beings and uses a type of education that is developed in multiple spaces, as an expansion of knowledge conceived in the daily, social, historical and personal experience of the communities. From this premise, this paper has been woven using the threads of discourse, highlighting the words of Juan, a farmer in central Chile, since, from a Foucauldian proposition, strength and meaning of discourse are given by the positions of power; therefore, the authors take the challenge of putting into circulation the thought of a man immersed in the everyday world of the biotics4. <![CDATA[<b>Healthy Pedagogy</b>: <b>Awakening of a New Node</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582014000200016&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este escrito pretende recuperar la visión de pedagogía en la vida, en tanto experiencia y proceso que dignifica la alegría, el amor, la ecología, el ocio, la libertad y la esperanza, como opciones que posibilitan rutas para un trabajo pedagógico que genere salud. El posicionamiento teórico se asume desde un paradigma holístico para concluir que la crisis planetaria que genera grandes y persistentes problemas de salud: personales, sociales y planetarios; es posible de pugnar, desde una pedagogía saludable, la cual constituye un desafío creativo, amoroso y esperanzador para la convivencia de las diversas formas de vida. El término pedagogía saludable surge así de la necesidad de establecer una relación dialógica entre pedagogía y salud, a partir de visiones renovadas que conlleven al surgimiento de un nuevo nodo. El derecho a la salud y el derecho a la educación se asumen generalmente de manera independiente uno del otro. No obstante, la intersección entre ambos puede significar un gran reto y una importante revelación.<hr/>This paper intends to recover a pedagogic vision in life, as an experience and a process that dignifies joy, love, ecology, leisure, freedom and hope, as options that enable routes for a pedagogic project that generates health. The theoretical position is assumed as a holistic paradigm to conclude that the planetary crisis, that generates serious and persistent health problems at personal, social, and worldwide levels, can be modified using a healthy pedagogy which constitutes a creative, loving and hopeful challenge for the cohabitation of diverse life forms. The term “Healthy Pedagogy” rises from the need to establish a dialogical relationship between pedagogy and health, based on renewed visions that lead to the rising of a new node. Both the right to health and the right to education are usually understood as independent from each other. However, the intersection between them can signify a great challenge and an important revelation. <![CDATA[<b>Contributions from Dissertation Committee Members to Educational Research Training</b>]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582014000200017&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo presenta una reflexión basada en elementos empíricos, derivados de la obra de Moreno, Torres y Jiménez (2014), titulada El discurso de los lectores académicos como mediación para formar investigadores en el posgrado, en la cual se reporta una investigación cuyo objeto de estudio es el contenido y orientación de los mensajes recibidos por estudiantes de doctorado en educación, de parte de formadores que realizaron lecturas críticas de sus avances de tesis doctoral. Se eligió este nivel educativo porque en México prácticamente todos los programas doctorales se encuentran orientados a la investigación. Por ende, se concibe que en el doctorado los estudiantes se forman para ser capaces de realizar investigación en un campo específico de conocimiento. Los datos, provenientes de 101 reportes escritos realizados por 9 lectores académicos a los trabajos de 60 estudiantes de dos programas de doctorado en educación en México, permiten dar cuenta de aspectos importantes que pueden aprender los estudiantes respecto a la forma de realizar investigación educativa y de reportarla en un texto escrito. En este trabajo tales aspectos se exponen en tres ejes de contenido, recuperando partes del discurso de los lectores.<hr/>This paper reflects on empirical elements derived from the work by Moreno, Torres and Jiménez (2014) entitled The Discourse of Dissertation Committee Members as a Means to Train Graduate Researchers, which is based on a research project whose object of study is the content and orientation of the messages received by doctoral education students from professors who made critical readings of their dissertation progress. This level of education was selected because practically all doctoral programs in Mexico are research oriented. Therefore, it is assumed that PhD students are trained to do research in a specific field of knowledge. Data, which was obtained from 101 reports written by 9 dissertation committee members for 60 students in two doctoral programs in education in Mexico, points out important matters that students can learn regarding how to conduct educational research and how to report it in a written text. These aspects are discussed in this paper in three areas of content, including parts of the discourse of the committee members.