Scielo RSS <![CDATA[Anuario de Estudios Centroamericanos]]> http://www.scielo.sa.cr/rss.php?pid=2215-417520210002&lang=en vol. 47 num. lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.sa.cr/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.sa.cr <![CDATA[Bicentennial of Independence in Central America Dossier’s Editorial]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-41752021000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Bicentennial of Independence in Central America Dossier’s Rewiew]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-41752021000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Central America in the Longue Durée: 2021-1821]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-41752021000200014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El autor reflexiona sobre el bicentenario de las independencias centroamericanas. Se busca comprender la situación actual del istmo, a partir de una confrontación con el pasado (coyuntura de la independencia) y algunas tendencias estructurales o de larga duración que han atravesado los siglos. En síntesis, los dos siglos transcurridos desde la independencia han dejado en Centroamérica un balance según el cual los Estados no han logrado consolidarse, los regímenes políticos no han podido democratizarse y las naciones no han terminado de inventarse.<hr/>Abstract The author reflects on the bicentennial of Central American Independence. The article seeks to understand the current situation of the isthmus, based on a confrontation with the past (juncture of independence) and some structural or longue durée trends that have crossed through the centuries. In summary, the two centuries that have passed since independence was achieved have left a balance in Central America in which the states have not been able to consolidate themselves, the political regimes have not been able to become democratized and the nations have not finished reinventing themselves. <![CDATA[Oligarchic initiative in the founding nationalization: the independence and birth of the Central American State]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-41752021000200029&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo establece algunas precisiones metodológicas en torno a la incorporación de aportes conceptuales y teóricos del campo de la Ciencia Política para caracterizar la independencia centroamericana, frecuentemente presentada con una aureola épica, heroica, que deforma la realidad histórica. Seguidamente, se establece un conjunto de criterios interpretativos generados en una lectura crítica, propia de la historia-ciencia del hito independentista, que permiten definir su carácter oligárquico. Para complementar dicha exposición, a continuación, se procede a revisar cómo la independencia elitista condicionó la participación de los intereses oligárquicos en las etapas iniciales del proceso de estatización y la configuración del ordenamiento institucional.<hr/>Abstract This article begins by establishing methodological details regarding the incorporation of some conceptual and theoretical contributions from the field of Political Science to characterize Central American independence, frequently presented with an epic, heroic halo that distorts historical reality. Next, a set of interpretive criteria generated in a critical reading, typical of the history-science of the independence milestone, is established, which allows defining its oligarchic character. To complement this exposition, we proceed to review how elitist independence conditioned the participation of oligarchic interests in the initial stages of the nationalization process and the configuration of the institutional order. <![CDATA[Canals, Balkans and Volcanoes: 200 Years of Geopolitical Rivalries over the San Juan River between Costa Rica and Nicaragua]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-41752021000200061&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo identifica tres factores estructurantes del territorio transfronterizo conformado por la cuenca baja del río San Juan: 1) la formación del Estado nacional y la diferenciación territorial, 2) la influencia de ambiciones imperiales vinculadas al imperativo transístmico y 3) las relaciones de vecindad, integración y de conflicto y cooperación entre Costa Rica y Nicaragua. Se propone la permanencia del río San Juan como una constante en las relaciones interestatales entre Nicaragua y Costa Rica. Al ser una cuenca transfronteriza, se confiere al río San Juan una relevancia histórica, no solo como soporte parcial de un trazado limítrofe, sino también como unidad geomorfológica funcional y como zona de confluencia.<hr/>Abstract This article identifies three structuring factors of this transboundary territory formed by the lower basin of the San Juan River: 1) the formation of the national State and territorial differentiation, 2) the influence of imperial ambitions linked to the transisthmian imperative, and 3) the relations of neighborhood, integration, and conflict and cooperation between Costa Rica and Nicaragua. The article proposes that the permanence of the San Juan River as a constant in interstate relations between Nicaragua and Costa Rica. As a transboundary basin, the San Juan River is given historical relevance, not only as a partial support of a boundary, but also as a functional geomorphological unit, as a confluence zone between two national jurisdictions and as a lasting object of geopolitical rivalries over the past 200 years. <![CDATA[Port of Matina, from Independence to the Formation of the National State (Region, Resources and Population)]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-41752021000200113&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Se estudian las condiciones económicas del puerto de Matina a través del análisis de su composición espacial, las actividades productivas y el comercio local y regional. Se busca delimitar el hinterland de Matina y su área de impacto durante el periodo mencionado, para determinar el papel de este puerto como el centro de una región a lo interno del territorio costarricense, así como para entender su papel en el contexto de sus relaciones con la Mosquitia, Bocas del Toro y Jamaica. Se comprueba que Matina y su entorno albergaban una población que, aunque bastante limitada y móvil, logró concretar un sitio estratégico en relación con los vecinos mosquitos, ingleses y colombianos, factor esencial que explica la consolidación del Estado de Costa Rica en la costa caribe del territorio.<hr/>Abstract Here we study Matina’s economy. We consider its spatial layout, productive activities, as well as the local and regional trade. Additionally, we seek to determine what was the port’s hinterland and its area of influence, in order to assess whether it functioned as a regional core in Costa Rica’s territory, while also underscoring its role in relations with Mosquitia, Bocas del Toro and Jamaica. This paper argues that Matina and its adjacent areas maintained a population that, while small and mobile, managed to create a strategic spot through interactions with Miskitu, English and Colombian neighbors. Over time, Costa Rica’s success in cementing its control over the Caribbean slope owed a great deal to Matina. <![CDATA[Roads, Harbors, and the Construction of the Guatemalan State (1821-1838)]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-41752021000200133&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo examina los proyectos relacionados con la construcción de caminos, ferrocarriles, puertos y canales, que se realizaron o se intentaron llevar a cabo, bajo los gobiernos federales y estatales entre 1823-1838. Se centra en el contexto guatemalteco, pero también expone argumentos más amplios sobre la importancia de la infraestructura en la formación de los Estados y las identidades nacionales después de la independencia centroamericana. Explora el concepto de infraestructura como poder estatal desde distintos ángulos, al contextualizar proyectos específicos en su espacio geográfico y social. La relevancia de la infraestructura no solo debe ser visto en sus conexiones externas sino también a nivel de los nexos internos, donde la infraestructura era vinculada con la agricultura, la mano de obra, la población y el territorio. De este modo, la historia de la infraestructura proporciona una excelente forma de conectar las historias locales con las nacionales e internacionales.<hr/>Abstract This article examines projects related to the construction of roads, railroads, harbors and canals, which were carried out or attempted under the federal and state governments of Guatemala between 1823 and 1837. While the article focuses on the Guatemalan context, it also makes broader arguments about the importance of infrastructure in the formation of states and national identities after Central American independence. It explores the concept of infrastructure as state power from different angles by contextualizing specific projects in their geographical and social space. Infrastructure projects were significant not just in the context of external connections and transnational trade, but were also embedded in local histories which link them to histories of agriculture, labor, population, and territory. In this way, the history of infrastructure provides an excellent way to connect local histories with national and international ones. <![CDATA[Central American Borders, a Reflection of Regional Dynamics since Independence: A Trajectory Marked by Conflict and Cooperation]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-41752021000200157&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo tiene por objetivo estudiar la trayectoria de las fronteras centroamericanas desde una perspectiva de geografía histórica, busca, así, analizar la evolución e historicidad de las fronteras del istmo. Se enfoca en cómo estas fueron percibidas e instrumentalizadas por las élites políticas, los Estados y, recientemente, por los organismos de cooperación. A partir de una amplia revisión de bibliográfica y de literatura gris, así como de los resultados de varios programas de investigación que las autoras han desarrollado alrededor de las fronteras del istmo, se plantea la necesidad de repensar las fronteras centroamericanas desde su dimensión espacial y temporal. Se propone ir más allá del discurso que presenta a las fronteras de los países centroamericanos como nodos claves para la integración física del continente y verlas, más bien, como lugares donde se ponen en marcha simultáneamente dinámicas de continuidad (cooperación) y discontinuidad (alteridad, tensiones, conflictos). Este análisis de las fronteras tiene un valor heurístico para entender las líneas de fragmentación y continuidad de la región centroamericana, y cuestionar la realidad del concepto histórico y político de región centroamericana.<hr/>Abstract The objective of this article is to study the trajectory of Central American borders from a historical geography perspective. It seeks to analyze the evolution and historicity of the borders of the isthmus, focusing on how they were perceived and instrumentalized by political elites, states and more recently by cooperation agencies. Based on a broad review of bibliographic and grey literature, as well as the results of several research programs that the authors have been developing around the borders of the isthmus, the need to rethink the Central American borders from their spatial and temporal dimension is proposed. This article proposes to go beyond the discourse that presents the borders of Central American countries as key nodes for the physical integration of the continent and see them, rather, as places where dynamics of continuity (cooperation) and discontinuity (otherness, tensions, conflicts) are simultaneously set in motion. This analysis of borders has a heuristic value for understanding the lines of fragmentation and continuity of the Central American region, and for questioning the reality of the historical and political concept of the Central American region. <![CDATA[Gabino Gaínza: Superior Political Chief of the Province of Guatemala]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-41752021000200187&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El objetivo de este artículo es el estudio de la carrera militar de Gabino Gaínza y Fernández de Medrano, militar y político español nacido en Pamplona, Navarra, que se convirtió en el primer Jefe Político de la antigua Capitanía General de Guatemala independiente. Para su realización se ha estudiado la documentación de las fuentes disponibles sobre su vida y carrera militar en los principales archivos españoles, y muy especialmente en el Archivo General de Simancas, en el Archivo General de Indias y en el Archivo Histórico Nacional, así como el proceso que se le siguió en Valparaíso en 1815 por la firma del Tratado de Lircay y las principales referencias bibliográficas que tratan sobre su persona y época.<hr/>Abstract The objective of this article is to study the military career of Gabino Gaínza y Fernández de Medrano, a Spanish military and politician born in Pamplona, Navarra, who became the first Political Chief of the former independent General Captaincy of Guatemala. For its realization, the documentation of the sources available on his life and military career in the main Spanish archives has been studied, and very especially in the General Archive of Simancas, the General Archive of the Indies, and the National Historical Archive, as well as the process that was followed in Valparaíso in 1815 because the signing of the Treaty of Lircay, and the main bibliographical references that deal with his person and time. <![CDATA[The Isthmus of Panama and its Elite, before the Hispano-American Independence from Spain in 1821]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-41752021000200207&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo parte de una investigación sobre los factores relevantes que sustentan por qué la independencia del istmo de Panamá de España se dio en 1821. Se analiza, en primera instancia, la función del istmo en el Imperio hispánico, luego, se estudia minuciosamente el proceso de decadencia imperial y el reordenamiento europeo de inicios del siglo XIX. Además, se reflexiona sobre la relación entre la era de las revoluciones globales y los movimientos independentistas americanos, a fin de ubicarnos en el contexto histórico adecuado. Posteriormente, se realiza una delimitación conceptual de las élites y sus características, para entender su papel en el istmo y la región, y se elabora una revisión de la historiografía reciente sobre Centroamérica y Panamá.<hr/>Abstract This article starts from an investigation regarding the relevant factors that support why the independence of the Isthmus of Panama from Spain occurred in 1821. Therefore, for this study it is relevant to analyze in the first instance the function of the isthmus in the Hispanic empire, in the background we will study in detail the process of imperial decline and the European reordering of the early nineteenth century. Later, in a third part, reflect on the relationship between the era of global revolutions and the American independence movements, to place ourselves in the proper historical context. In the fourth part we will make a conceptual delimitation of the elites and their characteristics, to understand their role in the isthmus and the region. Finally we end with a review of recent historiography on Central America and Panama and our final reflections. <![CDATA[150 Years of à la Carte Capitalism in Central America]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-41752021000200256&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este trabajo busca contribuir a la reflexión académica, intelectual y política sobre el capitalismo en Centroamérica mediante un análisis histórico de su funcionamiento y transformación. Además, pretende aportar al debate sobre el vínculo que existe entre modelos económicos y tipos de capitalismo en el caso centroamericano. Se concluye que en los últimos 150 años han existido dos tipos de capitalismo en la región, los cuales han asumido diferentes variantes en función de las particularidades de cada país; y que el vínculo entre el modelo económico y el tipo de capitalismo está mediado por la naturaleza y la forma de intervención del Estado.<hr/>Abstract This article seeks to contribute to academic, intellectual and political reflection on capitalism in Central America through an historical analysis of its operation and transformation. In addition, it intends to contribute to debate on the link that exists between economic models and types of capitalism in the Central American case. It is concluded that in the last 150 years there have been two types of capitalism in the region, which have assumed different variants depending on the particularities of each country; and that the link between the economic model and the type of capitalism is mediated by the nature and form of state intervention. Keywords: Capitalism, Central America, Elite, State, Economic Models. <![CDATA[Social Orders, Political Regimes, and Geopolitics in Central America: a long-term Reading in the Context of the Bicentennial]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-41752021000200294&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo se propone hacer un balance de la trayectoria de los Estados centroamericanos desde el siglo XX hasta el presente. La delimitación temporal se relaciona con el ascenso de Estados Unidos como potencia hegemónica en la región Caribe, a partir de 1898. El trabajo discute la relación entre orden social, régimen político y geopolítica en la región centroamericana. A lo largo del análisis histórico y empírico desarrollado se concluye que si bien el orden social autoritario que ha prevalecido a lo largo del período tiene factores endógenos que son importantes, la geopolítica ha tenido un peso entre condicionante y determinante en la historia de estos Estados. Es decir, en la larga duración, la geopolítica norteamericana y las alianzas que se han establecido entre el hegemón y los actores del poder e instituciones militares han logrado bloquear los intentos de transformación y reforma, lo cual contribuye a perpetuar un orden social conservador y autoritario.<hr/>Abstract This article aims to take stock of the trajectory of the Central American States in the 20th century and up to the present. The temporal delimitation is related to the rise of the United States as hegemonic power in the Caribbean region as of 1898. In fact, the article discusses the relationship between social order, political and geopolitical regime in the Central American region. Throughout the historical and empirical analysis developed, it is concluded that although the authoritarian social order that has prevailed throughout the period has endogenous factors that are important, geopolitics has had a weight between conditioning and determining in the history of these States. In other words, in the long term, North American geopolitics and the alliances that have been established between the hegemon and the actors of power and military institutions have managed to block the attempts at transformation and reform, helping to perpetuate a conservative and authoritarian social order. <![CDATA[The 20th Century One Coup at the Time: State Formation and Permanent War in Central]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-41752021000200334&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Los golpes de Estado son momentos críticos en los que los actores involucrados tienen que posicionarse al respecto. Como tales, se convierten en ventanas privilegiadas para explorar los procesos de formación estatal y sus relaciones con dinámicas geopolíticas. A través de la caracterización de un conjunto de golpes de Estado, se busca explorar la relación entre los procesos de formación de Estado en Centroamérica y las políticas de seguridad estadounidense durante el siglo XX. Además de la propuesta metodológica, el argumento central del artículo es que el tema de seguridad sirve como un punto de confluencia entre los procesos de formación estatal centroamericana y de formación imperial estadounidense en lo que se denomina como “solidaridad imperial”.<hr/>Abstract Coup d’état are critical moments in which the different actors involved are force to take a position. As such, they become privileged vantage points from which to explore the process of state formation and its relation to broader geopolitical dynamics. Through the characterization of a set of coups, this article explores the relation between the process of state formation in Central America and the United States’ security policies during the 20th Century. Besides the proposed methodological approach, the main argument of this article is that security functions as a point of confluence between the Central American processes of state formation and the United States’ process of imperial formation, around what has been called “imperial solidarity”. <![CDATA[Heroísmo profesional: La construcción de un panteón de héroes en Panamá (1903-1931)]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-41752021000200366&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This article focuses on how Panamanian intellectuals and politicians searched into colonial and nineteenth century regional history for elements that could help them construct narratives, produce a new historiography, and create symbols that differentiated Panama from Colombia. This served to justify the separation of 1903, through the writing of a new national history. In addition, this article focuses on the creation of a pantheon of national heroes. The article argues that the celebration of the deeds and lives of the men chosen to enter such a pantheon of heroes intended to promote civic nationalism. Hence, most of the men chosen were civilians, not military men, who, allegedly, used their professional skills to bring progress to the nation in a peaceful manner.<hr/>Resumen Este artículo hace hincapié en cómo los intelectuales y políticos panameños utilizaron la historia local de la era colonial y del siglo XIX para encontrar elementos que pudieran ayudarles a construir narrativas, producir una nueva historiografía y crear símbolos que diferenciaran a Panamá de Colombia. Esto sirvió para justificar la independencia de la República de Panamá en 1903, a través de la escritura de una nueva historia nacional. El artículo arguye que la celebración de los hechos y vidas de los hombres escogidos para entrar en el panteón de héroes apuntaba a promover un nacionalismo cívico. Por ello, la mayoría de los elegidos fueron civiles, no militares, quienes, supuestamente, usaron sus habilidades profesionales para traer progreso a la nación de una manera pacífica. En resumen, el artículo establece que la historiografía creada en Panamá para presentar dicha nación moderna y civilizada resultó en la formación de un panteón de “héroes profesionales”. <![CDATA[Democracy, citizen support, and new generations in the face of democratic backsliding in Central America]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-41752021000200419&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Ante el bicentenario de la independencia, este artículo examina cuál ha sido el desarrollo de los regímenes políticos centroamericanos posterior a las transiciones de la década de los ochenta. Primero, se observa que todos los países, menos Costa Rica, atraviesan procesos de erosión gradual en diversas dimensiones conceptuales de democracia. Segundo, el apoyo ciudadano al sistema político y a la democracia ha disminuido en todos los países. Finalmente, se evidencia que los niveles de apoyo político y democrático son menores entre personas jóvenes. Estos niveles están vinculados con percepciones de inseguridad y privación material. Los cambios ocurren en un contexto de fragmentación partidaria, ascenso de líderes autoritarios y ausencia de respuestas estatales ante las demandas de mayor igualdad y bienestar económico.<hr/>Abstract Facing the Bicentennial of Independence, this article examines the development of the political regimes in Central America after the transitions of the eighties. First, we observe that all countries, except for Costa Rica, experience processes of gradual erosion, in various conceptual dimensions of democracy. Second, citizen support for the political system and democracy has decreased in all countries. Finally, we find that political and democratic support are lower among young people. These levels of support are linked to perceptions of insecurity and material privation. The changes occur in a context of party fragmentation, the rise of authoritarian leaders, and the absence of state responses to demands for greater equality and economic well-being. <![CDATA[Central American years in Costa Rica]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-41752021000200451&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Las artes y la cultura costarricenses crecieron y se difundieron de modo especial durante la década de 1970. Esa situación se combinó con la integración de numerosos artistas e intelectuales latinoamericanos que llegaron al país exiliados debido a dictaduras y guerras en sus países. Este artículo intenta sintetizar la información parcial que existe sobre esos años y al mismo tiempo estudiar el nuevo centroamericanismo que se desarrolló entonces bajo la forma de una lucha por la democracia y la solidaridad entre los pueblos del istmo.<hr/>Abstract Costa Rican arts and culture grew and spread in a special way during the 1970s. This situation was combined with the integration of many Latin American artists and intellectuals who came to the country in exile due to dictatorships and wars in their countries. This article attempts to synthesize the partial information that exists on those years and at the same time study the new Central Americanism that developed then in the form of a struggle for democracy and solidarity among the peoples of the Isthmus. <![CDATA[Cultural Performance and Sustainability. Comparative Analysis of the Role of Tourism in Two Embera Communities in Panama]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-41752021000200495&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen A partir del análisis comparativo de dos comunidades emberá en Panamá basado en el trabajo de campo etnográfico, se pretende reflexionar sobre la capacidad del turismo para propiciar una puesta en escena de la “tradicionalidad” que no es solo una adecuación pasiva a la demanda de autenticidad y exotismo, sino sobre todo un aprovechamiento de la oportunidad que brinda el turismo de preservar la cultura. Esta dimensión performativa de salvaguarda patrimonial, que responde a la voluntad de afirmación de un grupo preocupado por su supervivencia, contribuye al carácter sustentable de un desarrollo turístico limitado, no obstante, por la falta de control sobre el recurso principal: los turistas.<hr/>Abstract The comparative analysis based on ethnographic fieldwork of two Embera communities in Panama allows to reflect on the capacity of tourism to propitiate a staging of “traditionalism,” which is not only a passive adaptation to the demand for authenticity and exoticism, but also a process to seize the opportunity to preserve culture. The performative dimension of patrimonial safeguarding, which responds to the will of affirmation of a group worried by its survival, contributes to the sustainability of the development of tourism. However, sustainability is limited by the lack of control over a main resource: tourists. <![CDATA[Addressing Migration from a Human Rights Perspective by Political Parties During the 2018-2019 Presidential Elections in Central America]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-41752021000200515&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo analiza cómo los partidos políticos abordaron la temática migratoria durante las elecciones presidenciales en Costa Rica, Panamá, El Salvador y Guatemala durante el período 2018-2019. A través del análisis de textos políticos (planes de gobierno específicamente), se determinaron patrones, similitudes y diferencias en el tratamiento del tema migratorio en los cuatro países, los cuales responden a las realidades y dinámicas migratorias propias de la región. Por ejemplo, destacan abordajes basados en la integración, derechos humanos y enfoques basados en seguridad y control de fronteras en países receptores de migración; así como enfoques particulares basados en la diáspora, integración de personas retornadas y protección de connacionales en el exterior, en países con altos porcentajes de emigración.<hr/>Abstract The article analyzes how political parties addressed the issue of migration during the presidential elections in Costa Rica, Panama, El Salvador and Guatemala from 2018-2019. Through the analysis of political texts (government proposals specifically), the author determines patterns, similarities and differences in the treatment of migration issues in those four countries, which in the end respond to regional and national migration reality and dynamics. For example, in countries destiny of immigration, most approaches are based on the inclusion of migrants, human rights protection, security and border control; whereas in countries of origin, most approaches are based on the diaspora, integration of returnees and protection of nationals abroad. <![CDATA[The Feminization of Migration Rights: Women Activists and a Feminist Vision for the Protection of Central American Migrants]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-41752021000200537&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El propósito de este artículo es analizar el pensamiento de varias mujeres en Centroamérica que lideran proyectos para disminuir la vulnerabilidad de las personas migrantes y fortalecer su bienestar. Este análisis se centra en una muestra de 17 entrevistas realizadas entre 2016 y 2017 por el Instituto Hemisférico de la Universidad de Nueva York. El argumento principal es que estas iniciativas están contribuyendo a crear una visión feminista para el futuro de las políticas migratorias. En particular, este pensamiento feminista representa una lógica fuerte para reivindicar los derechos de las personas migrantes en contra de la lógica neoliberal a raíz de las políticas migratorias actuales.<hr/>Abstract The purpose of this article is to analyze the thinking of various women in Central America who lead projects to reduce the vulnerability of migrants and to protect their wellbeing. This analysis centers on a sample of 17 interviews conducted between 2016 and 2017 by the Hemispheric Institute at New York University. The central argument is that these initiatives are contributing to a feminist vision for the future of migration policy. Specifically, this feminist thinking represents a powerful logic for claiming migrant rights against the logic neoliberal development at the root of current migration policies. <![CDATA[Reconfiguration of Social and Symbolic Boundaries in the Field of Urban Work in Nicaragua 1980-2002: The Case of Workers Classified as "Informal"]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-41752021000200563&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo aborda la manera en que la Revolución Popular Sandinista y el proceso de institucionalización del neoliberalismo, a través de las acciones llevadas a cabo por sus máximos representantes y gestores, influyeron en la reconfiguración de la estructura y correlación de fuerzas en el campo del trabajo urbano en Nicaragua en el período de 1980-2002; también trata la manera en que las luchas materiales y simbólicas desplegadas en el seno de dicho campo social se fueron cristalizando. Finaliza con una breve reflexión en torno al proceso que dio lugar a la sindicalización de las personas trabajadoras por cuenta propia en la Confederación de Trabajadores por Cuenta Propia.<hr/>Abstract The article addresses the way in which the Sandinista Popular Revolution and the institutionalization process of neoliberalism influenced –through the actions carried out by its highest representatives– the reconfiguration of the structure and correlation of forces in the field of urban work in Nicaragua from 1980 to 2002; it also explains the way in which the material and symbolic struggles deployed within this social field were crystallizing. The article ends with a brief reflection on the process that led to the unionization of self-employed workers in the Confederation of Self-Employed Workers. <![CDATA[Discursive Legitimation of Public Security Militarization in Nayib Bukele's Government in El Salvador]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-41752021000200588&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La legitimación de la Fuerza Armada, como actor predominante para las tareas de seguridad pública, ha sido constante en el discurso gubernamental del presidente salvadoreño Nayib Bukele, desde el inicio de su gestión en junio de 2019. Esta investigación analiza los rituales y ceremoniales de la conmemoración del 198 aniversario de la independencia salvadoreña; momento en el cual, el presidente salvadoreño despliega la centralidad de su figura, su respaldo a través de frases, imágenes, metáforas, tuits y retuits, que enmarcan todas las virtudes de la institución castrense que definen y justifican, también, la política de seguridad pública de su administración.<hr/>Abstract The legitimation of Armed Forces as the predominant actor for public security tasks has been constant in the government discourse of Salvadoran President Nayib Bukele since the beginning of his administration in June 2019. This research analyzes the rituals and ceremonies of the celebration of 198 anniversary of Salvadoran independence, time at which the Salvadoran president displays the centrality of his figure, shows his support through phrases, images, metaphors, tweets, and retweets that frame all the virtues of the military institution and define and justify the public security policy of its administration. <![CDATA[La fiesta barroca en la periferia. Relación de la fiesta de proclamación de Luis I en la ciudad de Cartago, Costa Rica (1725). Alexánder Sánchez Mora. Encino Ediciones, 2021]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-41752021000200627&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La legitimación de la Fuerza Armada, como actor predominante para las tareas de seguridad pública, ha sido constante en el discurso gubernamental del presidente salvadoreño Nayib Bukele, desde el inicio de su gestión en junio de 2019. Esta investigación analiza los rituales y ceremoniales de la conmemoración del 198 aniversario de la independencia salvadoreña; momento en el cual, el presidente salvadoreño despliega la centralidad de su figura, su respaldo a través de frases, imágenes, metáforas, tuits y retuits, que enmarcan todas las virtudes de la institución castrense que definen y justifican, también, la política de seguridad pública de su administración.<hr/>Abstract The legitimation of Armed Forces as the predominant actor for public security tasks has been constant in the government discourse of Salvadoran President Nayib Bukele since the beginning of his administration in June 2019. This research analyzes the rituals and ceremonies of the celebration of 198 anniversary of Salvadoran independence, time at which the Salvadoran president displays the centrality of his figure, shows his support through phrases, images, metaphors, tweets, and retweets that frame all the virtues of the military institution and define and justify the public security policy of its administration. <![CDATA[Puentes, no muros. Contribuciones para una política progresista en migraciones. Carlos Sandoval García (Ed.) (2020) y Centroamérica desgarrada. Demandas y expectativas de jóvenes residentes en colonias empobrecidas. Carlos Sandoval García (2020)]]> http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-41752021000200633&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La legitimación de la Fuerza Armada, como actor predominante para las tareas de seguridad pública, ha sido constante en el discurso gubernamental del presidente salvadoreño Nayib Bukele, desde el inicio de su gestión en junio de 2019. Esta investigación analiza los rituales y ceremoniales de la conmemoración del 198 aniversario de la independencia salvadoreña; momento en el cual, el presidente salvadoreño despliega la centralidad de su figura, su respaldo a través de frases, imágenes, metáforas, tuits y retuits, que enmarcan todas las virtudes de la institución castrense que definen y justifican, también, la política de seguridad pública de su administración.<hr/>Abstract The legitimation of Armed Forces as the predominant actor for public security tasks has been constant in the government discourse of Salvadoran President Nayib Bukele since the beginning of his administration in June 2019. This research analyzes the rituals and ceremonies of the celebration of 198 anniversary of Salvadoran independence, time at which the Salvadoran president displays the centrality of his figure, shows his support through phrases, images, metaphors, tweets, and retweets that frame all the virtues of the military institution and define and justify the public security policy of its administration.